Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Poängen var att du du klippte och klistrade selektivt.

Ska man tolka detta erbjudande är ju att 70% rabatt på en relativt marginellt sämre produkt ju just att ge prisavdrag med i detta fall 3000 kr/ca 25% för att kunna leverera på ett avtal där det inte längre finns ursprunglig vara att leverera. Sedan kan man förstås diskutera om det är skäligt, jag skulle hävda att det är det.

Sedan kan man förstås klandra Samsung för att ha dåligt lagersystem och säkerligen sätta i system att sälja produkter de TROR eller är på väg att returneras (som verkar vara fallet här när man ser hur vissa kollin sett ut.), men de försöker åtminstone göra rätt för sig och inte bara ensidigt häva.

Hur man kan hävda att QN85 är likvärdig QN95 är beyond me. Fråga Laxpudding om de är likvärdiga du.

Sen får du gärna som sagt komma med en enda källa som stödjer din åsikt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur man kan hävda att QN85 är likvärdig QN95 är beyond me. Fråga Laxpudding om de är likvärdiga du.

Var skrev jag att den var likvärdig? Skrev tydligt att det var en marginellt sämre produkt men också med ytterligare prisavdrag.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Var skrev jag att den var likvärdig? Skrev tydligt att det var en marginellt sämre produkt men också med ytterligare prisavdrag.

Okej men i konsumentköplagen står det uttryckligen likvärdig ersättningsprodukt. Inte marginellt sämre produkt.

Och för tredje gången, kom gärna med en enda källa till dina tidigare påståenden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej men i konsumentköplagen står det uttryckligen likvärdig ersättningsprodukt. Inte marginellt sämre produkt.

Och för tredje gången, kom gärna med en enda källa till dina tidigare påståenden.

Vi vänder på det då? Vad tycker du är likvärdig ersättningsprodukt förutom EXAKT samma produkt? Samsung kommer hävda att att 95C är nyare och bättre och kommer då kosta mer, så då kommer du skulle du skrika på att de vill ha en mellanskillnad där på samma sätt som de drar av för ovan nämnda TV som är sämre.

Vilka påståenden dillar du om? Helt omöjligt att förstå vad du citerar för första gången så var inlägget om att du utelämnade information hos konsumentverket samt hänvisade till reklamationsrätt och det var väl knappast något som behövde källa, eller?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Är dessa erbjudanden från Samsung nått som kommer med nån form av regelbundenhet? Och får man nån notis eller nått när de kommer, eller lär man kolla hela tiden på Benify / Samsung?

Är liiiiite smått avis på er som fick det där erbjudandet på 85 tummaren måste jag säga...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Är dessa erbjudanden från Samsung nått som kommer med nån form av regelbundenhet? Och får man nån notis eller nått när de kommer, eller lär man kolla hela tiden på Benify / Samsung?

Är liiiiite smått avis som fick det där erbjudandet på 85 tummaren måste jag säga...

Rekomenderar varmt att hålla koll på: https://www.sweclockers.com/forum/trad/999559-dagens-fynd-bar...

Där jag fick tips om både Samsung 75" och Tab S8+ i höstas... Farlig tråd för de som har svårt att skilja på behöva och villhöva.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Som redan kommenterat av andra så är det en tolkningsfråga och jag tror knappast arn kommer gå på den linjen precis.. Inte minst här när man inte ens pratar om ersättning för en skadad produkt utan något som inte ens levererats och som inte ens går att leverera.

Att jämföra 4060 mot 4090 kändes ju rätt långsökt. Det är ju inte i närheten av samma klass... 3080ti vs 3090 kanske är mer lämplig It-jämförelse..... Samma storlek, upplösning och teknik men 3090 kanske inte ens går att leverera då den var en svindyr "enhörningsprodukt" men 3080ti finns fortfarandei lager..

I lagens mening är det ingen som helst skillnad på att varan är trasig/felaktig vid leverans, eller att inte leverera varan överhuvudtaget. I båda fallen så är det tal om en "felaktig vara" och de följder som KKL nämner vid just "fel på varan" är således applicerbara. Varför skulle det ur lagens mening vara skillnad på de två fallen? Är det mer synd om en kund som fått en trasig vara, än den som inte får varan överhuvudtaget?

Skrivet av Henrico:

Vi vänder på det då? Vad tycker du är likvärdig ersättningsprodukt förutom EXAKT samma produkt? Samsung kommer hävda att att 95C är nyare och bättre och kommer då kosta mer, så då kommer du skulle du skrika på att de vill ha en mellanskillnad där på samma sätt som de drar av för ovan nämnda TV som är sämre.

Vilka påståenden dillar du om? Helt omöjligt att förstå vad du citerar för första gången så var inlägget om att du utelämnade information hos konsumentverket samt hänvisade till reklamationsrätt och det var väl knappast något som behövde källa, eller?

Enligt KKL ska avhjälpande eller omleverans ske utan kostnad för konsumenten. En konsument ska således inte behöva godkänna en sämre vara (om man inte själv vill såklart). Säljaren kan såklart erbjuda en bättre vara, och köparen kan gå med på att betala en mellanskillnad för att få den bättre varan, men det är inget säljaren kan kräva, för köparen har rätt till en likvärdig vara utan kostnad. I sista hand kan man alltså häva köpet, och kräva skadestånd för att köpa samma vara hos en annan säljare. Så om säljaren inte vill punga ut för att man ska köpa varan hos en konkurrent, så kan det nog vara ekonomiskt fördelaktigt att ge en något dyrare och bättre vara, än att betala ett skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Är dessa erbjudanden från Samsung nått som kommer med nån form av regelbundenhet? Och får man nån notis eller nått när de kommer, eller lär man kolla hela tiden på Benify / Samsung?

Är liiiiite smått avis som fick det där erbjudandet på 85 tummaren måste jag säga...

Undrar fortfarande om den ursprungliga kampanjen verkligen var riktigt menad eller om det bara var ett misstag. Har aldrig sett så stora rabatter från Samsung tidigare, även via Benify. Men det som talar emot ett misstag är att de i så fall måste gjort samma misstag igen då erbjudandet kom tillbaka lite senare (om än väldigt kortvarigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Undrar fortfarande om den ursprungliga kampanjen verkligen var riktigt menad eller om det bara var ett misstag. Har aldrig sett så stora rabatter från Samsung tidigare, även via Benify. Men det som talar emot ett misstag är att de i så fall måste gjort samma misstag igen då erbjudandet kom tillbaka lite senare (om än väldigt kortvarigt).

Nej, de vill bli av med lagret. När nya modeller anländer. Ibland kan det säkert också vara att ta marknadsandel som när de hade bra priser på sina tablets. De har gigantiska marginaler eftersom de tillverkar nästan alla delar själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Nej, de vill bli av med lagret. När nya modeller anländer.

Kanske, men t.ex. QN95B 77" som gick för 10495:- via Benify, kostar fortfarande som lägst 29990:- och då är redan rabatterad.
https://www.hifiklubben.se/samsung-qe75qn95b-neo-qled-tv/samqe75qn95b/?q=qn95b

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Vi vänder på det då? Vad tycker du är likvärdig ersättningsprodukt förutom EXAKT samma produkt? Samsung kommer hävda att att 95C är nyare och bättre och kommer då kosta mer, så då kommer du skulle du skrika på att de vill ha en mellanskillnad där på samma sätt som de drar av för ovan nämnda TV som är sämre.

Vilka påståenden dillar du om? Helt omöjligt att förstå vad du citerar för första gången så var inlägget om att du utelämnade information hos konsumentverket samt hänvisade till reklamationsrätt och det var väl knappast något som behövde källa, eller?

Jag har redan skrivit vad som anses vara en likvärdig vara: lagen och ARN ger tolkningsföreträde till konsumenten/köparen i sådana här fall. Om det var viktigt för köparen att tvn hade lilafärgad ram så ska ersättningstvn ha lila ram. Om det istället var viktigt för köparen att fjärrkontrollen hade en dedikerad Netflixknapp så måste ersättningstvn ha en dedikerad Netflixknapp. Om det var viktigt för köparen att tvn är 75", har 1000 dimming zoner, one connect box och 40W högtalare så ska ersättningstvn ha motsvarande. Samsung har inte rätt att kräva någon mellanskillnad. Hur svårt kan det vara att förstå?

Snyggt att försöka vända bevisbördan istället för att presentera någon källa som styrker dina felaktiga påståenden. Jag har länkat konsumentverket och lawline som styrker mina. Orkar inte debattera med dig mer nu, du verkar inte kunna ändra åsikt eller erkänna att du har fel när du blir motbevisad. Kan du presentera en källa som motbevisar mig så lovar jag att be om ursäkt för att jag har fel.

Skrivet av Blomman90:

I lagens mening är det ingen som helst skillnad på att varan är trasig/felaktig vid leverans, eller att inte leverera varan överhuvudtaget. I båda fallen så är det tal om en "felaktig vara" och de följder som KKL nämner vid just "fel på varan" är således applicerbara. Varför skulle det ur lagens mening vara skillnad på de två fallen? Är det mer synd om en kund som fått en trasig vara, än den som inte får varan överhuvudtaget?

Enligt KKL ska avhjälpande eller omleverans ske utan kostnad för konsumenten. En konsument ska således inte behöva godkänna en sämre vara (om man inte själv vill såklart). Säljaren kan såklart erbjuda en bättre vara, och köparen kan gå med på att betala en mellanskillnad för att få den bättre varan, men det är inget säljaren kan kräva, för köparen har rätt till en likvärdig vara utan kostnad. I sista hand kan man alltså häva köpet, och kräva skadestånd för att köpa samma vara hos en annan säljare. Så om säljaren inte vill punga ut för att man ska köpa varan hos en konkurrent, så kan det nog vara ekonomiskt fördelaktigt att ge en något dyrare och bättre vara, än att betala ett skadestånd.

Tack, äntligen någon som har koll. Jag ger upp nu, orkar inte argumentera emot honom mer 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Ni som valde 85 tum hur långt från tvn sitter ni? Sitter själv ca 3-3.1m från tvn som mest. Lite orolig ifall den är för stor

Permalänk
Skrivet av Tswfootball:

Ni som valde 85 tum hur långt från tvn sitter ni? Sitter själv ca 3-3.1m från tvn som mest. Lite orolig ifall den är för stor

Vi sitter typ 5m ifrån så inte så givande svar, men 3m tror jag absolut är helt okej, börjar man komma närmare än så börjar det nog bli för stort (att man behöver röra på huvudet för att se kanterna av bilden, som att sitta för långt fram på bio.)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

85" QN95B var en extremt fin deal! Köpte själv för 35k, ångrar inte valet men sinnes bra kompromiss för 15k att 75" strulades bort!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Undrar fortfarande om den ursprungliga kampanjen verkligen var riktigt menad eller om det bara var ett misstag. Har aldrig sett så stora rabatter från Samsung tidigare, även via Benify. Men det som talar emot ett misstag är att de i så fall måste gjort samma misstag igen då erbjudandet kom tillbaka lite senare (om än väldigt kortvarigt).

Oklart om det var misstag el menat så, för det framgick ju tydligt att det var den rabatten (70% el vad det var) och det återkom också.

De har ju tidigare haft hyfsad rabatt i samband med utförsäljning av förra årets modeller, någon gång under våren. Rabatten då brukar vara på samma nivå som, el oftast bättre, än vid BF. Men aldrig tidigare lika bra som detta nej.

Men det här har inte hanterats bra från deras sida, då det varit så olika hur det gått med beställningarna för folk. Olika modeller har tagit slut, för att sen komma in igen i omgångar.
En del har lyckats köpa direkt i första omgången, en del fick vänta länge men fick sen sin order makulerad och ersattes med en rabattkod. Sen i nästa steg liknande, där en del lyckades få igenom köp där men andra inte. Lyckades man inte få igenom köpet där så har en del ersatts med en ny kod för rejäl rabatt och andra bara för 10%.
Sen har visst en del som lyckats få igenom beställningarna fått skadade exemplar.

Jag har försökt beställa 75" åt föräldrarna i flera av stegen enligt ovan, men fått båda makulerade. Fick erbjudande om 10%-kod men svarade inte direkt på det och vid kontakt med supporten sen så kunde de inte ge den större rabatten.
Hade nog varit sugen på att försöka beställa 85" istället, men tvekat och då jag inte fick koden med mer rabatt blir det nog inget.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Undrar fortfarande om den ursprungliga kampanjen verkligen var riktigt menad eller om det bara var ett misstag. Har aldrig sett så stora rabatter från Samsung tidigare, även via Benify. Men det som talar emot ett misstag är att de i så fall måste gjort samma misstag igen då erbjudandet kom tillbaka lite senare (om än väldigt kortvarigt).

Tror också att den var avsiktlig då det producerats bilder som reklam där det står 70%. Samsung har ju såna här rabatter lite till och från på telefoner och surfplattor. Kan inte tänka mig att det skulle vara oavsiktligt. Samsung är ju dessutom kända för att subventionera sina produkter rejält i olika länder.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Hade jag inte haft ett behov av Ambilight hade det nog blivit ett köp.

*Bort*

Det finns ju en 150€ ambilight-app till Samsung nu för tiden annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vi sitter typ 5m ifrån så inte så givande svar, men 3m tror jag absolut är helt okej, börjar man komma närmare än så börjar det nog bli för stort (att man behöver röra på huvudet för att se kanterna av bilden, som att sitta för långt fram på bio.)

har själv en qe85qn95a, sitter på ca 3m avstånd. perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det finns ju en 150€ ambilight-app till Samsung nu för tiden annars.

Mjo men det blir aldrig lika bra som ambilight tänker jag.

Men när kidsen drar något i nuvarande tv kanske det får bli en 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Ni som valde 85 tum hur långt från tvn sitter ni? Sitter själv ca 3-3.1m från tvn som mest. Lite orolig ifall den är för stor

2 meter, kommer va som man är där IRL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det finns ju en 150€ ambilight-app till Samsung nu för tiden annars.

Vad är det för app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av selko:

Vad är det för app?

Kan det vara denna?

Permalänk
Skrivet av akikk:

har själv en qe85qn95a, sitter på ca 3m avstånd. perfekt.

Tack! Jag gick och testade vid Elgiganten och det var inte alls så farligt.

EG rekommenderar själv 3.5m bort men 3m var inte jobbigt på något sätt

Permalänk
Skrivet av Kilen:

Vid förlust och det är ju alltid en risk. ARN kostar inget förutom tid

Tack för svar.

Kan du utveckla lite? Är det rättegångs-avgifter av något slag?
(jag trodde att konsumentärenden, som konsument & med ARN involverade, inte kostade pengar överhuvudtaget. Oavsett vem som får rätt.)

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Tack för svar.

Kan du utveckla lite? Är det rättegångs-avgifter av något slag?
(jag trodde att konsumentärenden, som konsument & med ARN involverade, inte kostade pengar överhuvudtaget. Oavsett vem som får rätt.)

De har gjort sitt bästa och erbjudit ett antal val på de tvn som de har kvar i lager. Förutom årets modeller såklart vilket är förståeligt.

Helt sjukt att ni fortfarande inte är nöjda.

Permalänk
Skrivet av Tswfootball:

De har gjort sitt bästa och erbjudit ett antal val på de tvn som de har kvar i lager. Förutom årets modeller såklart vilket är förståeligt.

Helt sjukt att ni fortfarande inte är nöjda.

Det handlar inte om huruvida man är nöjd eller inte. Jag personligen är helt nöjd med Samsungs erbjudande. Det handlar om att Samsung måste leva upp till kraven som konsumentköplagen ställer på dem. Vilket de inte gör med nuvarande erbjudande. När "deras bästa" inte lever upp till minimikraven som lagen ställer så har Samsung ett problem. Som redan sagt så har man som konsument i slutändan rätt att köpa samma modell av tv i en annan affär och kräva Samsung på mellanskillnaden i skadestånd som ett s.k täckningsköp. Sen kan man ha en diskussion om lagen ställer för hårda krav mot företag och är för gynnsam för konsumenten, men det är en annan diskussion. Men att ta vara på sina rättigheter som konsument är inte "helt sjukt".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

De har gjort sitt bästa och erbjudit ett antal val på de tvn som de har kvar i lager. Förutom årets modeller såklart vilket är förståeligt.

Helt sjukt att ni fortfarande inte är nöjda.

Fast om man inte vill ha en 85"-TV så finns det ju inte särskilt bra alternativ. Endast betydligt mindre TV-apparater (55"), alternativt en betydligt sämre TV (QN85B). Varför ska man vara nöjd med det?

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Fast om man inte vill ha en 85"-TV så finns det ju inte särskilt bra alternativ. Endast betydligt mindre TV-apparater (55"), alternativt en betydligt sämre TV (QN85B). Varför ska man vara nöjd med det?

Det finns ju också 75" modellen i 8K (QN900B). Den är bättre. Såklart dyrare, men det är fortfarande 70% rabatt på den.
Vill man betala mindre har de näst bästa modell i lager - QN85B.

Val har man gott om, och det är inte heller som att de inte låter oss köpa något som de annars skulle ha i lager. De erbjuder allt som de har i lager. Att de ska erbjuda folk att köpa TVn från elgiganten och sen stå för det känns ju inte rätt någonstans.

Jag har dock inte koll vilken lag ni syftar på, men har inte tidigare vart med om butiker som erbjuder ens detta vi får nu efter att de vart tvungna att avbryta ett köp pga slut i lager.

Permalänk
Skrivet av Tswfootball:

Det finns ju också 75" modellen i 8K (QN900B). Den är bättre. Såklart dyrare, men det är fortfarande 70% rabatt på den.
Vill man betala mindre har de näst bästa modell i lager - QN85B.

Val har man gott om, och det är inte heller som att de inte låter oss köpa något som de annars skulle ha i lager. De erbjuder allt som de har i lager. Att de ska erbjuda folk att köpa TVn från elgiganten och sen stå för det känns ju inte rätt någonstans.

Jag har dock inte koll vilken lag ni syftar på, men har inte tidigare vart med om butiker som erbjuder ens detta vi får nu efter att de vart tvungna att avbryta ett köp pga slut i lager.

Man får såklart tycka precis vad man vill, men man kanske inte ska klaga på folk som tycker att företag ska följa de lagar vi har, särskilt när man inte ens har den minsta koll på konsumentköplagen (KKL) själv. Jag skulle råda dig att läsa på lite om den och dina rättigheter enligt den, det kan du garanterat ha nytta av i framtiden 👍

För övrigt är QN85B inte näst bästa modellen, det är QN90B.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

För övrigt är QN85B inte näst bästa modellen, det är QN90B.

Det näst bästa de har i lager

Sen har de som sagt QN900B i lager.

Skrivet av TobiasStockholm:

Man får såklart tycka precis vad man vill, men man kanske inte ska klaga på folk som tycker att företag ska följa de lagar vi har, särskilt när man inte ens har den minsta koll på konsumentköplagen (KKL) själv. Jag skulle råda dig att läsa på lite om den och dina rättigheter enligt den, det kan du garanterat ha nytta av i framtiden 👍

Av tidigare diskussion i tråden är det också tydligt att det är ganska friska tolkningar som gjorts

Men jag låter bli att kommentera vidare, folk blir helt enkelt aldrig nöjda.