Helgsnack: Vilket är årets hittills bästa köp?

Permalänk
Medlem

Asus rog ally.. Är det jag är mest nöjd med, Haft mycket nöje med den på långa tågresor i sommar.

Permalänk
Medlem

Som några andra redan har skrivit. 75" Samsung QN95B för 10490 kr. Sen datorn i min signatur.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Årets bästa köp kommer bli iPhone 15 Pro Max.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd

4090 ger kraften att maxa alla spel i 4k med bra fps.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Min 13700K cpu. Min trogna 7700K gjorde många spel ospelbara i 144fps. Nu har jag så mycket processorkraft att det är overkill.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Elden Ring.

Förmodligen bästa single player spel jag spelat.

Snälla spela Dark Souls 3 om du inte gjort det tidigare

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Antingen mina helt nya Audeze Maxwell, jisses vilket ljud säger jag bara.
Eller mitt LEGO Millennium Falcon (da big one).

Svårt val där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Bästa köpet är nog en Samsung Tab S8, rejäl uppgradering från min gamla slöa S5e. Sämsta köpet hittills är en Woods Cortina Silent G 12K portabel AC

Inte nöjd med Woods eller vädret ?

Permalänk
Medlem

Bästa är mitt RTX4080, alla spel flyter som smör, men sannerligen inte det mest prisvärda jag köpt mycket långt därifrån ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mina nya högtalare, KEF LXS II (https://eu.kef.com/products/lsx-2).

Äntligen har mina föråldrade plasthögtlare från 2003. Det mesta låter bättre, men jag behövde ta upp en subwoofer från källaren för att det skulle låta riktigt bra.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thademan:

Inte nöjd med Woods eller vädret ?

Vädret

Permalänk
Medlem

ozon air så jäkla skönt att slippa snyta sig 24/7 (aningen sjukt när man fått göra det dom senaste 35åren)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Känns som fel ställe att skriva på, men stämmer in bra på temat.
Efter att ha frusit en vinter då man snålat med uppvärmningen eftersom att priserna har skenat och tillgången varit tveksam.
Så har jag under sommaren lyckat få tag på två årsförbrukningar med eldningspellets till närmare halva marknadspriset tack vare att folk vill bli av med sina pallar snabbt då dom bara stod och tog plats efter att dom lyckats få värmepumpar installerade snabbare än förväntat.
Hämtat på tre olika ställen men inte allt för långt bort från hemmet.
En säljare tog en förlust på 10,000kr för att kunna frigöra 2st parkeringsplatser på uppfarten.

Blir en ok uppvärmingskostnad även om bergvärme hade varit märkbart billigare i drift.
Men skulle nog inte hinna betala av en värmepump innan det är dags att börja reparera/byta ut med elpriserna vi ser ut att ha och göra med nu.
Så pelletspannan får förhoppningsvis tugga vidare i tio år till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Är väl min nya 85" QN95B för 14900kr som är mitt "bästa" köp sen Galaxy Tab S8 surfplattan för 3200kr förra året runt Black Friday.

Köpte i början av året även en bakåtkompatibel PS3 fat i väldigt bra skick för 400kr så är ganska nöjd med det köpet också.

Sjukt bra pris om man jämför vad den ligger på nu , köpte LG 86" UQ80 för 11700:-fick en bra dela på Elgiganten med 👍

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Bra fråga... Vet inte om det är de Seas Excel W12CY001-elementen jag köpte eller min 13600k.

Skrivet av sAAb:

Mina nya högtalare, KEF LXS II (https://eu.kef.com/products/lsx-2).

Äntligen har mina föråldrade plasthögtlare från 2003. Det mesta låter bättre, men jag behövde ta upp en subwoofer från källaren för att det skulle låta riktigt bra.

Helt rätt, en dylik coax ska aldrig hantera någon form av bas för att det ska låta bra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ha äntligen bytt ut min i7 4790k efter trogen tjänst sedan 2015

ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart
Detta ha varit årets bästa inköp för mig i år.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag har två alternativa svar på frågan om "bästa köp":
1. Bästa enskilda sak jag köpt är en ny motor (med fartreglage) till min radiostyrda crawler. Tvekade och velade länge ifall jag alls skulle köpa den nu eller vänta till senare. Efter installation och testkörning känner jag mig nästan dum som inte bytte motor tidigare...

2. Sett i ett bredare perspektiv så är nog "bästa köp" den resa jag gjorde med min son veckan efter midsommar.
Vi åkte till Stockholm på en kulinarisk resa som gick ut på att under fem dygn uppleva många nya och goda smaker.
Det var karibiskt, japanskt, medeltida, belgiskt, etc. Vi lärde oss mer om och smakprovade Rom och Sake. Drack ett flertal olika öl som vi aldrig stött på tidigare.
Resan blev en upplevelse jag aldrig kommer att glömma!

Permalänk
Medlem

Det måste vara min DisplayHDR 1000-kapabla skärm. Jag fick den dessutom billigt då det var en fyndvara. Vilken skillnad jämfört med icke-HDR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Steam Deck
Hittade igen spelglädjen man hade som liten.

Skrivet av CrispVanDahl:

Samma här faktiskt. Dunderenhet.

Vad är det ni lirar på den?

Gibbar 100% på PC och är egentligen inget fan av att lira med gamepad; men man var ju stor gameboy torsk som liten så jag vill tycka om steam deck.

Därför funderar på om ni har några tips på spel som passar sig väl till just handheld gaming eller lirar ni samma spel som ni lirat på pc (typ fps osv.) bara det att ni tycker det är gött att kunna ligga på soffan typ?

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mansion:

Vad är det ni lirar på den?

Gibbar 100% på PC och är egentligen inget fan av att lira med gamepad; men man var ju stor gameboy torsk som liten så jag vill tycka om steam deck.

Därför funderar på om ni har några tips på spel som passar sig väl till just handheld gaming eller lirar ni samma spel som ni lirat på pc (typ fps osv.) bara det att ni tycker det är gött att kunna ligga på soffan typ?

Spelar väldigt sällan FPS-spel som det inte är i form av RPG:n.
Witcher 3 funkar galant på decken, likaså Final Fantasy XV, Resident Evil 2 Remake, God of War. Så mest 3:e personspel är det jag kör. En del indies också, Vampire Survivors är också ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Vad är det ni lirar på den?

Gibbar 100% på PC och är egentligen inget fan av att lira med gamepad; men man var ju stor gameboy torsk som liten så jag vill tycka om steam deck.

Därför funderar på om ni har några tips på spel som passar sig väl till just handheld gaming eller lirar ni samma spel som ni lirat på pc (typ fps osv.) bara det att ni tycker det är gött att kunna ligga på soffan typ?

Retroarch, Stardew Valley och sånt jag ofta spelar på mina datorer när tid finnes. Min används nog mest för emulering för stunden via just Retroarch.

För mig är det inte något som ersätter mina speldatorer utan något som breddar användningen. Mysigt att sätta sig i soffan eller ta tidig kväll, rejäl sovmorgon och spela något utan att behöva sitta vid datorn/TVn.

Typ samma fråga är aktuell i Steam Deck tråden för mer input på frågan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat både skärm och delar i datorn i år. Datorn kändes mest som "maintenance" uppgradering där resultatet och förväntningarna stämde ganska bra överens, men skärmen blev jag riktigt nöjd med, hade inte kunnat föreställa mig den skillnaden.

Alienware AW3423DW - En 34" ultrawide OLED skärm som visat mig färger jag inte visste existerade, med en massa hertz. Tidigare hade jag två risiga TN paneler från 2008 (köptes nya för 900:-/st så de har aldrig varit bra) och en genomsnittlig 4k IPS kontorsskärm från 2019.

Datorn fick en bump från Intel 6700k till 13700k och färska ddr5 minnen.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Årets bästa köp?

Kostymen från Hacket London som jag fyndade i januari. Mörkblå i klassiskt snitt med byxor som levererades i rålängd, dvs fick lägga upp dem hos skräddare men då har de också perfekt längd nu.

Har haft ett behov av en kostym en tid men inte ägt någon som jag trivts med på flera år. Denna älskar jag och den kommer följa mig många år framöver.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Årets bästa köpt trodde jag skulle bli en 9000 BTU AC från EMAX för 2500 kr men det blev ju inte särskilt varmt när den väl kom, så kanske 2 kg mört som bete till kräftfiske? Vi fick runt 120 st, några med rejäla klor

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Vad är det ni lirar på den?

Gibbar 100% på PC och är egentligen inget fan av att lira med gamepad; men man var ju stor gameboy torsk som liten så jag vill tycka om steam deck.

Därför funderar på om ni har några tips på spel som passar sig väl till just handheld gaming eller lirar ni samma spel som ni lirat på pc (typ fps osv.) bara det att ni tycker det är gött att kunna ligga på soffan typ?

Jag tycker om enheten då den låter mig ligga och gosa med flickvännen i soffan (hon föredrar mobilspel) eller spela i hängmattan. Dessa är spelen jag kör/kört i sommar:

Myst
Riven (Myst sequel)

Myst III: Exile
Red Dead Redemption 2
Hogwarts Legacy
Dredge
Zelda: Windwaker
Hades
Zelda: Breath of the Wild
Assassin's Creed IV: Black Flag
American Truck Simulator
Exo One
Worms Reloaded (pass-the-controller-multiplayer)
Fez
Slime Rancher
Dead Cells
SSX Tricky
Overload
Hollow Knight
Kirby 64: The Crystal Shards
Zelda: Ocarina of Time
Battle Chef Brigade
Antichamber
Anno 1800
SSX 3
Firmament

Multiplayer spel med blåtandskontrollers, funkar perfekt till stughänget/festen med vänner (obs: kräver USB-hub eller officiell dock):
Pummel party
Lovers in a dangerous spacetime
PlateUp!
Spelunky 1 & 2
Sonic All Stars Racing: Transformed Collection
Moving Out
Skullgirls
SpeedRunners
Jackbox Party Pack (3 + 7)
Gang Beasts
Fling to the finish

Har försökt spela Battle Bit som FPS men det är inget för mig. Skall jag spela FPS blir det på gaming riggen.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Surdeg 🍞

Ipad Air med Apple Pencil, fantastisk maskin. Har inte haft en platta sedan Nexus 7 så riktigt mysigt att läsa Marvel Unlimited, rita och kolla på serier. Samt lira lite Marvel Snap.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag tycker om enheten då den låter mig ligga och gosa med flickvännen i soffan (hon föredrar mobilspel) eller spela i hängmattan. Dessa är spelen jag kör/kört i sommar:

Myst
Riven (Myst sequel)

Myst III: Exile
Red Dead Redemption 2
Hogwarts Legacy
Dredge
Zelda: Windwaker
Hades
Zelda: Breath of the Wild
Assassin's Creed IV: Black Flag
American Truck Simulator
Exo One
Worms Reloaded (pass-the-controller-multiplayer)
Fez
Slime Rancher
Dead Cells
SSX Tricky
Overload
Hollow Knight
Kirby 64: The Crystal Shards
Zelda: Ocarina of Time
Battle Chef Brigade
Antichamber
Anno 1800
SSX 3
Firmament

Multiplayer spel med blåtandskontrollers, funkar perfekt till stughänget/festen med vänner (obs: kräver USB-hub eller officiell dock):
Pummel party
Lovers in a dangerous spacetime
PlateUp!
Spelunky 1 & 2
Sonic All Stars Racing: Transformed Collection
Moving Out
Skullgirls
SpeedRunners
Jackbox Party Pack (3 + 7)
Gang Beasts
Fling to the finish

Har försökt spela Battle Bit som FPS men det är inget för mig. Skall jag spela FPS blir det på gaming riggen.

Tack för utförligt svar och en gedigen lista. Oddsen för ett köp är lägre nu!

Allt gott.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

samsung 75" qn95b för 10490

Permalänk
Medlem

Festool OF1400 handöverfräs med anslag för skena. Plötsligt kan man göra en del finsnickeri och det blir bra. Aldrig förstått hur schyssta ytor man kan få med fräs