Wordpress låter dig säkra din webbplats i ett sekel

Permalänk
Melding Plague

Wordpress låter dig säkra din webbplats i ett sekel

Världen kan förändras väldigt mycket på 100 år, men med en ny satsning hos Wordpress är det möjligt att säkerställa att din webbplats lever i ett sekel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Låsa in så mycket pengar i förskott på något som kanske antingen blir irrelevant/utdaterat eller helt sonika upphör att existera långt innan de 100 åren har passerat? Nej, då sköter jag hellre min datalagring på egen hand alternativt betalar löpande till någon av molntjänsterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

För optimister, jag tror inte mänskligheten finns kvar om ett sekel, men jag är pessimist.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Känns som att det i så fall måste handla om ett relativt fast arkiv, eller är det obegränsat med lagring för alla 3D8KUHD240HDR man spelar in dygnet runt med all sina inopererade dashcams med 360 graders synfält?

Mycket svårt att se att de kan lova en engångskostnad på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket svårt att se att de kan lova en engångskostnad på detta

Är förmodligen inte många som napper på detta, så om det skulle vara en förlustaffär är den nog inte allt för stor. Räkna sedan in reklamen från detta så är det förmodligen en vinst för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

För optimister, jag tror inte mänskligheten finns kvar om ett sekel, men jag är pessimist.

Ha. Min första tanke var att rista in en lång ursäkt för världen vi skapat åt våra efterlevande. För dyrt dock.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Undrar om det ingår uppdateringar av hemsidan efter ägaren har gått bort.
Tex en hemsida från 90-talet går ofta inte att se i många webbläsare idag,
Webbläsaren skriker att den inte har SSL/TLS och om du kommer förbi så är den optimerad för 800x640, komprimerade lågupplösta jpeg bilder och HTML kod som inte följer standarden.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Sions:

Tex en hemsida från 90-talet går ofta inte att se i många webbläsare idag,

Kom att tänka på den officiella hemsidan för Space Jam, som inte har ändrats sedan 1996. Här pratar vi långsiktigt tänkande av Warner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sions:

Undrar om det ingår uppdateringar av hemsidan efter ägaren har gått bort.
Tex en hemsida från 90-talet går ofta inte att se i många webbläsare idag,
Webbläsaren skriker att den inte har SSL/TLS och om du kommer förbi så är den optimerad för 800x640, komprimerade lågupplösta jpeg bilder och HTML kod som inte följer standarden.

SSL/TLS har inte så mycket att göra med själva webbsidan, utan det har mer med servern att göra. Jag utgår från att den kommer fortsätta uppdateras. Går helt utmärkt att hosta HTML-kod skriven 1996 på en modern webbserver.

Att sidan är optimerad för lägre upplösningar och inte har lika bra bilder är inte direkt något som gör att sidan inte går att se.

Min bild av hemsidor från 90-talet är att de flesta visar helt OK i moderna webbläsare, i alla fall de delar som är baserade på faktiska standarder, inte proprietärt skräp som Flash, Java-applets eller (minns ni?) Shockwave. Kollade på ett snabbt urval av tre sidor via wayback machine, alla laddar och visas tämligen OK idag. De bilder som inte laddas är p.g.a. ofullständig arkivering, inte p.g.a. att sidan i sig inte skulle ha fungerat om den var fullständig.

https://web.archive.org/web/19981111184603/https://www.volvo....
https://web.archive.org/web/19970406114814/https://www.framfa...
https://web.archive.org/web/19970319124639/https://www.sunet....

Sedan ser ju sidorna omoderna ut med dagens ögon, men de är ju ett tidsdokument precis som allt annat i den tiden. Lovar att om 25 år kommer dagens webb se minst lika omodern ut för de som tittar bakåt.

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg är att Wordpress.com och Wordpress inte är samma sak eller samma organisation. Om det spelar någon roll låter jag vara osagt, men minns att det var en del tjafs kring Wordpress.com tidigare och många entusiaster som använde Wordpress (programvaran) ogillade Wordpress.com. Bara så att inte alla SweClockers medlemmar utan eftertanke rusar och köper 100-års paketet

Permalänk
Musikälskare

380 000 laxar -_-

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Dagens teknik lär ju knappast vara relevant om 100 år. Så hur ska man ens kunna kolla på innehållet då. Vem skulle vara intresserad av det ens?

Det enda sättet att hålla information relevant är att hela tiden hålla det uppdaterat och servat av modern teknik. Tänk bara på hur webbtjänster fått omstöpas efter mobilernas intåg. Säkerhetsmässiga uppdateringar, pluginernas uttåg pga säkerhetsproblem m.m. En sajt med dagens teknik kommer förmodligen ses som en total säkerhetsrisk om 100 år...

Dessutom lär ju alla avtal upphöra gälla om företaget går i konkurs e.dyl. Vem garanterar att Wordpress finns kvar om hundra år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

380 000 laxar -_-

380 laxar*

Permalänk
Medlem

Får anta att det inte finns möjlighet att köra några wordpress-plugins på dessa säkrade siter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Ha. Min första tanke var att rista in en lång ursäkt för världen vi skapat åt våra efterlevande. För dyrt dock.

We apologize for the inconvenience. - Hitchhikers Guide to the Galaxy

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

"Wordpress låter dig säkra din webbplats i ett sekel"

... och låter dig hackas via något ouppdaterat plugin på 5 sekunder.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Får anta att det inte finns möjlighet att köra några wordpress-plugins på dessa säkrade siter

Foldrarna sätt is read only eller nåt och databasen kan bara läsa, inte spara 😂

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Det är ju billigt, om sidan ska rensas från hack bara en gång i veckan i 100 år blir det bara $7.3 för den stackars teknikern.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hur får dem 38 000 USD till 380 000 svenska kronor? En snabb Googling säger att 38 000 USD är närmare 419 447,80 Svensk kronor. Vilket är en skillnad på 39 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

För optimister, jag tror inte mänskligheten finns kvar om ett sekel, men jag är pessimist.

Man har troligen sagt så i ett par tusen år, fast det är klart fortsätter man att gissa rakt ut så kommer ju nån jävel ha rätt tillslut 😏

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!