Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Någon som kör esim hos fello och vet hur man går tillväga för att beställa ett? Jag har fått det fysiska simkortet och stoppat in det i en gammal telefon, men min nummerflytt sker inte förrän imorgon, eller inatt, lite osäker. Tänkte att det bara är att gå in på mina sidor, välja abbonnemanget och sedan beställa esim, kan det stämma? Har inget aktivt abb på mina sidor ännu dock, antar att numret måste porteras först. Men vill gärna vara igång så snabbt som möjligt när det sker, och måste använda esim.

Inte beställt e-SIM personligen, men om jag loggar in och väljer "Beställ e-SIM" får jag följande information:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Inte beställt e-SIM personligen, men om jag loggar in och väljer "Beställ e-SIM" får jag följande information:
<Uppladdad bildlänk>

Och beställ e-SIM når du genom att klicka dig in på ditt abb då? Ser inte det någonstans ännu nämligen men antar att det är där det ligger.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Och beställ e-SIM når du genom att klicka dig in på ditt abb då? Ser inte det någonstans ännu nämligen men antar att det är där det ligger.

Ligger på förstasidan efter inloggning under "Hantera mitt abonnemang".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Ligger på förstasidan efter inloggning under "Hantera mitt abonnemang".

Kanon, tack! Då är det bara att vänta då

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kanon, tack! Då är det bara att vänta då

E-simmet har egen pinkod och 3 försök vid fel.

Permalänk

Är det nån av de här som kan erbjuda extra/surf-sim på samma abbonemang?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Har fello,
Är nöjd, enkel och överskådlig webbplats för att kolla kontot mm.
Kör med esim

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är det nån av de här som kan erbjuda extra/surf-sim på samma abbonemang?

Mja, familjeabonnemang är nog det närmsta du kan komma.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Jag har Fello... och har haft det i ganska många år nu. Eftersom jag inte använder speciellt mycket datatrafik utanför WiFi så finns det verkligen ingen anledning att behöva betala flera hundra per månad för ett mobilabonnemang.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De har höjt mitt mobilabonnemangs grundpris med 10% senaste 12 månaderna.

Vilket är det? Är det något av de stora? Och vad är grundpris?

Skrivet av Galvanizer:

Jag har Fello... och har haft det i ganska många år nu. Eftersom jag inte använder speciellt mycket datatrafik utanför WiFi så finns det verkligen ingen anledning att behöva betala flera hundra per månad för ett mobilabonnemang.

Vad gör fello bättre än de övriga typ vimla, comviq, halebop mm? Deras miniabonnemang är praktiskt tagit samma pris.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Vilket är det? Är det något av de stora? Och vad är grundpris?

Vad gör fello bättre än de övriga typ vimla, comviq, halebop mm? Deras miniabonnemang är praktiskt tagit samma pris.

Vimla, från 100-> 110 kr i grundpris.
Mitt faktiska pris har stigit från 30 kr till 40 kr. Det är +33% så jag ska skicka in till dagstidningarna och gråta lite kring inflationen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket är det? Är det något av de stora? Och vad är grundpris?

Vad gör fello bättre än de övriga typ vimla, comviq, halebop mm? Deras miniabonnemang är praktiskt tagit samma pris.

Tror inte att Fello är bättre än något av de andra alternativen? Men valet föll på dem iallafall.

Permalänk
Medlem

Fello och Halebop använder Telias nät vilket borde vara en fördel och om man föredrar det så väljer man det billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Fello och Halebop använder Telias nät vilket borde vara en fördel och om man föredrar det så väljer man det billigaste.

Fello och Halebop ÄR Telia, så naturligtvis använder de sitt eget nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Fello och Halebop ÄR Telia, så naturligtvis använder de sitt eget nät.

Tack för att du förtydligar något som så uppenbart för alla,antar att du är Tele 2 kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Tack för att du förtydligar något som så uppenbart för alla,antar att du är Tele 2 kund.

Konstigt att du missat det då.

Nej vi har Telia.

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett Fello-abonnemang för att ha till en sekundärmobil. Är med i styrelsen i BRF:en nu och behöver hantera kontakter med diverse företag. Vill separera privat och föreningsrelaterade saker. Plus att det inte är så dumt att ha en backupmobil om nåt händer, och dessutom på ett nät med annan/bättre täckning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Såg att Fello kör dubbel surf även på deras 3GB-abonnemang nu, så 6GB-abonnemang för 105kr/mån. Om du får en inbjudningslänk av en befintlig kund så utökas halva priset på abonnemanget från 2 till 3 månader.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LinusTrulsson:

Såg att Fello kör dubbel surf även på deras 3GB-abonnemang nu, så 6GB-abonnemang för 105kr/mån. Om du får en inbjudningslänk av en befintlig kund så utökas halva priset på abonnemanget från 2 till 3 månader.

Snyggt, för existerande kunder bör man kunna hoppa på 6GB-dealen genom att gå in på "ändra surfmängd" på Mina Sidor.

Personligen ligger min avgift kvar på 95 :- från tidigare, med 4 GB i nuläget, lite osäker på om jag ska byta upp...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Snyggt, för existerande kunder bör man kunna hoppa på 6GB-dealen genom att gå in på "ändra surfmängd" på Mina Sidor.

Personligen ligger min avgift kvar på 95 :- från tidigare, med 4 GB i nuläget, lite osäker på om jag ska byta upp...

Klart du ska, endast 10:- för 2GB
Men iofs så kan du göra det vid senare tillfälle när du verkligen behöver.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av stelex:

Klart du ska, endast 10:- för 2GB
Men iofs så kan du göra det vid senare tillfälle när du verkligen behöver.

Jo, det jag utelämnade var att jag personligen primärt använder data på mitt andra simkort (jobb) och dessutom hushåller rätt bra med wifi och t.ex. offline playlists och så vidare.
Så egentligen är det för just mig rätt lite som talar för, skulle jag sluta på jobbet eller dylikt så ändras det hela givetvis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som upplever att alla operatörer tar bort de riktiga billiga abonnemangen med lite surf och höjer dem ett steg upp, ett par mer GB (surf) men höjer priset ännu mer?

Citerar mitt eget inlägg.

Nu har tydligen Comviq höjt priset på alla sina abonnemang. 8GB för 175 kr har blivit 10GB för 195 kr. Det var väldigt väntat! Alla operatörer kör så här varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu har tydligen Comviq höjt priset på alla sina abonnemang. 8GB för 175 kr har blivit 10GB för 195 kr. Det var väldigt väntat! Alla operatörer kör så här varför?

Det är precis samma mekanism som alla andra prishöjningar, de vill täcka upp för faktiska eller fantiserade kostnadsökningar, säkra sina intäkter när ekonomin är svajig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Citerar mitt eget inlägg.

Nu har tydligen Comviq höjt priset på alla sina abonnemang. 8GB för 175 kr har blivit 10GB för 195 kr. Det var väldigt väntat! Alla operatörer kör så här varför?

I Comviqs fall har de lagt till 5G stöd på fler abonnemang. På hemsidan står det 5G ingår på 10GB eller mer, men läst på SweDroid att folk med lägre surfmängd också får tillgång till 5G numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har nu kört Hallon i en månad och lämnat Comviq…mina 5 cent.

* Hallons app är värdelös/trasig - Ingen biggie men ändå dåligt.
* Bra täckning och 5G på mer ställlen än väntat.
* Har fått lite konstiga samtal från utlandet efter byte, är dock osäker på om det beror på bytet.
* Bra priser jämfört med andra
* Möjlighet till billigare abonnemang till huvudabbonemanget (familjeabbonemang).
* Hallon har lite skandaler bakom sig, tex denna https://www.tv4.se/artikel/8tcZYHgT02C3HeEF3CAf3/hallon-anvae...

Permalänk
Medlem

Antalet konstiga samtal har definitivt ökat sedan jag bytte till Hallon, både från appar såsom whatsapp men även vanliga samtal.
Säger inte att det är relaterat till just Hallonbytet, men det är ändå konstigt att det blivit flera på så kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Antalet konstiga samtal har definitivt ökat sedan jag bytte till Hallon, både från appar såsom whatsapp men även vanliga samtal.
Säger inte att det är relaterat till just Hallonbytet, men det är ändå konstigt att det blivit flera på så kort tid.

Jag har hallon och får inga konstiga samtal, är du kopplad till nix?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har hallon och får inga konstiga samtal, är du kopplad till nix?

Hmm, kanske behöver regga om det om man byter operatör?
Samtidigt tror jag inte scam-samtal bryr sig om Nixregistret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hmm, kanske behöver regga om det om man byter operatör?
Samtidigt tror jag inte scam-samtal bryr sig om Nixregistret.

Hela familjen har Hallon sedan flera år och vi får inga konstiga samtal alls. Alla nummer är nixade.
Hallon lämnar inte ut nummer till någon.

Permalänk
Medlem

Tänkte be om råd.

Har idag familjeabonnemang på Telenor, ett nr till mig, ett till frugan samt ett till grabben för sin klocka. Vi har obegränsad surf dessutom. En telefon som är avbetald och klar om 2 mån, den andra är avbetald sedan innan.

Vi betalar idag:
569 kr/mån för familjeabonnemanget = fri surf, samtal, sms etc för alla.
219 kr/mån för frugans nr
219 kr/mån för grabbens nr
120 kr/mån i rabatt

Landar på 887 kr/mån för detta. Finns det något mer prisvärt alternativ? Ska slå till på en ny iPhone 15 pro är planen också vilket kostar 600 kr/mån hos Telenor (nuvarande mobil kostar 500 kr/mån men löper ut om 2 mån).

Alla tips mottages!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop