Bethesda överraskar med Quake II-lansering

Permalänk
Melding Plague

Bethesda överraskar med Quake II-lansering

Uppfräschad version av det legendariska förstapersonsspelet har släppts med nytt innehåll, multiplayerstöd, co-op och visuella förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YEAS!

Altså man kan aldrig få nog av Quake! MER MER MER!

Permalänk
Medlem

Blir att titta närmare på när tillfälle ges. Måste ju säga att det är kul att vi nu har två upphottade utgåvor av klassikern.

Ser gärna mer sånt här, speciellt när befintliga ägare också får tillgång utan att behöva betala extra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Väldigt glad nyhet

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Hehe! Man upplevde det ju som bättre än nya "enhanced version" när man skaffade ett Voodoo-kort runt 1998/1999

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Phong Shading is back baby!
Hoppas på samma behandling av III'an.

Permalänk
Medlem

RTX med månne?

Permalänk
Medlem

Såg helt meh ut ju. Kunde dom inte fixat till det ordentligt ist i klass med Champions

Permalänk
Medlem

Juste med nya banor.
Gällande förbättrad ljussättning så finns ju redan Quake II RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Såg helt meh ut ju. Kunde dom inte fixat till det ordentligt ist i klass med Champions

Det hade väl förstört känslan?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Triton242:

RTX med månne?

Det finns sedan 2019!

Permalänk
Medlem

Bästa i serien med bästa musiken!

Permalänk
Medlem

Sköna flashbacks man får good old times, minns när man var på fritidsgården och de hade datorer där som man kunde lana på och köra death match.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

RTX med månne?

Permalänk
Medlem

Ok för när jag kollade på systemkvar och rekommenderade m.m står det inget om det.

Permalänk
Medlem

Edit: Kört lite nu och Remastered versionen är verkligen riktigt fräck. Många roliga nyheter, bra jobbat där! Enda jag inte hittat är hur man gör HUD lite mindre.

Säkert? Q2 RTX på Steam har ingen uppdatering sedan 18e April i år. Q2 RTX stödjer dessutom inte expansionerna (iaf har det varit så tidigare).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Farsan vill skriva i Word, ber mig göra ett break!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig spelat just Q2, så det är väl daga nu gissar jag? Är det vettigt spenderad tid 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Såg helt meh ut ju. Kunde dom inte fixat till det ordentligt ist i klass med Champions

1. Det är en gratis förbättring.
2. Då hade det inte längre varit en QoL-uppdatering, utan ett helt annat spel

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Känns ju verkligen helt ointressant när RTX Q2 finns, varför inte bara lansera expansionerna dit?

Permalänk
Medlem

Då jag spelade orginalet när jag var yngre så blev jag glad när jag läste om en kommande remaster eller uppfräschning, men jag hade nog väntat mig mer än detta. Spelet är såpass bra och det var ju ett bra tag sen det släpptes så en riktig remaster med dagens grafik hade varit bättre.

Permalänk
Medlem

Det var ju ingen solklar förbättring

Exempel

Här ser vattnet mycket mer realistiskt ut i RTX versionen och vallen med berg/sten ser inte heller lika mycket ut som ett spel från sent 90-tal.

Däremot tycker jag detta vapen ser lite bättre ut i remaster (och troligtvis i originalet?)
Där RTX versionen har vad ser ut som 2 gröna knappar har remaster lite mer detalj, om än lite suddigare.

Tänkte dra något exempel till, men bilduppladningsfunktionen bråkar (även fast bilderna är sparade i mindre än 1920x1080).

Permalänk
Medlem

Nice! Spelar ettan just nu Verkligen kul att de förfinar och lägger till add-ons gratis också. RTX i all ära men föredrar officiella versionen. Det är mycket ljusare i RTX till exempel och Quake ska vara mörkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har nog aldrig spelat just Q2, så det är väl daga nu gissar jag? Är det vettigt spenderad tid 2023?

imho, nej. Lägg tiden på något annat, Halo MCC är betydligt bättre på alla sätt. Quake 3 Arena hade jag nog kunnat tänka mig att återuppleva. Hårt kritiserat skitkul spel.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag ingen nostalgi för Q1 eller 2. Däremot körde jag Q3A mycket. Det var det och UT.

Men ettan och tvåan har väl single player medan Q3A är enbart mot bots om man kör själv.

De är säkert bra spel men körde Q3A på en retrodator för ett tag sedan och det spelet är så himla kul även om man bara kör med bots.

Det enda av Q2 jag kört var en demo av PS1 versionen som kom på en demo skiva i Playstation magasinet för länge sedan.

Kört Q4 också men var inte så bra tyckte jag. Hade en väldigt minnesvärd scen dock när man sågas sönder.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än att rekommendera er som vill spela Q2 story mission co-op att joina någon survival server.
Det var verkligen en av dom bättre gaming experiences jag haft faktiskt, att få spela genom banorna med någon/några och inte vara helt själv.

edit: Dom 2 som spelade med mig körde på konsoll och det fungerade hur bra som helst i story mode.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Glömde bort att Q2 var så här jäkla bra. 😁

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Undrar om de gjort det själva eller om de använt AI typ som med morrowind.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

sv_cheats 1

God

impulse 9

lets get to it !!!

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Uppfräschad version av det legendariska förstapersonsspelet har släppts med nytt innehåll, multiplayerstöd, co-op och visuella förbättringar.

Läs hela artikeln här

Quake 2 har väl haft Coop i årtionden på PC.