Dock gamla moppar hade choke - vet inte hur det är med dagens och elvärmningen kanske är en försök till ersättning för dem...
Som redan skrivet så gick nog de lösa kardelerna ihop i varandra om det är parkabel och var det som gjorde att motorn hackade och gick ojämt, då om strömmen tas före regulator och likriktarbrygga så kan generatorn inte ge mer än viss mängd ström även om det kortsluts (strömmen begränsas hur stark magneten är) och det är också så regulatorer jobbar att man kortsluter generator på periodnivå (eller har en zener-shunt om generatorn är relativt klen) när spänningen till batteriet/elektroniken är tillräckligt högt då generator med öppen anslutning och fullgasar annars kan ge uppemot 70 Volt och tom. mer i spänning och det är svårt att bygga elektronik samt glödlampor som klarar den spänningen och ändå skall fungera bra vid 6/12 Volt
På moppar utan batterisystem så byggdes det att lamporna med viss effekt (= viss ström) fick generatorn att gå i strömgräns och då parkerade sig vid 6 eller 12 Volts nivå, medans var lampa avstängd kunde spänningen bli bra mycket högre. Därför hjälpte det inte att stoppa in glödlampor med högre effekt om inte dess spänning höjdes i motsvarande grad (för samma ström som innan) men med nackdelen att de lös dåligt vid tomgång och lägre varvtal.