Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Det tråkiga är den Maxar på 104... Kommer ju aldrig orka vänta. Kommer nog köra ionity eller okq8 etc framöver.

Beror på situationen, sitter hellre och äter i lugn och ro än känna stress att bilen laddar för snabbt. Men överlag så blir det såklart 800V för min del också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Manuell, 1.0 TSI 95 hk. Mätt vid pump med Spritmonitor, all tankdata här, så förhållandevis exakt nu efter 2,5 år: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1238769.html

Jag hade med en sådan ett tag, riktigt snål. Jag har för mig att jag t o m fick den under halvlitern nån gång ibland.

Själv gjorde jag en rätt dålig deal som leasade min, kunde köpt den för 135 000 kr dec 2018 men valde leasing. När jag lämnade tillbaka den tre år senare la de ut den för 139 000 kr...

Måste säga att jag trivdes bra med bilen, skapligt rymlig och kombin som jag hade lastade rätt bra med. Det var verkligen mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för mig att sluta med bil som helhet tror jag och sälja av den jag har, iaf dyrare bilar (och de senaste 5-6 åren elbilar). Räknat ihop hur mycket bilägandet kostat mig de senaste 5 åren, både i rena kostnader och utebliven avkastning och det är helt galna summor för något jag egentligen inte använder speciellt mycket iom att jag bor mitt i Stockholm. Var inte direkt billigare när jag körde bensinbil då det var rätt dyra sådana också.

Så får testa på hur begagnatmarknaden ser ut för dyrare elbilar just nu och vad handlarna är villiga att betala, lär inte vara toppen så som räntan ligger.

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/tesla-rekordsanker-priserna-pa-snabbla...

Äntligen går priserna på snabbladdning ner. Tycker nästan alla snabbladdare förutom Teslas är oförskämt dyra.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

https://alltomelbil.se/tesla-rekordsanker-priserna-pa-snabbla...

Äntligen går priserna på snabbladdning ner. Tycker nästan alla snabbladdare förutom Teslas är oförskämt dyra.

Kan bara instämma, mitt Elli avtal gick ut nu så RIP 2.90kr på IONITY.

Nu blir det huvudsakligen Tesla, tänker mig OKQ8/Cirkle K som backup men det är ändå 5,60kr där dock hyfsat smidigt och oftast bra placering längs vägarna.

Laddade under mitt första år som elbilsägare 1500kWh på snabbladdare.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

One pedal drive och bromsljus, hur fungerar det?

Låg bakom en bil på E4an lyckades bromsa ganska häftigt på avfarten utan att det tändes några bromsljus. Blev lite paff men hann också bromsa, men blev lite ställd med tanke på att inga bromsljus tändes. Det var mörkt så såg inte märke och modell, bara att det var en svart SUV, så det är inte ens säkert det var en elbil.

Permalänk
Medlem

Då var det äntligen dags, efter 14 långa månader. Bilen går helt gudomligt, och Passaten känns numera som en skördetröska. Går mjukt och tyst men ligger ändå rätt stabilt i krokarna och erbjuder hyfsad körglädje.

Den enda missen var att sidosensorerna för automatisk parkering och automatiskt filbyte saknas. De fanns inte att beställa när jag beställde bilen så de specades aldrig in. Saknar dom inte, men just automatisk parkering hade ju varit kul att testa en gång och sen aldrig använda.

Alla har kommenterat hur snygg färgen är, och lyckades få ett par lätt använda originalfälgar topp vinterdäcken istället för nåt eftermarknads till lägsta pris som dom hade räknat på, men blir nya sulor. Och i slutändan slog dom in priset för en offert jag hade fått utan fällbara bord bak, så jag fick ytterligare nån tusenlapp i rabatt.

Nu är det bara laddboxen som saknas, men om ca 12 timmar är det på plats också 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Då var det äntligen dags, efter 14 långa månader. Bilen går helt gudomligt, och Passaten känns numera som en skördetröska. Går mjukt och tyst men ligger ändå rätt stabilt i krokarna och erbjuder hyfsad körglädje.

Den enda missen var att sidosensorerna för automatisk parkering och automatiskt filbyte saknas. De fanns inte att beställa när jag beställde bilen så de specades aldrig in. Saknar dom inte, men just automatisk parkering hade ju varit kul att testa en gång och sen aldrig använda.

Alla har kommenterat hur snygg färgen är, och lyckades få ett par lätt använda originalfälgar topp vinterdäcken istället för nåt eftermarknads till lägsta pris som dom hade räknat på, men blir nya sulor. Och i slutändan slog dom in priset för en offert jag hade fått utan fällbara bord bak, så jag fick ytterligare nån tusenlapp i rabatt.

Nu är det bara laddboxen som saknas, men om ca 12 timmar är det på plats också 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Vad du än gör, betala inte för någon prenumeration, den kommer fungera ändå (rar-skämt, förlåt)! Kul att den finns på riktigt, Enyaq är verkligen en trevlig bil Grattis!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vad du än gör, betala inte för någon prenumeration, den kommer fungera ändå (rar-skämt, förlåt)! Kul att den finns på riktigt, Enyaq är verkligen en trevlig bil Grattis!

Ja tyvärr fick jag inte bara knuffa fram betalningen när jag löste ut bilen imorse 😅 tackar, skönt att äntligen vara en i gänget på riktigt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi är på jakt efter en liten andrabil.

Kraven är rätt få:

  • 15 mil i räckvidd även vintertid.

  • Plats för två vuxna och två barn (utan packning), så de kan sitta hyfsat bekvämt.

  • Kosta runt 200-250k

Krav från frun:
Inte skitful. Skitfula bilar, enligt henne, är: zoe och leaf.

Kikat lite på:

  • BMW i3 och i3s

  • Kia e-soul

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

Blev tillslut en maxutrustad renault mégane e-tech som gått som demobil. Blev dubbla vår budget, men den bilen enda vi kunde enas om 🤷

Riktigt trevlig att köra, förvånansvärt hög kvalitetskänsla ändå.

Riktigt snygg också 😁

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Manuell, 1.0 TSI 95 hk. Mätt vid pump med Spritmonitor, all tankdata här, så förhållandevis exakt nu efter 2,5 år: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1238769.html

Låter fruktansvärt i mina öron med en så liten seg motor på en såpass stor bil.

Men det sagt; kan vi inte ta fossilbilar i egna trådar, och hålla denna tråden främst till de lite/mycket roligare elbilarna?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Då var det äntligen dags, efter 14 långa månader. Bilen går helt gudomligt, och Passaten känns numera som en skördetröska. Går mjukt och tyst men ligger ändå rätt stabilt i krokarna och erbjuder hyfsad körglädje.

Den enda missen var att sidosensorerna för automatisk parkering och automatiskt filbyte saknas. De fanns inte att beställa när jag beställde bilen så de specades aldrig in. Saknar dom inte, men just automatisk parkering hade ju varit kul att testa en gång och sen aldrig använda.

Alla har kommenterat hur snygg färgen är, och lyckades få ett par lätt använda originalfälgar topp vinterdäcken istället för nåt eftermarknads till lägsta pris som dom hade räknat på, men blir nya sulor. Och i slutändan slog dom in priset för en offert jag hade fått utan fällbara bord bak, så jag fick ytterligare nån tusenlapp i rabatt.

Nu är det bara laddboxen som saknas, men om ca 12 timmar är det på plats också 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Grattis och välkommen i klubben
Automatisk parkering är som du säger, kul att prova men sen använder man det inte eftersom det tar för lång tid.
Vilken färg är det?
Tycker den går åt det gröna hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

https://alltomelbil.se/tesla-rekordsanker-priserna-pa-snabbla...

Äntligen går priserna på snabbladdning ner. Tycker nästan alla snabbladdare förutom Teslas är oförskämt dyra.

Börjar äntligen närma sig priserna för när jag hade min första elbil 2019. Då laddade jag på Tesla SuC för runt 1,90 och senare runt 2,5 kr/kWh.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Blev tillslut en maxutrustad renault mégane e-tech som gått som demobil. Blev dubbla vår budget, men den bilen enda vi kunde enas om 🤷

Riktigt trevlig att köra, förvånansvärt hög kvalitetskänsla ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt snygg också 😁

Grattis, absolut en snygg bil, men det gula tycker jag inte passar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

One pedal drive och bromsljus, hur fungerar det?

Låg bakom en bil på E4an lyckades bromsa ganska häftigt på avfarten utan att det tändes några bromsljus. Blev lite paff men hann också bromsa, men blev lite ställd med tanke på att inga bromsljus tändes. Det var mörkt så såg inte märke och modell, bara att det var en svart SUV, så det är inte ens säkert det var en elbil.

Det varierar från elbil till elbil. Tesla, och de flesta modernare elbilar, tänder bromsljuset automatiskt så fort bilen retarderar över en viss gräns. Så när man motorbromsar kraftigt med regenerering så tänds bromsljusen.

Kan oftast vara lättast att iakttaga på natten då man ofta kan se ljuset från bromsljudet i bakrutan i innerbackspegeln. På Tesla så kan du även se det genom att ljusen på den virtuella bilen på statusskärmen tänder sina bromsljus. Bromsar man riktigt kraftigt, oavsett om men fysisk broms eller bromsregenerering med enpedalskörning, så blinkar även bromsljuset för att påkalla extra uppmärksamhet.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/model-3-videos#regenerati...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det varierar från elbil till elbil. Tesla, och de flesta modernare elbilar, tänder bromsljuset automatiskt så fort bilen retarderar över en viss gräns. Så när man motorbromsar kraftigt med regenerering så tänds bromsljusen.

Kan oftast vara lättast att iakttaga på natten då man ofta kan se ljuset från bromsljudet i bakrutan i innerbackspegeln. På Tesla så kan du även se det genom att ljusen på den virtuella bilen på statusskärmen tänder sina bromsljus. Bromsar man riktigt kraftigt, oavsett om men fysisk broms eller bromsregenerering med enpedalskörning, så blinkar även bromsljuset för att påkalla extra uppmärksamhet.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/model-3-videos#regenerati...

Det var ingen Tesla, men säkert elbil eller hybrid. Saktade in från 80-90 till 40-50 i början på avfarten utan att bromsljusen tändes (var övningskör). Ganska lång avfart med så man brukar inte sakta in så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Blev tillslut en maxutrustad renault mégane e-tech som gått som demobil. Blev dubbla vår budget, men den bilen enda vi kunde enas om 🤷

Riktigt trevlig att köra, förvånansvärt hög kvalitetskänsla ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt snygg också 😁

Läcker! Inte gett den bilen så mycket uppmärksamhet annat än att den fått rätt positiva omdömen, men den ser verkligen grymt bra ut!

Skrivet av MacAllan:

Grattis och välkommen i klubben
Automatisk parkering är som du säger, kul att prova men sen använder man det inte eftersom det tar för lång tid.
Vilken färg är det?
Tycker den går åt det gröna hållet.

Precis, Arctic Silver Metallic. Går I en rätt kall grön färg, lite som polar-is. Ska försöka fota med en riktig kamera som kanske för färgerna rättvisa, men har fått väldigt många kommentarer om just färgen 🙂 tydligen klassisk färg på Porsche 911!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Låter fruktansvärt i mina öron med en så liten seg motor på en såpass stor bil.

Men det sagt; kan vi inte ta fossilbilar i egna trådar, och hålla denna tråden främst till de lite/mycket roligare elbilarna?

Stor bil? En Fabia är ju en VW Polo i Skoda-kläder, tjänstevikten på den jag hade är 1 187 Kg...

Men du har rätt, det har inget med elbilar att göra

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NisseG91:

Blev tillslut en maxutrustad renault mégane e-tech som gått som demobil. Blev dubbla vår budget, men den bilen enda vi kunde enas om 🤷

Riktigt trevlig att köra, förvånansvärt hög kvalitetskänsla ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt snygg också 😁

Grattis! Förbaskat snygg faktiskt! De tester jag läst har ju också fallit väl ut för den, det verkar vara ett riktigt bra val! Återkom gärna med dina tankar/en mini-recension när du kört den en stund.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Då var det äntligen dags, efter 14 långa månader. Bilen går helt gudomligt, och Passaten känns numera som en skördetröska. Går mjukt och tyst men ligger ändå rätt stabilt i krokarna och erbjuder hyfsad körglädje.

Den enda missen var att sidosensorerna för automatisk parkering och automatiskt filbyte saknas. De fanns inte att beställa när jag beställde bilen så de specades aldrig in. Saknar dom inte, men just automatisk parkering hade ju varit kul att testa en gång och sen aldrig använda.

Alla har kommenterat hur snygg färgen är, och lyckades få ett par lätt använda originalfälgar topp vinterdäcken istället för nåt eftermarknads till lägsta pris som dom hade räknat på, men blir nya sulor. Och i slutändan slog dom in priset för en offert jag hade fått utan fällbara bord bak, så jag fick ytterligare nån tusenlapp i rabatt.

Nu är det bara laddboxen som saknas, men om ca 12 timmar är det på plats också 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Grattis! Nu är du en av oss (Enyaq-ägare) :). Och får erkänna det tog tills typ nyss att jag fattade Chippens skämt .... lite ouppmärksam igår när jag läste först :).

Färger är definitivt väldigt trevlig. Också fått en hel del kommentarer om den. Ser snyggare ut i real life än på bild också.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Grattis! Nu är du en av oss (Enyaq-ägare) :). Och får erkänna det tog tills typ nyss att jag fattade Chippens skämt .... lite ouppmärksam igår när jag läste först :).

Färger är definitivt väldigt trevlig. Också fått en hel del kommentarer om den. Ser snyggare ut i real life än på bild också.

Jo finns definitivt en del RAR-skämt att plocka ut från den. Tänkte säga att den rymmer mer än vad den tar plats, men mitt garage tycker nog ändå bilen är rätt stor till ytan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Stor bil? En Fabia är ju en VW Polo i Skoda-kläder, tjänstevikten på den jag hade är 1 187 Kg...

Men du har rätt, det har inget med elbilar att göra

För 99 hk så tänker jag att det närmast är en liten slö "mopedbil".

Har närmare 190 hk i vår lika stora Mini (motsvarande Polo), och mindre är otänkbart för mig (är ändå en bit i tryck ifrån min lilla Tesla M3 med närmare 500 hk). Dessutom är fossilmotorer, även samma hk som elmotorer, bra mycket segare i verkligheten.

Men för att få lite mer on-topic (för denna tråden); med en elmotor så slipper du varva upp motorn, inga sega växlingar, samt att du har max vridmoment redan från start. Är en enorm skillnad om du jämför i praktiken.

Kan varmt rekommendera alla fossilbilsägare här i tråden att testköra en bättre elbil om ni inte redan gjort det. Är som att hela bilen inte bara blir starkare och piggare, men även att de "laggar" mindre.

Är en enormt underbar känsla med elbilar som är starkt vanebildande!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För 99 hk så tänker jag att det närmast är en liten slö "mopedbil".

Har närmare 190 hk i vår lika stora Mini (motsvarande Polo), och mindre är otänkbart för mig (är ändå en bit i tryck ifrån min lilla Tesla M3 med närmare 500 hk). Dessutom är fossilmotorer, även samma hk som elmotorer, bra mycket segare i verkligheten.

Även om det oftast är roligare att köra en bil med mer effekt, så är det ju knappast nödvändigt. Som pendlingsbil räcker det gott och väl med den effekten om man istället får en lägre förbrukning. För elbilar är det inte lika enkelt såklart, men för min del är så billiga mil som möjligt högt upp på listan och då passade Fabian bra in. Det är väl möjligtvis att man ibland önskat lite mer krut för en omkörning, men för min del händer det rätt sällan.

Nu pendlar jag med en Zoe, som är sämre än Fabian på det mesta. Men det går ju inte lika mycket soppa iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Även om det oftast är roligare att köra en bil med mer effekt, så är det ju knappast nödvändigt. Som pendlingsbil räcker det gott och väl med den effekten om man istället får en lägre förbrukning. För elbilar är det inte lika enkelt såklart, men för min del är så billiga mil som möjligt högt upp på listan och då passade Fabian bra in. Det är väl möjligtvis att man ibland önskat lite mer krut för en omkörning, men för min del händer det rätt sällan.

Nu pendlar jag med en Zoe, som är sämre än Fabian på det mesta. Men det går ju inte lika mycket soppa iaf

Fördelen med elbilar, är just att de inte ökar förbrukningen nämnvärt med kraftigare motorer. Det är främst fossilbilar som lider av kraftigt ökad förbrukning med större förbränningsmotorer. Kan ge mig på att jag inte har nämnvärt högre förbrukning i min Tesla M3, än vad du har i din Zoe.

Sedan så är ju kanske inte Zoe en elbil som jag någonsin själv skulle välja, och blir nog lite fel om man tror att alla elbilar är som Zoe. Det är långt i från fallet. Så ha inte Zoe som "referens" för bra elbilar är mitt tips!

Självklart så kan man skita i bilar. Vissa är, som du, även nöjda att ta sig helskinnad från A-Ö (något som förresten Zoe är sämst i klassen på säkerhetsmässigt), men för oss andra så är det en faktor att bilar skall vara mer än att bara klara transporten. Det handlar om helhetsupplevelsen.

För mig personligen, så är det ett stort värde med bilar att de skall tilltala mig, engagera och vara roliga att köra.

Är precis som mat; det finns massor av mat som du kan överleva tekniskt på, men tycker livet är för kort för att bara se det som föda tekniskt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Helt enig om elbilars, mor och far har en BMW i3 (som jag rekommenderade dem att köpa framför en Fabia som de var inne på, givet deras situation) som redan med sina smala däck och inte skyhöga effekt är svinrolig! Enda anledningen till att jag lever kvar i fossilträsket är att kalkylen so far inte gör det billigare för mig att köpa elbil, ens begagnad, på grund av lägenhetsboende utan bra laddmöjligheter. Men kalkylen uppdateras ständigt i jakt på motivering att köpa elbil, körmässigt är det överlägset på precis alla sätt, såväl körglädje som komfort! Men gällande effekten så är 95 hk tillräckligt för att komma upp i motorvägsfart på påfarter och köra om på 70-vägar, jag är ofta hämmad av andra bilförares oförmåga att använda rätt växel och gaspådrag, aldrig av effekten! Men som du säger martinot, allt handlar om vad man prioriterar, och jag tycker det är super att folk prioriterar andra saker högre än vad jag själv gör, det gör det mycket roligare att titta på andra bilar i trafiken! Elbilsrevolutionen är bra för oss alla!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fördelen med elbilar, är just att de inte ökar förbrukningen nämnvärt med kraftigare motorer. Det är främst fossilbilar som lider av kraftigt ökad förbrukning med större förbränningsmotorer. Kan ge mig på att jag inte har nämnvärt högre förbrukning i min Tesla M3, än vad du har i din Zoe.

Sedan så är ju kanske inte Zoe en elbil som jag någonsin själv skulle välja, och blir nog lite fel om man tror att alla elbilar är som Zoe. Det är långt i från fallet. Så ha inte Zoe som "referens" för bra elbilar är mitt tips!

Självklart så kan man skita i bilar. Vissa är, som du, även nöjda att ta sig helskinnad från A-Ö (något som förresten Zoe är sämst i klassen på säkerhetsmässigt), men för oss andra så är det en faktor att bilar skall vara mer än att bara klara transporten. Det handlar om helhetsupplevelsen.

För mig personligen, så är det ett stort värde med bilar att de skall tilltala mig, engagera och vara roliga att köra.

Är precis som mat; det finns massor av mat som du kan överleva tekniskt på, men tycker livet är för kort för att bara se det som föda tekniskt.

Nej, jag vet att förbrukning och effekt inte går hand i hand som det gör för det mesta med ICE varpå jag skrev "för elbilar är det inte lika enkelt såklart".

Det känns som att du gör en höna av en fjäder här... jag har aldrig påstått att Zoe skulle vara någon form av referens för elbilar. Jag skulle inte säga att det är en bra bil oavsett drivlina, men den är har helt ok vägegenskaper för att vara en liten billig bil och den var vid tillfället jag tog ut den den billigaste elbilen att leasa. Den duger mer än väl för att åka till och från jobbet samt lite smårundor i byn.

Vad vet du om mitt bilintresse? Baserar du det på att jag kör en Zoe till och från jobbet och tidigare gjorde jag det i en Fabia? Jag tvivlar på att mina samma 9 mil om dagen skulle bli otroligt mycket roligare bara för att jag åkte runt i en Tesla M3. Det hade säkert varit roligt i en vecka eller så, men sen är jag relativt övertygad om att det blir vardag i det med som med så mycket annat. De pengarna lägger jag mycket hellre på något annat.
Nej den är inte säkerhetsmässigt vidare bra, men det är i grunden en rätt gammal bil och de flesta från den åldern (runt 2012) skulle nog inte heller få så bra betyg av EuroNCAP idag.

Jovisst, man kan käka oxfilé varenda dag om man vill lägga pengar på det. Men hur ska du toppa det? Du kommer vänja dig vid det och efter ett tag är det inte så lyxigt längre utan det normala. Nä jag är mer för variationen, ligger man på topp hela tiden så går det inte att toppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

One pedal drive och bromsljus, hur fungerar det?

Låg bakom en bil på E4an lyckades bromsa ganska häftigt på avfarten utan att det tändes några bromsljus. Blev lite paff men hann också bromsa, men blev lite ställd med tanke på att inga bromsljus tändes. Det var mörkt så såg inte märke och modell, bara att det var en svart SUV, så det är inte ens säkert det var en elbil.

Tyvärr så verka inte Peugots elbilar tända några bromsljusen alls vid regenerering. Har märkt att bilar har hamnat väldigt nära mig bakifrån ibland.
Bad en kollega köra bakom mig för att se om den tände bromsljuset och det gjorde den inte.

Efter en del undersökning via google så visar det sig att Peugeot inte har valt att göra så eftersom man faller under gränsen för vad EU tycker är ok.
Något jag hoppas på ändras i framtiden för jag har inte lust att bli påkörd bakifrån även om det inte är mitt fel och kan faktiskt tycka att regenereringen är en inbromsning som bör belysas för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Grattis! Förbaskat snygg faktiskt! De tester jag läst har ju också fallit väl ut för den, det verkar vara ett riktigt bra val! Återkom gärna med dina tankar/en mini-recension när du kört den en stund.

Det kan jag visst göra!

Har bara kört kanske 7 mil med den än så länge och den är väldigt trevlig faktiskt.
Blir mycket jämförelser med vår ev6 awd gt-line.

Fördelar:

  • Bra kvalitetskänsla. Lite sämre än ev6 men bättre än id3 skulle jag säga.

  • Infotainment från Google ❤️

  • Sköna stolar.

  • Går ganska tyst, inte lika tyst som vår ev6 men nästan!

  • Bra med plats i framsätet.

  • Väldigt lugn och fin på vägen.

Nackdelar:

  • Man ser knappt någonting i backspegeln pga att nackstöden i baksätet täcker bakrutan(som är sjukt liten). Detta har de dock försökt fixa lite med en kamera man kan starta och visa istället för spegel. Funkar sådär.

  • Tre spakar på höger sida ratten (styra media, torkare och växelväljare) gör det lätt att råka ta fel.

  • Halvkasst med utrymme i baksätet.

  • De där plastiga jävla golvmattorna... Samma som i zoe = fruktansvärda

  • bältesfästena sitter lite tokigt till och gör att man ibland nästan lär in med handen bakom ryggstödet för att få i bältet

Jag kommer brumma med den på jobb ungefär 50-60 mil i veckan från och med nästa vecka. Så jag kommer med ett inlägg till om någon vecka när jag testat ännu mer.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Börjar bli dags för mig att sluta med bil som helhet tror jag och sälja av den jag har, iaf dyrare bilar (och de senaste 5-6 åren elbilar). Räknat ihop hur mycket bilägandet kostat mig de senaste 5 åren, både i rena kostnader och utebliven avkastning och det är helt galna summor för något jag egentligen inte använder speciellt mycket iom att jag bor mitt i Stockholm. Var inte direkt billigare när jag körde bensinbil då det var rätt dyra sådana också.

Så får testa på hur begagnatmarknaden ser ut för dyrare elbilar just nu och vad handlarna är villiga att betala, lär inte vara toppen så som räntan ligger.

Hur många bilar har du haft de senaste 5 åren?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur många bilar har du haft de senaste 5 åren?

Är inne på 4e nu de senaste 5 åren, Model S, två st Model 3 och nu i4 M50. Tappade i princip ingenting på mina Model 3or vilket gjorde det överkomligt men det är fortfarande rätt stora summor totalt vi pratar om när bara garaget gått på runt 30k per år i genomsnitt och det är ju inte alls den enskilt största posten.

Hade väl egentligen velat ha kvar bilen och ha andra elbilar i framtiden men när vi kört runt 500 mil per år de senaste 2-3 åren så är det inte rimligt att ha egen bil för det.