Rykte: AMD skippar toppklassen med nästa generations grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag tänker snarare att de höga priserna kan vandra nedåt i leden istället. Så även om jag personligen aldrig kommer köpa just xx90-korten, så finns förhöjd risk att midend-kort fortsätter att öka i priser som highend-kort hade för några år sedan. Sen är det givetvis tråkigt för de som just köper xx90-korten också eftersom de får punga ut mer för korten i framtiden pga bristande konkurrens.

Släpper de ett bra x700 XT som konkurrerar med xx70 så är det förhoppningsvis "bara" xx80-90 som kan sticka iväg i pris. Det anser jag de gjort tillräckligt denna generation så de existerar inte för min plånbok ändå 😅.

Tycker annars Daniel Owens video på detta tar upp för- och nackdelar som detta skulle kunna innebära bra. Samt varför det skulle kunna vara så om ryktet nu stämmer.

Hade varit trevligt om AMD kunde börjat med att släppa x600 (x500 tom?) och sen uppåt. Köpa lite extra tid att kanske få ut ett x800.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Spelar väl ingen roll om kretsarna är små om man klistrar ihop dom? Enligt MLID skulle ju AMD toppkort krossa 4090. Så att dom inte konkurrerar i toppklassen är ju en dålig bortförklaring.

Inte sett ett enda klipp med honom

Men jag tror absolut att AMD skulle kunna tagit fram ett chip till 7000-serien med bättre rå prestanda än 4090

Men till vilket pris? Utvecklingskostnad, optimering, kisel, värmeförbrukning, …

Sen hade de ändå inte sålts till samma kunder än 4090, för att folk är fast i sitt läger likt android vs ios. ”Ingen cuda”, ”ingen DLSS3”, ”<insert feature> är det viktigaste som finns”

Tror helt enkelt de inser att de inte skulle göra några pengar på en sån krets

Om några generationer av chiplets däremot, då kanske de kan dubblera Nvidias största krets, skulle gissa att det skulle kunna hända med RDNA5 ungefär. Helt enkelt för att de får plats med mer än dubbelt så mycket kisel på en sockel. Då blir det kaos om inte Intel/Nvidia har något att möta det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

RX 6950 XT säljer ju som smör just nu när de sänkte priserna? ordinarie pris gick det dock inte så väl.

7900 XTX verkar sälja helt ok.

Det är väl en ekvationen som innehåller säljvolym, utvecklingskostnad, tillverkningskostnad och till sist försäljningsmarginal som helt enkelt inte går ihop.

(om nu ryktet stämmer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

RX 6950 XT säljer ju som smör just nu när de sänkte priserna? ordinarie pris gick det dock inte så väl.

7900 XTX verkar sälja helt ok.

Det handlar väl mer om att de har absurda lager och priserna gått ner på den noden att tillverka fler

Tror vi kommer landa där i att mellanklassen kommer tillverkas på äldre noder av pris-skäl

Permalänk
Medlem

Tänk att varje gång något skall hänvisas till länk via X så skall det måsta förklaras ytterligare att det tidigare hette twitter. Gissar att folk bara kommer säga twitter ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar väl mer om att de har absurda lager och priserna gått ner på den noden att tillverka fler

Tror vi kommer landa där i att mellanklassen kommer tillverkas på äldre noder av pris-skäl

Gissar att RDNA4 kommer köra med N4P. Ev att minstingen ligger på något äldre/billigare.

Men ja, ökade chipkostnader är en realitet. Så det där "såhär var det förr"-resonemanget som många här på Swec gärna trillar in på håller väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

6000 serien var inom skotthåll från Nvidias toppklass men i övrigt kan jag inte minnas när AMD senast var där, att nästa generation följer samma mönster skulle inte förvåna någon insatt oavsett eventuella läckor eller källor.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av sKRUVARN:

Nu är detta inte ett orimligt scenario direkt, men jag har aldrig sett denna ”kepler_l2” tidigare och när jag tar mig en snabb titt i flödet så ser det ut som random hw-entusiast? Nu nämner ni ju också iof tveksamheten, men detta måste väl ändå ligga under gränsen för vad man skriver en nyhet om?

Nja, användaren har förekommit i sådana här sammanhang tidigare och är inte helt okänd (även om hen inte är en av de mest namnkunniga). Med tanke på att artikeln är väldigt tydlig med att det är ett rykte anser jag inte att det finns några problem med detta, särskilt inte eftersom AMD har flera exempel där de skippat toppklassen

Permalänk
Medlem

Då förstår jag varför Nvidia har tänkt att vänta till 2025 även fast AMD tänker släppa nya kort 2024. En Navi43 die lär knappast bli speciellt snabb så de lär känna sig rätt ohotade.

Hoppas AMD får ordning på chiplets till RDNA5. 👍🏻

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

AMD och Nvidia har ju samma intressenter och ägare, så det är väl enklast för dem att låta Nvidia skapa varumärke som "bäst i klass" inom topsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zairah:

Om AMD släpper nya grafikkort senast 2024(de siktar på sent 2023?) Och Nvidia inte har en ny generation förens 2025 så hinner AMD släppa ett lass grafikkort runt Nvidias nya lansering också?

Som ryktena har gått tidigare så är tanken RDNA4 sent 2024 och eventuellt en facelift av Navi 31 innan dess. Rykten skall som vanligt tas med allt salt man kan hitta osv, men det var planen.

Skrivet av ipac:

"Ingen" köper ju dyra AMD kort så det finns ju viss logik i detta rykte.

Det är ju där problemet ligger - alla entusiaster som sitter på forum och vill att AMD skall göra billiga kort för att pressa priserna på Nvidia, och sedan bara köper Nvidia i alla fall. Finns ingen anledning för AMD att göra nya kort för sådana människor. Jag tror nog också att tanken med chiplets är att de skall ha flera GPU-chiplets, men det problemet är kanske för svårt att lösa till nästa generation.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte sett ett enda klipp med honom

Vettigt. Jag såg flera av hans videor under nåt år men han hade rätt så fel om navi33 och exakt hur fel han hade i sin "Arc is cancelled"-video får vi se. För navi 31 och 32 sade han innan release att de inte skulle kunna prestera riktigt lika bra som rtx 4090 men vara mer effektiva. Inte heller det stämde, det är som att han gissar, som folk sagt förut och jag fortsatt lyssna på MLID men till sist får man nog.

Skulle verkligen inte ta vad han säger som AMDs ord, AMD sade aldrig att de skulle "krossa" nvidias high end vad jag vet.

Skrivet av medbor:

Sen hade de ändå inte sålts till samma kunder än 4090, för att folk är fast i sitt läger likt android vs ios. ”Ingen cuda”, ”ingen DLSS3”, ”<insert feature> är det viktigaste som finns”

Jo, samt bara märkes-styrkan, att det är Nvidia. För 4090 vs 7900 xtx så lånar jag ett citat från den förra amd-tråden:

Citat:

För de flesta high-endköpare är det nog klart som korvspad att man betalar 3000 kr mer för något som presterar mycket bättre i ray tracing samt fungerar i alla väder och kläder.

Skrivet av medbor:

Om några generationer av chiplets däremot, då kanske de kan dubblera Nvidias största krets, skulle gissa att det skulle kunna hända med RDNA5 ungefär. Helt enkelt för att de får plats med mer än dubbelt så mycket kisel på en sockel. Då blir det kaos om inte Intel/Nvidia har något att möta det med

Jag tror inte Nvidia kan bli tagna på sängen. De lär använda någon form av chiplets för spel-gpuer när det är ekonomiskt vettigt att göra det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Då förstår jag varför Nvidia har tänkt att vänta till 2025 även fast AMD tänker släppa nya kort 2024. En Navi43 die lär knappast bli speciellt snabb så de lär känna sig rätt ohotade.

Hoppas AMD får ordning på chiplets till RDNA5. 👍🏻

Du kan inte jämföra AMD och nVidia när det kommer till lanseringstider. Mer eller mindre i alla tider så har det varit så att när AMD pratar om att en arkitektur ska komma t.ex. 2024 så menar de sent 2024, och de är nöjda om designen är klar 2024 och att klartecken getts för volymproduktion. Att tillgång till grafikkortstillverkarna är först Q1 2025, lansering först sent Q2, och god tillgång till konsument först framåt Q4 ingår i den definitionen. De tycker fortfarande att 2023 stämde.
När AMD väl pratar tydligt om faktiska lanseringar till kund så är det alltid i slutet av den angivna perioden. 1H 2024 betyder lansering i Maj-Juni med god tillgång i Oktober.
Sedan är det alltid ett enormt gap innan lägre segment kommer. nVidia släpper (oftast) det mesta av sin serie inom betydligt kortare intervall med en liten refresh med typ Ti-modeller senare.

När nVidia uppger en tidpunkt så är det lanserad produkt och god tillgång.
Därför är man alltid som AMD-fanboy lite besviken och frågandes till var korten är någonstans.

Permalänk
Medlem

Finns det någon info om GCD delen skulle vara chiplet denna gång eller fortfarande monolitisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kan inte jämföra AMD och nVidia när det kommer till lanseringstider. Mer eller mindre i alla tider så har det varit så att när AMD pratar om att en arkitektur ska komma t.ex. 2024 så menar de sent 2024, och de är nöjda om designen är klar 2024 och att klartecken getts för volymproduktion. Att tillgång till grafikkortstillverkarna är först Q1 2025, lansering först sent Q2, och god tillgång till konsument först framåt Q4 ingår i den definitionen. De tycker fortfarande att 2023 stämde.
När AMD väl pratar tydligt om faktiska lanseringar till kund så är det alltid i slutet av den angivna perioden. 1H 2024 betyder lansering i Maj-Juni med god tillgång i Oktober.
Sedan är det alltid ett enormt gap innan lägre segment kommer. nVidia släpper (oftast) det mesta av sin serie inom betydligt kortare intervall med en liten refresh med typ Ti-modeller senare.

När nVidia uppger en tidpunkt så är det lanserad produkt och god tillgång.
Därför är man alltid som AMD-fanboy lite besviken och frågandes till var korten är någonstans.

Jag pratar om lansering Q3-Q4 2024 och inget annat. Det kanske bara blir ett par månader innan Nvidias 2025 Q1 launch men ändå. God tillgång på launch är det aldrig oavsett AMD eller Nvidia, brukar alltid vara 1 månad av skakiga lagersaldon innan tillgängligheten blir god.

I det här fallet verkar också AMD släppa mellansegmentet direkt eftersom det är allt dem har.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Alla vet att AMD kan göra snabbare kort än Nvidia, om dom vill.

Påminner om en kille när jag mönstrade. Enligt honom fick han fritt val. Men det blev frisedel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

6000 serien var inom skotthåll från Nvidias toppklass men i övrigt kan jag inte minnas när AMD senast var där, att nästa generation följer samma mönster skulle inte förvåna någon insatt oavsett eventuella läckor eller källor.

AMD's HD7XXX-serie var bättre än nVidias motsvarande, men sedan dess har nVidia alltid varit i framkanten.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Då kanske vi kan se sjysta kort framöver för ett pris som man inte behöver ta avbetalning för.

Och låta andra bli rånade 🫵

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

AMD's HD7XXX-serie var bättre än nVidias motsvarande, men sedan dess har nVidia alltid varit i framkanten.

Man kan argumentera för att även 290/290X var snabbare än Nvidias motsvarande. Men ja, det är nästan 10 år sedan nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizccc:

Man skulle dock kunna argumentera för att även kort i mellanskiktet blivit så sinnessjukt bra att high-end kort är mer e-penisförlängare än en vettig komponent för gamers.

Stämmer inte, 4090 är enda 4k grafikkortet för spel som ex Cyberpunk 2077 maxat, det enda som klarar av dom flesta spel i 120fps i 4k maxat.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte sett ett enda klipp med honom

Men jag tror absolut att AMD skulle kunna tagit fram ett chip till 7000-serien med bättre rå prestanda än 4090

Men till vilket pris? Utvecklingskostnad, optimering, kisel, värmeförbrukning, …

Sen hade de ändå inte sålts till samma kunder än 4090, för att folk är fast i sitt läger likt android vs ios. ”Ingen cuda”, ”ingen DLSS3”, ”<insert feature> är det viktigaste som finns”

Tror helt enkelt de inser att de inte skulle göra några pengar på en sån krets

Om några generationer av chiplets däremot, då kanske de kan dubblera Nvidias största krets, skulle gissa att det skulle kunna hända med RDNA5 ungefär. Helt enkelt för att de får plats med mer än dubbelt så mycket kisel på en sockel. Då blir det kaos om inte Intel/Nvidia har något att möta det med

Det handlar inte om olika läger. AMD's motsvarighet till cuda heter ROCm och det finns bokstavligen inte ens för deras konsumenthårdvara än? Det finns inget läger att välja, det finns inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Stämmer inte, 4090 är enda 4k grafikkortet för spel som ex Cyberpunk 2077 maxat, det enda som klarar av dom flesta spel i 120fps i 4k maxat.

4k och 120 fps är e-penisförlängare 😂
Som väldigt väldigt få bryr sig om.

Och då funkar mellanskiktet kort alldeles utmärkt i 4k 60 fps 🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Men kom igen... Låt inte Mr skinnjacka vara ensam på toppen vi kommer ju aldrig få se ett prisvärt high-end kort igen...

Om AMD lanserar i mellanklassen till betydligare vettiga priser och NVIDIA fortsätter som de gör nu. Då har AMD en chans och vinna. Med tanke på att mellanklass har hoppat upp till vad som förut var high-end.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att det här stämmer. Skulle AMD helt överge toppsegmentet? De har ju kämpat hårt även där ända sedan ATi-tiden och ibland t.o.m. slagit NVidia. Jag tror att det skulle vara en för stor prestigeförlust och inte alls se bra ut för dem att bara ge upp.

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Jag är tveksam till att det här stämmer. Skulle AMD helt överge toppsegmentet? De har ju kämpat hårt även där ända sedan ATi-tiden och ibland t.o.m. slagit NVidia. Jag tror att det skulle vara en för stor prestigeförlust och inte alls se bra ut för dem att bara ge upp.

Skulle säga att lansera en 7800 XT som presterar sämre och är dyrare än föregångaren, vilket är vad det verkar som att AMD är på väg att göra, är betydligt sämre för imagen. Detta i ett läge där den enda konkurrenten är upptagen med "AI" och närmast helt ointresserad av att sälja till konsumenter. AMD agerar inte enligt logik.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Man skulle dock kunna argumentera för att även kort i mellanskiktet blivit så sinnessjukt bra att high-end kort är mer e-penisförlängare än en vettig komponent för gamers.

Om man spelar i 1080/1440p och nöjer sig med xbox-experience så visst men dra på exempelvis cyberpunk i 4K med raytracing så är det snudd på omöjligt att komma upp i 120fps+ stabilt utan fusk som DLSS.

1440p är ju "det nya" 1080p så grafikkorten får väldigt gärna fortsätta bli bättre, mycket tråkigt om nvidia inte har någon konkurrens på täppan och kan fortsätta ta ut sinnessjuka priser.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tyvärr så är folk alltför märkestrogna vad gäller GPUer

Folk köper vad som presterar och fungerar, AMD har ju en del att ta i kapp där.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Skulle säga att lansera en 7800 XT som presterar sämre och är dyrare än föregångaren, vilket är vad det verkar som att AMD är på väg att göra, är betydligt sämre för imagen. Detta i ett läge där den enda konkurrenten är upptagen med "AI" och närmast helt ointresserad av att sälja till konsumenter. AMD agerar inte enligt logik.

Kan vi snälla vänta till recensioner åtminstone
Om 7800 XT lanseras som efterföljaren till 6800 XT, likt 7900 GRE, så tror jag inte att den både kommer att vara sämre på alla parametrar och dyrare. "Presterar sämre" är inte särskilt exakt. Jag tvivlar inte på att den kommer att vara vassare på rt, och ev ha bättre effektivitet. FPS i olika titlar och upplösningar får vi se. Men allt är spekulationer till släppt och recenserad.

Skrivet av Moriquende:

AMD har ju en del att ta i kapp där.

Det blir lite ironiskt varje gång någon insinuerar "Köp AMD så får du problem" när jag, liksom en hel del andra Linux-entusiaster, haft färre problem med AMD-gpuer än Nvidior.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Helt klart en vettig strategi att satsa hårdare på mellan klassen istället för att ödsla resurser på ett segment där man ändå inte säljer speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så länge helt hjärndöda jubelidioter köper korten så förblir de dyra.

Ja, man behöver inte det bästa grafikkortet för att kunna spela, jag nöjer mig med Nvidia RTX 30-serien