Bethesda överraskar med Quake II-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ingen kan ju köpt spelet på 90talet

Jo,
Men har inte allt gammalt väl organiserat så var lite lat och GOGade istället för att leta.

Permalänk
Medlem

Synd att det var Q2 bara. Helt klart det spelet med sämsta känslan i serien (Jag räknar inte med Q4 såklart). Som någon skrev tidigare vore en uppfräschning av Q3 Arena grymt! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxxter:

Gänget bakom AQ2World som släppte AQtion på Steam ska kolla på att ta sig an denna uppgift

Under tiden kan man redan njuta av Action Quake 2 varje kväll genom matcher som anordnas i #pickup via discord.aq2world.com

Tack hörrni för både för infon, tipset så som nostalgitrippen till hjärtat, varm och rörd blev man när 98-00 hörde av sig ❤️

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Synd att det var Q2 bara. Helt klart det spelet med sämsta känslan i serien (Jag räknar inte med Q4 såklart). Som någon skrev tidigare vore en uppfräschning av Q3 Arena grymt! 😎

Q2 i single player har i princip samma känsla som Q3 single player fast med mindre eller utan aircontrol (minns inte vilket), däremot var nätkoden inte särskilt bra (den var lysande när den kom) jämfört med Q3. Vad gäller en uppfräschning av Q3 Arena har det ju redan gjorts iom Quake Live, spela det om du är sugen på Q3 action, kostar väl en 30 lapp på Steam. Finns både FFA och CA (RA) servrar som i princip är populerade dygnet runt, går också att spela TDM och CTF pickups alla kvällar i veckan, är du sugen på dueller får du nog räkna med att skolas av en del hardcore tryhards som är rätt vassa

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Q2 i single player har i princip samma känsla som Q3 single player fast med mindre eller utan aircontrol (minns inte vilket), däremot var nätkoden inte särskilt bra (den var lysande när den kom) jämfört med Q3. Vad gäller en uppfräschning av Q3 Arena har det ju redan gjorts iom Quake Live, spela det om du är sugen på Q3 action, kostar väl en 30 lapp på Steam. Finns både FFA och CA (RA) servrar som i princip är populerade dygnet runt, går också att spela TDM och CTF pickups alla kvällar i veckan, är du sugen på dueller får du nog räkna med att skolas av en del hardcore tryhards som är rätt vassa

Tror inte Quake Live riktigt räknas som en uppfräschning på samma sätt som Q1 och Q2 remasters. Det är mer en vidareutveckling av Quake 3. Och så är avsaknaden av grafiskt våld och gibs ganska tråkigt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tror inte Quake Live riktigt räknas som en uppfräschning på samma sätt som Q1 och Q2 remasters. Det är mer en vidareutveckling av Quake 3. Och så är avsaknaden av grafiskt våld och gibs ganska tråkigt.

Bara att prenumerera på gibs i workshopen så får du samma "grafiska våld" som i Q3.

Vad är egentligen skillnaden på en refresh och en remaster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Bara att prenumerera på gibs i workshopen så får du samma "grafiska våld" som i Q3.

Vad är egentligen skillnaden på en refresh och en remaster?

Tror inte referesh är riktigt en grej, i alla fall ingen terminologi som jag stött på innan.

Men med Quake 2 remastern så har man ju gjort omfattande arbete på spelmotorn och skapat nya modeller, så att spelet ska kännas och se bra ut på moderna maskiner, men samtidigt bibehålla så mycket av den ursprunliga känslan som möjligt.

Finns en bra artikel här: https://bethesda.net/en/article/6NIyBxapXOurTKtF4aPiF4/enhanc...

Själv I alla fall upplever jag en mäkbar skillnad mellan Quake Live och klassiska Quake 3, vilket jag föredrar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tror inte referesh är riktigt en grej, i alla fall ingen terminologi som jag stött på innan.

Men med Quake 2 remastern så har man ju gjort omfattande arbete på spelmotorn och skapat nya modeller, så att spelet ska kännas och se bra ut på moderna maskiner, men samtidigt bibehålla så mycket av den ursprunliga känslan som möjligt.

Finns en bra artikel här: https://bethesda.net/en/article/6NIyBxapXOurTKtF4aPiF4/enhanc...

Själv I alla fall upplever jag en mäkbar skillnad mellan Quake Live och klassiska Quake 3, vilket jag föredrar.

Låter precis som det man gjorde 2010 när man släppte QL

Permalänk
Medlem

En path tracing mod verkar vara på gång: https://www.destructoid.com/quake-2-remaster-is-now-getting-a...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vågar inte ens tänka på hur många timmar jag spenderat på Q2DM1.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL