Sliten sladd moppe - den kör dåligt

Permalänk
Medlem

Sliten sladd moppe - den kör dåligt

Hej, min moppe har nyligen börjat gå dåligt (den hackar fram, låter VÄLDIGT ojämnt och har lätt för att dö när man startar den). Jag kollade därför runt motorn och hittade denna sladd som går in i förgasaren som nästan har gått sönder helt. Vad är det för typ av sladd och vad är den till för? Kan den vara en anledning till att moppen går dåligt?
Det är en Derbi Senda Xtreme från 2005 (2200 mil) och förgasaren är en PHVA 14.

https://www.youtube.com/shorts/wE9YHeio5Nw

I slutet tänkte jag säga att jag gissar på att tjuvluft inte är problemet, då jag såg denna kabel som nästan är helt av.

Alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag lurar på att kabeln går till en värmare: https://dinhoj.se/uppvarmningskit-forgasare-derbi-16-2483

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag lurar på att kabeln går till en värmare: https://dinhoj.se/uppvarmningskit-forgasare-derbi-16-2483

Ser ut som det, tack! Vet du om man kan köpa bara själva sladden?

Permalänk
Medlem

Beror på om genomföringsstycket som går in i förgasaren går att plocka ut (ser misstänkt ut som att det är gjutmassa, tyvärr) .

även med 3 kardeler bör det fungerar men problemet för dig är nog att resterande spretande kardeler förmodligen glappade mot metallen i förgasaren och kortslöt/jordade ned så att det inte blev någon ström alls till avsedd del och förmodligen inte till resten av motorn heller - därav hackig gång.

med lödpenna och lödtenn går det att fixa mycket men det kan vara svårt att värma i genomföringen och få det att fästa/flyta ut om du skall löda in ny bit kabel (och sedan fixera så att det inte vibrerar av igen).

det bästa är om du kan hitta ny reservdel utan att du måste köpa helt ny förgasare och kostar en arm och ett ben - idag är mycket tyvärr byggt för att det inte skall gå att reparera (enkelt) utan man skall byta ut hela delar... dvs. nit istället för skruv, ingjutning istället för en dragavlastare etc.

oavsett när du fixat detta försäkra dig att fixera sladden så att det inte vibrerar och fladdrar längre vid stället - annars är det av där snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeroV2:

Hej, min moppe har nyligen börjat gå dåligt (den hackar fram, låter VÄLDIGT ojämnt och har lätt för att dö när man startar den). Jag kollade därför runt motorn och hittade denna sladd som går in i förgasaren som nästan har gått sönder helt. Vad är det för typ av sladd och vad är den till för? Kan den vara en anledning till att moppen går dåligt?
Det är en Derbi Senda Xtreme från 2005 (2200 mil) och förgasaren är en PHVA 14.

https://www.youtube.com/shorts/wE9YHeio5Nw

I slutet tänkte jag säga att jag gissar på att tjuvluft inte är problemet, då jag såg denna kabel som nästan är helt av.

Alla svar uppskattas!

Är du säker på att det bara är en en ledare i kabeln och inte två, likt den kabel @GooGeL länkade?

Tycker det ser ut som två runda cirklar på gjutmassan vilket talar för att det kan vara två ledningar i kabeln...

Frågan är hur komponenten är designad, om den är designad för att den negativa anslutningen går via motorn eller om ena ledaren är den negativa anslutningen, om det är två ledare i kabeln.

Permalänk
Medlem

Värmaren gick att ta bort på mina Derbi Senda som hade dom.
Och egentligen behövs dom bara om du brukar köra när det är under 5-10+ grader ute.

Hitta vart kabeln går och dra ut kontakten bara är vad jag gjorde när min kabel gick av.
Inget som märktes av alls förutom kallstarts egenskaper när jag körde vinter att den saknades.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk

som ovan nämner bara koppla ur kabeln den behöver ingen värmare iaf inte på sommaren kommer bara va lite tjurigare när det är kallt ute innan motorn blivit varm.

troligen har kardelerna legat och vibrerat mot metallen och kortslutit elsystemet till och från vilket resulterat i att tändsystemet imellanåt slutat skicka gnista där av att du upplevt den som tjurig att starta och ojämn gång när du väl fått igång den.

så kopplar du ur den helt så borde den gå bättre iaf nu när det är lite varmare utetemps.

inte värt 1700:- för en förvärmare gick att starta min gamla puch dakota i -20 utan någon förvärmning även om de va lite tjurigt så ska inte va nå problem på en modernare moped heller kan man tycka...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dock gamla moppar hade choke - vet inte hur det är med dagens och elvärmningen kanske är en försök till ersättning för dem...

Som redan skrivet så gick nog de lösa kardelerna ihop i varandra om det är parkabel och var det som gjorde att motorn hackade och gick ojämt, då om strömmen tas före regulator och likriktarbrygga så kan generatorn inte ge mer än viss mängd ström även om det kortsluts (strömmen begränsas hur stark magneten är) och det är också så regulatorer jobbar att man kortsluter generator på periodnivå (eller har en zener-shunt om generatorn är relativt klen) när spänningen till batteriet/elektroniken är tillräckligt högt då generator med öppen anslutning och fullgasar annars kan ge uppemot 70 Volt och tom. mer i spänning och det är svårt att bygga elektronik samt glödlampor som klarar den spänningen och ändå skall fungera bra vid 6/12 Volt

På moppar utan batterisystem så byggdes det att lamporna med viss effekt (= viss ström) fick generatorn att gå i strömgräns och då parkerade sig vid 6 eller 12 Volts nivå, medans var lampa avstängd kunde spänningen bli bra mycket högre. Därför hjälpte det inte att stoppa in glödlampor med högre effekt om inte dess spänning höjdes i motsvarande grad (för samma ström som innan) men med nackdelen att de lös dåligt vid tomgång och lägre varvtal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Dock gamla moppar hade choke - vet inte hur det är med dagens och elvärmningen kanske är en försök till ersättning för dem...

Som redan skrivet så gick nog de lösa kardelerna ihop i varandra om det är parkabel och var det som gjorde att motorn hackade och gick ojämt, då om strömmen tas före regulator och likriktarbrygga så kan generatorn inte ge mer än viss mängd ström även om det kortsluts (strömmen begränsas hur stark magneten är) och det är också så regulatorer jobbar att man kortsluter generator på periodnivå (eller har en zener-shunt om generatorn är relativt klen) när spänningen till batteriet/elektroniken är tillräckligt högt då generator med öppen anslutning och fullgasar annars kan ge uppemot 70 Volt och tom. mer i spänning och det är svårt att bygga elektronik samt glödlampor som klarar den spänningen och ändå skall fungera bra vid 6/12 Volt

På moppar utan batterisystem så byggdes det att lamporna med viss effekt (= viss ström) fick generatorn att gå i strömgräns och då parkerade sig vid 6 eller 12 Volts nivå, medans var lampa avstängd kunde spänningen bli bra mycket högre. Därför hjälpte det inte att stoppa in glödlampor med högre effekt om inte dess spänning höjdes i motsvarande grad (för samma ström som innan) men med nackdelen att de lös dåligt vid tomgång och lägre varvtal.

Den har separat choke. Värmaren behövs inte.

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Tändkabeln satt löst i gängan och glappade. Jag skruvade in den och moppen fungerade ordentligt igen. Tack för alla svar!