Canon: "Radera Wifi-manuellt innan du slänger din skrivare"

Permalänk
Melding Plague

Canon: "Radera Wifi-manuellt innan du slänger din skrivare"

Företaget uppmanar användare att ta bort inställningarna manuellt då fabriksåterställning inte plockar bort allt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite oroväckande att de inte testat fabriks återställning om den tar bort 100% information på enheten eller ej

Permalänk
Medlem

Att fabriksåterställning inte resettar allt utan behåller saker som senaste SSID är nog inte ovanligt. Det verkar till och med vara standardiserat numera och krav för att uppfylla certifiering, via EasyMesh från Wi-Fi alliance. Tråd för den intresserade. Ännu en instans av att Wi-Fi-säkerhet är ”broken by design”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att fabriksåterställning inte resettar allt utan behåller saker som senaste SSID är nog inte ovanligt. Det verkar till och med vara standardiserat numera och krav för att uppfylla certifiering, via EasyMesh från Wi-Fi alliance. Tråd för den intresserade. Ännu en instans av att Wi-Fi-säkerhet är ”broken by design”.

SSID är ju inte hela världen även om det är obra. Framgår inte i artikeln om även lösenordet sparas, det hade ju varit riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Varför inte ge en alternativet att ta bort det samtidigt som man återställer den?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är annars att omkonfigurera sin bredbandsdelare med nya SSID/lösenord då och då. Inte som specifikt alternativ till just det här problemet, utan svagheter generellt.

Anslut allt med kabel som kan anslutas med kabel.

Mvh, inte foliehatt (men lite foliehatt)

Jag har ett separat LAN som inte når WAN hemma, bland annat pga just skrivarparanoia.
Inte specifikt för att jag inbillar mig att jag är mer trygg på det viset. Det är för att jag inte litar på att - tex - min nätverksanslutna skrivare inte ska firmware-uppdatera och begränsa mig till 20 utskrifter per månad (eller liknande dumheter) om jag inte börjar betala en månadsavgift för att låsa upp funktioner som jag anser att jag redan betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ett alternativ är annars att omkonfigurera sin bredbandsdelare med nya SSID/lösenord då och då. Inte som specifikt alternativ till just det här problemet, utan svagheter generellt.

Anslut allt med kabel som kan anslutas med kabel.

Mvh, inte foliehatt (men lite foliehatt)

Jag har ett separat LAN som inte når WAN hemma, bland annat pga just skrivarparanoia.
Inte specifikt för att jag inbillar mig att jag är mer trygg på det viset. Det är för att jag inte litar på att - tex - min nätverksanslutna skrivare inte ska firmware-uppdatera och begränsa mig till 20 utskrifter per månad (eller liknande dumheter) om jag inte börjar betala en månadsavgift för att låsa upp funktioner som jag anser att jag redan betalat för.

Det låter klokt. Skrivare är ofta en komponent som glöms bort när det kommer till säkerhet. Det finns mängder av incidenter som skett pga skrivare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Canon, you can't.

Permalänk
Medlem

Ska den skrotas och inte återanvändas så skruva av kåpan, bryt kretskortet i två delar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

1. Återställ LAN-inställningarna

2. Slå på trådlöst LAN

3. Återställ LAN-inställningarna ännu en gång

4. Ta er mobiltelefon, stäng av Canon appen. Stäng av mobiltelefonen och rulla in den i 3lager av aluminium folie.

5. Krossa skrivaren med en hammare. Krossstorleken ska inte överskrida 5 x 5 mm^2

6. Rör om krossbitarna ordentligt och lägg in dem i 3 separata säckar.

7. En säck skall grävas ner i skogen. Andra säcken skall brännas upp på en krematorium. Tredje säcken skall kastas ner i vattnet minst 200km från skrivarens användarplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

1. Återställ LAN-inställningarna

2. Slå på trådlöst LAN

3. Återställ LAN-inställningarna ännu en gång

4. Ta er mobiltelefon, stäng av Canon appen. Stäng av mobiltelefonen och rulla in den i 3lager av aluminium folie.

5. Krossa skrivaren med en hammare. Krossstorleken ska inte överskrida 5 x 5 mm^2

6. Rör om krossbitarna ordentligt och lägg in dem i 3 separata säckar.

7. En säck skall grävas ner i skogen. Andra säcken skall brännas upp på en krematorium. Tredje säcken skall kastas ner i vattnet minst 200km från skrivarens användarplats.

Det blir nog mycket hamrande. 5x5mm^2 är ju mindre än pyttipanna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det blir nog mycket hamrande. 5x5mm^2 är ju mindre än pyttipanna.

Det går lika bra att avsluta med matberedaren! 😉

Permalänk

Här är en video hur man går tillväga: https://youtu.be/N9wsjroVlu8

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Därför all min elektronik åker i brännbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Här är en video hur man går tillväga: https://youtu.be/N9wsjroVlu8

Själv sparar jag alt som pdf och stoppar hårddisken i dokumentförstöraren.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ett alternativ är annars att omkonfigurera sin bredbandsdelare med nya SSID/lösenord då och då. Inte som specifikt alternativ till just det här problemet, utan svagheter generellt.

Anslut allt med kabel som kan anslutas med kabel.

Mvh, inte foliehatt (men lite foliehatt)

Jag har ett separat LAN som inte når WAN hemma, bland annat pga just skrivarparanoia.
Inte specifikt för att jag inbillar mig att jag är mer trygg på det viset. Det är för att jag inte litar på att - tex - min nätverksanslutna skrivare inte ska firmware-uppdatera och begränsa mig till 20 utskrifter per månad (eller liknande dumheter) om jag inte börjar betala en månadsavgift för att låsa upp funktioner som jag anser att jag redan betalat för.

Lite jobbigt att konfigurera om typ 20 enheter för att man byter skrivare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Lite jobbigt att konfigurera om typ 20 enheter för att man byter skrivare dock.

Du missförstod. Jag konfigurerar inte om när jag byter skrivare; jag konfigurerar om regelbundet varannan månad ungefär. Det är en vanesak.