Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Lösningen går alltså ut på att man lägger in nyckeln i Apple Wallet och inte är beroende av en app för att låsa upp bilen, Apple har information om det här: https://support.apple.com/en-us/HT211234

Förhoppningsvis kan det komma till fler bilar snart, jag är lite förvånad över att ingen hoppar på tåget, är dom rädda att man inte ska använda deras egna appar då eller?

Ja det har inte tagit fart så mycket som jag förväntade mig när funktionen introducerades, finns samma funktionalitet i Samsung Wallet och Google Wallet också men biltillverkarna behöver ha stöd för dem också. BMW har ju kort på NFC-varianten ett tag (som i min i4a) och Hyundai verkar göra det också från 2023/2024. Men fler och fler verkar hoppa på UWB-lösningen där telefonen kan vara i fickan nu framöver, hittade denna lista som jag antar inte är komplett: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_digital_keys_in_mobile_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det har inte tagit fart så mycket som jag förväntade mig när funktionen introducerades, finns samma funktionalitet i Samsung Wallet och Google Wallet också men biltillverkarna behöver ha stöd för dem också. BMW har ju kort på NFC-varianten ett tag (som i min i4a) och Hyundai verkar göra det också från 2023/2024. Men fler och fler verkar hoppa på UWB-lösningen där telefonen kan vara i fickan nu framöver, hittade denna lista som jag antar inte är komplett: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_digital_keys_in_mobile_...

Kul lista! Volvo EX30 är med, då får vi se hur det är implementerat när jag tar emot min, kanske får möjlighet att testa då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har någon med MEB-plattformen (VW ID.3/4/5, Audi Q4, Skoda Enyaq) fått uppdatering till 3.2.1 ännu? Min är inbokad för den om några veckor, men jag hittar ingen info om vad det innebär. Enligt bokningen har det något med batterihanteringssystemet att göra, men på återförsäljaren visste de inget desto mera om det. Jag hoppas ju lite på att det ska vara preconditioning före laddning, men jag vet inte desto mera...

Tyvärr, förvärmning är fortfarande under utredning. Kommer till MY24-bilar i höst som får ME4-programvaran och dom jobbar på att få det till äldre bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tyvärr, förvärmning är fortfarande under utredning. Kommer till MY24-bilar i höst som får ME4-programvaran och dom jobbar på att få det till äldre bilar.

Jag skulle verkligen hoppas att det inte blir exklusivt för ME4, utan även skulle ingå i senare 3.X. Det är ju redan möjligt att aktivera uppvärmning via OBD, men inte så praktiskt att man vill göra det i praktiken.

Eftersom det går rykten om att bilar som levererats med versioner under 4 inte kommer uppgraderas till 4. Nu är min levererad 2021, men jag skulle verkligen vara besviken om jag hade köpt en ny MEB nu och så får man inte ens uppdateringar i ett år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle verkligen hoppas att det inte blir exklusivt för ME4, utan även skulle ingå i senare 3.X. Det är ju redan möjligt att aktivera uppvärmning via OBD, men inte så praktiskt att man vill göra det i praktiken.

Eftersom det går rykten om att bilar som levererats med versioner under 4 inte kommer uppgraderas till 4. Nu är min levererad 2021, men jag skulle verkligen vara besviken om jag hade köpt en ny MEB nu och så får man inte ens uppdateringar i ett år.

Precis. Får min Enyaq vilken dag som helst nu, med 3.5. Får jag förvärmning får bilen ha hur bristfällig mjukvara som helst. Kan leva med gamla motorn, gamla hårdvaran för infotainment och allt som nu hade blivit bättre med MY24 men just avsaknaden av förvärmning för evigt vore svårt att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle verkligen hoppas att det inte blir exklusivt för ME4, utan även skulle ingå i senare 3.X. Det är ju redan möjligt att aktivera uppvärmning via OBD, men inte så praktiskt att man vill göra det i praktiken.

Eftersom det går rykten om att bilar som levererats med versioner under 4 inte kommer uppgraderas till 4. Nu är min levererad 2021, men jag skulle verkligen vara besviken om jag hade köpt en ny MEB nu och så får man inte ens uppdateringar i ett år.

Har sett att de sagt att äldre bilar inte kommer få mjukvaruversion 4. Detta pga annan hårdvara som krävs för det. Förvärmning innan denna vinter får man nog drömma om känns det som.. Har 3.2 på min Enyaq som jag hämtade ut i slutet av Maj så har helt okej version. De har pratat om OTA hur länge som helst, senast kommunicerade de slutet q1 att kunna få 3.2 via OTA (Detta för Enyaq), sen har det varit dödstyst...

De har ju uppdaterat massa bilar via verkstad till 3.0 för att sen kunna göra OTA på dessa. Skaplig stor kostnad de har behövt ta för att uppdatera via verkstad. Sen inte ens vara nära med att skicka ut något via OTA, kommer det ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har någon med MEB-plattformen (VW ID.3/4/5, Audi Q4, Skoda Enyaq) fått uppdatering till 3.2.1 ännu? Min är inbokad för den om några veckor, men jag hittar ingen info om vad det innebär. Enligt bokningen har det något med batterihanteringssystemet att göra, men på återförsäljaren visste de inget desto mera om det. Jag hoppas ju lite på att det ska vara preconditioning före laddning, men jag vet inte desto mera...

Hämtade min Q4 för 2 veckor sedan och jag tror den ligger på 3.2, iaf har den version 3812 av mjukvaran.
Vilken har du?
Får gärna även rapportera om mjukvaruversionen ändrats efter uppdateringen.

Vet inte riktigt hur/var jag ser om det kan vara 3.2.1 eller bara 3.2 eftersom dom inte använder dessa benämningar i bilen vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Har sett att de sagt att äldre bilar inte kommer få mjukvaruversion 4. Detta pga annan hårdvara som krävs för det. Förvärmning innan denna vinter får man nog drömma om känns det som.. Har 3.2 på min Enyaq som jag hämtade ut i slutet av Maj så har helt okej version. De har pratat om OTA hur länge som helst, senast kommunicerade de slutet q1 att kunna få 3.2 via OTA (Detta för Enyaq), sen har det varit dödstyst...

De har ju uppdaterat massa bilar via verkstad till 3.0 för att sen kunna göra OTA på dessa. Skaplig stor kostnad de har behövt ta för att uppdatera via verkstad. Sen inte ens vara nära med att skicka ut något via OTA, kommer det ens?

Jag har svårt att se att något i hårdvaran skulle begränsa dem, åtminstone till den del att 4.0 skulle bli omöjligt. Möjligtvis att det skulle begränsa vissa funktioner, men inte hela uppdateringen. De har ju inte direkt många modeller som de behöver anpassa sig till.

Skrivet av MacAllan:

Hämtade min Q4 för 2 veckor sedan och jag tror den ligger på 3.2, iaf har den version 3812 av mjukvaran.
Vilken har du?
Får gärna även rapportera om mjukvaruversionen ändrats efter uppdateringen.

Vet inte riktigt hur/var jag ser om det kan vara 3.2.1 eller bara 3.2 eftersom dom inte använder dessa benämningar i bilen vad jag vet.

Jag har 3.2 sen ca 2 veckor tillbaka. De skulle ha uppdaterat till 3.2.1 då också, men en batterimodul behöver bytas samtidigt, så det ska göras om 1,5 vecka, så borde jag få 3.2.1 samtidigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Mach E har PAAK också dvs phone as a key.
Så då finns det två bilar som har det nu, coolt!

Skrivet av Chippen2188:

Lösningen går alltså ut på att man lägger in nyckeln i Apple Wallet och inte är beroende av en app för att låsa upp bilen, Apple har information om det här: https://support.apple.com/en-us/HT211234

Förhoppningsvis kan det komma till fler bilar snart, jag är lite förvånad över att ingen hoppar på tåget, är dom rädda att man inte ska använda deras egna appar då eller?

Precis som ni skriver så menar jag inte en mjukvara/app baserad PAAK lösning som använder 4G/WAN/BT utan Apple U1 chip med UWB radio. iPhone 11 även vissa Android lurar har inbyggd hårdvara som fungerar exakt som en fysisk bilnyckel.

PAAK = dvs en uppkopplad App funnits i olika former i typ 10år++

Apple Car Key = dedikerad hårdvara i mobilen (U1 Chip) som kan fungera på samma sätt som en fysisk OEM bilnyckel. Mjukvaran i mobilen spelar ingen roll då det är en hårdvarunyckel.

Själva nyckeln finns lagrad i min Wallet, precis som mitt bankkort där BMW är utfärdaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har 3.2 sen ca 2 veckor tillbaka. De skulle ha uppdaterat till 3.2.1 då också, men en batterimodul behöver bytas samtidigt, så det ska göras om 1,5 vecka, så borde jag få 3.2.1 samtidigt.

Men dom siffrorna säger inte så mycket när man tittar i bilens MMI, jag har version 3812 som jag vet baseras på 3.2
Vet du något sätta att läsa ut dom andra siffrorna så får du gärna dela med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har svårt att se att något i hårdvaran skulle begränsa dem, åtminstone till den del att 4.0 skulle bli omöjligt. Möjligtvis att det skulle begränsa vissa funktioner, men inte hela uppdateringen. De har ju inte direkt många modeller som de behöver anpassa sig till.

Jag har 3.2 sen ca 2 veckor tillbaka. De skulle ha uppdaterat till 3.2.1 då också, men en batterimodul behöver bytas samtidigt, så det ska göras om 1,5 vecka, så borde jag få 3.2.1 samtidigt.

Nej, dom har varit tydliga med att 4.x endast kommer till nya bilar. Ny hårdvara för infotainment.

Däremot kan ju samma funktioner komma till äldre bilarna ändå. Gissningsvis är ME4 bara en paketering av samma funktioner men med ett lite upphittat UI och lite andra drivrutiner och sånt, men den grundläggande kodbasen är densamma.

Tror begränsningen kommer sitta i deras förmåga att testa och deploya mjukvaran snarare än själva utvecklingen, med tanke på hur deras tidigare deployments har gått. Förhoppningsvis lär dom sig och börjar pusha mer saker i framtiden än om hoppet ser blekt ut just nu.

Permalänk
Medlem

Har nu kört några dagar med min MG4 och riktigt trevlig bil, om än lite mjukvaru buggar men sånt struntar jag fullständigt i, kanske bara jag dock som är obrydd med sånt
Genom appen kan jag starta värme, se på karta var den är, batteri nivå etc.
Ligger på runt 16 kwh/100km hittills och verkar ha runt 330-340km räckvidd i dagens temperaturer.
Hittills väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Har nu kört några dagar med min MG4 och riktigt trevlig bil, om än lite mjukvaru buggar men sånt struntar jag fullständigt i, kanske bara jag dock som är obrydd med sånt
Genom appen kan jag starta värme, se på karta var den är, batteri nivå etc.
Ligger på runt 16 kwh/100km hittills och verkar ha runt 330-340km räckvidd i dagens temperaturer.
Hittills väldigt nöjd.

Är det versionen med 51kwh eller 64kwh?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Köper absolut att det är en smidig lösning som man uppskattar, men av alla saker som man väger fram och tillbaka vid bilbyte så har nog inte bilnyckeln varit med alls för mig Jag kanske ha onormalt stora fickor men jag märker inte direkt av att jag har en bilnyckel med mig, och den behöver ju aldrig upp ur fickan heller

Däremot en välfungerande app för kyla m.m. i ren allmänhet är absolut något jag uppskattar.

Skrivet av Aktsu:

Hade inte köpt en bil idag där jag inte kan använda telefonen som nyckel, när jag går hemifrån är det hemnycklar och mobilen jag har med mig i fickorna. Förhoppningsvis skall vi eliminera hemnycklar snart både till lägenheten och till soprum i föreningen mm så då är det bara mobilen kvar.

Jag hade nog inte helt vägrat en ny (el)bil om den saknat telefonnyckel (den kanske är helt unik och fantastisk bil i övrigt), men däremot är det något som retar mig lite varje gång jag använder någon av våra bilar som inte har det.

Känns oerhört gammalmodigt och opraktiskt med att släpa runt på en bilnyckel när man väl vant sig vid smidigheten. Dessutom lätt att glömma att låsa bilen när man lämnar den (för att man är så van vid att sådant går automatiskt). Händer mig ofta när jag tar någon annan bil än vår Tesla (dvs. antingen vår BMW eller Mini, som inte har det).

Är lite som att behöva gå tillbaka till tiden när man släpade mynt och sedlar med sig, istället för ett kreditkort (eller ännu hellre betallösning i mobilen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Är det versionen med 51kwh eller 64kwh?

51

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Den som uttalar: "The coastguard said on its website Thursday the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying "the fire started in the battery of an electric car"."
är reuters, världens största nyhetsbyrå.

https://alltomelbil.se/elbilarna-klarade-sig-i-branden-pa-fra...

Ingen av elbilarna ombord har brunnit därför är det inte någon elbil som har startat branden, punkt.

Edit: felaktig autocorrect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

https://alltomelbil.se/elbilarna-klarade-sig-i-branden-pa-fra...

Ingen av elbilarna ombord har befunnit därför är det inte någon elbil som har startat branden, punkt.

Intressant. Det tragiska är dock att denna nyhet redan spridit sig så pass att folk redan hunnit skrämmas upp. Än om man bryter ner en lögn (eller åtminstone felaktigt antagande som i det här fallet) så blir det en annan sanning tillsammans med de 10 andra lögnerna som bekräftar samma sak. "OK det var inte en elbil den här gången, men parkeringsgaraget i Norge då???"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Den som uttalar: "The coastguard said on its website Thursday the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying "the fire started in the battery of an electric car"."
är reuters, världens största nyhetsbyrå.

Var nog en likasinnad på den där båten som glappade förhastat. Eller vad säger du?

Skrivet av Lofen:

https://alltomelbil.se/elbilarna-klarade-sig-i-branden-pa-fra...

Ingen av elbilarna ombord har befunnit därför är det inte någon elbil som har startat branden, punkt.

Skrivet av Lidodido:

Intressant. Det tragiska är dock att denna nyhet redan spridit sig så pass att folk redan hunnit skrämmas upp. Än om man bryter ner en lögn (eller åtminstone felaktigt antagande som i det här fallet) så blir det en annan sanning tillsammans med de 10 andra lögnerna som bekräftar samma sak. "OK det var inte en elbil den här gången, men parkeringsgaraget i Norge då???"

Tack för delningen.
Fakta i frågan tål att upprepas: bilar brinner. Elbilar mer sällan.

Permalänk
Medlem

Finns det någon statistik om hur ofta batteripack rasar ? Det är något man ofta får höra från ICE folket, dvs att man måste räkna in ett batteripacksbyte i en begagnad bil som servicekostnad då det kommer förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Finns det någon statistik om hur ofta batteripack rasar ? Det är något man ofta får höra från ICE folket, dvs att man måste räkna in ett batteripacksbyte i en begagnad bil som servicekostnad då det kommer förr eller senare.

Med nya elbilar så är tanken att batteripacken skall hålla bilens livstid, precis som ice motorer skall hålla hela ice bilens livstid.

Att det förekommer motorras (el batteripack som behöver bytas) på visa bilar är dock ifrånkommligt.

Så hade vart intressant med lite statistik, dock är det väl bara Tesla som vart ute tillräckligt länge på marknaden med en "modern" BMS, ovanstående är sant (bortse alltså ifrån tidiga leafs etc där jag tror man fortdarande skall räkna in ett potentiellt bateribyte).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Har nu kört Hyundai Kona Electric i 11 mån och tänkte lämna en kort recension av bilen. Bakgrund, detta är andra elbilen, hade en Tesla Model 3 innan. Detta är en advanced utrustad bil så en del lull-lull som ingick.

Fördelar:
- Sjukt pigg bil med tillräcklig kraft
- Överraskande bra ljudsystem
- snittar ungefär 14-15 kWh per 100 km och räckvidd på runt 47 mil (vid 100% laddning)
- känns mer som en bil, bra komfort och faktiskt tystare än min model 3 vid landsväg och motorvägskörning
- alla tänkbara säkerhetsfunktioner såsom adaptiv farthållare, lane assist och skytigenkänning (anpassar hastighet efter skyltad hastighet)
- värme och ventilation i säten och bra AC överlag, blåser rent på vintern och kyler ruskigt snabbt på sommaren
- Kört med två bilbarnstolar bak och det har funkat utan större problem, tillräckligt rymlig
- Olika körlägen som påverkar känslighet i gas och styrning, riktigt kul faktiskt

Nackdelar:
- framhjulsdriven... elbilar med såhär mycket vridmoment ska vara fyrhjulsdrivna enligt min åsikt. Bränt mycket gummi helt i onödan. Får alltså spinn i 60-70 km/tim med fullt gaspådrag i lite lätt lutad backe.
- separat 12v batteri som faktiskt laddat ur 2 tillfällen som gör att ingenting fungerar, vare sig centrallås eller att starta bilen. Fått ladda batteriet manuellt. Ska ju inte hända en elbil kan man tycka...

Summa summarum, fördrar att köra den här framför vår V90 CC och tycker som pendlarbil att den klår Teslan model 3! Är man ute efter en schysst pendlarbil och inte behöver alltför stora bagageutrymmen så är Konan lätt den bästa på marknaden. Den har överträffat på samtliga punkter!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Så där ja. Ringde för att kolla en grej runt montage av LED-ramp och då kom det fram att bilen kom till bilhandlaren imorse. När han skulle kolla vilken tid den skulle in på verkstad för att göras iordning så kom det fram att bilen var färdig. Nu ska bara lite pappersarbete göras klart, och överlämning till mig är bokat till på torsdag.

Kommer bli två grymt långa dagars väntan fram till dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Finns det någon statistik om hur ofta batteripack rasar ? Det är något man ofta får höra från ICE folket, dvs att man måste räkna in ett batteripacksbyte i en begagnad bil som servicekostnad då det kommer förr eller senare.

Delade denna några inlägg sedan:

https://alltomelbil.se/studien-15-har-fatt-batteriet-utbytt-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Har nu kört Hyundai Kona Electric i 11 mån och tänkte lämna en kort recension av bilen. Bakgrund, detta är andra elbilen, hade en Tesla Model 3 innan. Detta är en advanced utrustad bil så en del lull-lull som ingick.

Fördelar:
- Sjukt pigg bil med tillräcklig kraft
- Överraskande bra ljudsystem
- snittar ungefär 14-15 kWh per 100 km och räckvidd på runt 47 mil (vid 100% laddning)
- känns mer som en bil, bra komfort och faktiskt tystare än min model 3 vid landsväg och motorvägskörning
- alla tänkbara säkerhetsfunktioner såsom adaptiv farthållare, lane assist och skytigenkänning (anpassar hastighet efter skyltad hastighet)
- värme och ventilation i säten och bra AC överlag, blåser rent på vintern och kyler ruskigt snabbt på sommaren
- Kört med två bilbarnstolar bak och det har funkat utan större problem, tillräckligt rymlig
- Olika körlägen som påverkar känslighet i gas och styrning, riktigt kul faktiskt

Nackdelar:
- framhjulsdriven... elbilar med såhär mycket vridmoment ska vara fyrhjulsdrivna enligt min åsikt. Bränt mycket gummi helt i onödan. Får alltså spinn i 60-70 km/tim med fullt gaspådrag i lite lätt lutad backe.
- separat 12v batteri som faktiskt laddat ur 2 tillfällen som gör att ingenting fungerar, vare sig centrallås eller att starta bilen. Fått ladda batteriet manuellt. Ska ju inte hända en elbil kan man tycka...

Summa summarum, fördrar att köra den här framför vår V90 CC och tycker som pendlarbil att den klår Teslan model 3! Är man ute efter en schysst pendlarbil och inte behöver alltför stora bagageutrymmen så är Konan lätt den bästa på marknaden. Den har överträffat på samtliga punkter!

Angående 12v batteriet så sa säljaren när jag hämtade min mg4 att man skulle koppla ur den om man visste att man inte skulle använda bilen på några veckor typ. Annars skulle den ladda ur, varför jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Finns det någon statistik om hur ofta batteripack rasar ? Det är något man ofta får höra från ICE folket, dvs att man måste räkna in ett batteripacksbyte i en begagnad bil som servicekostnad då det kommer förr eller senare.

Man måste byta motor på en ICE också förr eller senare ser ingen som räknar på den kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant. Det tragiska är dock att denna nyhet redan spridit sig så pass att folk redan hunnit skrämmas upp. Än om man bryter ner en lögn (eller åtminstone felaktigt antagande som i det här fallet) så blir det en annan sanning tillsammans med de 10 andra lögnerna som bekräftar samma sak. "OK det var inte en elbil den här gången, men parkeringsgaraget i Norge då???"

Elbils hatet är stort i Sverige. Sverige har kring 500K elbilar.

Det första min kollega gjorde då nyheten kom fram, arg men smilande och skrattande (han älskar motor/bensin/diesel bilar, han kom fram och sade, där ser du vad den jävla skiten ställer upp med!

Sen skickade jag denna nya nyhet sen till honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Man måste byta motor på en ICE också förr eller senare ser ingen som räknar på den kostnaden.

Om vi extrapolerar de 1.5% för elbilar som renderar i batteribyte, vad är % för ICE att växellåda/motor rasar ? Bara så man kan jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Elbils hatet är stort i Sverige. Sverige har kring 500K elbilar.

Tror inte att det är ett hat mot själva elbilen däremot är det många skrönor som bla. baseras på hur dem framförs dvs. köra fort kraftig acceleration mm osv.

Sen har smarta bilar en del att lära som att sätta på bakljusen när det regnar & töa upp snön på framlamporna då ledljusen inte verkar klara det. Men det jag sett är kanske undantag?

Men tekniken är intressant.

Och nej jag har ingen elbil kommer förmodligen inte att skaffa en.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

- separat 12v batteri som faktiskt laddat ur 2 tillfällen som gör att ingenting fungerar, vare sig centrallås eller att starta bilen. Fått ladda batteriet manuellt. Ska ju inte hända en elbil kan man tycka...

Det där låter inte alls bra. Hade inte velat ha en vardagsbil med den typen av problem. En vardagsbils skall vara pålitligt och tillförlitlig (för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om vi extrapolerar de 1.5% för elbilar som renderar i batteribyte, vad är % för ICE att växellåda/motor rasar ? Bara så man kan jämföra.

1.5% av vad? Direkt från fabrik eller 40 000 mil?