Permalänk
Medlem

Kompressor eller grovdammsugare

Hej Alla

Som det står i rubriken, funderar jag att satsa på en kompressor eller grovdammsugare.
Fick några bjudande för kompressor från jula.se för strax under 2000:-

Pratade med en arbetskollega och han rekommenderar att jag satsar på en grovdammsugare istället för kompressor.
Nu vet jag inte riktigt vad ska jag göra! Ska jag satsa på kompressor istället för grovdammsugare eller tvärtom. Eller
satsa på båda två.
Både två ska användas både för hemma och bilen.
Vill att jag kan ställa trycket på kompressor, när jag jobbar med elektronik o.s.v.
Undrar vad ska ni rekommendera om ni var i min sits?
Kompressor:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Grovdammsugare:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/dammsugare-rengoring/g...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Men vad ska du använda dem till? Rengöra bilen är kompressorn ganska värdelös på precis som att grovdammsugaren är dålig på att pumpa däck.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Svårt för oss andra att svara på då de har olika användningsområden, har du hus skulle jag rekommendera att du skaffar båda, men börja med den som är mest "akut".

Kärcher gör helt ok saker, instegsmodellerna fungerar för ändamålet, men tillbehören är dyra och kvalitén så där.

Min erfarenhet av kompressorer är att alla i den lägre prisklassen är "samma sak".

Fundera på hur mycket användning du kommer få av dem, lägg lite mer pengar som du vill ha lite bättre modeller, annars fungerar de du har länkat till bra.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Känns ungefär som att fråga om du ska köpa en dator eller en bil.

Permalänk
Medlem

Är väl svårt att suga med en kompressor? MEN en kompressor kanske är mindre benägen att generera statisk elektrisitet än en kompressor å andra sidan vet jag inte om den länkade kompressorn är så bra, du vill ha en ordentlig vattenavskiljare och ljudnivån är förmodligen förskräcklig.

Har själv en lite större grovis än vad du länkade till och är supernöjd, skulle aldrig köpa en ny grovis igen utan bra filter/filterrengöring, stor motor som verkligen suger upp, uttag för elverktyg(autostart) och blåsfunktion.

Var superkul att stå ute och blåsa löv, fick kommentaren av förbipasserande "dammsuger du ute".
Denna har även reglerbart blås/sug tryck vilket du efterfrågade. Lycka till ovasett märke/modell är tipset att köpa en rejäl för att slippa köpa en ny grovis för att den första saknar funktioner eller är rent ut sagt värdelös(biltema).
https://www.kaercher.com/se/home-garden/grovdammsugare/wd-6-p... (EDIT förtydligande, denna kör jag med)

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju helt olika användningsområden, så köp en av varje?

Det är bättre att blåsa elektronik (med svag tryckluft, viktigtatt kunna justera om du har en så stor kompressor) än att dammsuga komponenter.

Ofta blåser man ju i ett skåp som har ett separat utsug.

Ser väldigt få områden där en kompressor och en grovdammsugare används för samma sak. FÖrsöker komma på något egentligen men har svårt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hmm, svårt att ge råd på vilket du ska välja så istället vill jag säga det här,

Bra grovdammsugare är dyra, Kärchers äldre grejer var bra men numera säljer de nästan enbart skräp, förutom vissa proffsmaskiner. De fungerar dock rätt ok som våtdammsugare då man plockar bort filtret. Till just detta används enbart min Kärcher nu för tiden.

Ska du nyttja den regelbundet och kräver lite faktiskt dammhantering så slår jag ett slag för, Festool, Hilti, Mirka och Flex.
(Makitas är OK)

Beroende på vad mer exakt du vill göra med kompressorn (pumpa däck/badleksaker eller köra spikpistol/sprutmåla) så kanske en mindre batteridriven är ett bättre val.
(för referens https://www.makita.se/product/dmp181.html)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Ser väldigt få områden där en kompressor och en grovdammsugare används för samma sak. FÖrsöker komma på något egentligen men har svårt.

För skoj skull kan jag komma på precis 1 sak.
Stoppa munstycket i ett elrör för att hitta vart röret går.

Permalänk
Medlem

Dagens tråd?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

En variant av äpplen och päron. Två totalt olika maskiner för olika ändamål.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För skoj skull kan jag komma på precis 1 sak.
Stoppa munstycket i ett elrör för att hitta vart röret går.

En lite mer avancerad grovis kan som sagt blåsa luft. Har sett att det inom bilvård finns det de som blåser bort damm i kupén istället för att suga eller torka bort det. Syftet är att minimera antalet repor i ytan.
Alla har kanske inte känsliga högglänsande material i bilen men ni som har en begagnad lite äldre bil kan du kolla efter eventuella repor plasten framför hastighetsmätaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För skoj skull kan jag komma på precis 1 sak.
Stoppa munstycket i ett elrör för att hitta vart röret går.

Ah, ja jo det är väl ett då.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

En lite mer avancerad grovis kan som sagt blåsa luft. Har sett att det inom bilvård finns det de som blåser bort damm i kupén istället för att suga eller torka bort det. Syftet är att minimera antalet repor i ytan.
Alla har kanske inte känsliga högglänsande material i bilen men ni som har en begagnad lite äldre bil kan du kolla efter eventuella repor plasten framför hastighetsmätaren.

Visst går det, men är lite fel verktyg för jobbet. En grovis har relativt grov slang och rätt lågt tryck för den typen av applikationer, då hade en batteridriven "luftblåsare" vart betydligt smidigare, särskillt om man inte vill repa inredning i bilen med den styva slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Visst går det, men är lite fel verktyg för jobbet. En grovis har relativt grov slang och rätt lågt tryck för den typen av applikationer, då hade en batteridriven "luftblåsare" vart betydligt smidigare, särskillt om man inte vill repa inredning i bilen med den styva slangen.

Valet stod mellan det eller en kompressors slang som förhoppningsvis är ännu hårdare. Helt klart är ett för andamålet anpassat verktyg är såklart bäst även om just den govis jag länkade till skickar med en grov vanlig slang och en mjukare smidigare smalade dito. Fick faktiskt skruva ned blåset på min grovis vid lövblåsning då den blåste inte bara bort löven utan grävde hål i marken. Kan garanterat blåsa bort stora stenar som tex. singel från bilmattorna men då får jag ju stenskott inne i bilen.

Tryckluft på burk är kanske även ett alternativ för de få gångerna det behövs. Vore kul om vi faktiskt fick reda på mer från TS