Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

50k? Snarare 150k. En MX-30 går få för runt 250k medan en Model 3 är runt 400k. Äger man dessutom redan en avbetald MX-30 som är svinbillig att äga och försäkra så är klivet rätt stort att hosta upp 150k och betala mer för att försäkra bilen.

Är dock enig i att det nog är dumt att behålla bilen i typ 3 år eftersom värdeminskningen för just den typen av bil kommer vara rätt stor mellan just nu och då. Men kör man den I 10 år och den fyller sin funktion och sen är "värdelös" så har den ändå gjort nytta och inte kostat så mycket utspritt över de åren.

Oj visste inte att priset på MX30 hade rasat så mycket de senaste året minns att dom låg uppe för drygt 350-400tkr för ungefär 1 år sen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Tänkte köpa en begagnad EV6 AWD GT för 620k cirka, detta kommer kosta mig drygt 7100kr i nettolöneavdrag.
Jag vet att räntan är mycket hög just nu och att det kan spela roll, men är det någon som beställt eller ska beställa som fått prisindikationer redan nu som också har reagerat på kostnaden

Vet inte om du missade mitt svar tidigare, men väldigt färsk offert på EV6 GT Line m sollucka 20" hjul och drag = 730k netto.
Men du kanske är ute efter begpriset? det har jag ingen koll på alls vad som är vettigt.

Sålde en bensinbil förra helgen som jag satt rimligt högt pris på tyckte jag själv, det blev huggsexa på den, såld inom 10 minuter, så tydligen alldeles för lågt pris
Batteribilar sägs ha en annan utvecklingskurva, men vad bilen är värd är ju upp till var och en, jag räknar alltid med värsta scenario när jag köper bil privat, dvs noll i värde så fort jag köpt den.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Menar du?

Skrivet av Cadoro:

Tänkte köpa en begagnad EV6 AWD GT-line(?) för 620k cirka, detta kommer kosta mig drygt 7100kr i nettolöneavdrag.
Jag vet att räntan är mycket hög just nu och att det kan spela roll, men är det någon som beställt eller ska beställa som fått prisindikationer redan nu som också har reagerat på kostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Oj visste inte att priset på MX30 hade rasat så mycket de senaste året minns att dom låg uppe för drygt 350-400tkr för ungefär 1 år sen.

Kring 250K är dock begagnat priset på dom. Man kan ofta få den fullt utrustade modellen som kostar närmare 465K ny för kring halva priset, då med 360 kamera, 12 högtalares BOSE stereo med sub, rattvärmare etc. Alla modellerna kommer med HUD (head up display). Köper du begagnat så finns det minimum 5 års batterigaranti kvar eftersom dom tidigaste modellerna kom i slutet av 2020. Så jag vill säga 220-270K för en sån lågmilare är et absolut kap med tanke på att dom sällan går sönder (har aldrig sett eller läst om någon som behövde ofta service) på dessa.

Jag är också en av dom snåljåparna som köper med tanke på att det kommer att vara noll värde vid försäljning så här handlar det om att betala så litet som möjligt med så maximal trygghet man kan få för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Tack för svar!
Kostar dessa servicarna mycket? För det verkar som jag ska betala för det isåfall.
Men ska försöka göra så att dem gör den servicen.
Är det den på 350 hästar du också har? Vad skulle du säga är dåliga saker med EV6?
Strular den på något sätt? Något som kunnat bli bättre?

Jag har en Ev6 awd 325hk och tycker den fungerar väldigt bra.
Körde lite i somras typ 150mil och den låg på ca 1,7-1,8kw/mil .
Går man upp i motorvägs hastighet 110+ så ökar förbrukningen såklart (2.2kw/mil eller mer), beror mycket på väder.
Den är skön att köra även lite längre 30mil+ i sträck. Jag är 201cm lång och sitter skönt i den.

Sätter jag i sportläget och leker lite så går förbrukningen upp emot 3kw/mil.
Laddar du på en snabbladdare som har 250kw eller mer
så laddar den fort, jag har som mest sett att bilen laddat i 239kw då laddade jag 20-80% på typ 15-20min.

Full laddat så visar den ca 46mil räckvidd men jag kör sällan under 20% då jag vill ha lite backup fall i fall om
laddaren jag ska till är sönder.

Jag har kört snart 900mil med den och enda jag inte är nöjd med är däcken som vibrerar lite , har dock en
konversation igång med Kia där jag hoppas dom byter däcken, Dom har redan justerat om däcken 2 ggr med
bättre resultat, fast jag är inte nöjd.

Den ligger fint på vägen även i högre hastigheter 180km/h+ , accelerationen är full tillräcklig.0-100 på typ 5sekunder.

Kvaliteten på inredningen och bilen är bra , detta är min 4e kia och jag är väldigt nöjd och har inte haft några problem
alls. Kia.s garanti på 7år är såklart ett stort plus.

Mvh Mogwaii

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Intressant resultat tycker jag nog. Har bara sett på tabellen i länken.
https://alltomelbil.se/adac-har-testat-forbrukning-och-rackvi...
Hyundai tar guld med Ioniq 6. Mycket koreanskt och några småbilar i toppen, samt Model 3 på 3e plats.
Tesla Model Y LR känns som att den floppar totalt?
Volvo C30 single motor verkar väldigt effektiv jämfört med XC40 dual motor som hamnar i botten.
BMW iX slår många mindre bilar på fingrarna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Intressant resultat tycker jag nog. Har bara sett på tabellen i länken.
https://alltomelbil.se/adac-har-testat-forbrukning-och-rackvi...
Hyundai tar guld med Ioniq 6. Mycket koreanskt och några småbilar i toppen, samt Model 3 på 3e plats.
Tesla Model Y LR känns som att den floppar totalt?
Volvo C30 single motor verkar väldigt effektiv jämfört med XC40 dual motor som hamnar i botten.
BMW iX slår många mindre bilar på fingrarna.

Intressant. Att Model Y är något snålare än ID4 låter rimligt, däremot är det där förbrukningar som om man åker rejält över motorvägshastighet i testet. Att E-tron samtidigt bara drar 25.5 gör att jag inte tror på deras testmetod. Har aldrig fått en E-tron att dra så lite, och aldrig en Model Y att dra så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Intressant. Att Model Y är något snålare än ID4 låter rimligt, däremot är det där förbrukningar som om man åker rejält över motorvägshastighet i testet. Att E-tron samtidigt bara drar 25.5 gör att jag inte tror på deras testmetod. Har aldrig fått en E-tron att dra så lite, och aldrig en Model Y att dra så mycket.

Precis, det handlar om labb-test, fick det också bekräftat här, står om elbilar längre ned:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/ecotest/ada...
Det liknar WLTP men samtidigt har de lagt till en del, bla autobahn-"körning".
Delar av resultatet förvånar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Precis, det handlar om labb-test, fick det också bekräftat här, står om elbilar längre ned:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/ecotest/ada...
Det liknar WLTP men samtidigt har de lagt till en del, bla autobahn-"körning".
Delar av resultatet förvånar.

Körde nyss Göteborg - Berlin T/R i veckan med min ID4 GTX, i motorvägsfart (jag körde max 130km/h på Autobahn) kommer jag knappa 28 mil på full laddning (100%-2% SOC). Sedan vid snabbladdare laddar jag bara upp till 80%, då tog jag mig ca 19 mil på en laddning.

Detta var i blandat väder och med utetemperatur på allt mellan 13-20 grader de dagar jag körde.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Testat flera lite dyrare elbilar nu. Initialt mest för att det kändes rätt att göra så inför köp även fast jag var säker på att det skulle bli model x.

Helt ångrat mig nu, vad sysslar Elon med egentligen? Han har tagit bort parkeringssensorerna vilket gör att flera funktioner i bilen inte fungerar längre. Tydligen planerar Tesla att försöka få allt att köras via kamerorna men det fungerar inte i dagsläget. Bilen har därför, åtminstone tillfälligt, tappat funktioner. Helt orimligt i så dyr bil. Självkörningen var inget att hänga i julgranen heller.

Visst, "cockpiten", i model x är ju väldigt clean och nice. Sen 0-100 på 2,6 är ju lite kul, och läskigt. Men mer vill man ha för det priset, som tex heads up display och fungerande parkeringsfunktioner.

Kört Nio el7, Kia ev6 gt line, model x, model y samt bmw ix 50. Bmw blåser de andra av stolen på typ allt utom design där jag ändå tycker model x vinner.

Någon som har någon av bilarna och har lite input innan man helt bestämmer sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Testat flera lite dyrare elbilar nu. Initialt mest för att det kändes rätt att göra så inför köp även fast jag var säker på att det skulle bli model x.

Helt ångrat mig nu, vad sysslar Elon med egentligen? Han har tagit bort parkeringssensorerna vilket gör att flera funktioner i bilen inte fungerar längre. Tydligen planerar Tesla att försöka få allt att köras via kamerorna men det fungerar inte i dagsläget. Bilen har därför, åtminstone tillfälligt, tappat funktioner. Helt orimligt i så dyr bil. Självkörningen var inget att hänga i julgranen heller.

Visst, "cockpiten", i model x är ju väldigt clean och nice. Sen 0-100 på 2,6 är ju lite kul, och läskigt. Men mer vill man ha för det priset, som tex heads up display och fungerande parkeringsfunktioner.

Kört Nio el7, Kia ev6 gt line, model x, model y samt bmw ix 50. Bmw blåser de andra av stolen på typ allt utom design där jag ändå tycker model x vinner.

Någon som har någon av bilarna och har lite input innan man helt bestämmer sig?

Hade inte iX 50 varit så förbaskat fugly, tung och dyr, hade även jag valt den. Du verkar öppen för Kina-bilar. Kikat på Xpeng G9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kört Nio el7, Kia ev6 gt line, model x, model y samt bmw ix 50. Bmw blåser de andra av stolen på typ allt utom design där jag ändå tycker model x vinner.

Känns som du inte jämför riktigt äpplen mot äpplen? Vad behöver du?

Model x tycker jag inte är prisvärd nånstans. För dålig kvalitet och utrymmen för priset. Jag skulle lika gärna köpa en y om jag nu tittade på Tesla och inte verkligen behövde 7 platser.

Ix50 är trevlig i kupén om man kommer från en förbränningsbil precis som q8 etron, saker sitter där de ska och känns familjärt. Bra utrymmen dessutom i båda, men det var det där med utseendet på Ix50 och barnsjukdomar och effektivitet på q8....

Ev6 har jag bara kört lite och tycker det var en trevlig bil, men klart mindre än ovanstående och personligen kände jag mig inte riktigt vän med varken teknik eller inredning.. Sedan tyckte jag gtn var alldeles för hård för svenska vägar, lite samma fenomen som Model y performance....

Så återigen, vad behöver du..

Skrivet av MP-Jan:

Hade inte iX 50 varit så förbaskat fugly, tung och dyr, hade även jag valt den. Du verkar öppen för Kina-bilar. Kikat på Xpeng G9?

Fugly räcker inte att beskriva den. Den har träffat varje gren på fulträdet på vägen ned... Får Chris Bangle eran att verka smakfull.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Testat flera lite dyrare elbilar nu. Initialt mest för att det kändes rätt att göra så inför köp även fast jag var säker på att det skulle bli model x.

Helt ångrat mig nu, vad sysslar Elon med egentligen? Han har tagit bort parkeringssensorerna vilket gör att flera funktioner i bilen inte fungerar längre. Tydligen planerar Tesla att försöka få allt att köras via kamerorna men det fungerar inte i dagsläget. Bilen har därför, åtminstone tillfälligt, tappat funktioner. Helt orimligt i så dyr bil. Självkörningen var inget att hänga i julgranen heller.

Visst, "cockpiten", i model x är ju väldigt clean och nice. Sen 0-100 på 2,6 är ju lite kul, och läskigt. Men mer vill man ha för det priset, som tex heads up display och fungerande parkeringsfunktioner.

Kört Nio el7, Kia ev6 gt line, model x, model y samt bmw ix 50. Bmw blåser de andra av stolen på typ allt utom design där jag ändå tycker model x vinner.

Någon som har någon av bilarna och har lite input innan man helt bestämmer sig?

Om du ännu väntar en tid så är ju Audi Q6 på kommande; https://www.topgear.com/car-reviews/audi/q6-e-tron-prototype-...

Den verkar rätt lovande. Audi är ju alltid bra på interiörer, men 600km räckvidd med laddning på upp till 270kw (800V) låter ju rätt lovande. Men den kommer då till försäljning först senare i år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Precis, det handlar om labb-test, fick det också bekräftat här, står om elbilar längre ned:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/ecotest/ada...
Det liknar WLTP men samtidigt har de lagt till en del, bla autobahn-"körning".
Delar av resultatet förvånar.

Står inte heller nåt om vad exakt autobahn-körningen innebär. Inget alls faktiskt om testet mer än att dom kört WLTP men gjort om det. Är det 50% autobahn I 160 knyck? Eller 5% I 130?

Det enda teater säger är att lägger man till mer krävande tester så blir resultatet sämre på många bilar, mer på vissa än på andra. Rubrikerna får det dock att låta som ännu ett "så här mycket sämre än WLTP är bilarna på riktigt, dessa tillverkare ljuger mest!".

Permalänk
Skrivet av cracko:

Testat flera lite dyrare elbilar nu. Initialt mest för att det kändes rätt att göra så inför köp även fast jag var säker på att det skulle bli model x.

Helt ångrat mig nu, vad sysslar Elon med egentligen? Han har tagit bort parkeringssensorerna vilket gör att flera funktioner i bilen inte fungerar längre. Tydligen planerar Tesla att försöka få allt att köras via kamerorna men det fungerar inte i dagsläget. Bilen har därför, åtminstone tillfälligt, tappat funktioner. Helt orimligt i så dyr bil. Självkörningen var inget att hänga i julgranen heller.

Visst, "cockpiten", i model x är ju väldigt clean och nice. Sen 0-100 på 2,6 är ju lite kul, och läskigt. Men mer vill man ha för det priset, som tex heads up display och fungerande parkeringsfunktioner.

Kört Nio el7, Kia ev6 gt line, model x, model y samt bmw ix 50. Bmw blåser de andra av stolen på typ allt utom design där jag ändå tycker model x vinner.

Någon som har någon av bilarna och har lite input innan man helt bestämmer sig?

Av dessa bilar hade jag valt mellan EV6 och ix50. Valde EV6 själv pga priset och utrustningen man får, plus blixtsnabb laddning. Dessutom snyggare imo. Har du pengarna så kör med ix50, är väl generellt en bättre ”bil”.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hade inte iX 50 varit så förbaskat fugly, tung och dyr, hade även jag valt den. Du verkar öppen för Kina-bilar. Kikat på Xpeng G9?

Tittade på den och provsatt. Kände direkt att om det skulle bli kinabil så var Nio mycket finare. Nio har faktiskt helt fantastisk interiör, bra heads up (bättre än kia åtminstone) och är skön att köra. Det är den här osäkerheten man känner ifall något skulle krångla, andrahandsvärde etc som gör en osäker.

Skrivet av Henrico:

Känns som du inte jämför riktigt äpplen mot äpplen? Vad behöver du?

Model x tycker jag inte är prisvärd nånstans. För dålig kvalitet och utrymmen för priset. Jag skulle lika gärna köpa en y om jag nu tittade på Tesla och inte verkligen behövde 7 platser.

Ix50 är trevlig i kupén om man kommer från en förbränningsbil precis som q8 etron, saker sitter där de ska och känns familjärt. Bra utrymmen dessutom i båda, men det var det där med utseendet på Ix50 och barnsjukdomar och effektivitet på q8....

Ev6 har jag bara kört lite och tycker det var en trevlig bil, men klart mindre än ovanstående och personligen kände jag mig inte riktigt vän med varken teknik eller inredning.. Sedan tyckte jag gtn var alldeles för hård för svenska vägar, lite samma fenomen som Model y performance....

Så återigen, vad behöver du..

Fugly räcker inte att beskriva den. Den har träffat varje gren på fulträdet på vägen ned... Får Chris Bangle eran att verka smakfull.

Jag behöver en SUV med bra lastutrymme. Model y hade riktigt oskönt baksäte och model x var lite väl trång för de som sitter på andra och tredje raden. Den bil där man satt bäst som passagerare, man får ju tänka på familjen, var bmw. Tycker inte den är så ful, känner att jag blir mer och mer immun mot utseendet desto mer jag tittar på den.

EV6 var som du säger rätt trevlig, men i de här prisnivåerna vill man älska bilen. Ratten skymde displayen lite för mig i EV6 och infotainmentsystemet var väl lite sisådär. Smart val om man kan se förbi bristerna och inte behöver mycket lastutrymme, tänker på 7 års nybilsgaranti då.

Skrivet av Sando:

Om du ännu väntar en tid så är ju Audi Q6 på kommande; https://www.topgear.com/car-reviews/audi/q6-e-tron-prototype-...

Den verkar rätt lovande. Audi är ju alltid bra på interiörer, men 600km räckvidd med laddning på upp till 270kw (800V) låter ju rätt lovande. Men den kommer då till försäljning först senare i år.

Bra tips, måste kolla på den. Läst mycket dåligt om etron Q8 55 som var på kartan så har inte ens varit och tittat på den, någon kallade den en sminkad gris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tittade på den och provsatt. Kände direkt att om det skulle bli kinabil så var Nio mycket finare. Nio har faktiskt helt fantastisk interiör, bra heads up (bättre än kia åtminstone) och är skön att köra. Det är den här osäkerheten man känner ifall något skulle krångla, andrahandsvärde etc som gör en osäker.

Jag behöver en SUV med bra lastutrymme. Model y hade riktigt oskönt baksäte och model x var lite väl trång för de som sitter på andra och tredje raden. Den bil där man satt bäst som passagerare, man får ju tänka på familjen, var bmw. Tycker inte den är så ful, känner att jag blir mer och mer immun mot utseendet desto mer jag tittar på den.

EV6 var som du säger rätt trevlig, men i de här prisnivåerna vill man älska bilen. Ratten skymde displayen lite för mig i EV6 och infotainmentsystemet var väl lite sisådär. Smart val om man kan se förbi bristerna och inte behöver mycket lastutrymme, tänker på 7 års nybilsgaranti då.

Bra tips, måste kolla på den. Läst mycket dåligt om etron Q8 55 som var på kartan så har inte ens varit och tittat på den, någon kallade den en sminkad gris.

Skydde IX och I4 som pesten först, men när man ser dom IRL i rätt färg ser dom rätt feta ut. Fulsnygga på nåt vis, och övriga linjer och former är så pass skarpa och snygga att dom lixom lyfter den asfula grillen på nåt vis.

Ändå inte snygga, men tilltalande, det händer lixom nåt. Inte som Model Y som bara ser ut som en tråkig tvål. Skulle inte välja nån av dom för utseendet men skulle inte välja bort dom heller. Utseendet är en del av det som gör att man är nöjd med bilen. Om bilen är tillräckligt bra i övrigt för att man ska känna sig nöjd så spelar utseendet ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bra tips, måste kolla på den. Läst mycket dåligt om etron Q8 55 som var på kartan så har inte ens varit och tittat på den, någon kallade den en sminkad gris.

Q8 E-tron är något helt annat. Den är baserad på en diesel-/bensinplattform och är inte en elbil från grunden.

Q6 E-tron är baserad på nya PPE-plattformen som blir Audis och Porsches sportigare plattform med 800V. Inga bilar finns ännu med den plattformen, men kommande Audi A6 och en elektrisk Porsche Macan borde också ha samma. Men först ut är Q6. Ryktena säger att den kommer att gå till försäljning under hösten, och att första leversanserna borde ske nån gång under början av nästa år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tittade på den och provsatt. Kände direkt att om det skulle bli kinabil så var Nio mycket finare. Nio har faktiskt helt fantastisk interiör, bra heads up (bättre än kia åtminstone) och är skön att köra. Det är den här osäkerheten man känner ifall något skulle krångla, andrahandsvärde etc som gör en osäker.

Jag behöver en SUV med bra lastutrymme.

Håller helt med om det där... Känns ju som du hamnar i IX-land då om du behöver en SUV med bra lastutrymme och inte tycker den är superful. Nio går bort på din osäkerhet finansiellt, MY och EV6 på utrymmen och MX tycker du inte om.

Jag känner precis liknande runt E-tron förresten, har haft alldeles för många vänner och kollegor som har haft problem med dem och även i TVÅ fall slutat med återköp efter verkstadsbesök och lånebilar. Nu ska det ju vara bättre med Q8 men det inger ju inte förtroende för ett bilköp i miljonklass.

Skrivet av Lidodido:

Skydde IX och I4 som pesten först, men när man ser dom IRL i rätt färg ser dom rätt feta ut. Fulsnygga på nåt vis, och övriga linjer och former är så pass skarpa och snygga att dom lixom lyfter den asfula grillen på nåt vis.

Jag tycker personligen i4 är riktigt snygg.. Men den har ju inte lika extremt bäver-fejja.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant resultat tycker jag nog. Har bara sett på tabellen i länken.
https://alltomelbil.se/adac-har-testat-forbrukning-och-rackvi...
Hyundai tar guld med Ioniq 6. Mycket koreanskt och några småbilar i toppen, samt Model 3 på 3e plats.
Tesla Model Y LR känns som att den floppar totalt?
Volvo C30 single motor verkar väldigt effektiv jämfört med XC40 dual motor som hamnar i botten.
BMW iX slår många mindre bilar på fingrarna.

Oj konstiga siffror på Model y när jag provkörde en föra sommaren så fick jag en förbrukning på 14,2kwh/100km med blandad körning på både landsväg i 70km/h och motorväg 120km/h. Hur är deras förbrukning så hög ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om du ännu väntar en tid så är ju Audi Q6 på kommande; https://www.topgear.com/car-reviews/audi/q6-e-tron-prototype-...

Den verkar rätt lovande. Audi är ju alltid bra på interiörer, men 600km räckvidd med laddning på upp till 270kw (800V) låter ju rätt lovande. Men den kommer då till försäljning först senare i år.

Intressant att A6 E-tron kommer får räckvidd på 600km när billigare versionen av samma bil VW ID.7 kommer att får 700km räckvidd borde det inte vara tvärtom ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Intressant att A6 E-tron kommer får räckvidd på 600km när billigare versionen av samma bil VW ID.7 kommer att får 700km räckvidd borde det inte vara tvärtom ?

Inget är ju officiellt ännu, så allt kan ändra.

Men det är Q6 som ryktas få runt 600km, inte A6. Q6 är då en tyngre och högre bil. Det är också möjligt att den får mindre batteri än det större 85kwh batteriet som verkar komma till A6. Men vi får se.

A6 och ID.7 är inte heller baserade på samma plattform. A6 kommer, som det ser ut, att byggas på PPE och ID.7 på andra generationens MEB.

Alla tre är alltså olika bilar och plattformer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vad stämmer om DC Laddningshastigheten på VW ID.4 GTX?

Läser jag på Volkswagens egna hemsida under bygg min bil står det:

Men läser jag på t.ex Elbilsmagasinet står det:

Har även hört prat om 175 kW men nu blev jag osäker, vad stämmer egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad stämmer om DC Laddningshastigheten på VW ID.4 GTX?

Läser jag på Volkswagens egna hemsida under bygg min bil står det:
<Uppladdad bildlänk>

Men läser jag på t.ex Elbilsmagasinet står det:
<Uppladdad bildlänk>

Har även hört prat om 175 kW men nu blev jag osäker, vad stämmer egentligen?

@Chippen2188

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Med den Model 3 jag hade så handlade det om kring 5 minuter extra per stopp, typ samma på i4an. Men det gör väl att laddstoppen blir 20 minuter istället för 15, så tycker helt klart det är värt den lilla extrakostnaden i pengar för att köra Ionity.

5 minuter hit eller dit, hur är det något att bråka om? Har man en hyfsad elbil idag kan man ju åka stockholm-göteborg på bara ett stopp - iallafall på sommaren. Och på en långresa lär man väl vilja sträcka på benen lite, gå på toaletten (om man är litet äldre iallafall, och/eller har barn med sig) och kanske ta en matbit också. Gramsa om fem minuter senare ankomst efter en tripp som tar 4+ timmar... Jösses typ.

Skrivet av Blomman90:

Jo, fast även om det finns en snabbladdare var 6:e mil så är en bil med 200 km WLTP-räckvidd enormt opraktisk på långkörningar. Man behöver ju mer eller mindre stanna i 40 minuter på varannan snabbladdare (alltså var 12:e mil). Det finns inte på kartan att du skulle få mig att köra exempelvis Stockholm - Malmö med sådana förutsättningar. Pauser och vila i all ära, men det hade ju varit helt orimligt.

Min pappa stresskörde från Stockholm eller om det var Uppsala till Trollhättan i sin första Zoe (av andra generationen) pga min mor blivit akut sjuk medans han var på besök hos sina släktingar. Tog honom hela dagen i det närmaste... Gen 2 Zoe har vad är det, 36kWh batteri eller något sånt, och bara AC-laddning. Så han rök på typ fyra eller fem laddstopp på över 40min stycket.

Små bilar i all ära, men i vissa fall är de inte särskilt praktiska. Å andra sidan, att dimensionera bilen efter den där 0,1%-spillran när en småbil hade räckt de övriga 99,9%en är ju inte särskilt vist...

Skrivet av Holmgren3n:

Men jag är lite fundersam på hur mycket den kommer rasa i värde, är det värt att sälja den idag och köpa något annat eller ska man ha kvar den och köra den i 10 år tills garantin är slut…

Har du chansen att hitta något som är reellt billigare? Om du har 10 års garanti och fordonet uppfyller dina krav eminent - och särskilt om du är nöjd i övrigt - verkar det väl ganska rimligt att bara sitta lugnt i båten? Ok om andrahandsvärdet inte är något att hänga i granen om 10 år, men vilken bil kan stoltsera med något sånt? En hypersportbil tillverkad i ett fåtal exemplar kanske, men inte så värst många andra. Nästan allt kommer rasa i värde på ett decennium.

Skrivet av MrWIB:

Jo det är fina bilar, med kort leveranstid, men är inte riktigt övertygad.
Tycker EV6an har en väldigt tilltalande kombo av räckvidd, laddhastighet, utrustning, lastförmåga och förmånsvärde (i fallande viktning för mig).
Mercan saknar lite laddhastighet och lastförmåga, har bra räckvidd och tillräcklig utrustning (inte riktigt EV6 klass) men snäppet högre förmånsvärde.

Om jag hade behov av en bil och pengar till en Merca hade jag ju absolut köpt en. EQ-serien har ju erkänt hög byggkvalitet, mycket hög bekvämlighet och inte minst - är extremt väl ljudisolerade (gäller ju EQS/E speciellt.) Men visst. Vi gör ju alla våra prioriteringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad stämmer om DC Laddningshastigheten på VW ID.4 GTX?

Läser jag på Volkswagens egna hemsida under bygg min bil står det:
<Uppladdad bildlänk>

Men läser jag på t.ex Elbilsmagasinet står det:
<Uppladdad bildlänk>

Har även hört prat om 175 kW men nu blev jag osäker, vad stämmer egentligen?

Undrar samma.

135 var max i början men när de började leverera bilar med nyare mjukvara (ca våren 2022?) utlovades ca 170 på GTX-modellerna. Eventuellt får de äldre snabbare laddning med den nya mjukvaran, det var i alla fall vad som sades innan. Jag får den om några veckor och det vore ju schysst om jag sen fick tillfälle att ladda på eviny som visar laddkurva i appen men det dröjer nog till senare i höst.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

5 minuter hit eller dit, hur är det något att bråka om? Har man en hyfsad elbil idag kan man ju åka stockholm-göteborg på bara ett stopp - iallafall på sommaren. Och på en långresa lär man väl vilja sträcka på benen lite, gå på toaletten (om man är litet äldre iallafall, och/eller har barn med sig) och kanske ta en matbit också. Gramsa om fem minuter senare ankomst efter en tripp som tar 4+ timmar... Jösses typ.

Säger inte att det är något att bråka om, jag sa att jag hade valt att betala 9 kr/kWh och spara 5 minuter per laddstopp istället för att betala 6 kr/kWh om det inte var kö på något av ställena. För så små prisskillnader väljer jag det snabbare alternativet varje gång. Och då är min i4a inte direkt den snabbast laddande bilen i världen heller, hade jag kört en som laddade snabbare så hade skillnaden i tid blivit ännu större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad stämmer om DC Laddningshastigheten på VW ID.4 GTX?

Läser jag på Volkswagens egna hemsida under bygg min bil står det:
<Uppladdad bildlänk>

Men läser jag på t.ex Elbilsmagasinet står det:
<Uppladdad bildlänk>

Har även hört prat om 175 kW men nu blev jag osäker, vad stämmer egentligen?

Skrivet av Sp0de:

Bilen laddar i 135 kW. Först var det 125 kW men sen kom en uppdatering så den kör i 135 kW. Uppgifterna på min sajt kommer från ev-database.org där man hänvisar till Fastneds test: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360013336618-Vol...

Jag har mailat min kontakt på Volkswagen för att reda ut röran men jag tror att det har med regionsbegränsningar att göra. Om ID.4 GTX numera laddade i 175 kW i Sverige borde vi ha hört det, och VW borde definitivt ha det på sin hemsida. Så hur mycket det än smärtar mig att säga så är det jag som visar fel.. Det finns även ett par fel för vissa bilar för AC-laddning där bilarna i Sverige kommer med 11 kW AC som standard men visar 6,6 kW då det är standard i andra länder. Förhoppningsvis är dessa problem lösta innan månaden är slut, det är en pengafråga... som vanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bilen laddar i 135 kW. Först var det 125 kW men sen kom en uppdatering så den kör i 135 kW. Uppgifterna på min sajt kommer från ev-database.org där man hänvisar till Fastneds test: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360013336618-Vol....

Med 3.2 ska även gtx ha 175kW i Sverige. Id4 max 1st klarar det också efter 3.2 upgrade. Min kollega med ny gtx (2 månader gammal) bekräftade det också. Min 18 månader gamla gtx som fortfarande är på 3.0 (uppgraderad från 2.3) når bara 125w. Däremot svårt att hitta laddare som klarar över 125w. Han hade bara sett det på ionity hittils tydligen.

Id.furkan är en härlig nörd som gjort en hel del roliga härligt nördiga clip om uppdateringar på Id4. Däremot ser det ut som laddkurvan fortfarande är rätt dålig när man går över ca 40% soc tyvärr.

https://youtu.be/JiVOr0E20GM
https://youtu.be/VPtbhPNHHQo
https://youtu.be/a9mg3A7Jr5A

Edit: jag har nog 135W på min med 3.0 också. Jag har inte använt Ionity sedan förra sommaren... 😁

Edit2: vw i Sverige är ofta helt clueless och har sämre koll på uppdateringarna och innehåll än om man följer Youtube och vwidtalk-forumet för övrigt. Jag har helt gett upp det här med uppdateringar och försöka vara proaktiv. Nu ska de tydligen ha bilen i två dagar när de byter till vinterdäck då uppdateringen från 3.0 Ota tydligen är komplicerad... Antar att det betyder att vi som var testkaniner för 3.0 ota fick nåt som vara helt b0rken.. 🤣

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Med 3.2 ska även gtx ha 175kW i Sverige. Id4 max 1st klarar det också efter 3.2 upgrade. Min kollega med ny gtx (2 månader gammal) bekräftade det också. Min 18 månader gamla gtx som fortfarande är på 3.0 (uppgraderad från 2.3) når bara 125w. Däremot svårt att hitta laddare som klarar över 125w. Han hade bara sett det på ionity hittils tydligen.

Id.furkan är en härlig nörd som gjort en hel del roliga härligt nördiga clip om uppdateringar på Id4. Däremot ser det ut som laddkurvan fortfarande är rätt dålig när man går över ca 40% soc tyvärr.

https://youtu.be/JiVOr0E20GM
https://youtu.be/VPtbhPNHHQo
https://youtu.be/a9mg3A7Jr5A

Edit: jag har nog 135W på min med 3.0 också. Jag har inte använt Ionity sedan förra sommaren... 😁

Edit2: vw i Sverige är ofta helt clueless och har sämre koll på uppdateringarna och innehåll än om man följer Youtube och vwidtalk-forumet för övrigt. Jag har helt gett upp det här med uppdateringar och försöka vara proaktiv. Nu ska de tydligen ha bilen i två dagar när de byter till vinterdäck då uppdateringen från 3.0 Ota tydligen är komplicerad... Antar att det betyder att vi som var testkaniner för 3.0 ota fick nåt som vara helt b0rken.. 🤣

Tack för klargörande! Kanske ska ta ut en pressbil ID.4 GTX och testa själv

Visa signatur