Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Mitt första försök på tips då.. Via Benify (25%) och LG:s "första köp" rabatt (10%), kombinerat med en cashback-kampanj just nu ("Cashback-kampanjen kan kombineras med andra kampanjer eller rabatter") kan man snappa upp en LG Oled Evo C3:
55" (11,972:-)
65" (17,342:-)
77" (24,579:-)
83" (50,216:-)

Produkt: LG 55'' OLED evo C3 - 4K TV (2023)
Länk: https://www.lg.com/se/tv/lg-oled55c36lc
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9750845
Pris: 11972

Detta är antagligen lika bra eller till och med bättre än kommande BF priser. Tack vare dålig krona blev priserna högre för C3 än C2 men dessa priser matchar ändå förra årets C2 BF priser. Bra köpläge helt enkelt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vad är skillnaden på LGs oled evo line? Tidigare har bara bokstaven gjort skillnad på varje omgångs uppsättning, om jag inte tar fel.
Men nu när jag kollade på 77" c line, så är även en siffra annorlunda, jämförelsen i prisjakt visade endast skillnad på uppdateringsfrekvens, vad är det egentligen för skillnad?
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/10292612,10292188,81...
https://i.imgur.com/6ugmSxJ.png

Det är i princip samma TV, bara olika försäljningskanaler. Det som ev. kan skilja något är på färgen på bakstycket.

Såhär står det i TV-guiden:

Notera att nedan gäller för C2, dvs 2022-modellerna men bör vara liknande för C3-serien.

"Modellerna heter i grunden C2, B2 och så vidare, men det förekommer ibland ytterligare en siffra. Denna indikerar färgen på baksidan samt förekomsten av en funktion för trådlösa högtalare. Användningen av den extra siffran förekommer i vissa fall och i vissa fall inte vilket leder till att utbudet verkar extra förvirrande.

C2(4) Mörkgrå baksida
C2(5) Ljusgrå baksida
C2(6) Ljusgrå baksida, WISA-funktion, kan vara något dyrare.
WISA står för Wireless Speaker & Audio och är som namnet låter ett system för att trådlöst sända ljud till vanligtvis aktiva högtalare med just WISA-funktion. Mer läsning finns på WISA:s webbsida.

WISA-funktionen är inget måste utan betraktas som ett mer high-end-inriktad lösning. Ett alternativ till traditionell ljudlimpa och separata surroundreceivers.

Nu är självklart LG inte helt konsekventa. Exempel inkluderar att 83-tummaren av C2(6) förstås ska ha en mörkgrå baksida och att 42-tummaren endast finns som C2(4) eller C2(6), där du vid önskan om vit baksida måste välja WISA-varianten.

G2-modellen finns endast som G2(6) och inkluderar WISA-funktionen, men har en mörk baksida. Även B2(6) och A2(6) bryter mot den vita baksidan med olika nyanser av mörkgrå. B2(6) och A2(6) saknar dessutom WISA-funktionen, så varför de inte heter B2(4) eller A2(4) är en öppen fråga. Någonstans på LG:s kontor sitter förmodligen någon person som identifierar sig som "Chaotic Evil".

Andra siffror förekommer och då är det ofta modeller från annan försäljningsregion. Då får man kolla med återförsäljaren vilken färg det är på baksidan. Och nej, det är inte självklart alla butiker visar rätt bild på rätt modell."

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är i princip samma TV, bara olika försäljningskanaler. Det kan ev. kan skilja något är på färgen på bakstycket.

Såhär står det i TV-guiden:

Notera att nedan gäller för C2, dvs 2022-modellerna men bör vara liknande för C3-serien.

"Modellerna heter i grunden C2, B2 och så vidare, men det förekommer ibland ytterligare en siffra. Denna indikerar färgen på baksidan samt förekomsten av en funktion för trådlösa högtalare. Användningen av den extra siffran förekommer i vissa fall och i vissa fall inte vilket leder till att utbudet verkar extra förvirrande.

C2(4) Mörkgrå baksida
C2(5) Ljusgrå baksida
C2(6) Ljusgrå baksida, WISA-funktion, kan vara något dyrare.
WISA står för Wireless Speaker & Audio och är som namnet låter ett system för att trådlöst sända ljud till vanligtvis aktiva högtalare med just WISA-funktion. Mer läsning finns på WISA:s webbsida.

WISA-funktionen är inget måste utan betraktas som ett mer high-end-inriktad lösning. Ett alternativ till traditionell ljudlimpa och separata surroundreceivers.

Nu är självklart LG inte helt konsekventa. Exempel inkluderar att 83-tummaren av C2(6) förstås ska ha en mörkgrå baksida och att 42-tummaren endast finns som C2(4) eller C2(6), där du vid önskan om vit baksida måste välja WISA-varianten.

G2-modellen finns endast som G2(6) och inkluderar WISA-funktionen, men har en mörk baksida. Även B2(6) och A2(6) bryter mot den vita baksidan med olika nyanser av mörkgrå. B2(6) och A2(6) saknar dessutom WISA-funktionen, så varför de inte heter B2(4) eller A2(4) är en öppen fråga. Någonstans på LG:s kontor sitter förmodligen någon person som identifierar sig som "Chaotic Evil".

Andra siffror förekommer och då är det ofta modeller från annan försäljningsregion. Då får man kolla med återförsäljaren vilken färg det är på baksidan. Och nej, det är inte självklart alla butiker visar rätt bild på rätt modell."

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Grymt, tack för info

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Någonstans på LG:s kontor sitter förmodligen någon person som identifierar sig som "Chaotic Evil".

Hehe, är nog sant för är majoriteten av de kontor som hittar på modellbeteckningar.

Permalänk
Medlem

Kan nån gå igenom steg för steg för att få det låga priset på LG-tvn, 55tum? Skulle vara sjukt tacksam om nån kunde förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kan nån gå igenom steg för steg för att få det låga priset på LG-tvn, 55tum? Skulle vara sjukt tacksam om nån kunde förklara.

Du registrerar ett konto på
https://www.lg.com/se/onlinestore
(Observera långsam hemsida)

Då får du automagiskt 10% rabattkupong på första köpet, i kassan under beställningsöversikt finns det två fält, ett där du bockar i din 10% som redan skall finnas där, sedan klistrar du in benify-koden BEN23_LG_MNT_BTW8 och bockar även i den.

Du betalar 14,972kr för TVn.

Sedan följer du denna guiden så får du 3000kr tillbaka för just 55-tummaren.
https://www.lg.com/se/promotions/cashback

OBS att Benify-koden endast gäller till 31 augusti, samt att du måste registrera cashback senast 12 november.

Permalänk

Hej någon mer som fick sin order med nanoleaf borttagen idag? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Produkt: Orico 2.5" hårddisk/ssd-kabinett.
Länk: https://www.amazon.se/ORICO-hårddiskhölje-externt-verktygsfri...
Kategori: Lagring
Prisjakt: ?
Pris: 65kr

Rätt bra pris, de brukar ligga på dryga hundringen. Jag har 2, kör dem till PC och Raspberry Pi. Använder inte y-kabel, de verkar gå med singel-kabel, åtminstone med den SSD jag använder just nu. Jag tilltalas dessutom av att den är genomskinlig, så man ser vilken disk man satt in i den...lätt hänt att man glömmer annars, har för många kabinett egentligen (5-6 st).

Om man inte gillar genomskinligt och vill ha en powerknapp som bonus, så kan jag varmt rekommendera denna:
https://www.amazon.se/Sabrent-Verktygsfri-H%C3%A5rddiskkabine...
För mig, som har strömmen på i usbportarna även när datorn är avstängd (vad tusan kallas det nu igen?) så är powerknappen perfekt för då slipper jag dra ur sladden när jag stänger av burken.
Jag har andra kabinett och tänkte inte på att portarna gav ström hela tiden så en av mina diskar kom upp i en jäkla lång 'power on hours' Blev lite fundersam när jag såg att den disken hade varit på längre än systemdisken som var ett år äldre.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Skrivet av compumanic85:

Hej någon mer som fick sin order med nanoleaf borttagen idag? Mvh

Nix. Den dök upp igår till postombudet.
Hämtade paketet från ombudet och nu ligger paketet o väntas på att öppnas.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Du registrerar ett konto på
https://www.lg.com/se/onlinestore
(Observera långsam hemsida)

Då får du automagiskt 10% rabattkupong på första köpet, i kassan under beställningsöversikt finns det två fält, ett där du bockar i din 10% som redan skall finnas där, sedan klistrar du in benify-koden BEN23_LG_MNT_BTW8 och bockar även i den.

Du betalar 14,972kr för TVn.

Sedan följer du denna guiden så får du 3000kr tillbaka för just 55-tummaren.
https://www.lg.com/se/promotions/cashback

OBS att Benify-koden endast gäller till 31 augusti, samt att du måste registrera cashback senast 12 november.

Jag har testad att logga vid flera tillfällen under vår-rea och nu. Testade i flera dagar under olika tidspunkter på dygnet. Jag kan konstatera att det är OMÖJLIGT. Får sitta utan LG TV helt enkelt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Skrivet av digitalflaskpost:

Nix. Den dök upp igår till postombudet.
Hämtade paketet från ombudet och nu ligger paketet o väntas på att öppnas.

Härligt då slipper du jiddra med den jobbiga kundtjänsten två dagar och ingen som ska ta ansvar hör av sej... Köpte du den för 749kr?

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Tydligen bara jag drabbad då ingen ersättning är presenterad.
Får blir fight imorgon igen med svärd och yxa.
Så förbannat dryga har dom varit, 4 personer & bara drabbel.
I måndags lovade man att det skulle skickas. Nu ska jag bara vara en tacksam idiot och gilla läget att förlora 2550kr i rabatt på en vara jag ska ha, men som jag fattar jag inte kommer få.
Har köpt rätt mycket annat och då babblar dom om presentkort.
Har man tappat det helt på Elgiganten, handlat en del där och man brukar lösa det mesta där men detta va ett helvete.
Dem verkar ju bara bry sig om sitt skitsystem som inte kan hålla koll på sina paket.
Lagom sur, låsta pengar nu där med på grund av detta.

Något i den stilen.

Tackar🙂 haha 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Produkt: Orico 2.5" hårddisk/ssd-kabinett.
Länk: https://www.amazon.se/ORICO-hårddiskhölje-externt-verktygsfri...
Kategori: Lagring
Prisjakt: ?
Pris: 65kr

Rätt bra pris, de brukar ligga på dryga hundringen. Jag har 2, kör dem till PC och Raspberry Pi. Använder inte y-kabel, de verkar gå med singel-kabel, åtminstone med den SSD jag använder just nu. Jag tilltalas dessutom av att den är genomskinlig, så man ser vilken disk man satt in i den...lätt hänt att man glömmer annars, har för många kabinett egentligen (5-6 st).

Har du lyckats få UASP och TRIM att fungera med denna kabinett på RPi? Sett att den är rödlistad, vet du vad det sitter för kontroller i dina?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av compumanic85:

Härligt då slipper du jiddra med den jobbiga kundtjänsten två dagar och ingen som ska ta ansvar hör av sej... Köpte du den för 749kr?

Nej. Köpte en ny för 999.-.
Dvs inte ett returnerat/demo exemplar.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av digitalflaskpost:

Nej. Köpte en ny för 999.-.
Dvs inte ett returnerat/demo exemplar.

Du gjorde en väldigt bra affär köpte du en eller fler? Man e sugen på detta koncept men priserna e väl påtagliga😅🤪😅 Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kan nån gå igenom steg för steg för att få det låga priset på LG-tvn, 55tum? Skulle vara sjukt tacksam om nån kunde förklara.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Jag kan ha fel men tror KC3000 har 2048GB vs 2000GB Renegade, vilket inte är helt fel.

Japp, men det är lika mycket fysisk flash. Det som skiljer är hur mycket de sätter av till reserv. Antagligen därför det är lite högre skrivtolerans.

Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jag tog en Renegade också, stod 3:e oktober som du skriver. Men någon dag senare kom ett mail om att den ska landa hos posten redan den 31/8.

Har fått min nu, installerade den precis. Skulle kommit i måndags, kom faktiskt i fredags vilket var ett problem eftersom jag inte var hemma. Fick styra om så att den kom på söndagen istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

(Orico kabinett) https://www.amazon.se/gp/product/B07F3475HG

Skrivet av fragande:

Har du lyckats få UASP och TRIM att fungera med denna kabinett på RPi? Sett att den är rödlistad, vet du vad det sitter för kontroller i dina?

Har inte dunderkoll, googlade och följde nån guide på nätet för att sätta på Trim. Vet inte om det funkar, men SSDn har inte kraschat åtminstone.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

(Orico kabinett) https://www.amazon.se/gp/product/B07F3475HG

Har inte dunderkoll, googlade och följde nån guide på nätet för att sätta på Trim. Vet inte om det funkar, men SSDn har inte kraschat åtminstone.

<Uppladdad bildlänk>

Tackar Ser ju ut att fungera. Är mycket möjligt att de har bytt kontroller sedan den hamnade på den där listan. Får bli att beställa ett par stycken, kostar ju inte många kronor.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av compumanic85:

Du gjorde en väldigt bra affär köpte du en eller fler? Man e sugen på detta koncept men priserna e väl påtagliga😅🤪😅 Mvh

Köpte endast en som jag ska sätta på min sons rum ☺️

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tillkommer väl 25% moms på Amazon.com priserna?

Jo, men det löser ju Amazon automatiskt och var redan inräknat i de 1086 sek DeluxXe skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jo, men det löser ju Amazon automatiskt och var redan inräknat i de 1086 sek DeluxXe skrev.

Står på sidan estimated import fee deposit = 0 dollar. Borde vara moms + importavgift på det?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Står på sidan estimated import fee deposit = 0 dollar. Borde vara moms + importavgift på det?

Beror nog på vilket lager de faktiskt skickar det ifrån.
Men ibland justerar de priset ytterligare när man går till sista steget i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Står på sidan estimated import fee deposit = 0 dollar. Borde vara moms + importavgift på det?

Japp, vilket beräknas när man lagt varan i korgen och går till checkout. Som sagt, Amazon löser det.

Permalänk
Skrivet av mpat:
Skrivet av TaunyTiger:

Amazon ljög! Renegade är inte ens skickat och igår kom ett brev att det "blir försenat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheF:

Apple TV+ i 3 månader:
https://redeem.apple.com/elkjop-swe-tv?&receipt
Vet inte om det funkar att fylla på ett existerande konto med tid kvar men verkar iaf funka för att återaktivera ett befintligt som gått ut.

"This offer is only available for new subscribers." - visas för befintliga prenumeranter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Amazon ljög! Renegade är inte ens skickat och igår kom ett brev att det "blir försenat".

Ja jag har inte sett något brev, men förstår att det blivit försenad.

Tips!
Inet kör drops ikväll, tänkte hålla utkik efter liknande ssd till liknande pris. Isåfall avbeställer jag på Amazon.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Återigen, detta är ingen generell köprådstråd. Håll er till att diskutera fyndtipsen från Dagens fynd - tipstråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimbus:

"This offer is only available for new subscribers." - visas för befintliga prenumeranter

Jag har haft det förr och fungerade fint att aktivera. Alltså har hade inget pågående abonnemang men haft senaste året

Permalänk
Medlem

Ni som har/haft Apple+, finns det några guldkorn där att se? Med 3 månader så hinner man ju plöja en del 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25