Permalänk
Medlem

Laddning via USB-C funkar inte.

Någon som kan ha en lösning på varför min skärm (https://www.inet.se/produkt/2217942/acer-27-nitro-xv272ux-qhd...) inte vill ladda via USB-C? Har jobbdatorn inkopplad men den laddar inte. Thinkpad T14s Gen 3. Kabeln tog jag med från jobbet och där laddar den fint via skärmen, har testat båda USB-c ingångarna på laptopen men icke…

Permalänk
Medlem

Hur många W kräver din dator? Enligt specifikationerna så klarar den bara upp till 65w.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

du behöver gå in i skärmens inställningar och aktivera det

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hur många W kräver din dator? Enligt specifikationerna så klarar den bara upp till 65w.

45w så det ska vara lugnt.

Skrivet av ibland:

du behöver gå in i skärmens inställningar och aktivera det

Vet du vad den kan heta? Hittar egentligen bara det här:

Permalänk
Medlem

Får inte bild via den porten heller, om det kanske kan vara någon ytterligare ledtråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Får inte bild via den porten heller, om det kanske kan vara någon ytterligare ledtråd.

har du nått annat att koppla in för att se om det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

har du nått annat att koppla in för att se om det funkar?

Testade en kontroll till PS5:an nu och den laddar inte heller.

Permalänk
Officiell jultomte

Är det USB-C > USB-C du kör eller har du använt en USB-A > USB-C?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Är det USB-C > USB-C du kör eller har du använt en USB-A > USB-C?

USB C åt bägge håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Testade en kontroll till PS5:an nu och den laddar inte heller.

Inte för att det ska behövas, men testa vända på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Inte för att det ska behövas, men testa vända på kabeln.

Testat men tyvärr icke, får snåla med batteriet så kanske jag klarar mig idag och plockar hem en laddare från jobbet sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Testat men tyvärr icke, får snåla med batteriet så kanske jag klarar mig idag och plockar hem en laddare från jobbet sen.

Troligen kan du ladda den via nästan vad som helst. Kanske tom en 5W laddare. Så har du nått hemma så testa. Om inte annat så förlänger det tiden lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Troligen kan du ladda den via nästan vad som helst. Kanske tom en 5W laddare. Så har du nått hemma så testa. Om inte annat så förlänger det tiden lite.

Testade en 15W jag har till min trådlösa laddare till mobilen men den ville inte ta den laddningen. Kan det vara någon inställning i själva datorn för det tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Troligen kan du ladda den via nästan vad som helst. Kanske tom en 5W laddare. Så har du nått hemma så testa. Om inte annat så förlänger det tiden lite.

Jag har för mig att jag testat med min 18 W-telefonladdare med min Thinkpad och att det inte gick när datorn var på. Eventuellt laddar den om man låter den ligga avstängd, men det har jag inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Testade en 15W jag har till min trådlösa laddare till mobilen men den ville inte ta den laddningen. Kan det vara någon inställning i själva datorn för det tro?

Nej, om det inte funkar så skulle jag inte lägga mer tid på det.

Skrivet av ztenlund:

Jag har för mig att jag testat med min 18 W-telefonladdare med min Thinkpad och att det inte gick när datorn var på. Eventuellt laddar den om man låter den ligga avstängd, men det har jag inte testat.

Jag har uppenbarligen haft ovanliga datorer, mina macar (de är dock notoriska för att ta vad som helst som tex 5V/1A) och mina hp datorer har tagit lite vad som helst. Senast jag var på hotell så ladda jag hp burken med 18W apple laddare för att slippa ta ur andra laddaren ur väskan. Självklart så orkar den inte ladda samtidigt som man belastar den men det hjälper iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej, om det inte funkar så skulle jag inte lägga mer tid på det.

Jag har uppenbarligen haft ovanliga datorer, mina macar (de är dock notoriska för att ta vad som helst som tex 5V/1A) och mina hp datorer har tagit lite vad som helst. Senast jag var på hotell så ladda jag hp burken med 18W apple laddare för att slippa ta ur andra laddaren ur väskan. Självklart så orkar den inte ladda samtidigt som man belastar den men det hjälper iaf.

Succé! Den tog laddaren till iPaden! 25w tror jag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Succé! Den tog laddaren till iPaden! 25w tror jag…

Och om du skulle använda den kabeln mellan skärm och dator så fungerar det inte?

I så fall känns det ju verkligen som något är fel eller trasigt i skärmens sida.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Och om du skulle använda den kabeln mellan skärm och dator så fungerar det inte?

I så fall känns det ju verkligen som något är fel eller trasigt i skärmens sida.

Lär inte bli någon bild i alla fall, vilket jag antar är meningen, om det är en vanlig Apple-laddkabel då är den inte fullkopplad. Syns redan om man tittar i konktakten då det saknas kontaktbleck.

feltrckning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Och om du skulle använda den kabeln mellan skärm och dator så fungerar det inte?

I så fall känns det ju verkligen som något är fel eller trasigt i skärmens sida.

Precis, jag tog samma kabel som jag hade mellan datorn och skärmen. Den kabeln funkar fint på jobbet för både bild och laddning så säkert något fel på skärmen. Trist för det blir säkert bök att skicka den från Norge, tullen etc. Ska testa och slå Acer en signal och se om de kan ta emot den direkt här istället.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel? Du vill ha en certifierad kabel med chip tex: https://www.amazon.se/KabelDirekt-USB-C-kabel-USB-IF-certifie...

Kabeldirekt har också billigare kablar med chip som klarar 100W men de är inte TB4 certifierade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Succé! Den tog laddaren till iPaden! 25w tror jag…

Gränsen verkar gå vid 20 W (Vantage rapporterar iofs 19 W, men det är nog avrundning). Jag testade med 20 W Apple och då reagerar den i alla fall, men varnar för långsam laddare. 18 W Sony går inte. Då blinkar den bara till och ignorerar sedan att man har kopplat in den. En vanlig Samsung 5 V/2 A (dvs utan PD) reagerar den inte alls på.

Permalänk
Medlem

Nördic har också 100W kablar, några rätt billigt (not: de billiga ej TB4/USB4): https://noerdic.se/collections/usb-3-2-usb-c-till-c-100w-10g-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lär inte bli någon bild i alla fall, vilket jag antar är meningen, om det är en vanlig Apple-laddkabel då är den inte fullkopplad. Syns redan om man tittar i konktakten då det saknas kontaktbleck.

Nej så kan ju vara, men laddning borde ju fungera kan man tycka.

Skrivet av Kakann:

Precis, jag tog samma kabel som jag hade mellan datorn och skärmen. Den kabeln funkar fint på jobbet för både bild och laddning så säkert något fel på skärmen. Trist för det blir säkert bök att skicka den från Norge, tullen etc. Ska testa och slå Acer en signal och se om de kan ta emot den direkt här istället.

Håller tummarna för dig! Verkar ju som usb-c porten är helt död tyvärr.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Succé! Den tog laddaren till iPaden! 25w tror jag…

Skrivet av ztenlund:

Gränsen verkar gå vid 20 W (Vantage rapporterar iofs 19 W, men det är nog avrundning). Jag testade med 20 W Apple och då reagerar den i alla fall, men varnar för långsam laddare. 18 W Sony går inte. Då blinkar den bara till och ignorerar sedan att man har kopplat in den. En vanlig Samsung 5 V/2 A (dvs utan PD) reagerar den inte alls på.

Misstänker att det har att göra med att de erbjuder 20V. Men jag har inte kollat närmare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Misstänker att det har att göra med att de erbjuder 20V. Men jag har inte kollat närmare på det.

Ingen av dem erbjuder 20 V i mitt fall. Sony max 12 V (samma W på 9 och 12 V) och Apple max 9 V enligt vad som står på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen av dem erbjuder 20 V i mitt fall. Sony max 12 V (samma W på 9 och 12 V) och Apple max 9 V enligt vad som står på dem.

Intresant, verkar vara ett mysterium som man får testa sig fram till.