Permalänk
Medlem

Plex och Remote Access funkar ej!

Hej,

Jag har Plex i flera år nu och den har funkat jättebra. Men nu jag har flyttat till nya lägenheten och skaffat nytt fiber 250/250 bredband från Telia. (Samma leverantör som jag hade innan i förra lägenheten men då hade jag egen Asus router). Nu kan jag inte få Remote Access på Plex att funka alls. Den slår på par sekunder och sedan nekas. Testade köra manual port på Plex (32400) och har gjort ett port forward i Telias router (Telia F1) men hjälpte inte. Körde helt nytt installation av plex men det hjälpte inte heller.

Är de någon som har varit med ett sånt problem och kan lösningen? Börjar bli jättetrött på det inte funkar som den ska. Jag är inte jätte kunnig i nätverk problem men jag kan lite.

Just nu står det så:
PLEX Media Server installerat på dator
Manually specify public port (PÅ) (32400)
Enable Relay på PLEX (AV)
Telias original router
Öppnade portar (men olika sidor säger att port är inte öppen)

Permalänk
Medlem

Rent spontant så tänker jag cgnat. Då kommer man inte åt servern utifrån eftersom du inte har ett publikt ip. Då visas portar som stängda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Rent spontant så tänker jag cgnat. Då kommer man inte åt servern utifrån eftersom du inte har ett publikt ip

Tänkte samma sak, men enligt en annan tråd använder inte Telia CGNAT för fasta bredband, bara mobilt bredband

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Rent spontant så tänker jag cgnat. Då kommer man inte åt servern utifrån eftersom du inte har ett publikt ip. Då visas portar som stängda med.

Det tänkte jag också på... men hade Telia innan utan problem....

Permalänk
Medlem

Såpass. det var mer än jag visste.

Permalänk
Medlem

Börja iaf att kolla upp om det är CGNAT. Även om det misstänks att Telia inte använder det.

kolla på https://whatismyipaddress.com/ vad den visar att du har för IP nummer. Börjar det på 100.x.x.x så är det CGNAT. Är det nåt annat så borde det vara publikt o det är nåt annat problem.

EDIT: Jag skrev fel. Men lämnar det i inlägget överstruket.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Börja iaf att kolla upp om det är CGNAT. Även om det misstänks att Telia inte använder det.

kolla på https://whatismyipaddress.com/ vad den visar att du har för IP nummer. Börjar det på 100.x.x.x så är det CGNAT. Är det nåt annat så borde det vara publikt o det är nåt annat problem.

Den metoden kommer inte funka. En extern testsite kommer att se den externa IP-adressen för ISP:ns CGNAT-burk, inte den interna CGNAT-adressen.

Enda sättet är att logga in i routern och se vilken IP den har på utsidan. Om den har en adress mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255 är det CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den metoden kommer inte funka. En extern testsite kommer att se den externa IP-adressen för ISP:ns CGNAT-burk, inte den interna CGNAT-adressen.

Enda sättet är att logga in i routern och se vilken IP den har på utsidan. Om den har en adress mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255 är det CGNAT.

Just ja. Tänkte fel. Om man är osäker på CGNAT adressen så måste man ju kolla på externa adressen o routerns adress o jämföra om det är samma eller olika.
My bad.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASERR00:

Öppnade portar (men olika sidor säger att port är inte öppen)

Har du testat koppla in din asus router?

Om du vill kan du pma ditt ip så kan jag kolla om porten är öppen åt dig. Annars ta screenshots på hur det ser ut i routern.

Permalänk
Medlem

Testade det precis ...men no luck

Skrivet av pv2b:

Den metoden kommer inte funka. En extern testsite kommer att se den externa IP-adressen för ISP:ns CGNAT-burk, inte den interna CGNAT-adressen.

Enda sättet är att logga in i routern och se vilken IP den har på utsidan. Om den har en adress mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255 är det CGNAT.

Dubbel kollade detta igen eftersom jag läste det innan och den börjar inte på 100.

Skrivet av varget:

Har du testat koppla in din asus router?

Om du vill kan du pma ditt ip så kan jag kolla om porten är öppen åt dig. Annars ta screenshots på hur det ser ut i routern.

Har inte den längre Asus men jag funderar på att köpa en ny router eftersom jag blir galen på Telias.... Vilken tror du blir bra? Hade ASUS RT-AC68U flera år och sedan den slutade fungera köpte jag en ny. Jag var helt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Du nämner att du installerat plex på din dator, så utgår ifrån att du kör Windows 10/11. Har du kollat lokala Windows brandväggen? Kommer du åt plex från en annan enhet på ditt nätverk via det interna IPt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Du nämner att du installerat plex på din dator, så utgår ifrån att du kör Windows 10/11. Har du kollat lokala Windows brandväggen? Kommer du åt plex från en annan enhet på ditt nätverk via det interna IPt?

Nu när du sa det jag kollade Nod32 antivirus och brandvägg där. Det var problemet tydligen eftersom Plex funkar nu utan problem. Det var Nod32 som blockade porten som jag öppnade tror jag. Nu har jag lagt in att nod släpper genom porten och det funkar felfritt. Flera dagar jobb och allt som jag testade och det visade sig vara så enkelt fix.

Tack alla som hjälpte till och jag hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden!

Här är länk från nod32 sida

Permalänk

Hej jag har testat allt som står här och andra forum men de går ej att nå min server utanför mitt nätverk fast den har fjärråtkomst.

Har öppnat portar, släppt genoom plex i router och windows firewall.
Aktiverat upnp.
Gett plex egna specifika portar.
Sitter inte bakom CGNAT.
M.m

Sitter på 100/100 bredband2 och deras router.

De fungerade med ngrok men nu har dem ändrat sig till kosta pengar för att använda.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Har ni testat byta port från 32400 till något annat? Ibland blockerar ju isp trafik på vissa portar.

Edit: har ni verkligen verifierat med isp att ni har publikt ip också och inte bara kollat själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASERR00:

Öppnade portar (men olika sidor säger att port är inte öppen)

Tänk på att plex-servern måste vara igång när du testar.

Permalänk
Medlem

Hej, har du en VPN client på datorn så kan det krångla, NordVPN krånglar även fast du gjort undantag för just plex.
Här är ett exempel hur PortForwarder kan se ut i telias router:
Protocol: TCP External host: * Internal host: 192.168.1.123 External Port: 32400 Internal Port: 32400

Permalänk

Oj vad jag har bråkat med detta problemet. Krävt otaliga timmar och ominstallationer av hela Plex.
Har dock aldrig använt Plex installerat på Windows utan endast på TrueNas.

Problemet då var att jag inte lyckats öppna portarna på min router. Detta var då en Asus router men efter mycket trial and error lyckades jag. Chatgpt visste i princip hur min modell av router skulle forwardas för att av någon märklig anledning hade dom bytt namn på olika saker i gränssnitten.

Sen handlade det mycket om att hålla Plex serven på statisk IP och inte DHCP. Så såfort jag hade bindat IP i både Servern och Routern så var det helt ok.