Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Jag har ett Comviq 8GB med dubbel surf ”för alltid” som tecknades för 175kr/mån under black friday eller dyl kampanj.
Fick mail att de ska höja till 10GB(*2 pga dubbel surf), 5G-nät och 195kr/mån.

5G är inte viktigt för mig så var sugen på Fello för 165kr/mån (8GB m dubbel surf). Tog kontakt med Comviq och frågade om de kunde matcha.
Jag fick 12mån med 50kr rabatt, så 10GB m dubbel surf, 5G och 145kr/mån, obundet!

Teckna Fello för barn under 18 år så får du 28GB för 155kr/mån istället. Abonnemanget står fortfarande på dig och du behöver inte på något sätt bevisa att det är till ett barn.

Det är två månader till halva priset, så totalkostnaden över 12 månader blir 1705kr, helt obundet. Med Comviq kostar det 1740kr (hela 35kr mer per år) och du får mindre data. Med Comviq går priset upp efter 12 månader också.

Får du en länk från en forummedlem så får båda två 2st månadskostnader i rabatt, så då blir priset första året 1395kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Teckna Fello för barn under 18 år så får du 28GB för 155kr/mån istället. Abonnemanget står fortfarande på dig och du behöver inte på något sätt bevisa att det är till ett barn.

Det är två månader till halva priset, så totalkostnaden över 12 månader blir 1705kr, helt obundet. Med Comviq kostar det 1740kr (hela 35kr mer per år) och du får mindre data. Med Comviq går priset upp efter 12 månader också.

Får du en länk från en forummedlem så får båda två 2st månadskostnader i rabatt, så då blir priset första året 1395kr.

Känns riskabelt att teckna ett abonnemang som inte är ämnat för mig. Är rädd om mitt nummer, vill inte riskera det. Dessutom, kan ett abonnemang för barn teckna div tjänster kopplat till abonnemanget/numret?

Orättvis jämförelse eftersom mitt nuvarande abonnemang hos Comviq inte är ett student/pensionär.

Absolut, jag tänker att jag inom 12mån förhoppningsvis kan hoppa på en lika bra eller bättre deal än 195kr/månad.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Känns riskabelt att teckna ett abonnemang som inte är ämnat för mig. Är rädd om mitt nummer, vill inte riskera det. Dessutom, kan ett abonnemang för barn teckna div tjänster kopplat till abonnemanget/numret?

Orättvis jämförelse eftersom mitt nuvarande abonnemang hos Comviq inte är ett student/pensionär.

Absolut, jag tänker att jag inom 12mån förhoppningsvis kan hoppa på en lika bra eller bättre deal än 195kr/månad.

Du tecknar abonnemanget på dig i ditt namn, och det finns inget riskabelt med något.

Du väljer själv om du vill tillåta betalsamtal, utlandssamtal, roaming osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du tecknar abonnemanget på dig i ditt namn, och det finns inget riskabelt med något.

Du väljer själv om du vill tillåta betalsamtal, utlandssamtal, roaming osv.

Men någonstans måste det stå finstilt att det är till en under 18? Annars förstår jag inte affärsmodellen? Varför har inte _alla_ ett under 18-abonnemang i så fall? Känns lite.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Men någonstans måste det stå finstilt att det är till en under 18? Annars förstår jag inte affärsmodellen? Varför har inte _alla_ ett under 18-abonnemang i så fall? Känns lite.

Nejdå. Abonnemanget står på dig, det är du som är betalningsansvarig. Fello lägger sig inte i vem som svarar i telefonen.

Ja, varför gör inte alla så?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Men någonstans måste det stå finstilt att det är till en under 18? Annars förstår jag inte affärsmodellen? Varför har inte _alla_ ett under 18-abonnemang i så fall? Känns lite.

Skrivet av nu1mlock:

Nejdå. Abonnemanget står på dig, det är du som är betalningsansvarig. Fello lägger sig inte i vem som svarar i telefonen.

Ja, varför gör inte alla så?

Hej,
Det slutade med att jag skaffade ett "vanligt" Fello-abonnemang på 8GB (m dubbel surf) via en rekryteringslänk. Då fick jag 3 månader för halva priset och totalkostnaden på ett år blev 12,50 SEK dyrare än om jag stannat kvar hos Comviq.
Jag får ett mer stabilt nät och samtidigt slipper jag krångla med att leta ny deal när rabatten hos Comviq löper ut.
Jag förlorar 5G-nät, men det är på väg till Fello och inget jag kan nyttja med min mobila enhet i dag ändå.

Kan alltså varmt rekommendera en rekryteringslänk om någon annan också funderar på att teckna Fello, ger båda parter halverad månadskostnad.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Hej,
Det slutade med att jag skaffade ett "vanligt" Fello-abonnemang på 8GB (m dubbel surf) via en rekryteringslänk. Då fick jag 3 månader för halva priset och totalkostnaden på ett år blev 12,50 SEK dyrare än om jag stannat kvar hos Comviq.
Jag får ett mer stabilt nät och samtidigt slipper jag krångla med att leta ny deal när rabatten hos Comviq löper ut.
Jag förlorar 5G-nät, men det är på väg till Fello och inget jag kan nyttja med min mobila enhet i dag ändå.

Kan alltså varmt rekommendera en rekryteringslänk om någon annan också funderar på att teckna Fello, ger båda parter halverad månadskostnad.

Stabilt? Jag tycker Tele2s nät är väldigt stabilt. För mig har Telias nät inte varit bättre än Tele2 om jag ser till alla år som jag haft smartphone, snarare tvärtom de första 5 åren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stabilt? Jag tycker Tele2s nät är väldigt stabilt. För mig har Telias nät inte varit bättre än Tele2 om jag ser till alla år som jag haft smartphone, snarare tvärtom de första 5 åren.

Jag kanske skulle använt ett annat ord, har inte upplevt någon nertid för varken Telia, Halebop eller nu Comviq senaste 10 åren, däremot upplever jag (inte kontrollerat, ren känsla) att jag fått lite längre svarstider på mitt generella surfande och aningen sämre täckning (inte obefintlig) på flertalet ställen jag befinner mig sedan jag bytte från Halebop till Comviq.

Men det är nog väldigt många parametrar som spelar in, för min del räknar jag alltså med ett mer "stabilt" nät när jag nu går över till att surfa via Telias.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag körde med Vimla ett tag men sa upp det för nåt år sedan efter att de fullkomligt bombarderade mig med sms om att uppgradera till Vimla 2.0 eller vad det nu hette. På den tiden läste jag mycket om att de fanns en del problem med 2.0, så jag undrar om de driftsatt detta ännu och om problemen kvarstår?

Har nu Tele2 med dubbel surf (12+12GB) för 279:- i månaden. Lite dyrt kan jag tycka då jag bara använder 2-3GB i månaden.. Tyvärr kan jag inte använda Telias nät då jag inte får in 4G i min sommarstuga, medans Tele2 levererar.

När jag verkade inom telekombranschen för bara nåt år sedan var det nästan enbart N4M som byggde ut och uppgraderade sina 4G nät. Telia och Hi3G var det mest underhåll på (masterna). Jag har även fått ett hat mot Telia efter detta pga deras trånga jävla master, standard är 120x120x120cm men snåljåparna Telia ville spara pengar och byggde 100x100x100cm istället. Det gör stor skillnad kan jag lova.

Så summa summarum, det är bara Vimla som gäller för mig? Eller har det dykt upp någon annan aktör i N4Ms nät?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag körde med Vimla ett tag men sa upp det för nåt år sedan efter att de fullkomligt bombarderade mig med sms om att uppgradera till Vimla 2.0 eller vad det nu hette. På den tiden läste jag mycket om att de fanns en del problem med 2.0, så jag undrar om de driftsatt detta ännu och om problemen kvarstår?

Har nu Tele2 med dubbel surf (12+12GB) för 279:- i månaden. Lite dyrt kan jag tycka då jag bara använder 2-3GB i månaden.. Tyvärr kan jag inte använda Telias nät då jag inte får in 4G i min sommarstuga, medans Tele2 levererar.

När jag verkade inom telekombranschen för bara nåt år sedan var det nästan enbart N4M som byggde ut och uppgraderade sina 4G nät. Telia och Hi3G var det mest underhåll på (masterna). Jag har även fått ett hat mot Telia efter detta pga deras trånga jävla master, standard är 120x120x120cm men snåljåparna Telia ville spara pengar och byggde 100x100x100cm istället. Det gör stor skillnad kan jag lova.

Så summa summarum, det är bara Vimla som gäller för mig? Eller har det dykt upp någon annan aktör i N4Ms nät?

De bytte till det för några år sedan. Jag minns att jag behövde följa instruktionerna för att det skulle fungera men jag tror inte det behövs längre.

Permalänk
Medlem

Bytte precis idag från Comviq till Hallon.

Anledningar och lite första upplevelser nedan:

Anledningar till byte:

* Hallon kör 5G på alla abonnemang
* Hallon har bättre täckning på den sträckan där jag pendlar (har bara testat med Tre, men bör vara samma
* Comviq strular på 3G nätet
* Hallon har EU priser i länder utanför EU som jag besöker, t.ex. UK.
* Hallon erbjuder tvillingkort så man kan dela surf med huvudabbonemanget med t.ex. en surfplatta.
* Lite prisskillnad, men det är inte därför jag bytt.

Erfarenheter än sålänge.
* Dålig information från Hallon och missvisande info från hemsida och app vid nummerportering
** Fick kontakta support för att få det verifierat att allt var rätt.
* Sämre support än Comviq, man får leta ett tag för att hitta till någon man kan chatta med.
* Appen är sämre än Comviq, känns rätt buggig och inte genomtänkt.
* Hallon hävdar att jag tackat ja till marknadsföring osv i appen vilket jag inte hade gjort, lite meckigt att "avbocka" rutorna, gick inte på första försöken
* Täckningen är riktigt bra (har dock inte testat mer än ett mindre område i en liten stad)
* Nummerporteringen gick trots missvisande info bra
* Trevlig support, när man väl hittade hur man når dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag körde med Vimla ett tag men sa upp det för nåt år sedan efter att de fullkomligt bombarderade mig med sms om att uppgradera till Vimla 2.0 eller vad det nu hette. På den tiden läste jag mycket om att de fanns en del problem med 2.0, så jag undrar om de driftsatt detta ännu och om problemen kvarstår?

Har nu Tele2 med dubbel surf (12+12GB) för 279:- i månaden. Lite dyrt kan jag tycka då jag bara använder 2-3GB i månaden.. Tyvärr kan jag inte använda Telias nät då jag inte får in 4G i min sommarstuga, medans Tele2 levererar.

När jag verkade inom telekombranschen för bara nåt år sedan var det nästan enbart N4M som byggde ut och uppgraderade sina 4G nät. Telia och Hi3G var det mest underhåll på (masterna). Jag har även fått ett hat mot Telia efter detta pga deras trånga jävla master, standard är 120x120x120cm men snåljåparna Telia ville spara pengar och byggde 100x100x100cm istället. Det gör stor skillnad kan jag lova.

Så summa summarum, det är bara Vimla som gäller för mig? Eller har det dykt upp någon annan aktör i N4Ms nät?

Tele2 och Telenor (som äger Vimla) bygger 2G, 4G och 5G täckningen tillsammans, således bör Tele2 också fungera lika bra som Telenors nät för dig. Dock kan hastigheten skilja sig.

Skrivet av reverend benny:

Bytte precis idag från Comviq till Hallon.

Anledningar och lite första upplevelser nedan:

Anledningar till byte:

* Hallon kör 5G på alla abonnemang
* Hallon har bättre täckning på den sträckan där jag pendlar (har bara testat med Tre, men bör vara samma
* Comviq strular på 3G nätet
* Hallon har EU priser i länder utanför EU som jag besöker, t.ex. UK.
* Hallon erbjuder tvillingkort så man kan dela surf med huvudabbonemanget med t.ex. en surfplatta.

Tvillingkort? Du måste mena extra kort? Jag kan inte hitta något om tvillingkort.
Är bara UK som Hallon har samma priser som i EU vad jag vet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tele2 och Telenor (som äger Vimla) bygger 2G, 4G och 5G täckningen tillsammans, således bör Tele2 också fungera lika bra som Telenors nät för dig. Dock kan hastigheten skilja sig.

Jo precis, Net4Mobility. Det är exakt samma antenn och utrustning de delar bandbredd på. Men det är som sagt Telias nät som inte passar mig.

Telenor är liksom Tele2 (som jag har nu) inte en lågprisoperatör såsom Vimla, vilket det är jag söker. Frågan var egentligen om Vimla fått ordning på sina problem sen sist jag hade det. Eller om det finns någon annan lågprisoperatör i N4M (Tele2/Telenors) nät.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bytte precis idag från Comviq till Hallon.

Anledningar och lite första upplevelser nedan:

Anledningar till byte:

* Hallon kör 5G på alla abonnemang
* Hallon har bättre täckning på den sträckan där jag pendlar (har bara testat med Tre, men bör vara samma
* Comviq strular på 3G nätet
* Hallon har EU priser i länder utanför EU som jag besöker, t.ex. UK.
* Hallon erbjuder tvillingkort så man kan dela surf med huvudabbonemanget med t.ex. en surfplatta.
* Lite prisskillnad, men det är inte därför jag bytt.

Erfarenheter än sålänge.
* Dålig information från Hallon och missvisande info från hemsida och app vid nummerportering
** Fick kontakta support för att få det verifierat att allt var rätt.
* Sämre support än Comviq, man får leta ett tag för att hitta till någon man kan chatta med.
* Appen är sämre än Comviq, känns rätt buggig och inte genomtänkt.
* Hallon hävdar att jag tackat ja till marknadsföring osv i appen vilket jag inte hade gjort, lite meckigt att "avbocka" rutorna, gick inte på första försöken
* Täckningen är riktigt bra (har dock inte testat mer än ett mindre område i en liten stad)
* Nummerporteringen gick trots missvisande info bra
* Trevlig support, när man väl hittade hur man når dom.

Hallon har inte tvillingkort. Men finns något som heter "Extra användare", då delar man data med huvudabonnemanget och dom har olika telefonnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tvillingkort? Du måste mena extra kort? Jag kan inte hitta något om tvillingkort.
Är bara UK som Hallon har samma priser som i EU vad jag vet.

Ja helt rätt, det är inget tvillingkort på så vis med samma nummer utan ett extra abbonemang men där man delar surf.
Funkar även inom EU och då kan man dela surf. Tyckte det var rimligt prissatt (89kr/mån)

Telenor, Hallon och Tre är de enda som erbjuder EU taxa i UK vilket var en av anledningarna att jag valde dom.

Permalänk
Medlem

Blev flyttad idag till Hallon från Halebop. Aktiverade esim och startade om telefonen och allt fungerade som det skulle. Än så länge inget konstigt. Har gått från 319 sek per månad till 109 hos Hallon. Hallon hade grymt erbjudande om man rekryterade någon, man får 300 kronor samt att den man rekryterar får abonnemanget 25 GB/mån i 6 månader för 99 sek utan bindning Frugan rekryterades och hennes flytt av nummer sker på Torsdag. Även hon från Halebop.
Så efter 20 år hos Halebop har man man nu övergett dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jo precis, Net4Mobility. Det är exakt samma antenn och utrustning de delar bandbredd på. Men det är som sagt Telias nät som inte passar mig.

Telenor är liksom Tele2 (som jag har nu) inte en lågprisoperatör såsom Vimla, vilket det är jag söker. Frågan var egentligen om Vimla fått ordning på sina problem sen sist jag hade det. Eller om det finns någon annan lågprisoperatör i N4M (Tele2/Telenors) nät.

Comviq finns. Det är ett varumärke från Tele2. För övrigt så delar de inte kapaciteten. Den är individuell. Det kan vara bra hastighet från Tele2 men dålig hos Telenor eller tvärtom.

Skrivet av reverend benny:

Ja helt rätt, det är inget tvillingkort på så vis med samma nummer utan ett extra abbonemang men där man delar surf.
Funkar även inom EU och då kan man dela surf. Tyckte det var rimligt prissatt (89kr/mån)

Telenor, Hallon och Tre är de enda som erbjuder EU taxa i UK vilket var en av anledningarna att jag valde dom.

Vad jag är det bara Tre och Hallon som erbjuder EU taxa i UK. Inte Telenor också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Comviq finns. Det är ett varumärke från Tele2. För övrigt så delar de inte kapaciteten. Den är individuell. Det kan vara bra hastighet från Tele2 men dålig hos Telenor eller tvärtom.

Comviq hade jag glömt bort. Får kika på det, tack. Så må det vara, men de delar fortfarande på kapaciteten oavsett om det är fördelat 90-10 eller 50-50. Men i basstation är det samma hårdvara och parametrar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Comviq hade jag glömt bort. Får kika på det, tack. Så må det vara, men de delar fortfarande på kapaciteten oavsett om det är fördelat 90-10 eller 50-50. Men i basstation är det samma hårdvara och parametrar.

Vad jag vet delar de inte alls på kapaciteten. Den är individuell.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet delar de inte alls på kapaciteten. Den är individuell.

Om basstation har kapacitet för låt säga 1000 anslutna enheter, då måste Tele2 och Telenor dela dessa emellan sig. Båda kan inte ha 1000 användare var.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Om basstation har kapacitet för låt säga 1000 anslutna enheter, då måste Tele2 och Telenor dela dessa emellan sig. Båda kan inte ha 1000 användare var.

Varför inte? Kan vara helt egna när det gäller kapacitet. Själva täckningen och kapacitet är 2 olika saker. De kan ha egen hårdvara i samma mast även om själva täckningen är identisk. Har inte mycket mer o säga än detta så jag är klar här.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför inte? Kan vara helt egna när det gäller kapacitet. Själva täckningen och kapacitet är 2 olika saker. De kan ha egen hårdvara i samma mast även om själva täckningen är identisk. Har inte mycket mer o säga än detta så jag är klar här.

Grejen är ju den att de delar hårdvara, vilket jag försökt förklara. Det sitter i regel bara tre antenner pekandes i olika riktningar i varje mast. (Om inte andra hyr in sig vill säga, men det är en annan sak).

Dessa tre antenner servar N4M liksom all annan hårdvara är N4M gemensam. Vart i ledet de delar upp sig vet jag inte, men de har fortfarande den gemensamma totalen att dela på. Jag har personligen monterat hårdvara i mast åt dem.

Kollar man på frekvensbanden för GSM så ligger Tele2 och Telenor som separata nätbolag, för 4G är det N4M gemensamt.
https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm-3g-4g-frekvensband/

Ja det börjar gå off topic nu.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag är det bara Tre och Hallon som erbjuder EU taxa i UK. Inte Telenor också

Telenor erbjuder EU taxa i UK, men även i Schweiz precis som Tre gör (om man har 3 världen) vilket är trevligt.
Hallon har dock inte EU priser i Schweiz.
Nackdelen med Telenor är att dom inte erbjuder 5G på billigare abbonemang som t.ex. Comviq.
Därför föll mitt val på Hallon som var en bra komprimiss.

Återstår att upptäcka hur bra/dålig täckningen är med Hallon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Telenor erbjuder EU taxa i UK, men även i Schweiz precis som Tre gör (om man har 3 världen) vilket är trevligt.
Hallon har dock inte EU priser i Schweiz.
Nackdelen med Telenor är att dom inte erbjuder 5G på billigare abbonemang som t.ex. Comviq.
Därför föll mitt val på Hallon som var en bra komprimiss.

Återstår att upptäcka hur bra/dålig täckningen är med Hallon.

Halvt rätt gällande EU taxa i UK. Det gäller bara surf. Samtal och SMS kostar i UK. Källa: https://www.telenor.se/roaming/storbritannien/
För mig har Tre inte ett tillräckligt bra nät. Har varit på alldeles för många ställen där Tre inte haft täckning alls, eller väldigt dålig täckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Halvt rätt gällande EU taxa i UK. Det gäller bara surf. Samtal och SMS kostar i UK. Källa: https://www.telenor.se/roaming/storbritannien/
För mig har Tre inte ett tillräckligt bra nät. Har varit på alldeles för många ställen där Tre inte haft täckning alls, eller väldigt dålig täckning

Ja, kanske skulle varit tydlig med att jag syftade på surf, det är där mina och jag gissar många andras kostnader sticker iväg.
När det gäller Tre och Hallon så beror det mkt på var man rör sig, jämför jag med Comviq så fungerar Tre/Hallon bättre där jag testat hittills och det är i Sörmland och Stockholmsområdet. Pendlar med tåg och där är det ett lyft men visst finns det ställen där man undrar varför dom inte byggt ut.

Delar av västkusten där jag också rör mig, speciellt sommarstäderna, där hade Tre bra 5G täckning vilket verkligen gjorde skillnad när 4G nätet var upptaget med Netflixtittande sommargäster.

Men det ändrar sig snabbt. Det känns som Telia verkligen satsar nu, gissar att fokus där är även att få bort kopparnätet.

Permalänk

Är det bara jag som upplever att alla operatörer tar bort de riktiga billiga abonnemangen med lite surf och höjer dem ett steg upp, ett par mer GB (surf) men höjer priset ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som upplever att alla operatörer tar bort de riktiga billiga abonnemangen med lite surf och höjer dem ett steg upp, ett par mer GB (surf) men höjer priset ännu mer?

Alla höjer oavsett vad det gäller idag verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Alla höjer oavsett vad det gäller idag verkar det som.

Känns som om allt annat än mobilabonnemang har blivit mycket dyrare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stelex:

Känns som om allt annat än mobilabonnemang har blivit mycket dyrare.

De har höjt mitt mobilabonnemangs grundpris med 10% senaste 12 månaderna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon som kör esim hos fello och vet hur man går tillväga för att beställa ett? Jag har fått det fysiska simkortet och stoppat in det i en gammal telefon, men min nummerflytt sker inte förrän imorgon, eller inatt, lite osäker. Tänkte att det bara är att gå in på mina sidor, välja abbonnemanget och sedan beställa esim, kan det stämma? Har inget aktivt abb på mina sidor ännu dock, antar att numret måste porteras först. Men vill gärna vara igång så snabbt som möjligt när det sker, och måste använda esim.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450