Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska den stå på bänken eller vara inbyggd i ett skåp typ ovanför ugnen?

Siemens inbyggnads är helt okej, är det på bänken skulle jag gått på en Jura, bägge dessa bara håller och kräver inte mycket service annat än avkalkning och rengöringstablett efter typ 200 koppar.

Har dålig erfarenhet av billigare maskinen men kanske finns nåt prisvärt guldkorn. 🙂

Har köpt en Jag är en länk, spank me hard
Riktigt nöjd, gör i min enkla värld gott kaffe och jag kör ofta på timer så kaffet är klart när man vaknar.

Permalänk
Medlem

Efter ett par månader av minst sagt irriterande hjärtklappningar som kommit i tid och otid är jag nu tillbaka till en daglig kopp. Bönorna jag hade kvar är lite gammla, jag känner mig lite rostig med min V60, men jag är nöjd med resultatet ändå.

En lite kul realisation var att efter att avstå kaffein så länge så kände jag faktiskt en svag liten buzz efter mina första par koppar. Nu drygt en vecka in är det däremot tillbaka till bara smak och ritual, med helt avsaknad buzz.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

trycker på knappen kaffe med mjölk på jobbets snuskmaskin....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:
  • Kaffebönorna förvaras i frysen hermetiskt förslutet så att dom oxiderar betydligt långsammare. Rumstemperatur påskyndar oxidationen

  • 25 gram bönor vägs normalt up. Detta göres snabbt så att minimal kondens riskerar bildas på resterande bönor

  • Males och brygges omedelbar med 850 gram vatten (med vis justering beroende på sort kaffebönor)

Som singel så skulle kaffet hinna oxider för mycket om jag använde färdigmalet kaffe. Även icke malda bönor oxiderar, om långsammare men allra långsammast i frysen. Redan en vecka efter att ett färdigmalet kaffepaket öppnats märker jag en försämring och efter 3 veckor är det en tydlig försämring. Notera att ett vakuumpackat paket suger in massa syre som når varenda kaffekorn när det öppnas.

Min böner i frysen metod är jag mycket nöjd med. Ett 500g paket räcker ca 20 dagar.

25 gram kaffe på 850 gram vatten? Det lät extremt svagt. Säker på de siffrorna? Jag brukar köra 25 gram bönor på 400 gram kaffe när jag gör V60, 24 gram om kaffet är lite för fruktigt och så ökar jag extraktionen.

Vill också flika in att om du inte köper mörkrost så behöver ofta bönorna lite tid för att fortsätta utvecklas efter rostning. En ljusrost smakar ofta bäst efter nån månad efter rostning, och fortsätter utveckla smaken. Att försöka bromsa den processen på såna bönor genom att frysa gör nog mer skada än nytta. Mörkrost däremot är ju färdigutvecklade (eller rent av överutvecklade) redan vid rostning och blir därför bara sämre. Då spelar det dock ingen roll om förpackningen är öppnad eller inte, de kommer smaka oljigt och bittert rätt snabbt.

Färdigmalt ska dock drickas upp direkt det är öppnat. Läste nånstans att kaffe som mals med en proffskvarn smakar bättre än nymalt kaffe med en hemmakvarn i ungefär 2-3 dagar, sen gör färskheten i det hemmamalda kaffet att det smakar bättre trots sämre kvarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Du är inte ensam.

Det är (oftast) roligt att nörda ner sig rejält i ämnen. Har därmed full förståelse för trådens popularitet. Samtidigt är detta ämne egentligen inget för mig heller. (Fast jag kikar i den sporadiskt ibland ändå). Har t o m försökt skapa ett konstlat behov av det hela, men det blir liksom aldrig riktigt intressant eller värt engagemanget för mig i fallet kaffe. Ungefär som matlagning. Jag uppskattar en rejäl, från grunden tillagad måltid med de bästa av råvaror och finlir. Samtidigt är det aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, värt att lägga ner någon som helst tid på matlagning för egen del. Hade jag inte haft familj hade jag aldrig gjort det. Jättefranska med Bregott på är nästan lika gott som vilken finare måltid som helst. Komplettera med någon ost för att lyxa till det hela och jag skulle vara helnöjd alla dagar i veckan.

Exakt!

De handlar alltid om en balansakt, hur mycket energi orkar jag lägga på de här kontra hur mycket bättre blir det.

För kaffe var det helt enkelt inte värt.

Jag gör en del napolitanska pizzor och där har det lags mycket tid i att hitta rätt process och allt men jag älskar verkligen pizza så för mig är det värt.

Så har förståelse för de som älskar kaffe på ett annat sätt att de ger dom lycka i det.

Åh ja, en ostmacka kan slå de flesta maträtter. Herregud vad gott de är.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Har för tillfället ledsnat på att handmala, kolla temperatur och att passa bryggningen.

Kan någon rekommendera en relativt billig, liten kaffebryggare som brygger någorlunda gott kaffe?

Som standard dricker jag arvid nordquist classic.

liten
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Skrivet av Mathrohas:

Har för tillfället ledsnat på att handmala, kolla temperatur och att passa bryggningen.

Kan någon rekommendera en relativt billig, liten kaffebryggare som brygger någorlunda gott kaffe?

Som standard dricker jag arvid nordquist classic.

Jag har gått ifrån bryyggare helt och kör en kapselmaskin med återanvändbara kapslar med vanligt bryggkaffe i dem.

Är smidigare än att försöka brygga en kopp i vanlig bryggare.

Kör vanlig ica bryggare med samma kaffe när jag ska köra en hel kanna men ytterst sällan det händer och den står för det mesta instuvad i ett skåp.

Brukar köra zoegas intensivo eller vad den heter tycker de blir riktigt bra i bägge maskinerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vanliga Moccamaster standard bryggaren och några skopor Gevalia bryggkaffe i filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Håller med om att man absolut kan göra gott syrligt kaffe i en Aeropress. Men syran som kommer när kaffe är underextraherat är i alla fall i min åsikt inte speciellt gott. Med en Aeropress tycker jag det är svårt att misslyckas när det kommer till bryggningen.

Även en helt perfekt extraherad kopp kaffe kan ha syra. Smakprofilen på kaffet jag drack i morse är enligt paketet: Friskt, syrligt, nyponblom, citrus, torkade aprikoser. Detta kaffe ska har syrliga toner naturligt i sig. Kaffet är ett etiopiskt högväxt kaffe från Blekinge speciality coffe.

Men helt klart så kan ju kaffe bli surt på ett äckligt sätt om du råkar få det underextraherat.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Läste nånstans att kaffe som mals med en proffskvarn smakar bättre än nymalt kaffe med en hemmakvarn i ungefär 2-3 dagar, sen gör färskheten i det hemmamalda kaffet att det smakar bättre trots sämre kvarn.

Här är en artikel om det där de ska ha utförst blindtester. Varierar väl förstås också från kaffe till kaffe.
Har själv malt på kvarnen hemma, tagit med till jobbet några timmar senare och bryggt med en Aeropress där. Jag märker inte skillnad på smaken där i alla fall.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag har en fråga till er riktiga kaffenördar:

Att man plöjer ner massor med tid och pengar för att få en riktigt jäkla bra kopp kaffe om man verkligen brinner för kaffe, köper jag. För mig duger moccamastern men men, till frågan.

Är kaffet verkligen det bästa ni vet och därmed det bästa att lägga dessa pengarna och tid på när det gäller drickbart?

Luddig fråga kanske men bara för att dra någon jämförelse så ni hajar vad jag menar.
Säg att jag nördar ner mig i saft, pressar själv fixar, donar och köper saker. Men egentligen är saft en 7a på en 10-gradig skala där Coca-cola är en 10. Det hade ju då gett mer njutning per krona att köpa Cola så att säga.

Med det betyder ju inte att man inte kan ha ”saftandet” som hobby och det är här min fråga kommer in.

Kaffe är min absoluta favoritdryck, att betala runt 20 papp för en inbyggnadsmaskin var svårt att få igenom hos frugan först, men när hon upptäckte hur mycket tid det sparar och hur mycket godare kaffet blir så ändrade hon sig och höll med om att det var ett bra köp.
Ungarna kan göra varm mjölk till sin choklad eller varmvatten till sitt tee.

Billigare än ett highend grafikkort. 🙂

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hemma har vi en del olika kaffemetoder men vanligaste är nog Origami Drip. Kör 20g bönor (just nu har vi bara bönor från La Clara, en kompis till min sambo som startat det) och 300g vatten sen ökar vi bara receptet om vi vill ha mer kaffe. Börjar med att hälla ner 100g vatten och sen låta den ligga i ungefär en minut, sen kör vi 50g vatten per extraction tills vi är uppe i 300g.

Annars har vi espressomaskin också där jag äntligen börjar kunna skumma mjölk så det blir någon form av cappuccino.

På jobbet har vi baristor så är lite bortskämd med kaffe där också

Permalänk
Medlem

För två muggar: Fyra rågade skopor av en bättre kvalitet mörkrostat, någonstans mellan 4-5 dl vatten. Sedan 40-50% mjölk/omjölk i kopparna som värms i mikron först, sedan på med kaffet.

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Här är en artikel om det där de ska ha utförst blindtester. Varierar väl förstås också från kaffe till kaffe.
Har själv malt på kvarnen hemma, tagit med till jobbet några timmar senare och bryggt med en Aeropress där. Jag märker inte skillnad på smaken där i alla fall.

Nä precis. Brukar göra så också och det funkar. Maler man på kvällen och brygger dagen efter blir det kanske lite mer unket men fortfarande bra. Men då är det ju skillnad på mellan/ljusrostade kvalitétsbönor och nåt skräp från Ica.

Permalänk
Medlem

God eftermiddag kaffedrickare, hoppas att ni sitter gött med andra koppen kaffe (efter lunch d.v.s.)

Sökte i tråden efter förvaring, men kunde inte hitta något, så lyfter det här.

Har själv spanat lite på bra förvaring av kaffebönor hemma, som uppgradering till mina IKEA-glasburkar med lock.

Finns en uppsjö av lösningar, men dessa två verkar vara de två främsta:

Har ni några erfarenheter av dessa? Eller tips på annat?

Lutar mest åt Airscape just nu. Verkar har bättre isolerande förvaringsegenskaper, samt är snyggare. Nackdelen är att verkar vara lite krångligare/tar mer tid att öppna.

Det här med att Coffe Gator har en CO2-ventil känns lite som en gimmick... detta då CO2 är tyngre än luft och borde (?) samlas i botten, medan ventilen sitter i toppen. Därtill öppnar man ju burken några gånger i veckan ändå.

Permalänk
Medlem

@Levan
James Hoffmann gjorde en video om kaffeförvaring där Airscape och en som heter Friis som ser väldigt lik Coffe Gator. Kanske en rebrand?

Tycker också en C02 ventil låter onödigt, men färska bönor kommer släppa ut C02 och öka trycket i burken. Tror det handlar mer om att minska trycket i burken med den. Jag vet att där finns kaffebönor från Arvid Nordqvist som inte har någon ventil på påsen och de är alltid väldigt uppblåsta.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag har gått ifrån bryyggare helt och kör en kapselmaskin med återanvändbara kapslar med vanligt bryggkaffe i dem.

Jag skippade kapselmaskinen när de slutade med favoritkaffet för aktuella kapselmaskin och köpte istället en delonghi dedica, körde först färdigmalet och nu senate åren maler själv önskade blandningar och tömmer och packar korgen inför var kopp som görs. - försökte lite lamt med återfyllningsbara kapslar en mycket kort stund - men neej, det är ju minst lika mycket pyssel att tömma och ladda flergångskapseln som att ladda espressomaskinens kaffekorg för var kopp då denna på espressomaskinen är i alla avseende stadigare att hantera.

Kaffet kan efter bryggningen sitta kvar i korgen på maskinen bra länge utan tecken på eget liv i sumpen då den är i närmaste steriliserad av bryggningen och återinfektionsvägen för sporer utifrån har väldigt jobbig väg in, men det är klart, 4 dagar till 1 vecka senare efter siste bryggningen så brukar jag skölja av grejorna ändå.

Steget att gå ifrån en kapselmaskin till en espressomaskin är mindre i avseende extraktionstid än om man tänker gå ifrån/till kokkaffe eller brygg. Jag gillar dessutom stark espressoliknande kaffe och är inte speciellt förtjust i svagare brygg/kok (men det är också vanesak då man dricker in sig även smakmässigt).

Jag dricker inte så ofta kaffe hemma att jag att jag tycker det är värt med automatisk espressomaskin då om det inte skall bli för sunkiga med tiden så måste de rengöras anständigt i alla fall någon gång i veckan oavsett om det är 3 koppar eller 50 koppar som görs på en vecka - det är inte så jäkla kul att öppna luckan och titta in i en automatisk maskin som inte fått den ömhet den skall på några veckor och man ser ögonvitorna tittar på en och huggtänderna som blänker (vitmöglet på kaffespillet som alltid samlar sig med tiden inne i maskinen)... ...det räcker med jobbmaskinerna hur dom blir när personerna som normalt sköter dem är lediga...

Permalänk
Medlem

Kör med presskanna. Snabbt, enkelt, billigt. Inget avfall.
Sköljer/slår ur och kör i diskmaskinen nån gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Kör med presskanna. Snabbt, enkelt, billigt. Inget avfall.
Sköljer/slår ur och kör i diskmaskinen nån gång i veckan.

Zoegas presso kaffe eller något annat?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Dock bör man inte slå ut och skölja ned kaffesump i avloppet i någon större mängd om man har enskild avlopp (gamla trekammarbrunnar och idag minireningsverk) då sumpen innehåller så mycket olja att bakterierna i den vattenbaserade reningen har svårt att bearbeta det, utan istället sjunker och packar sig i botten. lägg kaffesumpen i matavfallspåsen eller i komposten enligt kommunens regler och minimera mängden sump som sköljs bort till avloppet.

Kaffesump är alltså rätt svår att bryta ned 'vått' i vattenprocess som avloppshantering, utan behöver hjälp av olika svampars mycel till hjälp för att klippa ned till mindre och mer hanterbara bitar av cellulosa och framförallt oljan innan bakterier kan göra något, vilket kräver en dränerad och syresatt fortfarande fuktig miljö som i en kompost.

Permalänk
Medlem

Kör sedan många år tillbaka en Ascaso espressomaskin med PID och en Eureka Mignon kvarn. Bytt pump en gång och diverse packningar ett par gånger i espressomaskinen samt malskivor i kvarnen en gång. Competition filter och kör 21 gram böner per espresso. Ibland rena shots och ibland latte. På jobbet hinkas det bryggkaffe från stora Coffee Queen bryggare. Tittar efter att uppgradera espressomaskinen och lutar just nu mot en Lelit MaraX eller någon modell från ECM.
Kaffe är gott! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

trycker på knappen kaffe med mjölk på jobbets snuskmaskin....

Är du säker på att det står kaffe med mjölk? På mitt jobb står det bara "kaffe med vitt" och med tanke på snusket i dessa maskiner så är det väl säkert en mer lämplig beskrivning just så. Själv har jag medhavd thermos varje dag med bryggkaffe och jag klunkar i mig mitt beroende fort under förmiddagen, annars kan kaffet bli så surt att det gör ont i magen.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Kör sedan många år tillbaka en Ascaso espressomaskin med PID och en Eureka Mignon kvarn. Bytt pump en gång och diverse packningar ett par gånger i espressomaskinen samt malskivor i kvarnen en gång. Competition filter och kör 21 gram böner per espresso. Ibland rena shots och ibland latte. På jobbet hinkas det bryggkaffe från stora Coffee Queen bryggare. Tittar efter att uppgradera espressomaskinen och lutar just nu mot en Lelit MaraX eller någon modell från ECM.
Kaffe är gott! 🙂

21 gram per espresso-shot bör ge en väldigt stark klunk... - 12-14 gr för en dubbel är väl det mer rekommenderade och det är snarare närmare 12 gram än 14 gram jag får i delongi dedica om det inte skall vara väldigt hårt pressat och svårt att få på handtaget på bryggaren.

jag brukar kvarna fram 56 gram bönor och det räcker till lite drygt 4 omgångar vilket brukar försvinna inom 2-3 dagar.

innan jag skaffade kvarn och körde färdigmalet så lärde jag att den sista 1/3-delen av förpackningen med färdigmalen kaffe var inte sådär jätterolig att dricka och de sista 3-4 laddningarna innan helt slut var rent av hemska... ...mot snut-kaffe hållet

En 500 grams förpackning kunde ta ett tag innan slut och det hjälpte inte att klämma ut luft och försluta ordentligt, aromerna och kaffedoften försvann och saker oxiderades till mindre gott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

21 gram per espresso-shot bör ge en väldigt stark klunk... - 12-14 gr för en dubbel är väl det mer rekommenderade och det är snarare närmare 12 gram än 14 gram jag får i delongi dedica om det inte skall vara väldigt hårt pressat och svårt att få på handtaget på bryggaren.

Dubbel espresso shot som de flesta brukar göra ligger normalt mellan 14-20 gram, men finns filterkorgar som rymmer ännu mer. Filtret som jag fick till min maskin ska rymma mellan 14 och 18 men det ser väldigt tomt ut när jag fyller det med 14 gram.

Delongis portafilter är ju något mindre än 58 mm standarden så där blir kanske lite mindre plats i den.

Spelar ju inte så stor roll så länge man har rätt ratio så det smakar bra bara!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

21 gram per espresso-shot bör ge en väldigt stark klunk... - 12-14 gr för en dubbel är väl det mer rekommenderade och det är snarare närmare 12 gram än 14 gram jag får i delongi dedica om det inte skall vara väldigt hårt pressat och svårt att få på handtaget på bryggaren.

jag brukar kvarna fram 56 gram bönor och det räcker till lite drygt 4 omgångar vilket brukar försvinna inom 2-3 dagar.

innan jag skaffade kvarn och körde färdigmalet så lärde jag att den sista 1/3-delen av förpackningen med färdigmalen kaffe var inte sådär jätterolig att dricka och de sista 3-4 laddningarna innan helt slut var rent av hemska... ...mot snut-kaffe hållet

En 500 grams förpackning kunde ta ett tag innan slut och det hjälpte inte att klämma ut luft och försluta ordentligt, aromerna och kaffedoften försvann och saker oxiderades till mindre gott...

De traditionella måtten 7 och 14 gram på singel och dubbel är ju lite förlegade. Naket portafilter och större korg är väldigt vanligt. Mängden ut blir ju större också så styrkan skiljer sig inte direkt mot en mindre espresso. På 21 gram bönor så drar jag oftast ut mellan 40-45 gram espresso.

Permalänk
Medlem

Hur är det med själva filtret, går det också i vanliga komposten? Är vad jag gjort av ren vana dom få gånger jag använder en hederlig bryggare.
Annars så går så klart kaffepuckarna i komposten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

21 gram per espresso-shot bör ge en väldigt stark klunk... - 12-14 gr för en dubbel är väl det mer rekommenderade och det är snarare närmare 12 gram än 14 gram jag får i delongi dedica om det inte skall vara väldigt hårt pressat och svårt att få på handtaget på bryggaren.

jag brukar kvarna fram 56 gram bönor och det räcker till lite drygt 4 omgångar vilket brukar försvinna inom 2-3 dagar.

innan jag skaffade kvarn och körde färdigmalet så lärde jag att den sista 1/3-delen av förpackningen med färdigmalen kaffe var inte sådär jätterolig att dricka och de sista 3-4 laddningarna innan helt slut var rent av hemska... ...mot snut-kaffe hållet

En 500 grams förpackning kunde ta ett tag innan slut och det hjälpte inte att klämma ut luft och försluta ordentligt, aromerna och kaffedoften försvann och saker oxiderades till mindre gott...

Skrivet av bjoen:

Dubbel espresso shot som de flesta brukar göra ligger normalt mellan 14-20 gram, men finns filterkorgar som rymmer ännu mer. Filtret som jag fick till min maskin ska rymma mellan 14 och 18 men det ser väldigt tomt ut när jag fyller det med 14 gram.

Delongis portafilter är ju något mindre än 58 mm standarden så där blir kanske lite mindre plats i den.

Spelar ju inte så stor roll så länge man har rätt ratio så det smakar bra bara!

Skrivet av Fetskaft:

De traditionella måtten 7 och 14 gram på singel och dubbel är ju lite förlegade. Naket portafilter och större korg är väldigt vanligt. Mängden ut blir ju större också så styrkan skiljer sig inte direkt mot en mindre espresso. På 21 gram bönor så drar jag oftast ut mellan 40-45 gram espresso.

Som sagt så har det nog ökat en aning på sista tiden. Jag har också just en DeLonghi Dedica, och med medföljande filter är det nog 14g för en dubbel. Men med naket filter från AliExpress så måttar jag snarare upp 18g för att det ska bli lagom mycket efter tampning. DeLonghi-korgarna må vara små i diameter men är rätt djupa

Skrivet av RVX:

Hur är det med själva filtret, går det också i vanliga komposten? Är vad jag gjort av ren vana dom få gånger jag använder en hederlig bryggare.
Annars så går så klart kaffepuckarna i komposten.

Har alltid trott att de går i komposten men fick lära mig nu under sommaren att de är limmade och inte rekommenderas att komposteras... Sumpen i sig är ju finfin för kompostering så det känns synd. Man kan ju köra flergångsfilter istället om man vill och bara kompostera själva sumpen. Espressopuckar är dock är en självklar kompostkompis

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Som sagt så har det nog ökat en aning på sista tiden. Jag har också just en DeLonghi Dedica, och med medföljande filter är det nog 14g för en dubbel. Men med naket filter från AliExpress så måttar jag snarare upp 18g för att det ska bli lagom mycket efter tampning. DeLonghi-korgarna må vara små i diameter men är rätt djupa
Har alltid trott att de går i komposten men fick lära mig nu under sommaren att de är limmade och inte rekommenderas att komposteras... Sumpen i sig är ju finfin för kompostering så det känns synd. Man kan ju köra flergångsfilter istället om man vill och bara kompostera själva sumpen. Espressopuckar är dock är en självklar kompostkompis

Ha, där ser man.
Får man börja tänka om då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

25 gram kaffe på 850 gram vatten? Det lät extremt svagt. Säker på de siffrorna? Jag brukar köra 25 gram bönor på 400 gram kaffe när jag gör V60, 24 gram om kaffet är lite för fruktigt och så ökar jag extraktionen.

Vill också flika in att om du inte köper mörkrost så behöver ofta bönorna lite tid för att fortsätta utvecklas efter rostning. En ljusrost smakar ofta bäst efter nån månad efter rostning, och fortsätter utveckla smaken. Att försöka bromsa den processen på såna bönor genom att frysa gör nog mer skada än nytta. Mörkrost däremot är ju färdigutvecklade (eller rent av överutvecklade) redan vid rostning och blir därför bara sämre. Då spelar det dock ingen roll om förpackningen är öppnad eller inte, de kommer smaka oljigt och bittert rätt snabbt.

Färdigmalt ska dock drickas upp direkt det är öppnat. Läste nånstans att kaffe som mals med en proffskvarn smakar bättre än nymalt kaffe med en hemmakvarn i ungefär 2-3 dagar, sen gör färskheten i det hemmamalda kaffet att det smakar bättre trots sämre kvarn.

Efter lite tid, blev avbruten och behövde även brygga så att jag kunde kontrollmäta så: 725gran kaffe, 125 gram vatten "försvinner" således i bryggningen. Vågen väger up til 40kg med 5g intervall det är tänkbart att den underskattar små mängder massa. Jag har dok kommit fram till att när den visar 25 gram är det lagom, lika omständigheter samma resultat så att säga.

Köper aldrig något annat än mörkrostat eller extra mörkrostat

Det verkar som att det inte är ett linjärt sammanband mellan pulver och vatten utan att det flins en optimal punkt där urlakningen av kaffepulvret är som störst (i min bryggare). Brygger jag med 15g och 300g vatten så blir det blaskigt trots att det ska ge högre koncentration. Sen dricker jag ca 5dl kaffe till frukosten så tänkbart att jag föredrar det något svagare när jag bälgar i mig det som det vore vatten.

Nedan en bild som försöker illustrera koncentrationen 135g i glaset

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Efter lite tid, blev avbruten och behövde även brygga så att jag kunde kontrollmäta så: 725gran kaffe, 125 gram vatten "försvinner" således i bryggningen. Vågen väger up til 40kg med 5g intervall det är tänkbart att den underskattar små mängder massa. Jag har dok kommit fram till att när den visar 25 gram är det lagom, lika omständigheter samma resultat så att säga.

Köper aldrig något annat än mörkrostat eller extra mörkrostat

Det verkar som att det inte är ett linjärt sammanband mellan pulver och vatten utan att det flins en optimal punkt där urlakningen av kaffepulvret är som störst (i min bryggare). Brygger jag med 15g och 300g vatten så blir det blaskigt trots att det ska ge högre koncentration. Sen dricker jag ca 5dl kaffe till frukosten så tänkbart att jag föredrar det något svagare när jag bälgar i mig det som det vore vatten.

Nedan en bild som försöker illustrera koncentrationen 135g i glaset
<Uppladdad bildlänk>

Ja det som händer när man tillför mer vatten är att kaffet extraheras mer, dvs fler ämnen som ger smak löses upp. Ett underextraherat kaffe blir ofta sydligare och ett överextraherat blir bittert. Om inte bryggaren brygger på för låg temperatur eller nåt så borde kaffet bli extremt överextraherat och därmed väldigt beskt. Vet själv att jag har råkat brygga med en ratio på 1:20 istället för 1:16 som jag normalt sett gjort och det har ändå smakat lika starkt för att den mindre mängd kaffe jag använt har extraherats mer, men då är det de mörkare tonerna som tagit över. Borde bli extremt med mörkrostat kaffe.

Funkar det för dig så kan jag ju inte säga att du har fel, men såvida vågen inte väger helt galet låter det som ett märkligt recept. Vilken bryggare använder du?