Sänkt strömförbrukning för AMD Radeon-grafikkort med VRR

Permalänk
Melding Plague

Sänkt strömförbrukning för AMD Radeon-grafikkort med VRR

Hög strömförbrukning vid vila för AMD Radeon RX 7000-grafikkort ser ut att kunna åtgärdas genom aktivering av variabel uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Att AMD inte fixat denna rätt så allvarliga bugg tio månader in på lanseringen är katastrof! AMD kommer aldrig få gott rykte om de fortsätter så här!

Permalänk
Medlem

Mitt 6700XT drar också onödigt mycket vid vila, runt 30W. Med Adaptive Sync på ligger den på 5W istället och så här har det varit i över två år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jobbigt när halva skärmen flimrar med Freesync igång på min LG C2 (även i desktop/browser, går inte att använda) Skillnaden är rätt stor..

Utan VRR på primära skärmen (men aktiv på sekundära) så ligger Total Board Power på 100W och VRAM Clock Speed är konstant på 2.5GHz.

Drar jag igång VRR på primära skärmen (LG C2) så går Total Board Power ner till 25-30W direkt och VRAM Clock Speed ligger på ~200MHz.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jobbigt när halva skärmen flimrar med Freesync igång på min LG C2 (även i desktop/browser, går inte att använda) Skillnaden är rätt stor..

Utan VRR på primära skärmen (men aktiv på sekundära) så ligger Total Board Power på 100W och VRAM Clock Speed är konstant på 2.5GHz.
<Uppladdad bildlänk>
Drar jag igång VRR på primära skärmen (LG C2) så går Total Board Power ner till 25-30W direkt och VRAM Clock Speed ligger på ~200MHz.
<Uppladdad bildlänk>

Det låter ju helt i linje med vad som beskrivs i artikeln iaf, men trist att din skärm inte är kompis med VRR.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Mitt 6700XT drar också onödigt mycket vid vila, runt 30W. Med Adaptive Sync på ligger den på 5W istället och så här har det varit i över två år.

Jag säger det igen ledningen för Radeon Group behöver sparkas. De har både missat prestandamålet för RDNA3, allvarliga buggar som denna och deras mellanklasskort är över ett halv år försenade.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Pfft, alla vet väl att man ska köra CrossfireX med grafikkort som stödjer ZeroCore. Då får man ju mer eller mindre 0W på det grafikkortet som vilar! 😆

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu är HD5850 bland mina topp 5 grafikkort jag hitills ägt men detta fick mig att minnas de långvariga problemen som fanns även med detta kort. Korrupt muspekare när man flyttade muspekaren mellan skärmar (körde Eyefinity och detta problem hände hela tiden) samt den andra buggen där datorn fick hög belastning när pekaren låg på en viss del av skärmen. Samt hög strömförbrukning med tre skärmar inkopplade förstås. Utöver det, allt utom strömförbrukningen fixades tillslut, så var det ett härligt kort när det begav sig.

Ingen AMD va Nvidia grej men fick helt klart en flashback av detta. Kortet är fortfarande kvar, sitter i mitt "moderna" Core2 baserade "retro"-system.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så Radeon RX 7900 XTX drog över 100W i idle med endast en skärm om man inte har VRR aktiverat?
Det låter ju riktigt kasst faktiskt.
Borde innebära att fläktar går hela tiden även på modeller som har semipassiv kylning?
Runt 20-30W vid idle låter rimligare.

Om strömförbrukningen är tillräckligt låg att fläktarna kan stanna helt och endast passiv kylning räcker så bryr jag mig inte så mycket om några watt upp eller ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så Radeon RX 7900 XTX drog över 100W i idle med endast en skärm om man inte har VRR aktiverat?
Det låter ju riktigt kasst faktiskt.
Borde innebära att fläktar går hela tiden även på modeller som har semipassiv kylning?
Runt 20-30W vid idle låter rimligare.

Om strömförbrukningen är tillräckligt låg att fläktarna kan stanna helt och endast passiv kylning räcker så bryr jag mig inte så mycket om några watt upp eller ner.

Fläktarna går inte och GPU ligger på ca 40-45grader för mig. Spelar ingen roll om VRR är på eller av

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hur i hela helv kan man ens missa något sådant hos AMD? Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Ganska kul att AMD fortfarande inte har lyckats fixa OK drivrutiner när kortet ligger i idle.
Vet att det var liknande problem med mitt 7970, två skärmar så drog kortet väldigt mycket mer ström i onödan, eller när man hade hög refresh rate så drog den onödigt mycket ström också i idle.

Permalänk
Medlem

Inte 7000 serien, men...

Såg nu att mitt 5700xt ligger och nästan maxar VRAM.
Hittade en fix, men den funkade inte och dessutom så låstes color depth till 6 bpc.
Undrar hur länge det har gjort det, hmm...

Jahopp... Vad skulle hända om det körde på lägre frekvens. Borde ju vara upp till användaren att kunna ställa ned det om det inte är märkbart i de flesta fallen.

Citat:

I checked with the product team and their feedback is that depending on specific display configurations (resolution and refresh rate combinations) and background tasks, RX 5000 Series GPUs may maintain memory frequency to ensure an optimal user experience. This behavior is expected and does not impact the RX 5000 GPU in any way.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Ganska kul att AMD fortfarande inte har lyckats fixa OK drivrutiner när kortet ligger i idle.
Vet att det var liknande problem med mitt 7970, två skärmar så drog kortet väldigt mycket mer ström i onödan, eller när man hade hög refresh rate så drog den onödigt mycket ström också i idle.

Detta har inget med drivrutiner att göra. Idle-temp är hög även på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta har inget med drivrutiner att göra. Idle-temp är hög även på Linux.

Med vilka drivrutiner?
Om en drivrutinsinställning fixar det. Hur tänker du att felet är någon annanstans? Och det är ju knappast OS:et det är fel på då felet finns både i Linux och Windows, men bara på AMDs kort. Knppast hårdvara heller då en enkel inställning löser det.

Så, var tänker du att felet är?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hade hemma ett 7900 xtx referens några veckor och lekte med.. det gick att få ordning på det mesta med det kortet. Lite justeringar för att få ner energiförbrukning till 270-280w för att hålla det tyst vid användning (itx låda). Även förbrukning i idle gick att hålla runt 20-25w om man höll uppdateringsfrekvens till 100hz i Windows. MEN det som fick mig att inte köpa kortet var den där lilla egenheten med att temperaturen gick bananas ibland, helt utan förvarning och bara ibland… 110grader och trottling! Vet att det är ett känt fel på just referenskortet. Synd på ett sådant fint kort kan jag tycka. Det är fin prestanda i ett fint format annars!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar inte funka för mig. Jag sitter på ett 7900 XT med senaste drivrutin och har en 1440p165 och en 1440p144, båda med Freesync på, och kortet idlar runt 70W. Ställer jag ner sekundärskärmen till 60 Hz så går kortet ner till ynka 8W.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att AMD inte fixat denna rätt så allvarliga bugg tio månader in på lanseringen är katastrof! AMD kommer aldrig få gott rykte om de fortsätter så här!

AMD har redan ett gott rykte, det är väl nästan bara Nvidia fanatikerna som tycker annorlunda?
Jag har både AMD och Nvidia och tycker inte något av korten är struligare än det andra, Nvidias kontrollpanel kan väl kännas lite som att den fastnat på sent 90:tal men annars ingenting jag stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med vilka drivrutiner?
Om en drivrutinsinställning fixar det. Hur tänker du att felet är någon annanstans? Och det är ju knappast OS:et det är fel på då felet finns både i Linux och Windows, men bara på AMDs kort. Knppast hårdvara heller då en enkel inställning löser det.

Så, var tänker du att felet är?

Om man ändrar hur bilderna levereras till skärmen (VRR vs icke-vrr) så kan det lika gärna vara hårdvaran som är problemet, inte själv drivrutingen. VRR är inte en lösning dock, jag kan inte köra det på alla skärmar jag har.

På Linux använder jag AMDGPU som finns i kärnan, tillsammans med Mesa. Får exakt samma problem i Linux, med en helt annan drivrutin än den i windows me andra ord. Hade det varit drivrutinen så borde det inte vara exakt samma problem, och AMD hade antagligen löst det för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Ett annat enkelt sätt att sänka AMD Idle power är att inte köra över 60Hz skärm. Har man det, så idlar kortet i 6.8w (6900XT i mitt fall, men jag antar det är lika för de flesta).

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så existerar problemet även i Linux. Jag har ett Radeon 6800XT och kör Nobara (Fedora+gaming tweaks) och minnesfrekvensen klockar inte ned i idle frekvenser vid höga skärmuppdateringar. Sänker jag uppdateringen till till 60 hz så funkar allt som det ska.

Som diskussionen går in de kretsarna så verkar AMD drivarna bli förvirrade om skärmens uppdateringafrekvens inte stämmer exakt med specifikation. Dvs en hel del skärmar outputar inte exakt 144 hz utan variationer strax under på 143,xx hz eller strax över. VRR verkar bara vara en lyckosam lösning (för vissa) att komma runt det problemet, funkar dessvärre inte för mig. Diskussion finns även att VRR flimmer som vissa upplever även detta beror på att skärmens uppdateringsoutput inte är exakt densamma som specifikation.

På Linux så har jag sett folk lösa detta genom att gräva och ändra i vissa skärm/GPU relaterade filer, men jag har själv inte försökt mig på det. Ska se när jag har tid, vore trevlig att kunna ha VRR igång utan flimmer.

Permalänk
Medlem

Det är rätt konstigt att en sådan sak inte kan lösas. ca 80% mer strömförbrukning är rätt stor skillnad och borde kunna lösas rätt enkelt av AMD.

Jag har nog tur. Köpte för ett tag sedan ett Sapphire Radeon RX 6700 GAMING OC 10GB och sedan har Adrenalin mjukvara installerad. Vet ärligt talat inte om jag har VRR på eller inte, men mitt drar 5w när jag tittat sista tiden, fast nu när jag skriver detta drar det 15w. Har den andra skärmen på inbyggda GPUn, tycker det fungerar bättre då med temp och dylikt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fläktarna går inte och GPU ligger på ca 40-45grader för mig. Spelar ingen roll om VRR är på eller av

Har du en skärm med 144Hz uppdateringsfrekvens eller högre?
Är den inställd på 144Hz eller högre?

För det verkar ju inte som problemet med hög idle förbrukning finns för de med 60Hz skärmar.
Antar att även manuellt sätta uppdateringsfrekvensen lägre, exempelvis 60Hz, skulle fungera även om skärmen klarar 144Hz eller högre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Om man ändrar hur bilderna levereras till skärmen (VRR vs icke-vrr) så kan det lika gärna vara hårdvaran som är problemet, inte själv drivrutingen.

GPUn ställer RAM-klockan för högt vid användande av skärmar med hög fps, detta är en mjukvarubaserad grej. Sannolikt sitter det en dedikerad CPU med egen firmware inbakad i GPUn som styr strömsparfunktioner och klockfrekvenser mm. Det är där skon klämmer, när RAM-klockan går upp i topp ökar strömförbrukningen markant, som synes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har du en skärm med 144Hz uppdateringsfrekvens eller högre?
Är den inställd på 144Hz eller högre?

För det verkar ju inte som problemet med hög idle förbrukning finns för de med 60Hz skärmar.
Antar att även manuellt sätta uppdateringsfrekvensen lägre, exempelvis 60Hz, skulle fungera även om skärmen klarar 144Hz eller högre.

Jag svarade ang. Temp och fläktarna, som trots förbrukningen inte påverkas i idle.
Men ja, min primära skärm är 4K 120Hz och sekundär 1440p 144Hz

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Stänga av andra skärmen är en fungerande lösning om man har olika upplösning/hz på dem.

I idle: Båda 70-80w, Primär bara 5-24w, oftast 5-7w som ren idle.

Har en 1440p@144hz och en 1920x1200@60Hz som sekundär med 7900XT, Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kan ju nämnas att denna bugg påverkade långt ifrån alla. Det beror helt på upplösning, uppdatering frekvens och drivrutins version. Mitt XTX ligger på ca 7-30W i Windows med eller utan VRR påslaget, och detta med Wallpaper Engine igång samtidigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men tycker den är hyffsad låg!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless