Permalänk

Corsair Rm850e osäkerhet

Hej!
Jag har beställt och fått ett corsair rm850e psu som jag nu i efterhand är väldigt osäker på. Jag har läst att väldigt många har problem med den modellen pga billiga icke-japanska delar.
Mitt bygge ser ut som följer:
Ryzen 7800x3d
G.skill 6000mhz cl30 expo
Xfx rx6950xt

Än så länge har jag inte öppnat förpackningen och undrar därför, för att vara på den säkra sidan, om jag borde returnera min rm850e psu och till exempel skaffa en asus tuf gaming 850w? Prisskillnaden är 300 kronor.
Är det någon som har erfarenhet av corsairs rm850e som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

Hej!
Jag har beställt och fått ett corsair rm850e psu som jag nu i efterhand är väldigt osäker på. Jag har läst att väldigt många har problem med den modellen pga billiga icke-japanska delar.
Mitt bygge ser ut som följer:
Ryzen 7800x3d
G.skill 6000mhz cl30 expo
Xfx rx6950xt

Än så länge har jag inte öppnat förpackningen och undrar därför, för att vara på den säkra sidan, om jag borde returnera min rm850e psu och till exempel skaffa en asus tuf gaming 850w? Prisskillnaden är 300 kronor.
Är det någon som har erfarenhet av corsairs rm850e som kan hjälpa till?

10års garanti. Kör på

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

10års garanti. Kör på

Håller med, kör bara.

Permalänk

Det står "bara" 7 års garanti på just rm850e från inet. Vet inte om det borde spela roll men tre års hållbarhet till för 300 kronor, är det nåt att ha?

Stavfel
Permalänk
Medlem

Har bara haft mitt 850e i några månader (köpte det för 899:- under en Inet stream), så det kanske är lite tidigt än att säga nåt, men än så länge har det funkat bra. Har 5800X3D och 6800XT. Men du ska nog ta min erfarenhet med nätagget med en nypa salt eftersom jag, som sagt, inte har kört med det så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har samma nätagg. Den brukar rekommenderas som ett riktigt bra nätagg. Dock klagar en del användare på ljud från fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Jag har samma nätagg. Den brukar rekommenderas som ett riktigt bra nätagg. Dock klagar en del användare på ljud från fläkten.

Ja, är man (över)känslig för ljud så kanske man ska hoppa över detta nätagg. Själv stör jag mig inte, men det finns garanterat dom som gör det. Tänkte mest på att fläkten hoppade igång lite då och då i början när jag precis hade byggt burken, men nu tänker jag inte ens på det längre.

Permalänk
Skrivet av Dunderbullen:

Hej!
Jag har beställt och fått ett corsair rm850e psu som jag nu i efterhand är väldigt osäker på. Jag har läst att väldigt många har problem med den modellen pga billiga icke-japanska delar.
Mitt bygge ser ut som följer:
Ryzen 7800x3d
G.skill 6000mhz cl30 expo
Xfx rx6950xt

Än så länge har jag inte öppnat förpackningen och undrar därför, för att vara på den säkra sidan, om jag borde returnera min rm850e psu och till exempel skaffa en asus tuf gaming 850w? Prisskillnaden är 300 kronor.
Är det någon som har erfarenhet av corsairs rm850e som kan hjälpa till?

Att kondensatorerna inte är japanska har ju inte speciellt mycket med kvaliteten att göra.

visst de mest kända märkena är japanska men finns faktiskt andra länder och märken som också gör likvärdiga.

huvudsaken är deras specar och att de håller vad de lovar.

nu hittar jag ingen bild på ett slaktat rm850e på google bara de äldre RM850 / RM850x som använder nichicon(stavning?) (Japan) / Taicon (Kina (undertillverkare till nichicon om jag förstod deras hemsida korrect)) kondensatorer

men kan de ändå lämna 7 år garanti så är ju iaf märket de valt nära på likvärdigt och inte det billigaste skiten på marknaden och troligen iaf märkta att klara med upp till med 105°c istället för 80-90°c som budgetmodellerna med kort garantitid ofta kör pga det billigare priset på komponenterna.

har svårt att i slutänden faktiskt se att det skulle vara någon större skillnad möjligen som de ovan skriver kanske något mer högljutt iom att de verkar ha gått ner något i fläktstorlek 135mm -> 120mm och möjligen något högre varvtal istället som kompensation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för all hjälp! Eftersom jag inte är så ljudkänslig behåller jag nätaggregatet. Om allt går bra gör jag ingen mer uppdatering här.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett RM850E. Först trodde jag att jag behövde justera någon fläktkurva eftersom jag tydligt hörde att en fläkt med jämna mellanrum varvade upp till synes omotiverat, men det visade sig vara nätdelen. Nu är den förpassad till en dator utom hörhåll.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du byter till ett Seasonic nätagg då de tillverkar sina egna till skillnad från Corsair. Har själv en Corsair HX650 från 2012 som än idag rullar på i flera byggen (tillverkad av Seasonic för Corsair).

Frågade Corsairs support för 2 år sedan vilka som
tillverkar deras nuvarande nätagg men det var ingen som visste.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Rekommenderar att du byter till ett Seasonic nätagg då de tillverkar sina egna till skillnad från Corsair. Har själv en Corsair HX650 från 2012 som än idag rullar på i flera byggen (tillverkad av Seasonic för Corsair).

Frågade Corsairs support för 2 år sedan vilka som
tillverkar deras nuvarande nätagg men det var ingen som visste.

RM850e är tillverkat av HEC.
På denna sidan kan du kolla upp en del PSUs.
https://www.cybenetics.com/

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

RM850e är tillverkat av HEC.
På denna sidan kan du kolla upp en del PSUs.
https://www.cybenetics.com/

Oj.

Det är en solid skillnad på konstruktion och prestanda mellan RM850x (pre-2021) och RM850e, enligt deras tester. Antagligen byggs dessa nätagg mot en prisbild, vilket är utmanande att komponera i dagsläget. Eftersom det sägs råda komponentbrist etc.

Permalänk
Skrivet av Mango:

Rekommenderar att du byter till ett Seasonic nätagg då de tillverkar sina egna till skillnad från Corsair. Har själv en Corsair HX650 från 2012 som än idag rullar på i flera byggen (tillverkad av Seasonic för Corsair).

Frågade Corsairs support för 2 år sedan vilka som
tillverkar deras nuvarande nätagg men det var ingen som visste.

Jag har hittat den här:
https://www.inet.se/produkt/6905936/msi-mag-a850gl-pcie5-850w

Kan den fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

Funka gör den säker men du kan undersöka på länken som Flutters skickade ovan men personligen skulle jag enbart köpa från Seasonic då deras track record är bra + min personliga erfarenhet med Seasonic nätagg (aka min HX650).

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

MSI har jag för mig är seasonic också, verkar riktigt bra för priset

Edit
A850G är tydligen CWT, väldigt bra tillverkare också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Mango:

Funka gör den säker men du kan undersöka på länken som Flutters skickade ovan men personligen skulle jag enbart köpa från Seasonic då deras track record är bra + min personliga erfarenhet med Seasonic nätagg (aka min HX650).

Skrivet av Swedishchef_90:

MSI har jag för mig är seasonic också, verkar riktigt bra för priset

Edit
A850G är tydligen CWT, väldigt bra tillverkare också

Om detta är sant så kommer jag köra på msi. Dels för att jag har msi-moderkort och jag litar på dem, samt att jag då kan lämna tillbaka min rm850e till inet i butik i stockholm. Eftersom den från msi finns i lager kan jag komma hem med den redan ikväll!

Ändrad formulering
Permalänk
Medlem

Har själv aldrig haft ett nätagg som havererat någonsin. Har en polare som är inte på år 13 med sitt gamla corsair cx eller om det var cm agg som ska vara riktiga budget agg.
Är garantitiden under 5 år skulle jag nog börja fundera, annars kör på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

Ta den som heter A850G istället. Den har 10 års garanti & semi-passiv fläkt. GL är billigare men har 7 års garanti & är inte semi-passiv.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

MSI har jag för mig är seasonic också, verkar riktigt bra för priset

Edit
A850G är tydligen CWT, väldigt bra tillverkare också

https://www.inet.se/produkt/6905572/msi-mpg-a850g-pcie5-850w
Det där är MSI MPG G-modell, som Cybenetics Labs studerat och förtydligar är ett bygge av CWT.

TS länkade dock till modellen MAG GL.

Bild på innandömet som påvisar viss skillnad, vad jag hittat:

MAG GL
https://img.gigglehd.com/gg/files/attach/images/14148/776/634...
Källa: https://gigglehd.com/gg/review/14634776

MPG G
https://www.noticias3d.com/articulos/202305/msi-mpg-a850g-pci...
Källa: https://www.noticias3d.com/articulo/3558/p2/msi-mpg-a850g-pci...

EDIT: MAG GL har som nämnt sämre specs, och släpptes i somras(?).

Permalänk

Jag blir nog bara mer förvirrad än jag var från början. Det låter alltså som att rm850e är lite av en chansning. Antingen får jag ett rm850e med bara lite fläktar som låter, eller så får jag coil-whine och oregelbundet knaster osv. Kan det inte bara vara värt att stoppa in den och prova? För visst kan jag väl lämna tillbaka det trots att jag provat det (förutsatt att ångerrätten inte löpt ut än)

Permalänk
Medlem

Gällande Seasonic är jag rätt säker på att det är serien som heter Focus GX som är prisvärd och riktigt bra.

När det gäller Corsair har det historiskt varit RMZZZx som har varit bra (ZZZ = antal Watt).

Den svaga kronan gör sig hörd även på detta område nu 😬

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Gällande Seasonic är jag rätt säker på att det är serien som heter Focus GX som är prisvärd och riktigt bra.

När det gäller Corsair har det historiskt varit RMZZZx som har varit bra (ZZZ = antal Watt).

Den svaga kronan gör sig hörd även på detta område nu 😬

Focus GX var otroligt bra prissatta för några år sen, det satte man in i ett gäng datorer, men på senare år har de gått upp i pris helt klart.

Fortfarande något jag lätt kan rekommendera förstås, men nu finns det ordentligt med konkurrenter.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Om, men bara om, man klarar sig på 750 watt så skulle jag vilja påstå att det knappast blir bättre än så här :

https://www.komplett.se/product/1220885/datorutrustning/dator...

Komplett verkar sluta med Seasonic, dom körde en deal på både 850 och 750 från den här serien tidigt i somras, 850 tog slut ganska fort, de kvarvarande 750orna kör dom nu ytterligare nån hundring billigare.

Jag körde en länk på denna i tipstråden för snart en vecka sen och bara 6 enheter verkar ha sålts sen dess, nu 9 kvar.

Tror inte det kommer bli möjligt att köpa ett 750-agg av den här kvaliteten ever again faktiskt, med tanke på penningvärdes-situationen.....

Ever again till det här priset skulle det stå

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har själv aldrig haft ett nätagg som havererat någonsin. Har en polare som är inte på år 13 med sitt gamla corsair cx eller om det var cm agg som ska vara riktiga budget agg.
Är garantitiden under 5 år skulle jag nog börja fundera, annars kör på.

tror bara jag haft 2 nätagg som vikt hädan någonsin senaste 20 åren.

ett Tagan (tror jag de hette) typ som fick typ bäst i test nån gång i början på 2000talet här på sweclockers som sprängde nått kisel plötsligt (mins fortfarande att de låg små gråsvarta kiselbitar i hela chassit efter smällen).

samt ett typ 10+ nånting år FSP 500W som dog knall o fall vid uppstart av min server en dag orsak okänd men troligen exploderad kondensator pga ålder.

och inte medveten om någon jag känner som någonsin råkat ut för trasigt nätagg så känns inte så jättevanligt att nätagg faktiskt lämnar in handduken innan de blivit utbytta eller hela datorn så pass gammal att de bytt ut den så troligen bara att jag kör dem långt över beräknad livstid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror bara jag haft 2 nätagg som vikt hädan någonsin senaste 20 åren.

ett Tagan (tror jag de hette) typ som fick typ bäst i test nån gång i början på 2000talet här på sweclockers som sprängde nått kisel plötsligt (mins fortfarande att de låg små gråsvarta kiselbitar i hela chassit efter smällen).

samt ett typ 10+ nånting år FSP 500W som dog knall o fall vid uppstart av min server en dag orsak okänd men troligen exploderad kondensator pga ålder.

och inte medveten om någon jag känner som någonsin råkat ut för trasigt nätagg så känns inte så jättevanligt att nätagg faktiskt lämnar in handduken innan de blivit utbytta eller hela datorn så pass gammal att de bytt ut den så troligen bara att jag kör dem långt över beräknad livstid.

Nätagg brukar vara rätt tåliga och hållbara, kanske dessutom är skillnad om man kör dom på max kapacitet hela tiden vilket nog ingen gör. Då håller dom nog knappast lika länge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Igår kväll byggdes datorn med en rm850e trots allt, och jag är väldigt nöjd! Det hörs ett mycket svagt visslande coil-whine som egentligen bara hörs om man lägger huvudet mot chassit. Detta kommer inte vara ett problem för mig alls. Tack för alla råd och kommentarer!

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nätagg brukar vara rätt tåliga och hållbara, kanske dessutom är skillnad om man kör dom på max kapacitet hela tiden vilket nog ingen gör. Då håller dom nog knappast lika länge.

Ville mer poängtera att det händer men är extremt ovanligt 2 agg på 20år som jag dessutom misshandlat genom att köra dem längre än beräknad livstid.

Rätt säker på att inget av dem hade mer än 3-5 år garanti nånting.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows