Meta tvingas be om lov för att samla in användardata inom EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Kan inte tala för "alla" men Japp!

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur ska sidan an veta vad du svarar om du nekar den att spara information om dina val?

Hela poängen med GDPR är att man explicit måste godkänna att persondata samlas in innan det görs. Har man inte godkänt insamling är det olagligt.

Rent juridiskt räcker det alltså att blockera bort dialogerna som ber om tillstånd med till exempel ublock origin om man vill hindra insamling av persondata. Att webbutvecklare antingen är inkompetenta, lata eller rent illasinnade och samlar persondata ändå är en annan sak. Se till exempel diskussionen om spårning på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur ska sidan an veta vad du svarar om du nekar den att spara information om dina val?

Du kan/får/behöver inte neka dem att spara informationen att du sagt nej till datainsamling.
Sätter de en lokal kaka med information om att du sagt nej till datainsamling så räcker det.
Det enda kakan identifierar att den som varit inloggad på den datorn och använt den webbläsaren till att besöka sidan sagt nej.
Ingen information om IP-adress, aktivitet, eller annat potentiellt spårbart behöver sparas eller eftersökas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Varken eller.
Jag nekar kakor/insamling av data och blockerar också all reklam.
Hemma har jag en Pihole och i telefonen använder jag brave som webbläsare. Ser i stort sett aldrig någon reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Ja!

Spårningen som behövs för att göra den relevant är absolut inte värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Nu pratar jag givetvis inte för "alla", men personligen föredrar jag att inte se reklam alls, vilket som tur är går att ordna oavsett datainsamling.

Du behöver dock vakna upp och inse att detta med insamlande av "användaruppgifter" samt kartläggning av aktiviteter och beteende går så otroligt mycket bredare och djupare än att sälja riktad reklam.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Det handlar inte om det. Det handlar om att de genom den riktade reklamen lätt kan kartlägga dig som person och vad du har för intressen, gillar att handla, gillar att bo, gillar att göra. You name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hur ska sidan an veta vad du svarar om du nekar den att spara information om dina val?

Visserligen behöver sidor inte fråga efter "essential" kakor men likt förbaskat ska varenda sidjävel informera eller fråga mig om någon skit. SVT av alla företag kör med samma skit som du beskriver.

Fast SVT kan du anmäla till PTS gällande kakorna.. Det är lite svårare med FB, IG, WA osv Metaskit och andra jänkarägda sajter som inte följer våra lagar..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Det enda riktad reklam bidrar till är ökad konsumtion. Tvivlar på att det skulle gynna konsumenten i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Vill alla ha random reklam istället för reklam med någon relevans?

Har hittills sällan fått reklam med någon större relevans så lär inte märka någon större skillnad.