Half-Life 2 remastras med uppgraderad grafik

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att det kommer finnas stöd för vr modden i den här versionen. Hl2 i vr är fantastiskt

Permalänk
Medlem

Varje gång det talas Half-Life kommer jag att tänka på Black Mesa (steam), som jag inte hunnit spela ännu. Det är ju bara 11, 8 eller 3 år sedan det släpptes - beroende på hur man väljer att se det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Jo, grejen var att jag älskade Half-life ettan (Utom sista banan då), spelat flera gånger. Men så tyckte jag inte tvåan gav samma grej, men det var många år sedan och kommer inte riktigt ihåg varför jag inte fastnade, skall bli kul att köra nu.

Kom ihåg att jag såg alla previews av Half Life 1. Det var något coolt fastän det inte riktigt såg lite häftigt ut som Unreal. Half Life 1 har åldrats betydligt bättre än Unreal också Quake 2 spelmässigt har åldrats bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Varje gång det talas Half-Life kommer jag att tänka på Black Mesa (steam), som jag inte hunnit spela ännu. Det är ju bara 11, 8 eller 3 år sedan det släpptes - beroende på hur man väljer att se det.

Det var ju väldigt bra! Hade gärna spelat remaster av HL2 med.

Hade också gärna spelat HL3, men inte ens lönt att drömma om det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det tog 20 år mellan BG2 och BG3.

Det må vara en dåres hopp, men jag ger inte upp på HL3. 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

O jävlar vad det här satte igång mina förväntningar.

HL och HL2 ett av världens bästa spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att äntligen ta sig än det som konsekvent framhålls som typ världens bästa datorspel nu då, så där 19 år efter release.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Varje gång det talas Half-Life kommer jag att tänka på Black Mesa (steam), som jag inte hunnit spela ännu. Det är ju bara 11, 8 eller 3 år sedan det släpptes - beroende på hur man väljer att se det.

Black mesa är rikktigt bra, rekommenderas.

Permalänk
Medlem

jag spelade faktiskt igenom HL 2 ganska nyligen. Jag har aldrig spelat det innan utan endast HL 1 och cs. Tänkte att jag måste ju bara göra det någon gång och började spela. Till min förvåning var att det var OTROLIGT tråkigt och långsamt. Blir besviken på att jag känner så men varje gång jag startade upp spelet var det lite som man helst inte ville men har jag väl börjat något så måste jag slutföra det. Jag körde till och med 100 % på steam achievements så jag spelade verkligen spelet men varje bana kändes segare än den förra. När spelet kom så var det väl själva tekniken som var så imponerande och sett idag är det inget speciellt? Kan det vara så? När spelet kom så var det verkligen banbrytande teknik och spelmässigt.

Ja, i min värld var spelet 3/10 kanske. HL 1 minns jag som riktigt bra men om jag spelar om det är det troligen samma känsla.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Ja, tekniken var något helt galet att se då. Fysiken, ansikts-animationerna, glas och vatten shaders etc. Men tycker hela världen fortfarande har en skärpa och atmosfär man sällan ser på samma sätt. Ljuden är också otroliga. Det är så detaljrikt och omsorgsfullt gjort. Kommer alltid vara med på top 10. Fast sant, var inte alls lika impad av Alyx av någon anledning... Förstår om de väntar med HL3. Vet inte ens om ray-tracing är det som krävs för att lyckas blåsa liv i serien på samma sätt som 2:an.

Förövrigt skulle jag inte bli förvånad om den här modden lär dröja alternativt aldrig ens blir klar. Det var inte mycket de hade att visa upp hittills iaf. Den som lever få se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag spelade faktiskt igenom HL 2 ganska nyligen. Jag har aldrig spelat det innan utan endast HL 1 och cs. Tänkte att jag måste ju bara göra det någon gång och började spela. Till min förvåning var att det var OTROLIGT tråkigt och långsamt. Blir besviken på att jag känner så men varje gång jag startade upp spelet var det lite som man helst inte ville men har jag väl börjat något så måste jag slutföra det. Jag körde till och med 100 % på steam achievements så jag spelade verkligen spelet men varje bana kändes segare än den förra. När spelet kom så var det väl själva tekniken som var så imponerande och sett idag är det inget speciellt? Kan det vara så? När spelet kom så var det verkligen banbrytande teknik och spelmässigt.

Ja, i min värld var spelet 3/10 kanske. HL 1 minns jag som riktigt bra men om jag spelar om det är det troligen samma känsla.

Ja mätt med dagens spel så har inte HL2 så mycket att komma med. Framförallt var det ju fysiken i spelet, gravity gun och storyn som gjorde spelet så unikt. HL1 satte en ny standard för historieberättande i spel, framförallt eftersom att det målade upp en bild av att du var en person i ett större sammanhang, allt snurrade inte kring spelaren som det gjorde i Quake och Valve lyckades få till känslan att världen levde även utan Gordons närvaro. HL2 gjorde detta ännu bättre men den här typen av historieberättande är ju vardagsmat idag.

Gravity gun var helt revolutionerande idé när spelets lanserades, så revolutionerande att många spelare inte förstod exakt hur man kunde använda den vilket gjorde spelet kul att lira igen med en annan strategi.
Även problemlösningen i banorna var ju ganska unik på sin tid, att använda fysiken för att ta sig vidare med viktförhållanden mellan olika objekt och även flytande objekt. Med dagens mått mätt så blir det ju lite väl mycket av den varan och något som då var fascinerande och jättehäftigt blir idag bara jobbigt om omständigt.

Personligen älskar jag Half-life serien men jag vet inte hur mycket som är nostaligi och vad som faktiskt är ett objektivt bra spel. Men då har jag å andra sidan inga problem med spel där saker händer lite långsammare, är man van vid COD så blir man nog snabbt uttråkad med tempot i spelet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se Battlefield 3 uppdaterat och med Ray Tracing.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag spelade faktiskt igenom HL 2 ganska nyligen. Jag har aldrig spelat det innan utan endast HL 1 och cs. Tänkte att jag måste ju bara göra det någon gång och började spela. Till min förvåning var att det var OTROLIGT tråkigt och långsamt. Blir besviken på att jag känner så men varje gång jag startade upp spelet var det lite som man helst inte ville men har jag väl börjat något så måste jag slutföra det. Jag körde till och med 100 % på steam achievements så jag spelade verkligen spelet men varje bana kändes segare än den förra. När spelet kom så var det väl själva tekniken som var så imponerande och sett idag är det inget speciellt? Kan det vara så? När spelet kom så var det verkligen banbrytande teknik och spelmässigt.

Ja, i min värld var spelet 3/10 kanske. HL 1 minns jag som riktigt bra men om jag spelar om det är det troligen samma känsla.

Jag spelar genom Half-Life 2 serien, alltså med det två episoderna, en gång vartannat år eller så. En av de centrala bitarna som gör spelet intressant och fortfarande aktuellt är en rätt subtilt sätt att presentera världen för spelaren. Inga filmsekvenser, väldigt få tillfällen när någon går fram och berättar för en vad som händer, utan det mesta ligger i detaljerna. Man kan grunna och spekulera mycket kring hur världen finlir fungerar, på ett sätt som alltid eggat spelardiskussion av hela Half-Life serien sedan dess begynnelse.

Starten i spelet, när man anländer till City 17, är en evig klassiker genom sitt sätt att introducera den dystopiska stadsmiljön efter utomjordingarnas övertagande av Jorden. Att kunna presentera en miljö som så enormt pressad men utan att visa för mycket, utan att istället visa upp en kuvad vardagsmiljö, kräver en återhållsamhet som få utvecklare skulle kunna, eller få tillåtelse, att göra idag. Half-Life 2 tar helt enkelt spelaren på tillräckligt allvar för att inte förlöjliga honom, så som moderna spel i samma genre allt för ofta gör.

Nog för att vissa delar av spelet är starkare än andra. Men jag tycker spelet allt som allt fortfarande står sig bra och präglas av god variation och bra tempo med vilket nya utmaningar, utrustning och stämningar introduceras. Spelar man spelet så som många spelar moderna skjutare tror jag man lätt missar all den substans som gör spelet så eggande. För det som gjorde Half-Life 2 så framgångsrikt är inte bara att tekniken var på mycket hög nivå vid tiden det släpptes. Utan för att man varvat teknik med speldesign på ett väldigt lyckat sätt; intuitiv och välfungerande fysikmotor, god allmän teknisk kvalitet, snabba och omedelbar styrning och kontroll - men också mycket bra skrivet manus, skickliga röstskådisar som ger liv åt sympatiska karaktärer och allmänt kompetent ljuddesign i alla spelets delar.

Episod 2 är seriens fulländning i mycket. Finjusteringar i motorn får spelet att fortfarande hålla god teknisk nivå, väl varierat med kortare enskilda sekvenser som på ett snyggt sätt knyter ihop händelserna efter Half-Life 2. Aldrig en tråkig stund och lagom långt för att man ska kunna spela genom med fokus under ett eller två längre speltillfällen.

Permalänk
Avstängd

Så de har renderat detta med ett RTX 4090 för att få 30-60FPS med RT på?

Känns som det finns bättre och mer optimerade lösningar än RT-teknik... finns inte en chans att spel ska se så ''livlösa'' ut utan de där RT.. och man ska inte behöva lägga ut 20000:- för att få 60FPS för att ha igång RT och slippa de där livlösa färgerna i spel när det finns andra ljuseffekter som kräver mycket mycket mindre och ser mycket bättre ut än deras livlösa bilder utan RT..

#Besviken

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag spelar genom Half-Life 2 serien, alltså med det två episoderna, en gång vartannat år eller så. En av de centrala bitarna som gör spelet intressant och fortfarande aktuellt är en rätt subtilt sätt att presentera världen för spelaren. Inga filmsekvenser, väldigt få tillfällen när någon går fram och berättar för en vad som händer, utan det mesta ligger i detaljerna. Man kan grunna och spekulera mycket kring hur världen finlir fungerar, på ett sätt som alltid eggat spelardiskussion av hela Half-Life serien sedan dess begynnelse.

Starten i spelet, när man anländer till City 17, är en evig klassiker genom sitt sätt att introducera den dystopiska stadsmiljön efter utomjordingarnas övertagande av Jorden. Att kunna presentera en miljö som så enormt pressad men utan att visa för mycket, utan att istället visa upp en kuvad vardagsmiljö, kräver en återhållsamhet som få utvecklare skulle kunna, eller få tillåtelse, att göra idag. Half-Life 2 tar helt enkelt spelaren på tillräckligt allvar för att inte förlöjliga honom, så som moderna spel i samma genre allt för ofta gör.

Nog för att vissa delar av spelet är starkare än andra. Men jag tycker spelet allt som allt fortfarande står sig bra och präglas av god variation och bra tempo med vilket nya utmaningar, utrustning och stämningar introduceras. Spelar man spelet så som många spelar moderna skjutare tror jag man lätt missar all den substans som gör spelet så eggande. För det som gjorde Half-Life 2 så framgångsrikt är inte bara att tekniken var på mycket hög nivå vid tiden det släpptes. Utan för att man varvat teknik med speldesign på ett väldigt lyckat sätt; intuitiv och välfungerande fysikmotor, god allmän teknisk kvalitet, snabba och omedelbar styrning och kontroll - men också mycket bra skrivet manus, skickliga röstskådisar som ger liv åt sympatiska karaktärer och allmänt kompetent ljuddesign i alla spelets delar.

Episod 2 är seriens fulländning i mycket. Finjusteringar i motorn får spelet att fortfarande hålla god teknisk nivå, väl varierat med kortare enskilda sekvenser som på ett snyggt sätt knyter ihop händelserna efter Half-Life 2. Aldrig en tråkig stund och lagom långt för att man ska kunna spela genom med fokus under ett eller två längre speltillfällen.

Jag förstår att du och väldigt många upplever spelet exakt såhär Skulle verkligen själv velat uppleva precis detta! Jag tror som du säger att jag är mer av en FPS-spelare och inte uppskattar dessa delar. Jag har t.ex. aldrig spelat igenom något COD story mode utan var direkt in på multiplayer. Har alltid dragit mer åt CS än åt half-life så det är säkert som du beskriver att man måste på något vis uppskatta det som spelet vill att du ska göra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag spelade faktiskt igenom HL 2 ganska nyligen. Jag har aldrig spelat det innan utan endast HL 1 och cs. Tänkte att jag måste ju bara göra det någon gång och började spela. Till min förvåning var att det var OTROLIGT tråkigt och långsamt. Blir besviken på att jag känner så men varje gång jag startade upp spelet var det lite som man helst inte ville men har jag väl börjat något så måste jag slutföra det. Jag körde till och med 100 % på steam achievements så jag spelade verkligen spelet men varje bana kändes segare än den förra. När spelet kom så var det väl själva tekniken som var så imponerande och sett idag är det inget speciellt? Kan det vara så? När spelet kom så var det verkligen banbrytande teknik och spelmässigt.

Ja, i min värld var spelet 3/10 kanske. HL 1 minns jag som riktigt bra men om jag spelar om det är det troligen samma känsla.

Så är det absolut. Jag älskade HL2 när det kom (körde förvisso på OG Xbox versionen men lite senare PC), men när jag drog igång det igen för nåt år sen efter ett jäääättelångt uppehåll så kände jag exakt samma sak.
Det var bara frustrerande att spela och det har verkligen inte åldrats väl rent gameplay-wise.
Speciellt gunplayet är nåt av det mest irriterande jag vart med om. Fördröjningen från när man swappar vapnen till att man får börja skjuta eller veva med kofoten är en av detaljerna som jag stör mig mest på. Alla fiender upplevs som "bullet-sponges". Riktigt ojämn och flytig kontroll och sinnessjukt repetitiva banor.
Visst, tekniken är cool med sin grymma fysik, men det räddar verkligen inte ett spel.

Spiken i kistan var när man skulle trängas med tvärdumma friendly-NPC's i en byggnad längre fram i spelet.
Fick nog och tog bort skiten för gott. 😛

Permalänk
Avstängd

Alyx är det bästa HL har haft att bjuda på. Istället för RT så skulle jag hellre se betydligt högre polygonantal, det är på den punkten som HL2 känns hyfsad gammal. Och lite för många laddningsskärmar, vissa inte så välplacerade.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag hoppas innerligt att det kommer finnas stöd för vr modden i den här versionen. Hl2 i vr är fantastiskt

Teamet bakom HL2 VR är med i detta projekt också 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

IMHO så hade jag hellre velat se Left 4 Dead 2. Det spelet om något hade behövt en remaster

Visa signatur

R7 5800X 4.9Ghz PBO | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3200Mhz | Chieftech Power smart 1350w 80+ Gold | Sapphire RX 7900 XTX Pulse | Antec Twelve Hundred V1