Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Permalänk
Avstängd

80 miljoner är en hel del även för Webhallen, dom ägs ju av Komplett, detta kan leda till att dom gör sig av med Webhallen.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Synd, hoppas dom återhämtar sig. Har varit en kund hos Webhallen i 21 år nu, och har aldrig haft något att klaga på. Fast det är klart, man beställer ju märkbart mindre från dom nu än när man köpte fysiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jo men till vad? Känns som cirka 137 år sedan man köpte något som var trasigt eller gick sönder inom garantitid utöver då mekaniska hårddiskar.
Möjligen att de skickar fel smak på pingvinstången

Fel info på hemsidan, fel produkter i paketen, trasiga produkter mm.

I dagsläget handlar jag bara på Inet om ingen annan butik i Sverige har sakerna inne. Nu kanske supporten är bättre men för några år sen var det den sämsta support jag någonsin haft att göra med. Rent av otrevliga.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Handlar bara i nödfall av Webbhallen. De har antagligen sämst retur- och garantihantering i landet.

Kan bara instämma.
Håller mig till @Inet och är mer än nöjd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

tycker webhallen blivit sämre sen komplett köpte upp dom.. sämre utbud och högre priser

Permalänk
Medlem

Tror de flesta använder tjänster som prisjakt för att kolla var de kan köpa varan billigast.
Webhallen brukar vara dyrare än Inet, Komplett, ProShop och Amazon och erbjuder inte bättre kundtjänst eller leveranstider.
Men de flesta skipper nog också att köpa denna generations hårdvara pga priser och för de upgraderade förra generationen.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hur mycket av denna förlust är bokföringsmässigt fiffel för att få ner skatten? Man kan ju upp eller nedvärdera sitt lager m.m. För att visa vinst eller förlust beroende på vem man vill visa upp resultatet för.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker ärligt att det märks att det är tajtare med stålar för Webbis. De krånglade med nyttjandeavdrag senast jag gjorde en reklamation och hävdade bestämt att de inte kunde lösa omleverans.

Var tvungen att dra till med täckningsköp för att de skulle ersätta mig ordentligt och jag skulle kunna få tag på samma produkt igen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Att see dessa snusmumrikar får mig att vilja köpa nån billig grej så jag också kan bli en
Min senast beställning var över ett år sedan hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför behåller komplett webhallen som eget namn o butik? Varför gör dom inte om alla som dom äger till komplettbutiker o en o samma webshop? Är det för skattefiffel, vinstfiffel eller nåt annat?
Varför vill man äga många olika namn som säljer samma saker?
Som Dagab/Axfood som äger willys, hemköp, tempo osv. Varför inte bara ett namn?

Skatteplanering, förmodligen fördelaktigt att ha dem separat i slutändan. Samt man kan minimera risker med att dela upp företaget o flera delar så om en del går dåligt kan man avyttra den delen och behålla de andra som har vinster istället för att behöva ha ens hela företag gå i konkurs kan delar få gå under medan andra får gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enligt artikeln är det en förlust på 80 miljoner.

Brukar alltid stå "förlust" i artiklar även när det egentligen bara är mindre vinst än vad företagen hade gissat under drogpåverkan.
Så därför jag frågade, om det är en riktig förlust i detta fall eller inte.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Webhallen gått från en toppenaffär till en skitaffär på bara några år, så jag är inte ett dugg förvånad att de gick med förlust 2022..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Brukar alltid stå "förlust" i artiklar även när det egentligen bara är mindre vinst än vad företagen hade gissat under drogpåverkan.
Så därför jag frågade, om det är en riktig förlust i detta fall eller inte.

Det är en förlust.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithos:

Brukar alltid stå "förlust" i artiklar även när det egentligen bara är mindre vinst än vad företagen hade gissat under drogpåverkan.
Så därför jag frågade, om det är en riktig förlust i detta fall eller inte.

Har aldrig stött på en så felaktig användning av ordet. Du blandar inte ihop det med när bolag vinstvarnar?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Beställde ett tangentbord för 2 månader sen har fortfarande inte kommit. Dom har 18st hos leverantören. Håller dom på att kasta in handduken.
@Webbhallen

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Dom lade ner lokala butiken för några år sedan. och när då NetonNet dessutom är en hundring eller fler billigare på de flesta varor och jag kan cykla dit och köpa på en kvart istället för att behöva vänta på frakt....

ja, kan ju säga att jag handlar inte ends en tjugondel av vad jag brukade på webbis, typ allt gått över till NoN.... tänk om dom inte hade lagt ner butiken så man hade sluppit åka hela vägen till malmö... där dom har råd att ha typ 3 butiken lustigt nog.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

... kommentarsfältet medan de ligger.

/s

Jag kan tänka mig att många e-butiker har det kärvt då hushållen spenderar sin ekonomi på annat håll.

Permalänk
Medlem

Jag gillar webhallen och har handlat mycket hos dem när de var billiga och hade snabb frakt mm. Numera är de oftast dyrast på spel och annat jag handlar, så det blir bara köp hos dem när jag vill hämta något särskilt direkt från butik. Köper mycket mer från Inet på senare tid.

Vad gäller Playstation 5 så har försäljning av konsoler gått upp rejält på senare tid då de nu finns i lager, så det känns inte som en förklaring. Men nog har digital försäljning tagit över mer och mer.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Läste en tråd om nån som inte fick returnera en portabel ac på Webhallen p.g.a. "hygienvara". Inte som att det är en eltandborste eller hörlurar, rätt fånigt faktiskt.

Här är tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637988-nekad-retur-av...

Så det verkar som att det ligger något i att de har taskiga retur-regler.

Värre. Jag köpte en AC som var DOA, den togs in på felsökning i 2 månader, sen var sommaren slut..
Det som hjälpte mig var en gammal kollega på Sveavägen som öppnade ärendet och såg att butiken i Fruängen inte ens hade påbörjat någon felsökning.

Permalänk
Medlem

Drömmen vore att de beslutar sig för att tänka nytt och omstruktureras till motsvarigheten av ett svenskt Micro Center.

Om de ändå skall envisas med att fortsätta kasta goda pengar efter dåliga med alla olönsamma butiker kan man lika gärna skapa en riktig butik. Jag hade tagit en omväg för en sådan butik om de lyckades nå upp i samma standard.

Permalänk
Medlem

Jäkligt svårt för fysiska elektronikbutiker när nätaffärer kan erbjuda samma varor någon hundring billigare och på så vis fiskar upp de flesta köp speciellt när man så enkelt kan jämföra priser med prisjakt.

Skrivet av jan-banan:

Hur går inet?

De har ju ändå byggt upp sitt märke bättre och har lojala kunder, de har färre lokaler och säljer för högre priser än i princip alla andra butiker. Ändå brukar Inet vara full med folk här i Malmö (eller ja, det blir ju fullt med bara 4-5 pers haha).

Ända jag hatar med inet är att få ett pingvinstång med varje hemleverans haha

Skrivet av serdyllon:

Drömmen vore att de beslutar sig för att tänka nytt och omstruktureras till motsvarigheten av ett svenskt Micro Center.

Om de ändå skall envisas med att fortsätta kasta goda pengar efter dåliga med alla olönsamma butiker kan man lika gärna skapa en riktig butik. Jag hade tagit en omväg för en sådan butik om de lyckades nå upp i samma standard.

Mer troligt att Komplett bara gör sig av med Webhallen helt, integrerar deras lager och annat inom sig istället. Dessutom låter "ett svenskt Micro Center", förutom att vara väldigt vagt, inte som en vidare bra idé. Ska de skaffa mycket större butiker, med vems pengar, gå ut från centrala positioner och ha lager någonstans där ingen kommer besöka dem? Fler utgifter, troligen färre inkomster. Konkurrera mer direkt med Netonnet? Nej, inte lönsamt alls. Skulle ändå inte kunna ha lägre priser än nätbutikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

80 miljoner är en hel del även för Webhallen, dom ägs ju av Komplett, detta kan leda till att dom gör sig av med Webhallen.

Finns väl konkurrenslagar som inte tillåter att man köper upp konkurrenter för att lägga ner de.
På sätt och vis har de väl gjort liknande med att erbjuda bättre priser på komplett rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

tycker webhallen blivit sämre sen komplett köpte upp dom.. sämre utbud och högre priser

Godiset är borta, merch, filmer. Bara krympande sortiment. :/

Permalänk
Medlem

Så länge som de fortsätter att sälja elsparkcyklar som inte får framföras på allmän väg så faller de för mig i kategorin "oseriösa butiker", och såna handlar jag inte från.

Jag har handlat från Inet och Kjell sist, och känner inte lojalitet till någon.
Men det var trevlig det året eller så när jag hade en Webhallen på gångavstånd hemifrån. Då blev det några inköp där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt FF7 Remake (fin utgåvan), och när jag öppnade fodralet så trillade det ut trasig plast.
Hörde av mig till Webhallen, men de sa att jag öppnat spelet så de kunde inget göra....

Har handlat mycket av Webhallen och varit kund där sedan 2002, och de har varit jätte bra, men som flera säger så har de blivit sämmre vid någon tidpunkt. Kör Inet så ofta jag kan numera.

Men vore tråkigt om de försvann också...

Permalänk
Medlem

Hört av en kompis som sökte jobb där för 15 år sedan att dom var rätt lågavlönade. Han sökte en administratörsroll och dom på golvet (i kassorna) låg på 11-12" i lön medan han som skulle ha en administratörsroll troligen skulle landa på 13-14". Kan förklara service nivån.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Findecanor:

Så länge som de fortsätter att sälja elsparkcyklar som inte får framföras på allmän väg så faller de för mig i kategorin "oseriösa butiker", och såna handlar jag inte från.

Jag har handlat från Inet och Kjell sist, och känner inte lojalitet till någon.
Men det var trevlig det året eller så när jag hade en Webhallen på gångavstånd hemifrån. Då blev det några inköp där.

Mest för kuriosa, vilka butiker blir kvar att handla från i såfall?
För ska man hålla sig till maxhastighet 20knm/h och maxeffekt 250W, blir det väldigt begränsat med butiker kvar av de som säljer elsparkcyklar, som enbart säljer elsparkcyklar som uppfyller de kriterierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Köpte mitt FF7 Remake (fin utgåvan), och när jag öppnade fodralet så trillade det ut trasig plast.
Hörde av mig till Webhallen, men de sa att jag öppnat spelet så de kunde inget göra....

Har handlat mycket av Webhallen och varit kund där sedan 2002, och de har varit jätte bra, men som flera säger så har de blivit sämmre vid någon tidpunkt. Kör Inet så ofta jag kan numera.

Men vore tråkigt om de försvann också...

Har liknande historia, köpte "Ni No Kuni II: Revenant Kingdom - King's Edition" och steelbooken va trasig, de kunde så klart inte göra något då heller. Det var inte ens nyligen, detta var 2019.

Permalänk
Medlem

Gillar Webhallens möjligheter till avbetalningar. 12 mån brukar vara 0% och ingen uppläggningsavgift.

De som Inet använder är ju svårt att få godkänt på om man inte har en bra inkomst och fast arbete.
Och på Komplett är avbetalningarna dyra.

Visa signatur

-dool