Intels grafikkort "Arc" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/RRYaAfVpjF3bCFlHvIE5HSuDuxA/intel-arc-gaming

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

är det nån igentlig skillnad mellan dessa 2 kort mer än utsendet ? funderar på att slå till på ett av dom nu under black week då de har rätt pris för min budget eller kan det tänkas att de går ner ännu mer då det är riktiga black friday ?

https://www.proshop.se/Grafikkort/Intel-Arc-A770-Limited-16GB...

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Arc-A770-Phantom-Gam...

jag gillar ju asrock som märke men intel är ju orginal så

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

är det nån igentlig skillnad mellan dessa 2 kort mer än utsendet ? funderar på att slå till på ett av dom nu under black week då de har rätt pris för min budget eller kan det tänkas att de går ner ännu mer då det är riktiga black friday ?

https://www.proshop.se/Grafikkort/Intel-Arc-A770-Limited-16GB...

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Arc-A770-Phantom-Gam...

jag gillar ju asrock som märke men intel är ju orginal så

Jag tror detta är tillfället att slå till.
ASROCK kortet är överklockat med 100mhz ur boxen, annars samma.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag tror detta är tillfället att slå till.
ASROCK kortet är överklockat med 100mhz ur boxen, annars samma.

Ahh, ja 100mhz är alltid 100mhz sen e det ju 3 fläktar med, dock så ska det vattenkylas då det kommer nåt vettigt ( inte snor dyrt) vattenblock till dessa, men då e det alltså ett okey köp för dom pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

Ahh, ja 100mhz är alltid 100mhz sen e det ju 3 fläktar med, dock så ska det vattenkylas då det kommer nåt vettigt ( inte snor dyrt) vattenblock till dessa, men då e det alltså ett okey köp för dom pengarna

Absolut skulle kag säga.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Datavetare

För det priset (3800 SEK) kopplat med att det är 16 GB RAM kan det vara intressant för de som letar efter en "rimligt prissatt" GPU för GPGPU, då specifikt machine-learning.

Precis som med allt annat var drivrutinerna för Arc "sådär" vid release, men specifikt för machine-learning med populära ramverk som PyTorch (används i de flesta av de populära AI-programmen idag) och Tensorflow (var tidigare det mest populära ramverket) gjorde Intel en rad stora uppdateringar till sin programvara under 1H 2023.

Idag presterar Arc väldigt nära "som den borde" givet dess teoretiska flyttalskapacitet ställt mot självaste Nvidia. Rent krasst är Nvidia fortfarande mer effektiva, A770 (~19 TFLOPS FP32) presterar i stort sett identiskt med RTX Titan (~16 TFLOPS FP32), men är ändå väldigt bra givet Nvidias totala dominas på GPGPU-sidan.

Är lite sugen på att slå till på ett A770 för att ersätta RTX2070 kortet i min sekundära desktop. Men har en M3 Max MBP på ingång bl.a. för detta use-case, så får fundera lite till...

Edit: lite oklart kanske, men är stödet med Intels One API som man putsade till rätt ordentligt för Arc under 1H 2023. One API hade väldigt brett stöd redan innan, men tidigare fungerade det främst för CPU + deras datacenter GPUer. Utöver ML används One API i program också i program Matlab, olika fysik/simulerings bibliotek samt 3D-rendering (typ Blender, inte spel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För det priset (3800 SEK) kopplat med att det är 16 GB RAM kan det vara intressant för de som letar efter en "rimligt prissatt" GPU för GPGPU, då specifikt machine-learning.

Precis som med allt annat var drivrutinerna för Arc "sådär" vid release, men specifikt för machine-learning med populära ramverk som PyTorch (används i de flesta av de populära AI-programmen idag) och Tensorflow (var tidigare det mest populära ramverket) gjorde Intel en rad stora uppdateringar till sin programvara under 1H 2023.

Idag presterar Arc väldigt nära "som den borde" givet dess teoretiska flyttalskapacitet ställt mot självaste Nvidia. Rent krasst är Nvidia fortfarande mer effektiva, A770 (~19 TFLOPS FP32) presterar i stort sett identiskt med RTX Titan (~16 TFLOPS FP32), men är ändå väldigt bra givet Nvidias totala dominas på GPGPU-sidan.

Är lite sugen på att slå till på ett A770 för att ersätta RTX2070 kortet i min sekundära desktop. Men har en M3 Max MBP på ingång bl.a. för detta use-case, så får fundera lite till...

Jag ska bara ersätta mitt gtx 1650 4gb så för mig borde detta vara en fin uppgradering, spelar inte så värst men då jag väl gör det så är det ju skoj om man kan köra lite bättre än low på allt i grafikväg

Permalänk
Medlem

Proshop.se kör verkligen hårt på Arc deals!

Nu kan man få en färdigbyggd dator med en i5 13400 och ett Asrock Arc A770 16gb för 9990kr.
Och det verkar fortfarande finnss många kort i lager till reducerade priser.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blev en synbar uppgradering ifrån mitt gtx 1650 till arcen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

Blev en synbar uppgradering ifrån mitt gtx 1650 till arcen

<Uppladdad bildlänk>

Ballt, du får berätta hur du upplever kortet sen.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Ballt, du får berätta hur du upplever kortet sen.

Jepp, ska testa av lite få se, jag testade bara lite starfield och minecraft igår för att testa spannet jag spelar men är ytterst nöjd än så länge, stort lyft i båda spelen

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/intel-to-launch-new-arc-gpu-drive...

Mer förbättringar!

Det blir att testa Just Cause 3 som jag innan har kört med DXVK för att jag har haft så stora problem med DX11.

Hoppas att vi får ett blogginlägg som förklarar vad de har gjort, om det är optimeringar per spel eller om det är nått generellt de har gjort för DX11.

edit: borde kanske säga att drivarna inte är släppta än.