Grafikkort från Asrock och Sapphire högt i reklamationsstatistik

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort från Asrock och Sapphire högt i reklamationsstatistik

I den schweiziska återförsäljaren Digitec Galaxus statistik över hur ofta kunder reklamerar trasiga grafikkort förekommer Asrock och Sapphire mer frekvent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I artikeln är det "Godkända" garantier? i så fall så är ju toppen på listan egentligen rena botten.
Då företagen som har lägst reklamations statistik nekar flest reklamationer.
Eller är det någon statistik på alla ärenden som kommer in till olika återförsäljare totalt för garantiåtgärd?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

I artikeln är det "Godkända" garantier? i så fall så är ju toppen på listan egentligen rena botten.
Då företagen som har lägst reklamations statistik nekar flest reklamationer.
Eller är det någon statistik på alla ärenden som kommer in till olika återförsäljare totalt för garantiåtgärd?

Jag tänkte säga att palit har sweetspoten men efter din kommentar borde Asrock ligga bäst till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Jag tänkte säga att palit har sweetspoten men efter din kommentar borde Asrock ligga bäst till?

Ja jag tänkte säga att Palit kändes ju bäst men utan att veta vad statistiken säger är det mumbo jumbo.

Däremot antalet dagar innan kortet kommer tillbaka är ju intressant ändå. Oavsett nekad eller godkänd tänker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är dock om alla dessa kort säljer lika bra? Asus säljer 10 kort och ett kommer tillbaka så är det 10% men om AsRock säler 5 kort och ett kommer tillbaka så är det 20%.

Utan att veta totala antalet så kan dessa siffror vara otroligt missvisande, speciellt när vi pratar om några få % i skillnad mellan toppen och botten.

Edit: Däremot inte förvånande att Gigabyte tar längst tid på sig, ytterliggare en anledning till att avstå från just gigabyte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Svårtolkad statistik utan all fakta.

Personligen skulle jag inte ta i brands som Inno3d & Pallit med tång, medans märken som Sapphire och EWGA alltid legat varmt om hjärtat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Svårtolkad statistik utan all fakta.

Personligen skulle jag inte ta i brands som Inno3d & Pallit med tång, medans märken som Sapphire och EWGA alltid legat varmt om hjärtat.

EVGA [*]

Oftast det är omöjligt att skicka GPU direkt på RMA till tillverkare. Asus, MSI eller Gigabajs kommer ej ta kort från privatperson.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Min första tanke är dock om alla dessa kort säljer lika bra? Asus säljer 10 kort och ett kommer tillbaka så är det 10% men om AsRock säler 5 kort och ett kommer tillbaka så är det 20%.

Utan att veta totala antalet så kan dessa siffror vara otroligt missvisande, speciellt när vi pratar om några få % i skillnad mellan toppen och botten.

Edit: Däremot inte förvånande att Gigabyte tar längst tid på sig, ytterliggare en anledning till att avstå från just gigabyte.

Minimum 300 grafikkort sålda

Edit Ger nog en okej bild om hur många reklamationer ett företag har skulle säga att alla de större märken felfrekvens stämmer nog ganska väl då jag gissar på att de har sålt flera grafikkort.

Dock så är det för alla grafikkort och går nog inte att säga något om felfrekvensen för enstaka modell

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Den här typen av statistik borde alla stora återförsäljare vara tvungna att publicera för oss konsumenters skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Minimum 300 grafikkort sålda

Ja ändrar inte faktumet att det inte säger så mycket utan att veta antalet, har alla leverantörer sålt runt 400 kort? är det bara en som sålt 301 kort och resten sålt tusentals med kort.

Ända den där listan säger är att skillnaden är minimal och vilket märke man väljer spelar absolut ingen roll.

Andra grafen däremot säger en hel del om vissa märken och vilka man kanske vill undvika.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hela denna statistik är inte värt ett halvt öre, för att antal trasiga enheter är inte tagna i relation till antal av dem sålda enheter.
En sådan statistik kan man vända hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Svårtolkad statistik utan all fakta.

Personligen skulle jag inte ta i brands som Inno3d & Pallit med tång, medans märken som Sapphire och EWGA alltid legat varmt om hjärtat.

Aaduu snacka inte dynga

Pallit och Gainward är de samma koncern, och alltid varit duktiga i tester, bra kylning/prestanda jämfört med b.l.a Asus Aldrig hört dåligt om Gainward/Palit. Nog att asus o de andra är bättre på marknadsföring, men dom gör inte bäst prylar såatte!

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Gigabyte gör stor en brasa med 2-3 veckors mellanrum, därav väntetiden.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt att vilka modeller det gäller. Tex så har Sapphire haft problem med sina MBA kort med kylningen. Hade varit intressant att se om de samma problem med sina egna kort/kylare.

Permalänk
Medlem

Häftigt, Hade ett GTX 780 Ti från Gainward för många år sen nu och upplevde det som rejält bra kvalitet och statistiken verkar bevisa det

Ska helt klart fundera på ett Gainward nästa gång.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friArsenik:

Hela denna statistik är inte värt ett halvt öre, för att antal trasiga enheter är inte tagna i relation till antal av dem sålda enheter.
En sådan statistik kan man vända hur som helst.

Njaa. Jo.
Antal trasiga enheter är faktiskt tagna i relation till antal sålda enheter.

Resultatet är nämligen presenterat i procent. Andel av sålda kort som kommer tillbaka som returer.
För att kunna få fram en procentsats måste man alltså ta med både antal sålda enheter - och antal returer. Resultatet är just relationen mellan de två.

Hade man inte tagit med den relationen så hade man istället presenterat antal returnerade kort i den här statistiken. Men så är alltså inte fallet här.

Med det sagt så blir avvikelsen större för de som sålt färre kort. Och ja - avvikelsen för varje procentsats har jag inte sett - så det är svårt att se hur tillförlitlig respektive procentsats är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Hell yeah - en gainwardägare här (RTX 2070).
Det var därför jag valde det här kortet hehe.

Eller nä ;). Det fanns tillgängligt för 5600 spänn kort efter release.
Och det hade liten formfaktor som passar i små chassin.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som andra skriver svårtolkad statistik eftersom det inte säger något om vilka kort det handlar om, samtidigt är den förlegad med tanke på att EVGA kastade in handduken när RTX40xx kom.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Den här typen av statistik borde alla stora återförsäljare vara tvungna att publicera för oss konsumenters skull.

Jag vet inte vad det skulle vara för nytta egentligen. Det brukar vara gissningsvis vissa modellserier som har defekter, typ dålig kylning av minneskretsar osv. Tror "konsumenter" gör bättre i att läsa/ta del av ordentliga recenscioner.

Med det sagt är det väl intressant med statistik, framförallt på hur de hanterar returärenden (kanske var det du menade?)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Statistik som inte är heltäckande och tar hänsyn till ALLA faktorer som rimligtvis kan vägas in skall man undvika! I denna statistik så är troligen inte användandet invägt. Ett kort som används exempelvis i gaming sätts på extremt mycket mer påfrestning än ett som används snällt (ej gaming eller tung grafikbearbetning - bild, film,...), och är därmed mer troligt att bli reklamerat för någon upplevd defekt (vilken nog många gånger ändå inte är hårdvaru- utan mjukvaruberoende - applikation eller driver).

Permalänk
Medlem

Lustigt det där med Sapphire, har köpt Sapphire sedan ATIs HD 5770 och inte haft minsta problem med dem.
Har iofs köpt Nitro+-modeller, se de lite "finare" sorterna ur utbudet.

Kan inte säga samma sak om Asus dock och deras HD 7970 Matrox Platinum, "kortet som byggdes för överklockning". Gick inte att köra orört utan artifakter. Faktum är att det var det kortet som fick mig att uteslutande köpa Sapphire.

Skulle vara intressant om de kunde dela med sig av mer info och "statistik", om det finns mönster i reklamationerna som vissa modeller av kort, vissa generationer/varianter av GPU etc

Permalänk
Medlem

Sapphire är faktiskt det enda jag reklamerat, ett Sapphire Radeon 9700 Pro, så det var ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Svårtolkad statistik utan all fakta.

Personligen skulle jag inte ta i brands som Inno3d & Pallit med tång, medans märken som Sapphire och EWGA alltid legat varmt om hjärtat.

Har ingen erfarenhet av Palit men hade ett Inno3D 3090 som var ruskigt välbyggt med en knoppig backplate och extra VRM-fläkt som tillsammans faktiskt kunde kyla VRAM bra nog, vilket ett Asus Rog Strox 3090 inte gjorde. Häll därtill väldigt höga och stabila core clocks vill jag minnas.

EVGA har annars alltid varit föredragna för nvidia, och har alltid varit nöjd med Sapphire med.
Får för mig att Sapphire brukade bygga referenskorten åt AMD så lite trist om de börjat släpa efter.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Woho!! Jag har ett Gainward 3080 Ti. Feeling safer all of a sudden. 😋

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har ingen erfarenhet av Palit men hade ett Inno3D 3090 som var ruskigt välbyggt med en knoppig backplate och extra VRM-fläkt som tillsammans faktiskt kunde kyla VRAM bra nog, vilket ett Asus Rog Strox 3090 inte gjorde. Häll därtill väldigt höga och stabila core clocks vill jag minnas.

EVGA har annars alltid varit föredragna för nvidia, och har alltid varit nöjd med Sapphire med.
Får för mig att Sapphire brukade bygga referenskorten åt AMD så lite trist om de börjat släpa efter.

En snabb googling verkar visa att i april/maj så var det en del strul med Sapphires kort, något som jag själv fick uppleva med mitt kort. Ena VBIOS:en blev plötsligt korrupt men istället för att reklamera kortet kontaktade jag Sapphire direkt och frågade om de kunde skicka över en VBIOS image så jag kunde fixa problemet själv, något som de gärna gjorde. Kortet har tuffat på sedan reflashen utan problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

En snabb googling verkar visa att i april/maj så var det en del strul med Sapphires kort, något som jag själv fick uppleva med mitt kort. Ena VBIOS:en blev plötsligt korrupt men istället för att reklamera kortet kontaktade jag Sapphire direkt och frågade om de kunde skicka över en VBIOS image så jag kunde fixa problemet själv, något som de gärna gjorde. Kortet har tuffat på sedan reflashen utan problem.

Det är ju ändå fin support, 100% hellre att man gör det själv än att hålla på och skicka saker hit och dit. Och hellre ett känt problem än nya okända problem så att säga.
Hade två Vega 64 av referensmodell från Sapphire, var riktigt stabila (för att vara Vega). Förmodligen kommer jag aldrig se så bra pris/prestanda igen

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Att köpa grafikkort efter märke är ganska tramsigt.
Har någon kvaddat pallen med Gigabyte-korten då en klåpare emballerade den, så kommer det få stort utslag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har ingen erfarenhet av Palit men hade ett Inno3D 3090 som var ruskigt välbyggt med en knoppig backplate och extra VRM-fläkt som tillsammans faktiskt kunde kyla VRAM bra nog, vilket ett Asus Rog Strox 3090 inte gjorde. Häll därtill väldigt höga och stabila core clocks vill jag minnas.

EVGA har annars alltid varit föredragna för nvidia, och har alltid varit nöjd med Sapphire med.
Får för mig att Sapphire brukade bygga referenskorten åt AMD så lite trist om de börjat släpa efter.

Håller med alltid vart super nöjd med Sapphire och även tyckt de vart bland de mest estetiskt tilltalande (inte för det spelar ngn roll hatar fönster) När ju en dröm Sapphire ska göra en comback på moderkaks sidan, men som sagt oroväckande om de börjar dala i kvalitet. Dock så går det ju inte säkerställa med denna info enbart.

Visst kan de vart en måndagsmodel av mitt gamla Inno kort, det kan även vart en av Geforce sämre modeller då det var för länge sedan. Väldigt tidigt 2k tal liksom. Massa strul var det i alla fall och byte av ett nytt lika dant skapa bara mer problem. Så inte säkert de bar hela skulden kan mycke väl vara dålig Nvida batch med, men det sitter när man blitt så bränd.

Permalänk
Medlem

För mig säger denna statisk inget alls.
Det saknar antal kort och vilka modeller som görs rma på.
När jag jobbade början på 2000 en stor levetör av dator kompeneter så var bara visa modeller drabbade extremt hårt av rma oss en tillverkare. Så denna statistk som framför är helt värde lös för kunna göra en objectiv bedöming.

Permalänk

Har bara haft goda erfarenheter med Sapphire då ett HD5850 och ett RX480 strulade för mig. Fick ett nytt HD5850 efter typ 5 arbetsdagar och RX480n uppgraderades till en RX580 i returen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH