Rykte: AMD skippar toppklassen med nästa generations grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det blir lite ironiskt varje gång någon insinuerar "Köp AMD så får du problem" när jag, liksom en hel del andra Linux-entusiaster, haft färre problem med AMD-gpuer än Nvidior.

Det blir inte lika ironiskt om du fokuserar på målgruppen för grafikkorten, gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det blir inte lika ironiskt om du fokuserar på målgruppen för grafikkorten, gamers.

Vilket inkluderar mig, trots Linux.

Dessutom har jag läst en del positiva saker om AMDs drivrutiner för windows på sistone.

Men om det konsekvent är så att det inte går att använda AMD-kort för då smälter datorn och har varit sant i 20 år (i folks huvuden) så tja, då hoppas jag de satsar full tilt på AI och ni får som ni vill.

För om ett blanket statement som "folk köper vad som presterar och fungerar." (sen..förevigt? Till..nu och mot horisonten?) får en hel del tummar upp, då borde AMD fokusera mer på datacenter och AI. 15 år eller så och har varken presterat eller fungerat liksom, kill it off already. är folk helt marinerade på Nvidia även när de har i praktiken monopol då förtjänar de ett Nvidiamonopol i teorin även. Rent marknadsekonomiskt menar jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruskan:

Ja, man behöver inte det bästa grafikkortet för att kunna spela, jag nöjer mig med Nvidia RTX 30-serien

Absolut, köpte mitt 7600 kortet för att stilla mitt materiella habegär & UT GOTY flyter på bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vilket inkluderar mig, trots Linux.

Dessutom har jag läst en del positiva saker om AMDs drivrutiner för windows på sistone.

Men om det konsekvent är så att det inte går att använda AMD-kort för då smälter datorn och har varit sant i 20 år (i folks huvuden) så tja, då hoppas jag de satsar full tilt på AI och ni får som ni vill.

För om ett blanket statement som "folk köper vad som presterar och fungerar." (sen..förevigt? Till..nu och mot horisonten?) får en hel del tummar upp, då borde AMD fokusera mer på datacenter och AI. 15 år eller så och har varken presterat eller fungerat liksom, kill it off already. är folk helt marinerade på Nvidia även när de har i praktiken monopol då förtjänar de ett Nvidiamonopol i teorin även. Rent marknadsekonomiskt menar jag.

Datorn smälter inte med AMD kort och att "vi" vill att AMD satsar fullt på AI vet jag inte vad du svamlar om. Nvidia går också fullt ut på AI om du nu missat det, det är knappast en marknad någon av dom vill vara utanför.

Att Nvidiakort och drivare är mer stabila och dessutom har bättre uppskalning och raytracing prestanda är ett faktum oavsett vad du har för uppfattning om "marknadsekonomi". Jag personligen körde AMD förra generationen (6900XT) och hade gärna gjort det igen om dom hade haft ett toppkort som matchar 4090 men tyvär har dom inte det den här gången och verkar inte ha det nästa generation heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kan vi snälla vänta till recensioner åtminstone
Om 7800 XT lanseras som efterföljaren till 6800 XT, likt 7900 GRE, så tror jag inte att den både kommer att vara sämre på alla parametrar och dyrare. "Presterar sämre" är inte särskilt exakt. Jag tvivlar inte på att den kommer att vara vassare på rt, och ev ha bättre effektivitet. FPS i olika titlar och upplösningar får vi se. Men allt är spekulationer till släppt och recenserad.

Det blir lite ironiskt varje gång någon insinuerar "Köp AMD så får du problem" när jag, liksom en hel del andra Linux-entusiaster, haft färre problem med AMD-gpuer än Nvidior.

Fast jag behöver ju inte insinuera eftersom mina Nvidia kort har 99% av tiden funkat skitbra medans mina hittills två AMD kort är det lite sisådär med.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pruskan:

Ja, man behöver inte det bästa grafikkortet för att kunna spela, jag nöjer mig med Nvidia RTX 30-serien

Jag spelar i princip inte alls, men vill ha möjligheten och tillgång till CUDA så fick nyligen bli ett 3060 då fläktarna på mitt 1660 började låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

4k och 120 fps är e-penisförlängare 😂
Som väldigt väldigt få bryr sig om.

Och då funkar mellanskiktet kort alldeles utmärkt i 4k 60 fps 🫶

Ett 4080 i Cyberpunk med Overdrive i 1440p(!) ger dig inte ens 30 fps. Ingen vill sitta och titta på ett bildspel när man gibbar. Det ska vara minst 80 fps för att det ska vara najs att lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag spelar i princip inte alls, men vill ha möjligheten och tillgång till CUDA så fick nyligen bli ett 3060 då fläktarna på mitt 1660 började låta.

Jo fläktarna börjar låta efter ett tag😁, jag tycker att min 3060 är perfekt till det jag gör, det blir mest spel👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan4:

Hoppas verkligen att detta inte blir fallet. Grafikkortsmarknaden behöver mer konkurrens, inte mindre.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

+2

Permalänk
Medlem

Tycker detta är vettigt.

Ge oss prisvärda kort istället.

Tycker 4090 redan var för dyrt för 25000kr men de som vill lägga de pengarna är ju helt upp till dem.

Finns risk att 5090 blir ännu dyrare av detta drag och ett stort hopp ner till de enklare modellerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Kommer ni ihåg AMDs reklam i för släppet av RX 480
Deras affischer anspelade på revolution i röda färger...
Det enda som saknades var en slogan i stil med "var en efter förmåga till var och en efter behov"
Hur som helst vore det trevligt med en modern motsvarighet till RX 480.
16 gig i ram med tillräcklig med umpf för 1440p för typ 2500-3000 hade varit något det.

Visa signatur

Ryzen 5600, 16 Gig, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.stein666:

Kommer ni ihåg AMDs reklam i för släppet av RX 480
Deras affischer anspelade på revolution i röda färger...
Det enda som saknades var en slogan i stil med "var en efter förmåga till var och en efter behov"
Hur som helst vore det trevligt med en modern motsvarighet till RX 480.
16 gig i ram med tillräcklig med umpf för 1440p för typ 2500-3000 hade varit något det.

Japp, typ då så satsade de på 300-400USD korten. Och jag skaffade en MSI 480 8GB, den räckte utmärkt till allt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomjord:

Ett 4080 i Cyberpunk med Overdrive i 1440p(!) ger dig inte ens 30 fps. Ingen vill sitta och titta på ett bildspel när man gibbar. Det ska vara minst 80 fps för att det ska vara najs att lira.

Ett 3080 får 85-90 fps i high settings 1440p

Då borde 4080 klara över 100 fps

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

4k och 120 fps är e-penisförlängare 😂
Som väldigt väldigt få bryr sig om.

Och då funkar mellanskiktet kort alldeles utmärkt i 4k 60 fps 🫶

Har man 120hz oled har det inget med någon e-penisförlängare att göra, det är mycket trevligare för ögonen att spela när man har grafikkort som kan uppnå 120 fps i 4k. 7900xtx är inte mellanskikt, ändå presterar det märkbart sämre än 4090. Skall man dessutom ha raytracing på kan man helt glömma mellanskikt kort och 60fps i 4k.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Fast jag behöver ju inte insinuera eftersom mina Nvidia kort har 99% av tiden funkat skitbra medans mina hittills två AMD kort är det lite sisådär med.

Tja mitt GTX780Ti krashar i Timespy men å andra sidan mitt Titan X 12GB samt mina 2 GTX970 & mitt GTX1060 & GTX1070Ti går perfekt.

Fast Mitt R9 280 krashar i WoW efter ungefär en timme fast mitt R9 390/RX 5700 & RX 6800 går perfekt.

Kan tillägga att R9 280 kortet fungerar perfekt i Roblox/Minecraft samt UT GOTY.
Fast även GTX780Ti kortet fungerar i UT GOTY.

Vad kan man då dra för slutsats av detta? Jo att det är något vajsing på de 2 korten inte företagen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Ett 3080 får 85-90 fps i high settings 1440p

Då borde 4080 klara över 100 fps

Inte i Cyberpunk 2077 med ray tracing overdrive.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Har man 120hz oled har det inget med någon e-penisförlängare att göra, det är mycket trevligare för ögonen att spela när man har grafikkort som kan uppnå 120 fps i 4k. 7900xtx är inte mellanskikt, ändå presterar det märkbart sämre än 4090. Skall man dessutom ha raytracing på kan man helt glömma mellanskikt kort och 60fps i 4k.

Om man tar kort som kostar lika mycket hur är prestanda skillnaden då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Har man 120hz oled har det inget med någon e-penisförlängare att göra, det är mycket trevligare för ögonen att spela när man har grafikkort som kan uppnå 120 fps i 4k. 7900xtx är inte mellanskikt, ändå presterar det märkbart sämre än 4090. Skall man dessutom ha raytracing på kan man helt glömma mellanskikt kort och 60fps i 4k.

Trevligt att köra en Ferrari också.
Man "ser" attraktivare ut.
Aka penisförlängare

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Om man tar kort som kostar lika mycket hur är prestanda skillnaden då?

Då bör dom ha liknande prestanda.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Då bör dom ha liknande prestanda.

Så rent prismässigt bör ett 7900XTX jämföras med ett 4070Ti?

Ungefär, fast 7900XTX är lite dyrare då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Trevligt att köra en Ferrari också.
Man "ser" attraktivare ut.
Aka penisförlängare

Du feltolkar helt, har inget med att "kolla vad jag har", 120hz fps är trevligare för ögonen att titta på, kan inte bli klarare än så. Har du inte, eller inte vill spendera pengarna för ett sådant grafikkort så är det okej, det är precis lika okej att köpa ett sådant för att man uppskattar att ge sina ögon något som gör att man får en betydligt angenämare upplevelse.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.stein666:

Kommer ni ihåg AMDs reklam i för släppet av RX 480
Deras affischer anspelade på revolution i röda färger...
Det enda som saknades var en slogan i stil med "var en efter förmåga till var och en efter behov"
Hur som helst vore det trevligt med en modern motsvarighet till RX 480.
16 gig i ram med tillräcklig med umpf för 1440p för typ 2500-3000 hade varit något det.

Haha ja jag hade nästan glömt bort det. Det var när Ryzen Gen 1 var ny och dessa kort.
"Titta vi är jättesnälla som gör prisvärda kort till massorna". De tankegångarna verkar som bortblåsta nu

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om man tar kort som kostar lika mycket hur är prestanda skillnaden då?

Det finns inte är liksom poängen med hela den här diskussionen och artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

1440p är ju "det nya" 1080p

Nja enligt Steam hardware survey är 1080p det nya 1080p,
"The most popular resolution of the primary display device continues to be 1080p/FHD, with a generous 64.33% share (0.19% drop from April)."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av källarinvånare:

Skulle säga att lansera en 7800 XT som presterar sämre och är dyrare än föregångaren, vilket är vad det verkar som att AMD är på väg att göra, är betydligt sämre för imagen. Detta i ett läge där den enda konkurrenten är upptagen med "AI" och närmast helt ointresserad av att sälja till konsumenter. AMD agerar inte enligt logik.

Känns som AMD simmar lugnt med Sony, de säljer konsoler.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ett 3080 får 85-90 fps i high settings 1440p

Då borde 4080 klara över 100 fps

Kanske det, men inte med RT Overdrive. Kollat på benchmarks med 4090 1440p som får runt 30 fps (utan DLSS då).

Permalänk
Medlem

SLI är inte längre en grej. Jag tror high-end kort också kommer försvinna med tiden. Med tanke på elräkningarnas trend, trenden för matpriser, trenden för reella löner och vädrets trend så är billigare enheter som använder mindre ström mer intressant. Valve och AMD är redo för framtiden. Nintendo och Nvidia likaså.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

SLI är inte längre en grej. Jag tror high-end kort också kommer försvinna med tiden. Med tanke på elräkningarnas trend, trenden för matpriser, trenden för reella löner och vädrets trend så är billigare enheter som använder mindre ström mer intressant. Valve och AMD är redo för framtiden. Nintendo och Nvidia likaså.

Här tror jag tvärtom. Varje ekonomisk dipp vi har haft de senaste 30 åren har resulterat i åtgärder för att komma till bukt med problemen, som ökat den ekonomiska ojämlikheten. Ett stort flertal kanske har fått det tufft under längre perioder: Kreditkriser i vissa länder som drabbat arbetsmarknader och i längden låglöneyrken i servicesektorn (tänk Grekland och Spanien 2008-09) och nuvarande ränteökning som riskerar att ge liknande effekter i länder som Sverige som har hög skuldsättning. Sedan har "räddningen" ofta varit skattelättnader för företag och för förmögenhet, tänk borttagen fastighetsskatt och lägre skatter på eller inga skatter för överföring av förmögenhet som arvsskatter och på värdepapper osv osv, allt för att stimulera ekonomin.

Resultatet av det är att antalet som har råd att lyxkonsumera har ökat något enormt. Dyra bilar säljer som aldrig förr för att nämna en marknad som exploderat sedan millennieskiftet och det finns en hel del som nu har växt upp som spelare och nu är i medelåldern som inte drar sig för att lägga stora pengar på komponenter och utrustning för sitt spelande.

Så de fattigare har, som du skriver blivit fler, men det har även de rikare. High-End kommer bara att bli än mer "High" framöver tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det finns inte är liksom poängen med hela den här diskussionen och artikeln.

Precis, det finns ingen poäng med att jämföra kort där prisskillnaden är ~8000:- (ungefär) utan man måste jämföra kort som ligger mer inom samma prisområde!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless