Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

1.5% av vad? Direkt från fabrik eller 40 000 mil?

Tänkte bara lite grovt jämföra med den rapport MP-Jan länkade. Typ 30-40k mil ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tänkte bara lite grovt jämföra med den rapport MP-Jan länkade. Typ 30-40k mil ?

1.7% per år behöver iaf använda maskinskada
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Angående 12v batteriet så sa säljaren när jag hämtade min mg4 att man skulle koppla ur den om man visste att man inte skulle använda bilen på några veckor typ. Annars skulle den ladda ur, varför jag inte.

Skrivet av martinot:

Det där låter inte alls bra. Hade inte velat ha en vardagsbil med den typen av problem. En vardagsbils skall vara pålitligt och tillförlitlig (för mig).

Problemet visade sig vara pga att vi glömt låsa bilen över natten, då har den pingat appen hela natten och tydligen dragit på 12V batteriet… så helt mitt eget fel 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tänkte bara lite grovt jämföra med den rapport MP-Jan länkade. Typ 30-40k mil ?

Skrivet av Chibariku:

Trevlig video som hanterar frågor (och skrönor) kring batterihaveri, -byte, -degradering etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Angående 12v batteriet så sa säljaren när jag hämtade min mg4 att man skulle koppla ur den om man visste att man inte skulle använda bilen på några veckor typ. Annars skulle den ladda ur, varför jag inte.

Det låter ju ytterst märkligt att bilen inte skall kunna klara sig och stå låst en månad?

Blir ju inte speciellt smidigt om man är bortrest på en längre utlandsvistelse. Speciellt inte om inte har tillgång till ett låst garage.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Problemet visade sig vara pga att vi glömt låsa bilen över natten, då har den pingat appen hela natten och tydligen dragit på 12V batteriet… så helt mitt eget fel 😁

Låter ändå extremt märkligt. Har glömt att låsa min Tesla (inte stängt en dörr fullt), och även glömt att låsa vår Mini, men ingen av de har dragit ut och tömt batteriet för den sakens skull.

Låter i mina öron som en klar designmiss att man inte kan lämna en bil olåst utan att den tömmer batterier på mindre än ett dygn. Galet!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

12v batteri som töms känner jag igen från James May och hans Tesla S.

https://youtu.be/NsKwMryKqRE

Ganska komiskt att det kan hända en elbil som är inkopplad i väggen.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Låter ändå extremt märkligt. Har glömt att låsa min Tesla (inte stängt en dörr fullt), och även glömt att låsa vår Mini, men ingen av de har dragit ut och tömt batteriet för den sakens skull.

Låter i mina öron som en klar designmiss att man inte kan lämna en bil olåst utan att den tömmer batterier på mindre än ett dygn. Galet!

Enig. Hade dock säkert 100 notiser från appen att bilen var olåst så gissar att den ligger och pingar bilen ganska ofta. Men som du säger, designmiss helt klart.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att privatleasa en MG4 för 2995:-. Kör inte mer än 2000 mil per år, har laddbox och bor i villa i innerstad. Mest korta körningar och nån lite längre per år (30-40 mils turer). Har två tonåringar som sällan vill åka bil någonstans, en liten hund. MG4 verkar kunna ha takbox om man vill slänga på skidor.
Det är antingen det eller att köpa en beg bensinbil för 150.000-200.000kr och sen köra den i förhoppningsvis många år innan den ger upp. Ingen i hushållet behöver bil till jobbet men till aktiviteter, utflykter osv. Alla råd uppskattas, känner mig lite vilse i vad som är det kloka valet.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Vad tror ni om att privatleasa en MG4 för 2995:-. Kör inte mer än 2000 mil per år, har laddbox och bor i villa i innerstad. Mest korta körningar och nån lite längre per år (30-40 mils turer). Har två tonåringar som sällan vill åka bil någonstans, en liten hund. MG4 verkar kunna ha takbox om man vill slänga på skidor.
Det är antingen det eller att köpa en beg bensinbil för 150.000-200.000kr och sen köra den i förhoppningsvis många år innan den ger upp. Ingen i hushållet behöver bil till jobbet men till aktiviteter, utflykter osv. Alla råd uppskattas, känner mig lite vilse i vad som är det kloka valet.

Har du hittat 2000 mil/år för 2995 kr/mån så är det väl inte dumt, men det brukar väl snarare vara 1000 mil/år för det priset? Och kommer verkligen utflykter och aktiviteter upp i 2000 mil/år?

För korta turer är ju elbil förträffligt, och inte jättesnällt mot förbränningsmotorer. Men det kloka är att göra en Excel, och försöka få med alla kostnader - skatt, drivmedel, värdeminskning (eller leasingavgift). Leasingavgiften blir i sig 36k per år, vilket delat på 1000 mil per år bara det blir 36 kr/milen. Den kalkylen blir dock bättre med fler mil, även med ökning av månadskostnaden. :)Sen tillkommer el på det.

Min lilla bensinbil som jag köpte när den var tre år gammal och nu haft i två år ligger med dagens bensinpriser och alla kostnader inkl värdeminskning på ca. 25 kr/milen inklusive allt. Så frågan är vad ni värderar med bilägandet, och försök beräkna om ni verkligen kör så mycket som 2000 mil per år. Hyrbil från närmsta mack kan ju vara ett alternativ som snabbt blir ekonomiskt vettigt, om det är enstaka dagar som utflykterna sker på!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Har du hittat 2000 mil/år för 2995 kr/mån så är det väl inte dumt, men det brukar väl snarare vara 1000 mil/år för det priset? Och kommer verkligen utflykter och aktiviteter upp i 2000 mil/år?

För korta turer är ju elbil förträffligt, och inte jättesnällt mot förbränningsmotorer. Men det kloka är att göra en Excel, och försöka få med alla kostnader - skatt, drivmedel, värdeminskning (eller leasingavgift). Leasingavgiften blir i sig 36k per år, vilket delat på 1000 mil per år bara det blir 36 kr/milen. Den kalkylen blir dock bättre med fler mil, även med ökning av månadskostnaden. :)Sen tillkommer el på det.

Min lilla bensinbil som jag köpte när den var tre år gammal och nu haft i två år ligger med dagens bensinpriser och alla kostnader inkl värdeminskning på ca. 25 kr/milen inklusive allt. Så frågan är vad ni värderar med bilägandet, och försök beräkna om ni verkligen kör så mycket som 2000 mil per år. Hyrbil från närmsta mack kan ju vara ett alternativ som snabbt blir ekonomiskt vettigt, om det är enstaka dagar som utflykterna sker på!

25kr milen låter billigt inklusive allt

Särskilt med tanke på att bensinen ligger på mellan 20-22kr nu.
Har du med Slitage (däck och övriga förbrukningar), försäkring, skatt, lån, parkering, service, bensin och värdeminskning?

Oavsett bil så tror jag att det är svårt att komma ner till 25kr milen.
Gör du det så är du nog lyckligt lottad

Jag laddar min elbil för 1kr kwh och jag tror inte jag kommer fram till 25kr milen

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

25kr milen låter billigt inklusive allt

Särskilt med tanke på att bensinen ligger på mellan 20-22kr nu.
Har du med Slitage (däck och övriga förbrukningar), försäkring, skatt, lån, parkering, service, bensin och värdeminskning?

Oavsett bil så tror jag att det är svårt att komma ner till 25kr milen.
Gör du det så är du nog lyckligt lottad

Jag laddar min elbil för 1kr kwh och jag tror inte jag kommer fram till 25kr milen

Jajamen, jag är lite halvt Excel-fascist så allt är medtaget. Jag går igenom mina utlägg på alla kort och konto varje månad, och för in det i rätt budgetgrupp, allt bilrelaterat åker över till bil-Excelen. Däck (brasklapp att det är en beräknad kostnad baserad på priser på DäckOnline, då jag inte behövt köpa nya däck än, men budgetposten finns med), vindrutetorkarblad, självrisk för två vindrutebyten, spolarvätska, försäkring, skatt, inget lån då jag köpte den kontant (kanske skulle ha med utebliven ränteintäkt egentligen, det är inte med), parkering är med i de få fall jag parkerar där det kostar (Värmland har fördelar), självklart bensin (0,51 medelförbrukning över snart 5000 mil), besiktningskostnader, vägtullar när jag är i alltför civiliserade orter, you name it. Drivmedel är det billiga med bil, även på fossilfronten, om man åker litet och lätt!

Jag valde bil efter att försöka få låga ägarkostnader, såg till exempel till att däckdimensionen var billig, skatten är 360 kr/år, helförsäkring kostar mig 358 kr/mån. Kalkylen hjälps av att jag kör ungefär 2000 mil per år, och har så långt inte åkt på några reparationer utöver vindrutebyten och vanlig service. Värdeminskning är självklart medtagen. Reseavdrag samt milersättning de gånger jag åker i jobbsammanhang är inte medtagen som plus i kalkylen heller. Men, så är jag också en person som enbart ser bilen som en rumptransport från A till B och främst ett nödvändigt ont givet bostadsort och hobbyutövande. Har en Fabia 2018 om det är av intresse, sista batchen som tillverkades innan de införde bensinpartikelfilter på motorerna. Även det ett övervägt val för att slippa överraskningar.

Däremot skulle jag gärna ha en elbil, och ska se om jag kan motivera förmånsbil via jobbet inför nästa års löneförhandling!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jajamen, jag är lite halvt Excel-fascist så allt är medtaget. Jag går igenom mina utlägg på alla kort och konto varje månad, och för in det i rätt budgetgrupp, allt bilrelaterat åker över till bil-Excelen. Däck (brasklapp att det är en beräknad kostnad baserad på priser på DäckOnline, då jag inte behövt köpa nya däck än, men budgetposten finns med), vindrutetorkarblad, självrisk för två vindrutebyten, spolarvätska, försäkring, skatt, inget lån då jag köpte den kontant (kanske skulle ha med utebliven ränteintäkt egentligen, det är inte med), parkering är med i de få fall jag parkerar där det kostar (Värmland har fördelar), självklart bensin (0,51 medelförbrukning över snart 5000 mil), besiktningskostnader, vägtullar när jag är i alltför civiliserade orter, you name it. Drivmedel är det billiga med bil, även på fossilfronten, om man åker litet och lätt!

Jag valde bil efter att försöka få låga ägarkostnader, såg till exempel till att däckdimensionen var billig, skatten är 360 kr/år, helförsäkring kostar mig 358 kr/mån. Kalkylen hjälps av att jag kör ungefär 2000 mil per år, och har så långt inte åkt på några reparationer utöver vindrutebyten och vanlig service. Värdeminskning är självklart medtagen. Reseavdrag samt milersättning de gånger jag åker i jobbsammanhang är inte medtagen som plus i kalkylen heller. Men, så är jag också en person som enbart ser bilen som en rumptransport från A till B och främst ett nödvändigt ont givet bostadsort och hobbyutövande. Har en Fabia 2018 om det är av intresse, sista batchen som tillverkades innan de införde bensinpartikelfilter på motorerna. Även det ett övervägt val för att slippa överraskningar.

Däremot skulle jag gärna ha en elbil, och ska se om jag kan motivera förmånsbil via jobbet inför nästa års löneförhandling!

Snyggt! Som jag skrev i min post tidigare så är du nog en av få med en relativt ny bil som ligger på så låga kostnader. Men som du säger så Värmland hjälper nog en del... För egen del så är parkering, vägtullar, försäkring stora poster.. Bara parkeringen 1300kr i månaden och försäkring 1000kr ish sen kring 1000kr i vägtullar också.

Så det går fort att bli dyrt här i Stockholm.
Svårt att ekonomiskt motivera en bil. Men bekvämligheten gör att det kommer bli svårt att göra sig av med bilen..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Sen har smarta bilar en del att lära som att sätta på bakljusen när det regnar & töa upp snön på framlamporna då ledljusen inte verkar klara det. Men det jag sett är kanske undantag?

Nu skriver du ju smarta bilar och inte elbilar, och det är sant, skulle vilja säga att det gäller typ alla bilar byggda efter 2010 vare sig de är el, bensin, eller diesel.

Alltså är det snart veteranbil man får köra om man vill att dessa saker ska funka av sig själv, annars är det förarens ansvar att sopa snö och tända ALLA lysen enligt lokala lagar, inte bilens (för det är ju inte så att möjligheten inte finns i bilen).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Jajamen, jag är lite halvt Excel-fascist så allt är medtaget. Jag går igenom mina utlägg på alla kort och konto varje månad, och för in det i rätt budgetgrupp, allt bilrelaterat åker över till bil-Excelen. Däck (brasklapp att det är en beräknad kostnad baserad på priser på DäckOnline, då jag inte behövt köpa nya däck än, men budgetposten finns med), vindrutetorkarblad, självrisk för två vindrutebyten, spolarvätska, försäkring, skatt, inget lån då jag köpte den kontant (kanske skulle ha med utebliven ränteintäkt egentligen, det är inte med), parkering är med i de få fall jag parkerar där det kostar (Värmland har fördelar), självklart bensin (0,51 medelförbrukning över snart 5000 mil), besiktningskostnader, vägtullar när jag är i alltför civiliserade orter, you name it. Drivmedel är det billiga med bil, även på fossilfronten, om man åker litet och lätt!

Jag valde bil efter att försöka få låga ägarkostnader, såg till exempel till att däckdimensionen var billig, skatten är 360 kr/år, helförsäkring kostar mig 358 kr/mån. Kalkylen hjälps av att jag kör ungefär 2000 mil per år, och har så långt inte åkt på några reparationer utöver vindrutebyten och vanlig service. Värdeminskning är självklart medtagen. Reseavdrag samt milersättning de gånger jag åker i jobbsammanhang är inte medtagen som plus i kalkylen heller. Men, så är jag också en person som enbart ser bilen som en rumptransport från A till B och främst ett nödvändigt ont givet bostadsort och hobbyutövande. Har en Fabia 2018 om det är av intresse, sista batchen som tillverkades innan de införde bensinpartikelfilter på motorerna. Även det ett övervägt val för att slippa överraskningar.

Däremot skulle jag gärna ha en elbil, och ska se om jag kan motivera förmånsbil via jobbet inför nästa års löneförhandling!

Vilken motor växellåda har du i Fabian? 0.51 låter lågt, är det enligt färddator eller pump till pump med org dimension på däcken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Har du hittat 2000 mil/år för 2995 kr/mån så är det väl inte dumt, men det brukar väl snarare vara 1000 mil/år för det priset? Och kommer verkligen utflykter och aktiviteter upp i 2000 mil/år?

För korta turer är ju elbil förträffligt, och inte jättesnällt mot förbränningsmotorer. Men det kloka är att göra en Excel, och försöka få med alla kostnader - skatt, drivmedel, värdeminskning (eller leasingavgift). Leasingavgiften blir i sig 36k per år, vilket delat på 1000 mil per år bara det blir 36 kr/milen. Den kalkylen blir dock bättre med fler mil, även med ökning av månadskostnaden. :)Sen tillkommer el på det.

Min lilla bensinbil som jag köpte när den var tre år gammal och nu haft i två år ligger med dagens bensinpriser och alla kostnader inkl värdeminskning på ca. 25 kr/milen inklusive allt. Så frågan är vad ni värderar med bilägandet, och försök beräkna om ni verkligen kör så mycket som 2000 mil per år. Hyrbil från närmsta mack kan ju vara ett alternativ som snabbt blir ekonomiskt vettigt, om det är enstaka dagar som utflykterna sker på!

Tack för input, jag skrev fel. 1000 mil/år ska det vara. Hyrbil är inte aktuellt då vi kör små turer hit och dit mest hela dagarna. Skjutsar hund, åker till skogen, kör ungar till aktiviteter, handlar mm. Kommer ladda hemma 95% av tiden. Tibber som tar halva priset med smartladdning.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tack för input, jag skrev fel. 1000 mil/år ska det vara. Hyrbil är inte aktuellt då vi kör små turer hit och dit mest hela dagarna. Skjutsar hund, åker till skogen, kör ungar till aktiviteter, handlar mm. Kommer ladda hemma 95% av tiden. Tibber som tar halva priset med smartladdning.

Skulle säga att det nog är en bra deal. 471 för vinterdäck och sen försäkring på det så landar du fortfarande gott under 4000kr/mån för en fabriksny bil. Tänk på att när räntan går upp kommer även månadsavgiften gå upp men den kommer ju inte stiga flera procentenheter till så det borde vara lugnt med stora förändringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vilken motor växellåda har du i Fabian? 0.51 låter lågt, är det enligt färddator eller pump till pump med org dimension på däcken?

Knappast omöjligt med en bil i den storleken med "rätt" motor om man kör på ett vettigt sätt. Jag har 0,55 med en i samma storlek och den har bara femväxlad (manuell) låda. Definitivt ingen raket, men duger så länge man inte lastar in en massa folk eller last som väger en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Skulle säga att det nog är en bra deal. 471 för vinterdäck och sen försäkring på det så landar du fortfarande gott under 4000kr/mån för en fabriksny bil. Tänk på att när räntan går upp kommer även månadsavgiften gå upp men den kommer ju inte stiga flera procentenheter till så det borde vara lugnt med stora förändringar.

Brukar kontantköpa däck och sälja när leasing är slut. Räntan tror jag inte kommer röra sig uppåt så pass mycket att det kommer svida. Kanske slår till, tror det är en bra lösning kommande 24 månader för att sedan se var marknaden ligger för ev köp av elbil. Tycker fortfarande beg priserna på bilar ligger för högt efter pandemins galna effekter på den marknaden. Hmmm, får fundera.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Brukar kontantköpa däck och sälja när leasing är slut. Räntan tror jag inte kommer röra sig uppåt så pass mycket att det kommer svida. Kanske slår till, tror det är en bra lösning kommande 24 månader för att sedan se var marknaden ligger för ev köp av elbil. Tycker fortfarande beg priserna på bilar ligger för högt efter pandemins galna effekter på den marknaden. Hmmm, får fundera.

Nu skickas ju väldigt många bilar utomlands när de blir begagnade då kronan har gått ner så mycket så det är fler effekter som håller uppe begagnatpriserna.. ingen kritik eller så bara en smäll påminnelse att det kanske kommer fortsätta även när pandemieffekterna avtar. Eller så vänder det, jag har ingen träffsäker prognos tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Nu skriver du ju smarta bilar och inte elbilar, och det är sant, skulle vilja säga att det gäller typ alla bilar byggda efter 2010 vare sig de är el, bensin, eller diesel.

Alltså är det snart veteranbil man får köra om man vill att dessa saker ska funka av sig själv, annars är det förarens ansvar att sopa snö och tända ALLA lysen enligt lokala lagar, inte bilens (för det är ju inte så att möjligheten inte finns i bilen).

Folk förlitar sig på att tekniken löser det, är det så att tekniken fördummar människan?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Brukar kontantköpa däck och sälja när leasing är slut. Räntan tror jag inte kommer röra sig uppåt så pass mycket att det kommer svida. Kanske slår till, tror det är en bra lösning kommande 24 månader för att sedan se var marknaden ligger för ev köp av elbil. Tycker fortfarande beg priserna på bilar ligger för högt efter pandemins galna effekter på den marknaden. Hmmm, får fundera.

Jag funderade på antingen beg köpa eller leasa och eftersom priserna är lite galna just nu på beg bilar så leasede jag en mg4.
Köper även Vdäck separat och säljer efter bilen lämnats tillbaka, det har jag gjort tidigare och det tjänar man på jämfört med att leasa dem. Samt att vi nog toppat räntan snart så blir det inga ökningar på leasing priset, vilket också är en fördel.
Har du frågor angånde MG4 är de bara å fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Folk förlitar sig på att tekniken löser det, är det så att tekniken fördummar människan?

Nja, det här var inget problem innan EU började typgodkänna diverse bristfälliga tekniska lösningar. Automatiskt ljus t ex fungerar ju bra så länge föraren enkelt kan se huruvida ljuset är tänt eller ej. På de olika VW jag kört är den indikatorn dels lite otydlig med vad som faktiskt lyser, dels förpassad till reglaget nere till vänster och skyms oftast av en arm eller så. Givet att övriga säkerhetsfunktioner såsom bälten, dörrlås, bromsar, däck och krockkuddar genererar varningssignaler mitt i panelen tycker jag att belysningen borde få en mer central plats i instrumentpanelen, men vi kanske tycker olika.

På samma sätt är det ju också ren idioti att i decennier bygga bilar som sätter 12V-systemet i viloläge efter en stund, för att sedan lansera bilar som laddar ur batteriet på ett fåtal dygn. Nej, det här är en ren designmiss och inget som slutkunden ska behöva bry sig om.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

12v batteri som töms känner jag igen från James May och hans Tesla S.

https://youtu.be/NsKwMryKqRE

Ganska komiskt att det kan hända en elbil som är inkopplad i väggen.

Jo, det är en klar ironi i det!

Skrivet av Snudge_B:

Nu skriver du ju smarta bilar och inte elbilar, och det är sant, skulle vilja säga att det gäller typ alla bilar byggda efter 2010 vare sig de är el, bensin, eller diesel.

Alltså är det snart veteranbil man får köra om man vill att dessa saker ska funka av sig själv, annars är det förarens ansvar att sopa snö och tända ALLA lysen enligt lokala lagar, inte bilens (för det är ju inte så att möjligheten inte finns i bilen).

Helt riktigt. Handlar mer om moderna bilar vs gamla typer av bilar (inte främst typ av drivlina).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Vad tror ni om att privatleasa en MG4 för 2995:-. Kör inte mer än 2000 mil per år, har laddbox och bor i villa i innerstad. Mest korta körningar och nån lite längre per år (30-40 mils turer). Har två tonåringar som sällan vill åka bil någonstans, en liten hund. MG4 verkar kunna ha takbox om man vill slänga på skidor.
Det är antingen det eller att köpa en beg bensinbil för 150.000-200.000kr och sen köra den i förhoppningsvis många år innan den ger upp. Ingen i hushållet behöver bil till jobbet men till aktiviteter, utflykter osv. Alla råd uppskattas, känner mig lite vilse i vad som är det kloka valet.

En granne hade en MG, och var väldigt missnöjda med den. Tydligen mycket buggig/dålig programvara, och hade även problem med att laddporten frös ofta fast på vintern. Var så missnöjd att de bytte in den i förtid (trots leasing för 1995/mån).

De har numera en annan billig kinabil från BYD, och är mycket mer nöjda med den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En granne hade en MG, och var väldigt missnöjda med den. Tydligen mycket buggig/dålig programvara, och hade även problem med att laddporten frös ofta fast på vintern. Var så missnöjd att de bytte in den i förtid (trots leasing för 1995/mån).

De har numera en annan billig kinabil från BYD, och är mycket mer nöjda med den.

You get what you pay for, brukar man ju säga. Förhoppningsvis är mg4 bättre då den är byggd på en helt ny EV plattform. Just därför jag aldrig skulle köpa en sådan, men leasa i 24 månader känns som en mindre risk.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Bra nyheter för oss KIA / Hyundai ägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vilken motor växellåda har du i Fabian? 0.51 låter lågt, är det enligt färddator eller pump till pump med org dimension på däcken?

Manuell, 1.0 TSI 95 hk. Mätt vid pump med Spritmonitor, all tankdata här, så förhållandevis exakt nu efter 2,5 år: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1238769.html

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Manuell, 1.0 TSI 95 hk. Mätt vid pump med Spritmonitor, all tankdata här, så förhållandevis exakt nu efter 2,5 år: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1238769.html

Snyggt, inte illa måste jag medge. Nästan så att min snåldiesel får skämmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Bra nyheter för oss KIA / Hyundai ägare

https://www.youtube.com/watch?v=85KdNbi6sR0

Det tråkiga är den Maxar på 104... Kommer ju aldrig orka vänta. Kommer nog köra ionity eller okq8 etc framöver.