Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3Vz0:

Verkar som att denna nyhet har gått på amd supportarnas nerver🤭

Är inte ens en AMD supporter men dessa hjärndöda argument från Nvidia-fanboys är så himla tragiska att man inte kan låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Jag förstår inte detta.. förklara mer.. jag har haft AMD sedan 2018.. inte en enda gång har jag haft problem med deras drivrutiner.

Har du använt AMD någon gång?

Japp. Det var iofs en tid sedan. Början/mitten på 2010-talet. På den tiden de fortfarande var en riktig konkurrent prestandamässigt även i toppskiktet. Det var mycket som var bra med deras kort på pappret men drivrutinerna var rena skräpet tyvärr. Det var högst sporadiskt som spel fungerade och presterade som de skulle utan krascher och prestandaförluster. På senare tid har jag gått mer på vad jag hört av andra. Vill definitivt inte påstå att Nvidia är felfria heller men jag har iaf inte haft några större bekymmer sedan jag bytte från AMD till Nvidia.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*uppmaning*

Diskutera loss men diskutera sakfrågan och undvik att angripa tråddeltagare.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Är inte ens en AMD supporter men dessa hjärndöda argument från Nvidia-fanboys är så himla tragiska att man inte kan låta bli.

Nuförtiden stödjer typ alla spel de vanligaste uppskalarna, XESS ligger lite efter men det får vi hoppas tar sig. Utom just AMD sponsrade spel. Vad tror AMD att dom tjänar på detta, skall dom fortfarande döda DLSS?

Det går ju inte att tolka på annat sätt än att AMD är tok-desperata. Jag tror AMD är rädda att PC skall springa ifrån konsollerna där AMD får in sina pengar. Så dom gör vad dom kan för att sabotera.

Good Luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Du skulle kunna ta reda på det själv med hjälp av en sökmotor så slipper jag komma med massa källhänvisningar för ett forumlägg.

Nu är det ju inte så det funkar att man först kommer med ett sensationellt påstående och sen drar ett "du får väl googla" på följdfrågor.

Skrivet av Smurfn:

Epic Games och Unreal Engine är ett exempel då de lätt kunde implementera det direkt i spelmotorn så alla utvecklar som använder Unreal behöver inte ens lägga till stödet själv.

Square Enix kunde lägga till stödet på bara 1-2 dagar i Forspoken. Nu blev Forspoken ingen braksucce direkt med det är en annan femma.

Jo en ensam moddare klarar att lägga till DLSS i spel som inte utvecklats för det överhuvudtaget, vilket rimmar väldigt väl med den korta beskrivningen att DLSS närmast är ett plug-in.

Skrivet av Smurfn:

Det blir bra mycket lättare baka in något i ett projekt om det har öppenkällkod som FSR har.

Nä, det finns ingen sån koppling överhuvudtaget. Det är inte år 1989 när spelens källkod utför de grafiska operationer man vill ha med i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Igår bestämde jag träff med min bror på ett café kl 17:00.
Jag gick dit redan kl 12:00 och väntade i 5 timmar på att han skulle komma.
Jag är bättre än min bror.

Precis så, en icke nyhet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashraf84:

Japp. Det var iofs en tid sedan. Början/mitten på 2010-talet. På den tiden de fortfarande var en riktig konkurrent prestandamässigt även i toppskiktet. Det var mycket som var bra med deras kort på pappret men drivrutinerna var rena skräpet tyvärr. Det var högst sporadiskt som spel fungerade och presterade som de skulle utan krascher och prestandaförluster. På senare tid har jag gått mer på vad jag hört av andra. Vill definitivt inte påstå att Nvidia är felfria heller men jag har iaf inte haft några större bekymmer sedan jag bytte från AMD till Nvidia.

Det är rätt så onödigt att kasta skit om du inte har en aning om hur de presterar idag för jag kan berätta att det är 10 år sedan du senast körde AMD om det var tidig-mitt 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är rätt så onödigt att kasta skit om du inte har en aning om hur de presterar idag för jag kan berätta att det är 10 år sedan du senast körde AMD om det var tidig-mitt 2010.

Jag tror att någon behöver lugna ner sig lite. Precis som jag skrev i mitt svar så är jag medveten om att det var rätt länge sedan som min egen erfarenhet var relevant. Jag har bara lagt ihop det med vad jag hört från andra på senare tid. Jag tyckte därför det var lite lustigt, ingenting mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Vi pratar om vem det är som låser ute vem. Inte vilken uppskalningsteknik som är bättre för det är DLSS som du säger.

Det finns alltså inga framgångsrika företag som sysslar med och tjänar pengar på mjukvara med öppenkällkod? Tror aldrig jag hört det argumentet förut.

Så du tycker att Nvidia ska göra DLSS som öppen källkod
efter allt utvecklingsarbete dom har lagt ner och låta AMD ta del
av det så där utan vidare?

Tror inte att det är så många framgångsrika företag som jobbar på det viset.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju inte så det funkar att man först kommer med ett sensationellt påstående och sen drar ett "du får väl googla" på följdfrågor.
Jo en ensam moddare klarar att lägga till DLSS i spel som inte utvecklats för det överhuvudtaget, vilket rimmar väldigt väl med den korta beskrivningen att DLSS närmast är ett plug-in.
Nä, det finns ingen sån koppling överhuvudtaget. Det är inte år 1989 när spelens källkod utför de grafiska operationer man vill ha med i spelet.

Tycker det ser ut som du fick ju några exempel men får googla lite själv också om du vill ha fler exempel för man inte kan få allt serverat på silverfat.

Du verkar för övrigt ha stenkoll på hur teknikerna fungerar enligt egen utsago, kan du inte grundligt förklara hur båda tekniker implementeras och varför det inte är svårare att implementera DLSS än FSR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3Vz0:

Verkar som att denna nyhet har gått på amd supportarnas nerver🤭

Inte specifikt ett svar till just dig men...

Själv sitter jag med ett 3090 (sitter ett 6800XT i en annan burk här hemma) och anser mig inte vara en supporter till något annat än mitt kära Malmö FF, lik förbannat går denna tråd mig på nerverna. Jag trodde vi här på detta forum skulle uppskatta hårdvara, inte stenhårt vara skadeglada för vissa nyheter eller snacka och sprida hörsägen (för AMD:s drivrutiner är helt OK). Jag har haft problem med Nvidias drivrutiner till samma utsträckning som AMD:s, exempelvis i Control där jag var övertygad om att spelets mellansekvenser var buggade med kraftig tearing, men långt efter det uppkom så fixade Nvidia det i en drivrutin förra månaden. Är det ens bekräftat att Starfield bara kommer med FSR2? Knappast va?

Jag antar att jag börjar bli för vuxen för detta forum. Och redaktionen kanske ska se till att inte elda på alla "supportrar" i onödan. Denna artikeln är formulerad på ett sätt som bara eldar upp en del omogna själar. Det är faktiskt 8 dagar tills de som har köpt premiumutgåvan får ens sätta tänderna i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä nvidia blockerar alla konkuerrenter redan innan.
DLSS funkar inte alls på någon av konkurrenternas hårdvara.

Så man kan väl säga såhär då. Nvidia låser ute konkurrenter med sina tekniker - som alltid. Man höjer inte på ögonbrynen längre för det är så pass vanligt.
Det uppseendeväckande här verkar vara att även AMD kanske försökt sig på att låsa ute konkurrenter en vända.

Haha va, ibland tappar man hjärnceller av kommentarerna här.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nuförtiden stödjer typ alla spel de vanligaste uppskalarna, XESS ligger lite efter men det får vi hoppas tar sig. Utom just AMD sponsrade spel. Vad tror AMD att dom tjänar på detta, skall dom fortfarande döda DLSS?

Det går ju inte att tolka på annat sätt än att AMD är tok-desperata. Jag tror AMD är rädda att PC skall springa ifrån konsollerna där AMD får in sina pengar. Så dom gör vad dom kan för att sabotera.

Good Luck

Frågan är snarare vad skulle dom tjäna på att stödja något som bara gynnar en konkurrent med samma logik som användes tidigare i tråden att det är dumt av Nvidia att låta AMD använda DLSS då dom spenderat pengar på det så är det ju lika dumt att gynna Nvidia på något dom spenderat pengar på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K3Vz0:

Verkar som att denna nyhet har gått på amd supportarnas nerver🤭

Skulle nog inte kalla mig AMDsupporter ens. Har nvidiagrafikkort i datorn sedan några år och har lovortad DLSS sedan länge. Har inte ens givit FSR en chans ens. Är nöjd med vad DLSS ger. Har nvidiaaktier- men inte AMDaktier.

Invändningarna jag har haft handlar väl mer om en dålig lägesbeskrivning där AMD målas upp som de som blockerar konkurrens när nvidia gör det här så pass mycket mer och oftare.
Jag upplever det väl inte vara helt balanserat - milt uttryckt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashraf84:

Jag tror att någon behöver lugna ner sig lite. Precis som jag skrev i mitt svar så är jag medveten om att det var rätt länge sedan som min egen erfarenhet var relevant. Jag har bara lagt ihop det med vad jag hört från andra på senare tid. Jag tyckte därför det var lite lustigt, ingenting mer.

Precis och då nämnde jag bara att du kanske inte ska säga att de bygger kassa drivrutiner när du uppenbarligen inte har aktuell information.

Skrivet av ashraf84:

När släppte AMD en ordentlig drivrutin senast? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ingen som VET, men med tanke på att AMD vägrat svara på konkreta frågor om de blockerar DLSS så är det en stor, rykande, pistol de håller i tills frågorna besvaras.

Tack vare internet så finns det även folk som lägger ner mer tid på att följa detta, här en jämförelse mellan alla AMD-sponsrade spel som släppts sedan DLSS2 respektive Nvidia-sponsrade spel som släppts sedan FSR2.
<Uppladdad bildlänk>
AMD-spel: 5/28 stödjer DLSS2, Nvidia-spel: 21/25 stödjer FSR2.

Bilden talar ett ganska tydligt språk utan vidare kommentar.

Att det sitter folk här och försöker förminska, flytta målstolpar, köra med whataboutism och allmänt deflecta det hela är inte mycket att lägga ner någon tid på, ärligt talat.

Trist att AMDs teknologi hamnat så på efterkälken att de måste ta till den här sortens fulspel.

Kan det bero på att många spel idag är "console first" och att det sitter AMD-hårdvara i dessa? Skulle Nvidia få en utvecklare att skippa FSR så skulle det ju inte finnas stöd för någon uppskalare alls för konsoll-versionen av spelet. Bara en tanke.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan det bero på att många spel idag är "console first" och att det sitter AMD-hårdvara i dessa? Skulle Nvidia få en utvecklare att skippa FSR så skulle det ju inte finnas stöd för någon uppskalare alls för konsoll-versionen av spelet. Bara en tanke.

Nej ifall ett spel har stöd för FSR 2.0 så är det ganska enkelt för utvecklaren att lägga till stöd för DLSS omvända gäller också ifall spelet har stöd för DLSS så är det ganska enkelt att lägga till stöd för FSR 2.0

Edit Gäller också Intel XeSS

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Att det skulle komma en tid om när det bråkas om interpolering av bild. Det trodde jag faktiskt aldrig! Känns lite som när motion+ och allt vad det hette var hetaste på TV sidan, Samsung ä bättre än Sony, näääee LG!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Så du tycker att Nvidia ska göra DLSS som öppen källkod
efter allt utvecklingsarbete dom har lagt ner och låta AMD ta del
av det så där utan vidare?

Tror inte att det är så många framgångsrika företag som jobbar på det viset.

Det behöver inte ens vara open source. DLSS kommer inte sluta fungera och alla resurser bli bortkastade om man kunde slå på det på ett 7900XTX. Jag tycker att alla grafikinställningar i spel ska vara tillgängliga till alla spelare på den plattformen.

Det är inte ens säkert att DLSS på Radeon skulle fungera särskilt bra. Något Nvidia inte behöver bry sig om. Det är bara principen att dom inte tillåter det.

Tycker det är sjukt att spel utvecklas med tekniker som bara stöder viss hårdvara utan rimlig anledning. Tänk om Starfield skulle komma med ett UltraEpic-grafikläge som krävde ett Radeon-kort med enda anledningen att AMD spenderat en massa pengar på det. Det hade varit sjukt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Det behöver inte ens vara open source. DLSS kommer inte sluta fungera och alla resurser bli bortkastade om man kunde slå på det på ett 7900XTX. Jag tycker att alla grafikinställningar i spel ska vara tillgängliga till alla spelare på den plattformen.

Det är inte ens säkert att DLSS på Radeon skulle fungera särskilt bra. Något Nvidia inte behöver bry sig om. Det är bara principen att dom inte tillåter det.

Tycker det är sjukt att spel utvecklas med tekniker som bara stöder viss hårdvara utan rimlig anledning. Tänk om Starfield skulle komma med ett UltraEpic-grafikläge som krävde ett Radeon-kort med enda anledningen att AMD spenderat en massa pengar på det. Det hade varit sjukt tycker jag.

Nvidia utvecklar mjukvara till sig själv.

AMD sponsrar ett annat företag med hårdvara så dem får bättre optimering mot att de inte implementerar saker från nvidia

Är ju inte samma sak...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Skulle nog inte kalla mig AMDsupporter ens. Har nvidiagrafikkort i datorn sedan några år och har lovortad DLSS sedan länge. Har inte ens givit FSR en chans ens. Är nöjd med vad DLSS ger. Har nvidiaaktier- men inte AMDaktier.

Invändningarna jag har haft handlar väl mer om en dålig lägesbeskrivning där AMD målas upp som de som blockerar konkurrens när nvidia gör det här så pass mycket mer och oftare.
Jag upplever det väl inte vara helt balanserat - milt uttryckt ;).

Amd blockerar storspel från att lägga in dlss. Vilket storspel har nvidia blockerat från fsr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Mestadels handlar det väl om marknadsföring men även ofta specifika optimeringar för spelet på drivrutinsnivå. Men oftast fungerar spelen utan dessa "Game Ready" drivrutiner. Hela poängen med API:er som Direct3D, Vulkan, OpenGL o.s.v. är ju att det ska vara "Game Ready" ändå om alla följer standarden. Finns även tusentals spel som aldrig får någon dedikerad drivrutin.

Exakt vad jag misstänkte. Fånigt överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia utvecklar mjukvara till sig själv.

AMD sponsrar ett annat företag med hårdvara så dem får bättre optimering mot att de inte implementerar saker från nvidia

Är ju inte samma sak...

Och Nvidia tycks ha rätten att trycka in sin mjukvara som inte går att använda på AMDs hårdvara, som sponsrar spelet...

Medans mjukvaran från AMD som sponsrar titlen går att köra på sin konkurrents hårdvara.

Nej det är inte ens i närheten av samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia utvecklar mjukvara till sig själv.

AMD sponsrar ett annat företag med hårdvara så dem får bättre optimering mot att de inte implementerar saker från nvidia

Är ju inte samma sak...

Jo båda spenderar pengar på att ge sig själva en fördel dom har bara valt olika vägar att göra det på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Nvidia blockerar sin egen teknologi från att kunna köras på annat än RTX-kort. Släpp den fri som FSR så blir den lättare att lägga till i alla spel.

FSR är även lättare att implementera enligt utvecklare själva.

Dem till och med blockera det från att funka på äldre RTX kort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Dem till och med blockera det från att funka på äldre RTX kort.

Vilken teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilken teknik?

Förmodligen Frame Generation handlar dock enligt Nvidia att äldre generation av RTX kort inte har den rätta hårdvaran för att utnyttja Frame Generation effektivt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ända jag fick utav denna tråd är "my Schwartz is bigger than yours" men fint med underhållning haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Det behöver inte ens vara open source. DLSS kommer inte sluta fungera och alla resurser bli bortkastade om man kunde slå på det på ett 7900XTX. Jag tycker att alla grafikinställningar i spel ska vara tillgängliga till alla spelare på den plattformen.

Det är inte ens säkert att DLSS på Radeon skulle fungera särskilt bra. Något Nvidia inte behöver bry sig om. Det är bara principen att dom inte tillåter det.

Ja, samma princip som råder i resten av samhället -- att man inte får något man inte har betalat för.