Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Går dock rätt enkelt att byta till tex en MP600 mini på den om man behöver mer utrymme Gjorde det på min surface laptop 4 nyss!

https://www.xda-developers.com/how-to-change-ssd-surface-lapt...

Ja isåfall är datorn riktigt trevlig. Allt annat än "släpbar" 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Produkt: Seagate IronWolf Pro 4TB ( Recertified )
Länk: https://compu-mail.se/sv/p/seagate-ironwolf-pro-harddisk-st40...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5160211
Pris: 607kr

OBS! Recertified har endast 6 mån garanti ifrån Seagate.
Beställde två stycken, bulkförpackning med fabriksförseglade påsar, de har garanti fram till Dec 2023.

Edit: Slut

Någon annan som fått sin order makulerad? När jag beställde stod det att dom hade 16 stycken kvar, men jag gissar att dom kanske hade fel på lagersystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon annan som fått sin order makulerad? När jag beställde stod det att dom hade 16 stycken kvar, men jag gissar att dom kanske hade fel på lagersystemet.

Jag också. Det var 20 st kvar när jag beställde 2 st, och fick ordern makulerad idag utan förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon annan som fått sin order makulerad? När jag beställde stod det att dom hade 16 stycken kvar, men jag gissar att dom kanske hade fel på lagersystemet.

Köpte 2 och dom är registrerade i postnords app

Permalänk
Skrivet av THB:

Produkt: iQunix F97 (Olika färger och MX brytare)
Länk: https://www.inet.se/produkt/6102960/iqunix-f97-variable-x-wir...
Kategori: Tangentbord
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7173639
Pris: 1899kr

Tänkte dela med mig lite efter att ha använt tangentbordet i över en månad.
Jag köpte själv mitt F97 i utförandet Knight, alltså svarta keycaps. Jag kommer inte gå in mycket på dessa då de nedsatta tangentborden har annorlunda keycaps.
Det jag tänkte förvarna om är att även om tangentbordet ser snyggt ut, så är det lite opraktiskt med att piltangenterna, numeriska delen samt del, home etc. inte separerade på något sätt. Jag skulle gärna sett att "gränserna" mellan de vanliga tangentbordsdelarna skulle gå att känna av, t.ex. med en kant av tangenterna som sticker ut (t.ex. höger kant av Del, Backspace, Enter eller vänster kant av Home, Num, 7, 4, 1). Det kanske blir bättre om ett par månader, men som det ser ut nu så har jag inte kunnat ställa om muskelminnet än och måste kolla på tangentbordet om jag ska använda tangenter som ligger höger om Enter (även svårt att hitta Delete, trycker oftast på Print Screen eller Home istället ) - och det hjälper inte om det är mörkt, då iaf på Knight modellen så är inte keycapsen shine-through...
Jag hoppas att det går att vänja sig vid layouten över tid men tänkte varna andra då jag inte tänkte det blir så stor skillnad.
Annars är jag supernöjd, kvaliteten är topp, batteritiden acceptabel, många anslutningsalternativ, och brytarna låter fint. Köpte iofs min Knight version för 2890kr 990kr men tycket det är väldigt prisvärt även för 1899kr

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Har Surface Laptop 4 från Inet svenskt eller engelsk layout på keyboarden?
Bilderna visar inte nordisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har Surface Laptop 4 från Inet svenskt eller engelsk layout på keyboarden?
Bilderna visar inte nordisk.

Har aldrig varit med om att Inet någonsin haft annat än nordiska tangenter på de datorer som köps in och då jobbade jag själv där under många år.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har aldrig varit med om att Inet någonsin haft annat än nordiska tangenter på de datorer som köps in och då jobbade jag själv där under många år.

Jo det var väl det jag förmodade.
Men skulle faktiskt behöva engelsk layout denna gång.
MS tar 110 pund för helt nytt keyboard. Vet inte om man bara kan byta ut capsen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har Surface Laptop 4 från Inet svenskt eller engelsk layout på keyboarden?
Bilderna visar inte nordisk.

Köpt en och den har nordisk layout, så svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Produkt: AMD Ryzen 7 7800X3D
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/358198-AMD-Ryzen-7-7800X...
Kategori: Processorer
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8053700
Pris: 5290kr

Kanske inte så mycket ett fynd med 100 kr i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimbus:

Kanske inte så mycket ett fynd med 100 kr i sammanhanget.

Antar att du jämför med näst billigast enligt prisjakt, alltså ifrån Senetic.se? Räknade du med 200 kr i fraktkostnad, två veckors leveranstid och tveksamt omdöme?

Permalänk
Medlem

2289kr hade varit en rätt bra deal, men ska väl vara 5.289 kr?
Jag hade hellre kört webhallen än sparat en krona på något (danskt?) bolag jag aldrig hört talas om förut och som jag inte hittar någon tydlig info på deras hemsida vad de har för orgnr mm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W

Vågar man köpa fyndvaror från Webhallen när de bara har Max 1års garanti på fyndvarorna.

Netonnet har samma garantier på fyndvarorna som nya.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Roger W

Vågar man köpa fyndvaror från Webhallen när de bara har Max 1års garanti på fyndvarorna.

Netonnet har samma garantier på fyndvarorna som nya.

Nej, för det tyder på att grejerna kan ha blivit använda, hur mycket? Det vet inte…

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Roger W

Vågar man köpa fyndvaror från Webhallen när de bara har Max 1års garanti på fyndvarorna.

Netonnet har samma garantier på fyndvarorna som nya.

Skrivet av Haiwa:

Nej, för det tyder på att grejerna kan ha blivit använda, hur mycket? Det vet inte…

Själva butiken lämnar kanske 1års garanti men sedan har du ju tillverkarens garanti, tex bevis med kvitto.
Många tillverkare har ju 3års garanti eller längre när man registrerar sin produkt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Själva butiken lämnar kanske 1års garanti men sedan har du ju tillverkarens garanti, tex bevis med kvitto.
Många tillverkare har ju 3års garanti eller längre när man registrerar sin produkt.

Då är frågan ifall de ens får lämna mindre än 2 år garanti. Det är ju trors allt elektronik som de säljer. Med den rättoriken skulle ju elektronikföretag kunna sälja nya varor som begagnade för att gå runt 2 år garanti, eller är jag helt ute å cyklar? 🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Då är frågan ifall de ens får lämna mindre än 2 år garanti. Det är ju trors allt elektronik som de säljer. Med den rättoriken skulle ju elektronikföretag kunna sälja nya varor som begagnade för att gå runt 2 år garanti, eller är jag helt ute å cyklar? 🤔

Garanti är frivilligt. Däremot så har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år där försäljaren har 2 års bevisbörda att påvisa att du är den som har orsakat felet på produkten, sista året ligger bevisbördan på dig där du måste kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Roger W

Vågar man köpa fyndvaror från Webhallen när de bara har Max 1års garanti på fyndvarorna.

Netonnet har samma garantier på fyndvarorna som nya.

Nu var ju inte den här 7800x3d processorn en fyndvara på webhallen?

Jag handlar så gott som aldrig fyndvaror, så har inte mycket råd att ge gällande dem om jag ska vara ärlig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Däremot så har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år där försäljaren har 2 års bevisbörda att påvisa att du är den som har orsakat felet på produkten, sista året ligger bevisbördan på dig där du måste kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Så långt är jag också med, men gäller det alltid rakt av utan undantag även på fyndvaror?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Garanti är frivilligt. Däremot så har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år där försäljaren har 2 års bevisbörda att påvisa att du är den som har orsakat felet på produkten, sista året ligger bevisbördan på dig där du måste kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Ah tackar för svar 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Garanti är frivilligt. Däremot så har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år där försäljaren har 2 års bevisbörda att påvisa att du är den som har orsakat felet på produkten, sista året ligger bevisbördan på dig där du måste kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

@Danieleet

Även när det står i beskrivningen på fyndvarorna att det är 1 års garanti?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Danieleet

Även när det står i beskrivningen på fyndvarorna att det är 1 års garanti?

"Genom att köpa en fyndvara är köparen medveten om eventuella avvikelser på produktens art, funktion eller mängd och godkänner dessa avvikelser som de facto och går inte att reklamera för. Vilka avvikelser fyndvaror kan innehålla gentemot sin ursprungsprodukt hittar du här. Om fyndvarans funktion inte uppfylls utöver avvikelserna har köparen rätt att klaga på felet och få det åtgärdat av Webhallen eller tillverkaren."

https://www.webhallen.com/se/info/11-Fyndvaror

Med detta menas till exempel om du köper en TV via fyndhörnan med en död pixel, så kan du givetvis inte reklamera TV:n på grund av den döda pixeln då detta stod i beskrivningen när du köpte TVn som fyndvara till rabatterat pris.

Skulle det däremot visa sig att TVn inte startar när du fått hem den, eller att den helt plötsligt slutar fungera efter 1,5 år utan att du har orsakat detta fel, så kan du nyttja reklamationsrätten.

Skulle däremot felet ske efter 2 år har passerat så ligger det på dig att bevisa att felet var ursprungligt/inte orsakat av dig.

Efter 3 år har passerat så gäller inte längre reklamationsrätten.

Sen är som sagt reklamation och garanti två olika grejer, garantin är frivillig för försäljaren att erbjuda. Reklamationsrätten har du i 3 år (extra förmånlig för köparen första 2 åren där bevisbördan ligger på försäljaren) oavsett om du under första året har garanti som försäljaren frivilligt har gett dig.

Permalänk
Medlem

Jag köper fyndvaror på webbhallen hela tiden. Läs beskrivningen noga, lägg märke till vilken nivå av Fyndvara det är etc. Aldrig varit något problem, beskrivningarna har alltid stämt överens med varan.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Antar att du jämför med näst billigast enligt prisjakt, alltså ifrån Senetic.se? Räknade du med 200 kr i fraktkostnad, två veckors leveranstid och tveksamt omdöme?

Sorry, my bad. Verkade som att priset legat på 5390 kr ett bra tag (bl.a. Inet och Amazon), men just nu verkar de ha högre pris. Så jämfört med dessa en hyfsad deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

En väldigt prisvärd powerbank och magsafe på samma gång. Laddar trådlöst. Passar till iPhone perfekt och magneten sitter väldigt hårt och stabilt.

Finns fast speed på 18W genom usb-c utgång. Väger nästan ingenting, laddas upp också fort genom 18W. Man kan förresten också även ladda med lightning så du slipper behöva ta med dig två kablar om du har iPhone. 5000 mah för endast 149 kr, vilket jag anser är ett kap.

Produkt: Magsafe och powerbank 5000 mah
Länk:
https://www.netonnet.se/art/produktvaljare/laddning/resa/ande...
Kategori: batteri
Pris: 149kr

Jag antar (kanske felaktigt) att du äger denna själv?
Vet du då om den stödjer pass-through? Kan jag t.ex. koppla in powerbanken i väggen och använda den som en trådlös laddare? Kan jag även ladda trådlöst och med kabel samtidig?
Det finns ingen ingen recensioner och Andersson är ju ofta hit or miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Roger W

Vågar man köpa fyndvaror från Webhallen när de bara har Max 1års garanti på fyndvarorna.

Netonnet har samma garantier på fyndvarorna som nya.

Jag köpte en Arctic Liquid Freezer 280 mm som fyndvara från Webhallen som gick sönder strax efter deras 1-års garantiperiod. De vägrade såklart hjälpa till.

Det slutade med att jag mailade Arctic’s support direkt och de kunde hjälpa mig förutsatt att jag stod för fraktkostnaden ner till Tyskland?. Skulle gå på 300 kr, så jag struntande i det och tryckte in min Noctua NH-D15 istället igen.

Jag skulle personligen inte köpa fyndvaror därifrån igen. Men det beror såklart också på vad man tänkt köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag köpte en Arctic Liquid Freezer 280 mm som fyndvara från Webhallen som gick sönder strax efter deras 1-års garantiperiod. De vägrade såklart hjälpa till.

Det slutade med att jag mailade Arctic’s support direkt och de kunde hjälpa mig förutsatt att jag stod för fraktkostnaden ner till Tyskland?. Skulle gå på 300 kr, så jag struntande i det och tryckte in min Noctua NH-D15 istället igen.

Jag skulle personligen inte köpa fyndvaror därifrån igen. Men det beror såklart också på vad man tänkt köpa.

Du skulle hävdat reklamation istället för garanti så hade de varit tvungna att hjälpa till 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du skulle hävdat reklamation istället för garanti så hade de varit tvungna att hjälpa till 😊

Ja såhär i efterhand kan det tipset från er ha hjälpt mig mer. 😁 Får kika på om det gått mer än 3 år då och kanske börja bråka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Jag antar (kanske felaktigt) att du äger denna själv?
Vet du då om den stödjer pass-through? Kan jag t.ex. koppla in powerbanken i väggen och använda den som en trådlös laddare? Kan jag även ladda trådlöst och med kabel samtidig?
Det finns ingen ingen recensioner och Andersson är ju ofta hit or miss.

Hej
Var och handla efter tips.

Testade precis scenario som du frågade efter och det fungerar. Det går att använda den som en laddplatta när den är ansluten med kabel och laddas.

Notera att jag behövde trycka på dess strömknapp för att aktivera laddningen annars fungerar den som en MagSafe platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Jag antar (kanske felaktigt) att du äger denna själv?
Vet du då om den stödjer pass-through? Kan jag t.ex. koppla in powerbanken i väggen och använda den som en trådlös laddare? Kan jag även ladda trådlöst och med kabel samtidig?
Det finns ingen ingen recensioner och Andersson är ju ofta hit or miss.

Tyvärr ingen passthrough när jag testade? Men verkar som det kanske gå ändå med tanken på förra kommentaren.

Edit: testade igen idag och gjorde som föregående skribent beskrev och det verkar fungerar!

Dock långsam laddning men det fungerar, helt sjukt. Visste inte ens att det skulle gå.

Då kan man ju använda den här batteriet som trådlös laddare!