Permalänk
Medlem

Ny stationär dator, max ~25k

Hejhej!

Min nuvarande dator har kämpat på i 8 år och fungerar fortfarande "bra", men när lägsta kraven på Baldur's Gate 3 i stort sett är för höga för min nuvarande dator så kände jag att det var dags...
Tanken är att jag ska införskaffa mig en helt ny dator men att spara den skärm jag redan har.
Dock har jag ingen koll alls på vad som är bra, vad som passar med vad, så undrade ifall jag kunde få något förslag som potentiellt skulle passa mig?

Huvudsakligen använder jag endast datorn för spel, men har även uppe Twitch eller Youtube på andra skärmen samtidigt.
Några spel jag spelar/vill spela är huvudsakligen:
Guild Wars 2, Baldur's Gate 3 (andra liknande moderna rpgs).
Potentiellt VR spel i framtiden så som Half Life: Alyx.

För Guild Wars 2 så har jag läst mig till att AMD Ryzen 7 5800X3D är väldigt uppskattat då spelet är dåligt optimerat och kräver bra single core prestanda och att denna CPU är bra för detta. 7800X3D finns ju också, men jag förstod det som att denna inte ökade prestandan speciellt mycket, men kanske den är mer framtidssäker?
Har också läst varningar om att denna CPU avger en hel del värme, så bra kylning är ju av vikt antar jag.

Gällande SSD, så skulle åtminstone 2TB vara bra.

Gällande resterande komponenter så grävde jag runt på Inet i flertalet timmar samt har läst igenom detta forum, men kände mig inte säker på vad som faktiskt skulle passa mig.

Tänkte mig ett max på 25k, men är väldigt flexibel!
Bör även kunna beställas helt på Inet med montering, då jag inte har någon kunskap alls inom det.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Windows får du lägga till om du inte har det.

https://www.inet.se/datorbygge/b1408354/datorbygge

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Ser väldigt bra ut utifrån den lilla kunskap jag har i alla fall.
Kommer slå till på detta så fort jag har möjlighet!

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar Zalman I3 Neo men jag har då inte sett några recensioner. Skulle exempelvis välja Lancool 216 istället. Just nu 900 SEK.

Permalänk
Medlem

Vad skulle vara huvudsakliga anledningen till att köra på en Lancool 216 istället för en Zalman I3 Neo?
Luftflödet?

Permalänk
Skrivet av Qwikon:

Vad skulle vara huvudsakliga anledningen till att köra på en Lancool 216 istället för en Zalman I3 Neo?
Luftflödet?

Bättre luftflöde, stora fläktar som körs i lägre rpm = tystare och kallare dator. Är en av dom bästa enligt gamers nexus.

Skulle gå nånting såhär själv:
https://www.inet.se/datorbygge/b1408992/burk

(Har aldrig haft ett amd själv, men det ger mer för pengarna)
Skulle dock köpa en windows nyckel på typ g2a eller nått.(typ 300 kr)

Permalänk
Medlem

Ah, känns ju lovande! Så länge man inte behöver den bakre utstickande fläkten (vilket lät som den potentiellt inte var nödvändig) så ser detta chassi mycket bra ut.

WD Black SN850X 2TB Gen 4 ser dock ut att vara lite långsammare än Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB.
Men det kanske inte är någon signifikant skillnad? Dock lite dyrare (vilket inte har någon påverkan om kvalitén skulle vara bättre).

Permalänk
Skrivet av Qwikon:

Ah, känns ju lovande! Så länge man inte behöver den bakre utstickande fläkten (vilket lät som den potentiellt inte var nödvändig) så ser detta chassi mycket bra ut.

WD Black SN850X 2TB Gen 4 ser dock ut att vara lite långsammare än Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB.
Men det kanske inte är någon signifikant skillnad? Dock lite dyrare (vilket inte har någon påverkan om kvalitén skulle vara bättre).

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-fury-renegade/2

https://www.tomshardware.com/reviews/wd-black-sn850x-ssd-revi...

Tycker själv att wd'n är värd prisskillnaden.

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Jag gjorde en beställning på en dator nu och har fått en kommentar angående RAM och Moderkorts-kompatibiliteten.
Enligt Inet så kan inte Corsair RAMen beskriven i ovan förslag garanteras nå maxhastighet med MSI MAG B650 Tomahawk moderkortet.
De vill sätta hastigheten på 5200MHz istället och om jag vill så får jag ändra det själv istället när jag väl får datorn. Alternativt ta en annan RAM.

Vad tror ni skulle vara bäst? Är det någon risk med att jag ändrar detta när jag väl får datorn eller ska jag kanske istället kolla på något annat alternativ på RAM? Deras rekommendation var "Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0".

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwikon:

Hej igen!
Jag gjorde en beställning på en dator nu och har fått en kommentar angående RAM och Moderkorts-kompatibiliteten.
Enligt Inet så kan inte Corsair RAMen beskriven i ovan förslag garanteras nå maxhastighet med MSI MAG B650 Tomahawk moderkortet.
De vill sätta hastigheten på 5200MHz istället och om jag vill så får jag ändra det själv istället när jag väl får datorn. Alternativt ta en annan RAM.

Vad tror ni skulle vara bäst? Är det någon risk med att jag ändrar detta när jag väl får datorn eller ska jag kanske istället kolla på något annat alternativ på RAM? Deras rekommendation var "Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0".

Tack för alla svar!

Kingston-minnena funkar bra i EXPO (6000MHz), jag kör precis dom på precis samma moderkort och samma cpu.
Sen om Corsair-stickorna funkar eller inte kan jag inte säga nåt om

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/HmcaAbkXG9ZifmJNtoNrD0hqs6Y/lite-over-budget

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none