Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Tyvärr så verka inte Peugots elbilar tända några bromsljusen alls vid regenerering. Har märkt att bilar har hamnat väldigt nära mig bakifrån ibland.
Bad en kollega köra bakom mig för att se om den tände bromsljuset och det gjorde den inte.

Efter en del undersökning via google så visar det sig att Peugeot inte har valt att göra så eftersom man faller under gränsen för vad EU tycker är ok.
Något jag hoppas på ändras i framtiden för jag har inte lust att bli påkörd bakifrån även om det inte är mitt fel och kan faktiskt tycka att regenereringen är en inbromsning som bör belysas för andra.

Hm nu när du säger det var det nog en E-2008.

Ja det måste de ju fixa, för så snabbt som den bilen saktade in så är det orimligt att inte tända bromsljusen. Som sagt jag fick panikbromsa lite då det var mörkt och jag inte fattade att bilen saktade in så snabbt som den gjorde för det var inget vanligt ställe att gå ned till 40-50 på (övningskör).

Permalänk
Medlem

Har börjat kolla på att eventuellt köpa en begagnad Kia E-niro årsmodell 2019-2020 som jag tycker börjat komma ner till helt okej prisnivåer. Har dock svårt att se vad som skiljer årsmodellerna åt i stort. Appen såg ut att komma först 2020, är det helt omöjligt att få den till 2019 årsmodellen?
Är det någon som har erfarenhet av bilen och har något bra inspel här, även vad som kan vara bra att tänka på med utrustningsnivåer etc.
En till fundering är om det finns batteriförvärmning tillgängligt när man kör/navigerar till en snabbladdare? Det blir några fjällenresor varje vinter (ca 55-60 mil enkel väg) och med erfarenhet från nuvarande bil så är batteriförvärmning definitivt något som skulle underlätta de lite längre vinterresorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är inne på 4e nu de senaste 5 åren, Model S, två st Model 3 och nu i4 M50. Tappade i princip ingenting på mina Model 3or vilket gjorde det överkomligt men det är fortfarande rätt stora summor totalt vi pratar om när bara garaget gått på runt 30k per år i genomsnitt och det är ju inte alls den enskilt största posten.

Hade väl egentligen velat ha kvar bilen och ha andra elbilar i framtiden men när vi kört runt 500 mil per år de senaste 2-3 åren så är det inte rimligt att ha egen bil för det.

Ja det låter ju mer som en hobby än en faktiskt behov och då får man ju fråga sig om det är värt det. Hade liknande parkeringskostnader när jag bodde i i Hammarby Sjöstad men nu med hus slipper man den kostnaden.

När jag bodde innanför tullarna hade jag ingen bil alls. Tycker mest det känns som ett straff att köra där.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Då har man blivit med elbil tillslut. Idag fick jag hämta ut min c40 twin MY24. Måste säga att färgen var betydligt bättre än ja trodde! Hade något svagt minne från provkörningen, men herregud vad den går! Kört 10mil hittills och snittar 17,7kwh/100km.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är inne på 4e nu de senaste 5 åren, Model S, två st Model 3 och nu i4 M50. Tappade i princip ingenting på mina Model 3or vilket gjorde det överkomligt men det är fortfarande rätt stora summor totalt vi pratar om när bara garaget gått på runt 30k per år i genomsnitt och det är ju inte alls den enskilt största posten.

Hade väl egentligen velat ha kvar bilen och ha andra elbilar i framtiden men när vi kört runt 500 mil per år de senaste 2-3 åren så är det inte rimligt att ha egen bil för det.

Ja det är ju en frihet med bil och allt, men kudos till dig som avsäger dig den lyxen när du inte har behov. Blir alltid förvånad när jag besöker Stockholm och ser massan av bilar som trängs i eviga köer, med tanke på den kollektivtrafik ni har. Stan skulle kunna bli mycket bättre om mindre yta skulle gå åt till bilvägar och parkeringsplatser.

Hoppas tjänster med bilpooler och smidig bilhyrning och sång börjar dyka upp mer och mer för folk i din sits för de gånger man faktiskt behöver bilen, och att de har tillräckligt bra bilar för en entusiast som dig 🙂

Permalänk
Medlem

Gått och blivit anti VW ID och Skoda Enyaq nu. Deras bilar tvingar föraren att godkänna att man loggas in/acceptera bilar varje gång man startar bilen. Hur sjukt är inte det? Och sedan skylla på Gdpr.
Blivit mer pro Model Y men ska jag beställa en sådan så måste det bli den nya modellen som släpps någon gång nästa år, förutsatt att det nya Model 3 är trevlig.
Så tills dess funderar jag på BYD Tang men att invänta en leasekampanj. Byd har sänkt priset nu på den till 600k från innan 800k. Men leasepriset är kvar på 13k av någon anledning. Kan den dras ner till 5-6k så kan BYD Tang bli väldigt intressant! Att köpa en kinesisk bil händer inte. Lease däremot kan jag mycket väl tänka mig. Någon som har provat BYD Tang?
BYD Tang måste nog få ner den till 5-6k för att den ska bli intressant i Sverige. Särskilt när BMW iX1 går att lease för 7k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag laddar min elbil för 1kr kwh och jag tror inte jag kommer fram till 25kr milen

När jag läste er diskussion och argumentation blev jag rejält nyfiken, och räknade på mina totala kostnader.

Först lite info:
Mazda MX-30, köpt begagnat till ca: 265.000 med 1K mil på nacken, har redan kört nästan 900 mil sen 3 mån.

Räknestycke:

265.000,- Bil inköp (kontant).
33.600,- El pris 2 kr, 6.720,- per år x 5 år. 280 mil per mån. (Batteriets vårdgaranti kvar)
15.000,- Försäkring i 5 år (3.000,- per år).
1.800,- Vägavgift / skatt i 5 år (360,- per år).
5.600,- Service (1.100,- per år).
15.000,- Vinterdäck (har sommardäck).
3.000,- Tvätt i 5 år, (2 ggr. året 300,- gång).
6.000,- Däckbyte i 5 år (2 ggr. året 500,- gång).
-------------------------------------------------------
345.000,- totalsumma om värdet är 0 på bilen efter 5 år.
-------------------------------------------------------
Summa per mån: 5750 för 280 mil = 5750/280 = 20.54 SEK per mil.

Har jag glömt nåt väsentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

När jag läste er diskussion och argumentation blev jag rejält nyfiken, och räknade på mina totala kostnader.

Först lite info:
Mazda MX-30, köpt begagnat till ca: 265.000 med 1K mil på nacken, har redan kört nästan 900 mil sen 3 mån.

Räknestycke:

265.000,- Bil inköp (kontant).
33.600,- El pris 2 kr, 6.720,- per år x 5 år. 280 mil per mån. (Batteriets vårdgaranti kvar)
15.000,- Försäkring i 5 år (3.000,- per år).
1.800,- Vägavgift / skatt i 5 år (360,- per år).
5.600,- Service (1.100,- per år).
15.000,- Vinterdäck (har sommardäck).
3.000,- Tvätt i 5 år, (2 ggr. året 300,- gång).
6.000,- Däckbyte i 5 år (2 ggr. året 500,- gång).
-------------------------------------------------------
345.000,- totalsumma om värdet är 0 på bilen efter 5 år.
-------------------------------------------------------
Summa per mån: 5750 för 280 mil = 5750/280 = 20.54 SEK per mil.

Har jag glömt nåt väsentligt?

Alternativkostnad, alltså den avkastning du går miste om när du köper bilen kontant.
Försäkringen är väl låg nu då du förmodligen bara har halvförsakring pga vagnskadegaranti?
Sen låter det lågt med 1 kWh/mil?
Den är säkert värd mer än 0 efter 5 år
Men verkar vara en rimlig beräkning i övrigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Tyvärr så verka inte Peugots elbilar tända några bromsljusen alls vid regenerering. Har märkt att bilar har hamnat väldigt nära mig bakifrån ibland.
Bad en kollega köra bakom mig för att se om den tände bromsljuset och det gjorde den inte.

Efter en del undersökning via google så visar det sig att Peugeot inte har valt att göra så eftersom man faller under gränsen för vad EU tycker är ok.
Något jag hoppas på ändras i framtiden för jag har inte lust att bli påkörd bakifrån även om det inte är mitt fel och kan faktiskt tycka att regenereringen är en inbromsning som bör belysas för andra.

Har en Opel Corsa-e som är "samma" bil som Peugeot e-208 och den tänder iallafall bromsljusen när man släpper kraftigt på gasen. Båda modellerna delar drivlina och elektronik så man tycker ju att de borde fungera på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Sen låter det lågt med 1 kWh/mil?

Hm, med min körsel så är det typ 14 kWh /100 km, och 10.9 kWh / 100 när jag kör omkring i stan.
Har varit uppe i 17.6 kWh, men det var när jag körde som ett svin till Helsingborg 120 km/t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hm, med min körsel så är det typ 14 kWh /100 km, och 10.9 kWh / 100 när jag kör omkring i stan.
Har varit uppe i 17.6 kWh, men det var när jag körde som ett svin till Helsingborg 120 km/t.

Förbrukningen ökar på vintern då det går åt el för att värma kupé och batteri. Svårt att säga hur mycket för det beror på körning och bil. Men 20-25% ökning är inte ovanligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Förbrukningen ökar på vintern då det går åt el för att värma kupé och batteri. Svårt att säga hur mycket för det beror på körning och bil. Men 20-25% ökning är inte ovanligt.

Sant! Jag är verkligen nyfiken på hur vintern blir med första El-bilen.
Tur som är så är min bil parkerat inom husets väggar då garaget finns under huset och inte har minus grader även under värsta vintern, men har har bemärkt att strax tempen går under 10c så börjar Lithium bilbatteri värmaren att sätta igång...den kan man dock slå ifrån.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

När jag läste er diskussion och argumentation blev jag rejält nyfiken, och räknade på mina totala kostnader.

Först lite info:
Mazda MX-30, köpt begagnat till ca: 265.000 med 1K mil på nacken, har redan kört nästan 900 mil sen 3 mån.

Räknestycke:

265.000,- Bil inköp (kontant).
33.600,- El pris 2 kr, 6.720,- per år x 5 år. 280 mil per mån. (Batteriets vårdgaranti kvar)
15.000,- Försäkring i 5 år (3.000,- per år).
1.800,- Vägavgift / skatt i 5 år (360,- per år).
5.600,- Service (1.100,- per år).
15.000,- Vinterdäck (har sommardäck).
3.000,- Tvätt i 5 år, (2 ggr. året 300,- gång).
6.000,- Däckbyte i 5 år (2 ggr. året 500,- gång).
-------------------------------------------------------
345.000,- totalsumma om värdet är 0 på bilen efter 5 år.
-------------------------------------------------------
Summa per mån: 5750 för 280 mil = 5750/280 = 20.54 SEK per mil.

Har jag glömt nåt väsentligt?

Du får nog räkna med ett antal uppsättningar däck och även en och annan led lär behöva bytas ifall du räknar över nästan 17000mil/5år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garpen0:

Gått och blivit anti VW ID och Skoda Enyaq nu. Deras bilar tvingar föraren att godkänna att man loggas in/acceptera bilar varje gång man startar bilen. Hur sjukt är inte det? Och sedan skylla på Gdpr.

Vad menar du? Du kan ju ställa in så den automatisk loggar in? Åtminstone var det så förut. Då jag och min fru nu har varsitt konto med inställningar etc så kommer skärmen upp för att välja användare vid start men jag klickar "ok" om jag är förvalt eller växla konto om frugan åkte innan mig (och ibland är jag lat och kör på hennes inställningar). har inte ens funderat på vad som händer om jag inte "loggar in" men eftersom det inte är mer avancerat än att klicka ok så känns det knappt jobbigt. Visst, om man ställer in att man behöver skriva in lösen/kod varje gång blir det jobbigt men det behöver man ju inte.

Däremot fanns det en "bugg" med en av de senare uppdateringarna där den ibland visar notifiering om att du behöver logga in igen. Har för mig jag såg något om att det försvann om man resettade och det orkar jag inte göra. Och hittills har det aldrig påverkat något. Jag har access via appen etc. Och nästa gång man startar är det borta.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Gått och blivit anti VW ID och Skoda Enyaq nu. Deras bilar tvingar föraren att godkänna att man loggas in/acceptera bilar varje gång man startar bilen. Hur sjukt är inte det? Och sedan skylla på Gdpr.

Jag har en ID4 och ja det är otroligt sunkigt. Att det dessutom inte verkar gå att göra från ratten gör det ännu mer irriterande då skärmen ur ergonomisynpunkt är placerad så jag halvt måste sträcka mig efter den. Det blir med stor säkerhet en Model Y nästa höst då det äntligen är dags att byta tjänstesläde

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

När jag läste er diskussion och argumentation blev jag rejält nyfiken, och räknade på mina totala kostnader.

Först lite info:
Mazda MX-30, köpt begagnat till ca: 265.000 med 1K mil på nacken, har redan kört nästan 900 mil sen 3 mån.

Räknestycke:

265.000,- Bil inköp (kontant).
33.600,- El pris 2 kr, 6.720,- per år x 5 år. 280 mil per mån. (Batteriets vårdgaranti kvar)
15.000,- Försäkring i 5 år (3.000,- per år).
1.800,- Vägavgift / skatt i 5 år (360,- per år).
5.600,- Service (1.100,- per år).
15.000,- Vinterdäck (har sommardäck).
3.000,- Tvätt i 5 år, (2 ggr. året 300,- gång).
6.000,- Däckbyte i 5 år (2 ggr. året 500,- gång).
-------------------------------------------------------
345.000,- totalsumma om värdet är 0 på bilen efter 5 år.
-------------------------------------------------------
Summa per mån: 5750 för 280 mil = 5750/280 = 20.54 SEK per mil.

Har jag glömt nåt väsentligt?

Vår MX30 Som åker bara motorväg har 21.2kWh/100km i förbrukning.

Och 1990kr/år i Service tar lokala Mazda verkstan, men är värt det ör att behålla garantin.

Tvättar gör jag hemma, dock minst 12 ggr/året så minst en gång i månaden.

Annars har vi nog rätt lika kostnader, köpte bilen kontant för 350k ny men fick 70k tillbaka på bidraget som fanns då.

Skrivet av Björn Endre:

Vad menar du? Du kan ju ställa in så den automatisk loggar in? Åtminstone var det så förut. Då jag och min fru nu har varsitt konto med inställningar etc så kommer skärmen upp för att välja användare vid start men jag klickar "ok" om jag är förvalt eller växla konto om frugan åkte innan mig (och ibland är jag lat och kör på hennes inställningar). har inte ens funderat på vad som händer om jag inte "loggar in" men eftersom det inte är mer avancerat än att klicka ok så känns det knappt jobbigt. Visst, om man ställer in att man behöver skriva in lösen/kod varje gång blir det jobbigt men det behöver man ju inte.

Däremot fanns det en "bugg" med en av de senare uppdateringarna där den ibland visar notifiering om att du behöver logga in igen. Har för mig jag såg något om att det försvann om man resettade och det orkar jag inte göra. Och hittills har det aldrig påverkat något. Jag har access via appen etc. Och nästa gång man startar är det borta.

Jag hatar OK knappen, oftast så mycket att jag aldrig ens orkar trycka på den om jag inte ska åka långresor och behöver Apple Carplay. Så hade den försvunnit hade åtminstone jag bilvit sjukt mycket nöjdare.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja det är ju en frihet med bil och allt, men kudos till dig som avsäger dig den lyxen när du inte har behov. Blir alltid förvånad när jag besöker Stockholm och ser massan av bilar som trängs i eviga köer, med tanke på den kollektivtrafik ni har. Stan skulle kunna bli mycket bättre om mindre yta skulle gå åt till bilvägar och parkeringsplatser.

Hoppas tjänster med bilpooler och smidig bilhyrning och sång börjar dyka upp mer och mer för folk i din sits för de gånger man faktiskt behöver bilen, och att de har tillräckligt bra bilar för en entusiast som dig 🙂

Ja, tidigare så hade frun jobbigare kollektivtrafik till arbetet och var där 5 dagar i veckan, nu är hon där kanske 1 dag i veckan (bara om hon vill) och det är 35 minuter utan byten dörr till dörr. Så behovet har väl helt enkelt försvunnit över tid och nu är den bara till för resor och enstaka besök till familj och vänner någon gång per månad där vi kunnat åka taxi istället.

Så när jag såg att bil i genomsnitt kostat 7-siffriga belopp de senaste 5 åren så kände jag att det inte går att motivera längre, finns mycket annat jag hellre lägger pengarna på. Har 4-5 st Volvo On Demand-depåer med hyrbilar via appen inom 5 minuters gångväg från där jag bor så det finns alternativ de gångerna jag behöver bil.

Men som du säger, det är en lyx och frihet så är nog svår att säga upp den. Så vi får se om det slutar med en billigare bil på gatan istället för dyr bil i garage med tiden, behovet kan också förändras åt båda hållen med byte av arbete eller flytt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vad menar du? Du kan ju ställa in så den automatisk loggar in? Åtminstone var det så förut. Då jag och min fru nu har varsitt konto med inställningar etc så kommer skärmen upp för att välja användare vid start men jag klickar "ok" om jag är förvalt eller växla konto om frugan åkte innan mig (och ibland är jag lat och kör på hennes inställningar). har inte ens funderat på vad som händer om jag inte "loggar in" men eftersom det inte är mer avancerat än att klicka ok så känns det knappt jobbigt. Visst, om man ställer in att man behöver skriva in lösen/kod varje gång blir det jobbigt men det behöver man ju inte.

Däremot fanns det en "bugg" med en av de senare uppdateringarna där den ibland visar notifiering om att du behöver logga in igen. Har för mig jag såg något om att det försvann om man resettade och det orkar jag inte göra. Och hittills har det aldrig påverkat något. Jag har access via appen etc. Och nästa gång man startar är det borta.

I min Cupra Born är det samma sak som tidigare poster. Varje gång jag hoppar in i bilen så måste jag trycka OK på skärmen för att komma in i systemet. Först ville den ha en pinkod varje gång men det gick tack och lov att stänga av. Kan inte minnas att jag varit med om det i tidigare bilar jag kört från VW-gruppen, verkar vara ett nytt påfund..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Gått och blivit anti VW ID och Skoda Enyaq nu. Deras bilar tvingar föraren att godkänna att man loggas in/acceptera bilar varje gång man startar bilen. Hur sjukt är inte det? Och sedan skylla på Gdpr.

Är det inte den äldre mjukvaran som beter sig så pga buggar?
Audin jag har som är samma plattform beter sig endast så med den äldre mjukvaran, med senaste mjukvaran behöver man inte göra något även om OK knappen dyker upp, så fort man kör iväg så försvinner den automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag har en ID4 och ja det är otroligt sunkigt. Att det dessutom inte verkar gå att göra från ratten gör det ännu mer irriterande då skärmen ur ergonomisynpunkt är placerad så jag halvt måste sträcka mig efter den. Det blir med stor säkerhet en Model Y nästa höst då det äntligen är dags att byta tjänstesläde

Jag går i exakt samma tankar. Tycker hårdvaran är kanon på Id4 gtx, inte minst topsportstolarna.. Men mjukvaran och vw:s hantering av den är katastrof på många sätt.

Däremot är jag lite orolig för ett just gå till MY då jag tycker den känns rätt plastig...

Egentligen borde man ju göra var andra i tråden är inne på och sluta ha egen bil och bara hyra och åka taxi. Det blir mycket taxi för över 100kkr/år. Det var bara det där med massa aktiviteter för barn, det är praktiskt och att den slöe ägaren är j*vligt bekväm av sig. 🤔

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Ska boka en provkörning av MY snart men det jag ogillar är att designen känns lite väl 90-tal på fram och bakljus. Bakifrån ser den ut som en Opel Astra 1998 och framljusen ser billigt ut. Formen är det dock inget fel på och tycker den ser fin ut från sidan.
Sedan ingen ventilation i sätena och att Tesla fortfarande använder sig av navkaplar är B.
Men mjukvaran däremot ser ut att vara magisk. Så följer den nya Model 3 nära och ska bli spännande att få veta nästa månad vad det är för ny design som gömmer sig. Mjukvaran i MY idag är redan Hw4 och är kraftigt nedgraderad från tidigare Hw3 med mindre ramminne osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Ska boka en provkörning av MY snart men det jag ogillar är att designen känns lite väl 90-tal på fram och bakljus. Bakifrån ser den ut som en Opel Astra 1998 och framljusen ser billigt ut. Formen är det dock inget fel på och tycker den ser fin ut från sidan.
Sedan ingen ventilation i sätena och att Tesla fortfarande använder sig av navkaplar är B.
Men mjukvaran däremot ser ut att vara magisk. Så följer den nya Model 3 nära och ska bli spännande att få veta nästa månad vad det är för ny design som gömmer sig. Mjukvaran i MY idag är redan Hw4 och är kraftigt nedgraderad från tidigare Hw3 med mindre ramminne osv.

Provkörde en förra veckan. Blev rätt besviken. Ingen av de smarta funktionerna för körning/parkering kändes användbara.

De har plockat bort parkeringssensorerna så den är typ sämst i klassen på fickparkering. Riktigt oskönt baksäte också. Sen om man provat en bil med bra HUD så vill man inte vara utan. Typ så.

Permalänk
Skrivet av Henrico:

över 100kkr/år.

Det är ju å andra sidan lite av ett eget val: jag har aldrig kommit i närheten av den summan trots att jag sällan behövt köra rishögar och inte servat bilen själv på många år. Men jo, räknat med försäkring, skatt och kostnader man inte slipper undan sparar vi nog runt 25kkr/år på att klara oss med en bil nu för tiden, plus pengarna som tidigare var uppbundna i en bil vilken minskade i värde, istället för att kunna investeras eller användas på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju å andra sidan lite av ett eget val: jag har aldrig kommit i närheten av den summan trots att jag sällan behövt köra rishögar och inte servat bilen själv på många år. Men jo, räknat med försäkring, skatt och kostnader man inte slipper undan sparar vi nog runt 25kkr/år på att klara oss med en bil nu för tiden, plus pengarna som tidigare var uppbundna i en bil vilken minskade i värde, istället för att kunna investeras eller användas på andra sätt.

Håller med, klart att det är, det är ren och skär lyxkonsumption och för bekvämlighet när man bor i stan och inte MÅSTE ha det för arbetet. Cyklar till jobbet, går mest lokalt och bilen står 3 av 7 dagar skulle jag säga.

Jag räknar totalkostnad för att ha bil - alternativkostnad för uppbundna pengar, försäkring, garage, el, etc etc - det drar iväg.. Bara garageplats är ca 20 kkr/år för oss.. Och det är BILLIGT i området... Försäkring, knappast under 8-12 kkr om året. Så redan där är vi nästan uppe i 30 utan att ens åbäket ens rör på sig... Kan väl säga att det där med lägre kostnad per mil i el kontra diesel inte känns som den storre grejjen med att ha elbil.

Åbäket = bilen, inte namnet på den jag kommenterade till, insåg att det blev lite humoristiskt... :-)
Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wacki:

Har börjat kolla på att eventuellt köpa en begagnad Kia E-niro årsmodell 2019-2020 som jag tycker börjat komma ner till helt okej prisnivåer. Har dock svårt att se vad som skiljer årsmodellerna åt i stort. Appen såg ut att komma först 2020, är det helt omöjligt att få den till 2019 årsmodellen?
Är det någon som har erfarenhet av bilen och har något bra inspel här, även vad som kan vara bra att tänka på med utrustningsnivåer etc.
En till fundering är om det finns batteriförvärmning tillgängligt när man kör/navigerar till en snabbladdare? Det blir några fjällenresor varje vinter (ca 55-60 mil enkel väg) och med erfarenhet från nuvarande bil så är batteriförvärmning definitivt något som skulle underlätta de lite längre vinterresorna.

Hade en 2019, helt okej bilar, väldigt likt en vanlig bil vilket många kan gilla. Generellt sett mycket utrustning, funkar fint, aldrig några problem. Däremot så skulle jag absolut gå för en välutrustad 2020.

Appen går inte alls att få till 2019, jag tror alla versioner förutom med tillval är 1-fas ombord laddare, vilket innebär om du har en laddbox hemma eller laddar på jobb etc så är det extremt långsamt. Tror även snabbladdningen blev snabbare på 2020 men osäker.

För mig var det en riktigt bra bil, jag bor i norrland och pendlar ibland 30 mil om dagen och även på kallaste vintern räckte det hela vägen om man körde i eco-läget. Jag sålde den för jag har svårt för framhjulsdrivna elbilar (tvärt om mot vanliga) När all kraft direkt kopplas till hjulen så var det väldigt mycket slir var gång man skulle ut i en rondell eller liknande. Jag har aldrig tappat kontrollen och snurrat eller så, men det var ett konstant störmoment för mig. Men jag bor på en väg där det är 20 minuters körning på svart-is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vår MX30 Som åker bara motorväg har 21.2kWh/100km i förbrukning.

Och 1990kr/år i Service tar lokala Mazda verkstan, men är värt det ör att behålla garantin.

Tvättar gör jag hemma, dock minst 12 ggr/året så minst en gång i månaden.

Annars har vi nog rätt lika kostnader, köpte bilen kontant för 350k ny men fick 70k tillbaka på bidraget som fanns då.

Jag hatar OK knappen, oftast så mycket att jag aldrig ens orkar trycka på den om jag inte ska åka långresor och behöver Apple Carplay. Så hade den försvunnit hade åtminstone jag bilvit sjukt mycket nöjdare.

Folk kör olika, jag kollade på historiken idag, och körde 27 x 2 km på motorväg, hade 14.3 i snitt och 14.9 overall.
Föriga ägaren (när jag kollade före jag använde bilen för första gången hade ett snitt på 19, och 29 vid senaste körsel måste har körd som ett absolut svin

Och jag håller med med om "OK" knappen, och den dumma warningen som kommer varje gång, "kör försiktigt etc...."
Men jag absolut älskar FM radion, fan va grym den är, går aldrig ut, faller aldrig ur och så schysst att byta stationer med att man inte behöver kika ner nånstans för att hitta station.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Håller med, klart att det är, det är ren och skär lyxkonsumption och för bekvämlighet när man bor i stan och inte MÅSTE ha det för arbetet. Cyklar till jobbet, går mest lokalt och bilen står 3 av 7 dagar skulle jag säga.

Jag räknar totalkostnad för att ha bil - alternativkostnad för uppbundna pengar, försäkring, garage, el, etc etc - det drar iväg.. Bara garageplats är ca 20 kkr/år för oss.. Och det är BILLIGT i området... Försäkring, knappast under 8-12 kkr om året. Så redan där är vi nästan uppe i 30 utan att ens åbäket ens rör på sig... Kan väl säga att det där med lägre kostnad per mil i el kontra diesel inte känns som den storre grejjen med att ha elbil.

Låter ändå okej med drygt 100k/år när man tänker sig det som lyx, visst är det dyrare än alternativ transport men enligt mig en okej summa ändå. När jag räknat för hur det är för oss kommer jag upp kring 240k/år (bara garaget är kring 40k/år), galet mycket pengar när vigår överallt i vardagen. Bilarna vi haft har använts några gånger i månaden i genomsnitt de senaste 2 åren så det blir mycket pengar per gång och mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Folk kör olika, jag kollade på historiken idag, och körde 27 x 2 km på motorväg, hade 14.3 i snitt och 14.9 overall.
Föriga ägaren (när jag kollade före jag använde bilen för första gången hade ett snitt på 19, och 29 vid senaste körsel måste har körd som ett absolut svin

Och jag håller med med om "OK" knappen, och den dumma warningen som kommer varje gång, "kör försiktigt etc...."
Men jag absolut älskar FM radion, fan va grym den är, går aldrig ut, faller aldrig ur och så schysst att byta stationer med att man inte behöver kika ner nånstans för att hitta station.

Vår används för 10 mil pendling om dagen, eller ja den gjordes tills frugan bytte jobb.

Då var det 110km/h farthållare, förutom sist kilometrarna när det var 70/50. Så konstant i 110km/h verkar den dra runt 20, det är ju snitt på två år så inkluderar ju vintern när en full laddning räcker max 12 mil i motorvägsfart (100-120km/h)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter ändå okej med drygt 100k/år när man tänker sig det som lyx, visst är det dyrare än alternativ transport men enligt mig en okej summa ändå. När jag räknat för hur det är för oss kommer jag upp kring 240k/år (bara garaget är kring 40k/år), galet mycket pengar när vigår överallt i vardagen. Bilarna vi haft har använts några gånger i månaden i genomsnitt de senaste 2 åren så det blir mycket pengar per gång och mil.

Bor i Stockholm utanför tullarna med snarlik bil. Ligger på runt 160k per år inkl allt. Men kör 1500 mil per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

När jag läste er diskussion och argumentation blev jag rejält nyfiken, och räknade på mina totala kostnader.

Först lite info:

3.000,- Tvätt i 5 år, (2 ggr. året 300,- gång).

Tvätt 2 gånger om året ? Hur skitig bil hade du tänkt ha egentligen ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO