Permalänk
Medlem

Lön byggingenjör

Hur mycket tjänar ni byggingenjörer samt hur har erat löneutveckling varit ?

Permalänk
Medlem

Utan att ha kollat så kanske det finns något i denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/764637-vad-har-ni-i-lo...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Alma4666: Tråd flyttad till rätt forumdel.
/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en kik på glassdoor.com.

Permalänk
Medlem

Bygg är en ganska bred bransch. Inom vilket område A, K, KP, VVS, EL m.m. är det du undrar över? Det spelar roll då jag faktiskt vet att vissa företag inom ett visst område ger lägre ingångslön beroende på kön.

Du kan förvänta dig runt 29-32k som ingångslön med ca 5% ökning per år. Allt beror främst på vilken examen du har, din arbetsort, dina tidigare erfarenheter som kan vara relevant till tjänsten du söker och din förhandlingsförmåga. Jag började på 29k och ökade med 21% efter mitt första år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hao:

Bygg är en ganska bred bransch. Inom vilket område A, K, KP, VVS, EL m.m. är det du undrar över? Det spelar roll då jag faktiskt vet att vissa företag inom ett visst område ger lägre ingångslön beroende på kön.

Du kan förvänta dig runt 29-32k som ingångslön med ca 5% ökning per år. Allt beror främst på vilken examen du har, din arbetsort, dina tidigare erfarenheter som kan vara relevant till tjänsten du söker och din förhandlingsförmåga. Jag började på 29k och ökade med 21% efter mitt första år.

Skrev ju byggingenjör (högskoleingenjör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Skrev ju byggingenjör (högskoleingenjör)

Fast som byggingenjör så kan du väl jobba inom olika områden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast som byggingenjör så kan du väl jobba inom olika områden?

Ja, men vill välja mellan bygg och dataingenjör . Så vill veta mer om vad byggingenjör tjänar och jämföra lönen med dataingenjör .Så har inga kunskaper om de olika områden inom bygg ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Ja, men vill välja mellan bygg och dataingenjör . Så vill veta mer om vad byggingenjör tjänar och jämföra lönen med dataingenjör .Så har inga kunskaper om de olika områden inom bygg ..

Fast du väljer väl inte utbildning baserat enbart på lön? Den kommer vara försumbar i skillnad mellan de två yrkena och baseras snarare på hur duktig du är och hur mycket du brinner för ditt yrke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Ja, men vill välja mellan bygg och dataingenjör . Så vill veta mer om vad byggingenjör tjänar och jämföra lönen med dataingenjör .Så har inga kunskaper om de olika områden inom bygg ..

Du verkar inte särskilt intresserad av bygg, snarare lön.
Baserat på dagens marknad ger nog data dig högre lön.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Du bör ju plugga ekonomi om det är lön du är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du verkar inte särskilt intresserad av bygg, snarare lön.
Baserat på dagens marknad ger nog data dig högre lön.

yep.

@Alma4666
Bygg (som alla andra brancher) kan vara ganska speciellt, ska du jobba som projektledare/konstruktion och med t.ex effektivisering känns det rätt viktigt att faktiskt ha ett intresse av både vad du jobbar med, men även de som jobbar där. Till och med aningen högre krav än som dataingenjör utifrån rent personliga erfarenheter. Framförallt om man ska kunna förvänta sig någon form av karriär/lönestege.

oftopic men ontopic:
Är du säker på att du ska börja plugga? att det är ett klokt val?
Om du nyss kommit ut från gymnasie eller liknande och känner att "lön" är det viktigaste, så finns risken att du rätt snabbt blir uttråkad på utbildningen, om inget intresse finns för vad du läser.
Är det värt 2000:- mer i månaden för att genomlida en utbildning du ogillar och ett arbete du avskyr? (troligtvis inte)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Så du menar att man har högre krav inom byggingenjör än data?För har kollat på youtube videos där vissa tycker att dataingenjör är mkt krävande med deadline osv ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Du bör ju plugga ekonomi om det är lön du är ute efter

Det kan ju vara trådens sämsta tips. Möjligen att lönen blir bättre i toppskiktet, men i snitt skulle jag knappast tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det kan ju vara trådens sämsta tips. Möjligen att lönen blir bättre i toppskiktet, men i snitt skulle jag knappast tro det.

Säg det till alla daytraders eller fondägare. Som programmerare kommer du aldrig upp i de summorna om du inte säljer av ett bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Säg det till alla daytraders eller fondägare. Som programmerare kommer du aldrig upp i de summorna om du inte säljer av ett bolag.

Hur många som pluggar några år ekonomi hamnar där då? Säkert ungefär lika många som "säljer av ett bolag"...

Med det sagt så tror jag arbetsmarknaden för data/it är bättre än bygg. Men välj för guds skull inte bara baserat på lönen.

Permalänk
Skrivet av beejac:

Säg det till alla daytraders eller fondägare. Som programmerare kommer du aldrig upp i de summorna om du inte säljer av ett bolag.

Du behöver nog inse att de flesta som pluggar ekonomi sitter och sköter redovisningen åt något trist bolag eller hjälper 85-åriga tanter med bankärenden pga att de saknar bank-id. Alla som pluggar programmering blir inte Elon Musk heller ifall du inte kände till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Med det sagt så tror jag arbetsmarknaden för data/it är bättre än bygg. Men välj för guds skull inte bara baserat på lönen.

Håller med vissa delar här.
Bygg är ju som sagt ganska brett område. Om man kikar på el-delen behövs 30.000 elektriker till 2030 sägs det. Källa

Om behovet är såpass stort där så kommer ingenjörssidan också behöva manna upp för att förse dessa elektriker med jobb.

Tror data/it står inför ungefär samma utmaningar som bygg om man slår ut det. Särskilt om man börjar kika på AI-, machinelearning- och säkerhets-området där det verkar hända extremt mycket just nu.

Det jag dock håller med om till fullo är att man givetvis ska arbeta med något man gillar och är intresserad av. Har man en högre utbildning och är bra på det man gör kommer lönen med tiden.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Så du menar att man har högre krav inom byggingenjör än data?För har kollat på youtube videos där vissa tycker att dataingenjör är mkt krävande med deadline osv ..

Deadlines har du inom bygg också, bara så att du inte har en skev uppfattning om att det skulle vara lite halvchill.

Jag hade inte valt jobb efter lön, bestäm dig först för vad du tycker är roligt eller åtminstone verkar vara roligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Säg det till alla daytraders eller fondägare. Som programmerare kommer du aldrig upp i de summorna om du inte säljer av ett bolag.

Majoriteten av handlare förlorar pengar. Utöver det är det extrem konkurrens att få jobb som nyexaminerad ekonom. Väldigt dåligt tips om personen ej är intresserad av ekonomi.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelump:

Du behöver nog inse att de flesta som pluggar ekonomi sitter och sköter redovisningen åt något trist bolag eller hjälper 85-åriga tanter med bankärenden pga att de saknar bank-id. Alla som pluggar programmering blir inte Elon Musk heller ifall du inte kände till det.

Det intressanta här är att medellönen för ekonom och systemutvecklare är väldigt nära varandra vid lägre svårighetsnivå. Vart det bär efter det är upp till ambitionen. Sen är det absolut som du säger, vilket jag trodde uppfattades som undermening, majoriteten blir inte miljardärer på vanligt kneg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Tror data/it står inför ungefär samma utmaningar som bygg om man slår ut det. Särskilt om man börjar kika på AI-, machinelearning- och säkerhets-området där det verkar hända extremt mycket just nu.

Det kommer behövas mer folk länge innan det kommer behövas mindre folk. Årtusendet hittills mest överskattade teknik tillsammans med självkörande bilar.

Edit: Läste igen och det kanske var det du menade. Tolkade det tvärt om för jag tänkte att byggbranschen är lite sisådär just nu med räntor och inflation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det kommer behövas mer folk länge innan det kommer behövas mindre folk. Årtusendet hittills mest överskattade teknik tillsammans med självkörande bilar.

Edit: Läste igen och det kanske var det du menade. Tolkade det tvärt om för jag tänkte att byggbranschen är lite sisådär just nu med räntor och inflation...

Jag menar att att båda brancher behöver mycket mer folk. Tror heller inte att ekonomin kommer ha någon större inverkan om man kikar på ett par års sikt, i närtid(inom ett par år) kan säkert någon lokal byggare gå under, men på det stora hela kommer inte branchen påverkas med tanke på allt som ska byggas/effektiviseras för att uppfylla klimatmål osv.

Stavar som en kråka
Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Säg det till alla daytraders eller fondägare. Som programmerare kommer du aldrig upp i de summorna om du inte säljer av ett bolag.

lol

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Du bör ju plugga ekonomi om det är lön du är ute efter

Om det är lön man är ute efter ska man nog bli läkare eller civilingenjör. Som ekonom är det mest troligt att man i alla fall får börja som ekonomiassistent eller i kundtjänst på en bank, toppskiktet bland ekonomer (investment banking t.ex.) tjänar otroligt bra men det krävs också absoluta toppbetyg och låååånga dagar.

Permalänk
Medlem

Du kommer ha svårt att ta dig genom en ingenjörsutbildning om du inte brinner för det. Tro mgi, jag har testat. Jag har alltid haft sjukt lätt för mig i skolan men andra året på ingenjörsutbildningen blev tuff när jag hade noll intresse för ämnet. Hoppade av plugget och jobbar nu inom industri, skiftgång och en veckoarbetstid på ca 30h/vecka i snitt och kommer nog snitta ca 42-43k/mån det här året. Har 7 minuter till jobbet hemifrån och behöver (och kan inte) ta med jobbet hem. Var sjätte vecka är jag ledig två veckor i rad.

Ingenjör är inget för alla. Välj inte jobb efter lönen. Välj något du verkligen vill jobba med istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du vill tjäna pengar så är enda sättet att driva eget och anställa personal. Ensam kommer man väldigt sällan över 100-150k per månad. Behövs nästa växel för det. Dvs personal som jobbar för dig.

Och hur går man till väga? Mest osannolika är att du har en extremt unik idé som du kan göra företag på. Det troliga är att du väljer ett område, t.ex Bygg eller IT och så blir du duktig på den branchen. Lär känna vad som behövs o skaffar nätverk. Sen fyller man behovet som företagen har med tråkiga dagliga uppgifter. Men man paketerar det snyggt. Efter några år som egen konsult så anställer man o växer långsamt.

Lycka till

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Så du menar att man har högre krav inom byggingenjör än data?För har kollat på youtube videos där vissa tycker att dataingenjör är mkt krävande med deadline osv ..

Citera/eller nämn, annars hittar man inte tillbaka.

Nej, inte högre, -andra krav-
Krav kan ju vara helt olika.
"Ska jag ha en Sportbil eller en Lastbil" Det beror på vad du ska ha den till.

Vad är definitionen av "mycket krävande"
På samma vis är det med arbete, vissa tycker att deadlines och långa nätter med programmering är pissjobbigt, andra tycker det verkar katastrof att behöva vara ute och resa, bo på halvsunkiga hotell och behöva hantera 15 arga obstinata hantverkare, betongbilar som kört vilse och kartor från lantmäteriet som är felaktiga, dessutom är kommunen av någon anledning bråkiga med.

Gör det du är bra på.
Skulle rent generellt sett gissa på att dataingenjör har förutsättningarna för en introvert person att förhållandevis enkelt kunna få en dugligt hög lön, och ska jag gissa är kravet på socialt arbete kanske aningen högre som byggingenjör, om vi tänker oss en go lönestege åtminstone.

Återigen, vilket är jobbigast?
Sitta och programmera och hetsdricka kaffe inför en deadline, eller behöva hålla koll på massa detaljer och externa bolag vid ett bygge på annan ort och bo på hotell? Utifrån att du inte varit så intresserad av vad som händer på ett bygge, så kan det vara ett dåligt val innan du faktiskt klurat ut detta.

Fundera på vad dina styrkor är, välj yrke efter det.
En hög lön kommer till absolut störst del vara beroende av att du är en jävel på ditt jobb, välj inte ett jobb du inte gillar, för chansen är att du kommer inte vara en jävel på det och därmed ha både halvdan lön och avsky ditt liv.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Hur mycket tjänar ni byggingenjörer samt hur har erat löneutveckling varit ?

Löneutvecklingen kommer bli dålig om du inte gillar det du jobbar med. Kolla upp de olika disciplinerna inom bygg/konstruktion och se om det är något som lockar. Du kommer tjäna bäst där du trivs bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alma4666:

Skrev ju byggingenjör (högskoleingenjör)

Otroligt bred titel. Du kan jobba som platschef, brokonstruktör, sprinklerritare, brandprojektör...

Har en 4-5 bejanta som är yh-byggnadsingenjörer och lönespannet är 30 000 - 80 000.

I gångslön 30 000 minst beroende på tjänst och inriktning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.