Permalänk
Medlem

Elproblem Moppe

Hej, jag har nyligen köpt en Derbi Senda från 2005. Tänkte att det skulle vara fint med en annan framlampa då original ser ut som en alien, så jag köpte därför en KTM liknande LED lampa som sägs använda 12V 35W. Originallampan var också 12V 35W.
Efter jag hade kopplat in nya lampan så märkte jag att moppen gick dåligt, när jag gasade snabbt så fick jag knappt någon fart till hjulen fast varven gick upp. När jag gasade långsamt så var det inget problem. Den lät lite ojämnt men körde ändå. Blev tipsad att lampan drog för mycket ström och därför tände moppen dåligt, så bestämde mig för att koppla ur lampan testa.
Nu var det inga som helst problem med körupplevelsen. Moppen gick galant! Lampan var därför felet. Jag hade kopplat lampan med växelström från generatorn, vilket jag nu lärt mig var fel då LED lampor ska ha likström.
Mina frågor är nu: Borde en likriktare innan sladdarna går in i lampan lösa problemet? Och annars hur ska jag koppla in min led lampa så att den lyser, men utan att moppen går dåligt?

Kan inte mycket om el så uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem

Köp rätt lampa bara?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Köp rätt lampa bara?

Vill väldigt gärna ha denna lampa och den har fungerat för andra med samma hoj så det är lite skumt.

Permalänk
Medlem

En likriktare skulle troligtvis lösa ditt problem. Att koppla dioder till växelström kan ha, som du märkt, oanade konsekvenser.

Permalänk
Medlem

likriktare bör lösa problemet. Vill man köra dioder på växelström måste systemet vara gjort för det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

En likriktare skulle troligtvis lösa ditt problem. Att koppla dioder till växelström kan ha, som du märkt, oanade konsekvenser.

Kan man läsa mer om detta någonstans? Youtubevideo eller liknande? Vet inte vad jag ska söka på men tycker det låter intressant. Antar att det blir någon form av hybrid växel-/likström där det istället för "+" och "-" går mellan "+" och "0"?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Saddl3r:

Kan man läsa mer om detta någonstans? Youtubevideo eller liknande? Vet inte vad jag ska söka på men tycker det låter intressant. Antar att det blir någon form av hybrid växel-/likström där det istället för "+" och "-" går mellan "+" och "0"?

Problemet är att alternatorn jobbar efter last och försöker skapa en lämplig utspänning. Dioderna lastar bara "åt ena hållet", eller 180° av sinuskurvan. (I detta praktiska fall så är det nog snarare kanske 130° av kurvan pga framspänningsfallet i lampan.

Således har vi en alternator som kommer ryckvist belasta drivsystemet i mopeden. Mopeden är liten och lastförändringarna kommer märkas i motorn.

Kopplas dioderna in med DC så kommer lasten vara jämnare, inte minst om AC-DC-omvandlaren som används löser båda sidor av sinusvågen.

Möjligen löser en fullbrygga detta, går säkert att lösa med återledningsdioder eller AC-kondensatorer över lasten men ser inte riktigt varför det skulle vara en bättre lösning än att koppla lampan på DC-system eller med en vettig AC-DC-omvandlare. För att få en ordentlig bild så måste man nog rita upp ström och spänningskurvorna kopplat mot alternatorns utspänning och lampan.

Om du vill titta på lite Youtube så skulle jag säga att EEVblog och Electroboom har ett gäng videos med spänningskurvor kopplat till likriktare. Det svåra är ju kopplingen mot systemet när man slänger in en DC-last av dioder på ett AC-system som har en mekanisk koppling mot energianvändningen. Då gäller det att begripa spännings- och strömkurvor över tid. Oftast beskriver man det som en sinusvåg och pratar vinklar/grader/radianer (allt är ju samma sak).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XeroV2:

Tack så mycket för alla svar!

Glöm inte att återkoppla hur du gör och om det blir bra!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

En likriktare skulle troligtvis lösa ditt problem. Att koppla dioder till växelström kan ha, som du märkt, oanade konsekvenser.

Tack för svaret, har googlat runt lite på likriktare men hittar ingen ordentlig som klarar 35W och är 12v. Skulle du kunna länka en som fungerar?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XeroV2:

Tack för svaret, har googlat runt lite på likriktare men hittar ingen ordentlig som klarar 35W och är 12v. Skulle du kunna länka en som fungerar?

Du får söka efter "Rectifier".

Här har du en:
https://www.amazon.se/-/en/Motorcycle-Regulator-Rectifier-Sta...

Du kopplar två kablar till AC-systemet (Rimligen över alternatorn).
En kabel jordas i systemjord (oftast fordonschassi).
En kabel matar strålkastaren.

Se gärna till att säkra upp likriktaren med en säkring mellan strålkastare och lampa. Finns ett gäng andra format och former på likriktare.

Nu står det inte vad det är för maxström på likriktaren, men jag skulle vara förvånad om den har några problem med 3-4 ampere som lampan kräver som värst.

Däremot kan man fundera på om det inte är lättare att bara koppla lampan mot DC-systemet (batteriet)?

Med likriktaren ovan bör man nog köra en spänningsregulator också annars matas lampan med något högre spänning än 12 V. Troligen inget som dödar lampan direkt men livslängden kan ta en rejäl törn. En DC-DC regulator går att köpa på Kjell/Amazon för någon hundring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får söka efter "Rectifier".

Här har du en:
https://www.amazon.se/-/en/Motorcycle-Regulator-Rectifier-Sta...

Du kopplar två kablar till AC-systemet (Rimligen över alternatorn).
En kabel jordas i systemjord (oftast fordonschassi).
En kabel matar strålkastaren.

Se gärna till att säkra upp likriktaren med en säkring mellan strålkastare och lampa. Finns ett gäng andra format och former på likriktare.

Nu står det inte vad det är för maxström på likriktaren, men jag skulle vara förvånad om den har några problem med 3-4 ampere som lampan kräver som värst.

Däremot kan man fundera på om det inte är lättare att bara koppla lampan mot DC-systemet (batteriet)?

Med likriktaren ovan bör man nog köra en spänningsregulator också annars matas lampan med något högre spänning än 12 V. Troligen inget som dödar lampan direkt men livslängden kan ta en rejäl törn. En DC-DC regulator går att köpa på Kjell/Amazon för någon hundring.

Tack! Läste att man inte ska koppla lampan till batteriet då det inte kommer att klara lampan i en längre tid, men kanske inte stämmer helt då batteriet ändå laddas av generatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeroV2:

Tack! Läste att man inte ska koppla lampan till batteriet då det inte kommer att klara lampan i en längre tid, men kanske inte stämmer helt då batteriet ändå laddas av generatorn.

Hur ser systemet ut? Har lampan 3 kablar = jord - 12v - styrström?
Isåfall borde det inte vara några problem att koppla lampan på batteriet och Jordan i chassit, att batteriet inte klarar Det låter sjukt, det är så man kopplar näst intill all 12/24v.volt ström.
Har du det kopplat på generatorn direkt finns risk för strömspikar och du sabbar lampan.

Nej, batteriet klarar inte att ha tänt lampan en längre stund när mopeden är avstängd, men du har en generator som laddar batteriet när du kör

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XeroV2:

Tack! Läste att man inte ska koppla lampan till batteriet då det inte kommer att klara lampan i en längre tid, men kanske inte stämmer helt då batteriet ändå laddas av generatorn.

Du ska ju absolut inte ha lampan igång och ha mopeden stillastående som om det vore en ficklampa, men det gäller ju även en bil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hur ser systemet ut? Har lampan 3 kablar = jord - 12v - styrström?
Isåfall borde det inte vara några problem att koppla lampan på batteriet och Jordan i chassit, att batteriet inte klarar Det låter sjukt, det är så man kopplar näst intill all 12/24v.volt ström.
Har du det kopplat på generatorn direkt finns risk för strömspikar och du sabbar lampan.

Nej, batteriet klarar inte att ha tänt lampan en längre stund när mopeden är avstängd, men du har en generator som laddar batteriet när du kör

Lampan har tre kablar och en jordkabel, varav två av de tre kablarna är hel och halvljus och en kabel leder till diod som är på konstant när moppen är igång utan att påverkas av hel/halvljus.

Borde göra som du säger och testa att koppla in till batteriet då, tack!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XeroV2:

Lampan har tre kablar och en jordkabel, varav två av de tre kablarna är hel och halvljus och en kabel leder till diod som är på konstant när moppen är igång utan att påverkas av hel/halvljus.

Borde göra som du säger och testa att koppla in till batteriet då, tack!

Då låter det som att du måste ha styrreläer för att kunna tända/släcka lampan om du ska koppla in till DC-systemet. Kanske funkar med reglagen för lyset men det lämnar jag osagt, inte meckat tillräckligt med motorfordon för att våga uttala mig om detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeroV2:

Tack! Läste att man inte ska koppla lampan till batteriet då det inte kommer att klara lampan i en längre tid, men kanske inte stämmer helt då batteriet ändå laddas av generatorn.

Du vill rimligtvis att lampan styrs av tändningen. Om du skulle koppla rakt till batteriet så är ju lampan alltid på! Om det finns möjlighet för dig att haka in i en existerande krets kan detta vara ett alternativ.

Nu kan jag inte mycket om mopeder, men jag har pillat lite i en bils elsystem. I det fall att jag skulle lägga till mer helljus, t.ex. skulle jag först hitta vilken säkring som styr helljus av/på (för om jag förstår saker rätt är säkringen oftast efter relät?). Sedan skulle jag koppla in en splitter (ungefär en sådan) så att samma krets nu också styr min extralampa. Kanske du kan göra något liknande på mopeden?

Annars om du kopplar en sådan likriktare som David länkade så blir det ju "automatiskt" styrt med tändningen då generatorn bara går när motorn är igång.