Rykte: Nintendos nästa konsol släpps 2024

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nintendos nästa konsol släpps 2024

Under 2024 ämnar Nintendo lansera efterföljaren till den omåttligt populära Switch, spelkasetter blir kvar men OLED-skärm uteblir.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det mest spännande är väl om de tänkt ta ut svängarna i en ny riktning igen som de gjort de senaste 20 åren, eller om de går mer åt "switch 2"-hållet.

Skulle vara lite otypiskt av nintendo att bara repetera med mer kraftfull hårdvara. Iaf för deras större konsoler.

Men det kanske är rätt väg med tanke på hur lyckad switchen ändå blev?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hoppas på bakåtkompabilitet mot tidigare Switch titlar.

Är bristen på OLED-skärm en dealbreaker?

Nej, spelar primärt i dockat läge på min Switch.

Permalänk
Medlem

Om de ska stanna kvar på Nvidia, vilken krets kan det tänkas vara? Tegra Orion eller Thor?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det mest spännande är väl om de tänkt ta ut svängarna i en ny riktning igen som de gjort de senaste 20 åren, eller om de går mer åt "switch 2"-hållet.

Skulle vara lite otypiskt av nintendo att bara repetera med mer kraftfull hårdvara. Iaf för deras större konsoler.

Men det kanske är rätt väg med tanke på hur lyckad switchen ändå blev?

Gärna en renodlad VR konsol

Permalänk
Medlem

För min del får de gärna göra en stationär variant också. Spelar endast dockat, och tycker switchen är ganska otymplig i sin docka. Hade gärna sett en puck typ som apple-tv som man kan ha i bänken på ett trevligt sätt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

De borde lansera en premium version med oled skärm samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Källan säger att "utvecklingen verkar gå bra", men att konsolen inte släpps förrän tidigast våren 2024.

Permalänk
Medlem

Att original Switch bara kom med 32GB såg galet snålt ut. Jag har aldrig ägt en Switch men jag minns hur polarna ofta tog upp bristen på tillräcklig lagring som största nackdelen. Om den släpps nästa år måste väl minimum lagring var 256GB, eller?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Att original Switch bara kom med 32GB såg galet snålt ut. Jag har aldrig ägt en Switch men jag minns hur polarna ofta tog upp bristen på tillräcklig lagring som största nackdelen. Om den släpps nästa år måste väl minimum lagring var 256GB, eller?

Det är ju lätt löst med ett Micro-SD-kort men jo, känner på mig att det bör vara minst 128GB på nästa konsol.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Markusas:

Om de ska stanna kvar på Nvidia, vilken krets kan det tänkas vara? Tegra Orion eller Thor?

Vi kan nog förutsätta att det inte är Thor, den verkar släppas först 2025 (enligt Wikipedia).

Andra verkar spekulera i att det handlar om Tegra Orin, vilket i så fall betyder Cortex A78A + Ampere (finns med 512 till 2048 CUDA-kärnor).

Om det stämmer är det en rejäl uppgradering. GPU går från Maxwell med 256 CUDA-kärnor till Ampere + minst dubbelt så många CUDA-kärnor.

Cortex78A vore ett rejält lyft över dagens Cortex A57, den förra är 3,5-4 gånger snabbare ST och ~6-8x MT (om man jämför Jetson med X1 mot Orin, finns config med 6 resp. 8 kärnor av Orin). Går man på GB6 resultat är en Cortex78A ~10 % snabbare per MHz jämfört med Zen2 som används i PS5/XSX.

En switch lär knappast klockas mer än ~2,0 GHz, men går ändå från "prestanda motsvarande en långsam telefon för 10 år sedan" till "i samma härad som nuvarande stationära konsoler".

Stämmer det kommer det göra det långt enklare för spelutvecklare att stödja Switch 2, är betydligt svårare att skala CPU-kraft jämfört med GPU-kraft (det var en viktig tanke bakom Microsofts XSS/XSX uppdelning, är väldigt snarlika CPU-prestanda men rätt skilda GPU-prestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Antar att de ämnar leva vidare på sina egna spel och därför inte kommer släppa någon hårdvara som inte ens är i närheten av dagens konsoler i prestanda.

Permalänk
Medlem

En nvidia gpu med support för dlss 3.0 vore ju ett rejält lyft. Lör inte behövas för mycket annat. Med tanke på vilket prestanda lyft det kan bli och förhoppningsvis bakåtkompatibelt så skulle jag bli glad. Dock är det ju inte riktigt Nintendos grej att göra en rak av uppföljaren. Den som lever får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det mest spännande är väl om de tänkt ta ut svängarna i en ny riktning igen som de gjort de senaste 20 åren, eller om de går mer åt "switch 2"-hållet.

Skulle vara lite otypiskt av nintendo att bara repetera med mer kraftfull hårdvara. Iaf för deras större konsoler.

Men det kanske är rätt väg med tanke på hur lyckad switchen ändå blev?

Jag tror de känner sig rätt hemma nu. Jag tror aldrig riktigt att det var meningen att "ta ut svängarna", de var nog i rätt dåligt tillstånd efter både GameCube och Wii U och behövde desperat hitta en ny marknad. Efter GameCube hade de visserligen sina portabla konsoler, efter Wii U var även den marknaden ganska vikande för dem.

Ironiskt nog tror jag att de kan gå i samma fälla som med Wii U om de bara gör en Switch 2, att många som kanske köpt till sina barn eller för några enstaka spel knappt märker att det kommit en ny konsol, eller inte känner något behov av att uppgradera.

Det som talar emot det scenariot är väl att de lyckats stärka sina varumärken senaste åren, inte minst med Mariofilmen. De verkar också ha lärt sig läxan från Wii U som framförallt led en enorm brist på spel, nu kommer det grejer i ett ganska konstant flöde.

Personligen blir jag väldigt nöjd med en Switch 2 och hoppas att de haft tid att skärpa upp kvaliteten. Vill inte ha repad skärm av dockan och drift på kontroller efter ett år.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är ju lätt löst med ett Micro-SD-kort men jo, känner på mig att det bör vara minst 128GB på nästa konsol.

128GB är alldeles för snålt 2024, breath of the wild tar t ex 16GB och många spel ligger på 20-30GB. Förhoppningsvis kommer vi ta ett rejält steg upp i texturer, minimum ser jag runt 500-1000 GB beroende på vad spelen landar på för storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

128GB är alldeles för snålt 2024, breath of the wild tar t ex 16GB och många spel ligger på 20-30GB. Förhoppningsvis kommer vi ta ett rejält steg upp i texturer, minimum ser jag runt 500-1000 GB beroende på vad spelen landar på för storlek.

Det är Nintendo vi pratar om. De skulle aldrig slänga in 1TB. Då tar de hellre en liten storlek för att sedan låta en kunna uppgradera själv. Det var samma sak på Wii, WiiU och 3DS med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om det kommer ett Star Fox spel till kommande Nintendo Switch, blir det ett garanterat köp.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Om det kommer ett Star Fox spel till kommande Nintendo Switch, blir det ett garanterat köp.

Tänk det i VR Illamånde bara av tanken

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig Switch dockad och en OLED som
Bara körs handhållen. Det är väl inte det vanliga dock. Fördelen är att man kan använda samma till båda sakerna.

Anledningen att det blev så var för de släppte OLED som var så mycket bättre handhållen att jag ville ha den och redan hade den vanliga då.

Denna gång väntar jag på en OLED variant först. Det gör den så mycket bättre i handhållet läge. Om de inte har en LCD som är betydligt bättre än den i gamla Switch.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi kan nog förutsätta att det inte är Thor, den verkar släppas först 2025 (enligt Wikipedia).

Andra verkar spekulera i att det handlar om Tegra Orin, vilket i så fall betyder Cortex A78A + Ampere (finns med 512 till 2048 CUDA-kärnor).

Om det stämmer är det en rejäl uppgradering. GPU går från Maxwell med 256 CUDA-kärnor till Ampere + minst dubbelt så många CUDA-kärnor.

Cortex78A vore ett rejält lyft över dagens Cortex A57, den förra är 3,5-4 gånger snabbare ST och ~6-8x MT (om man jämför Jetson med X1 mot Orin, finns config med 6 resp. 8 kärnor av Orin). Går man på GB6 resultat är en Cortex78A ~10 % snabbare per MHz jämfört med Zen2 som används i PS5/XSX.

En switch lär knappast klockas mer än ~2,0 GHz, men går ändå från "prestanda motsvarande en långsam telefon för 10 år sedan" till "i samma härad som nuvarande stationära konsoler".

Stämmer det kommer det göra det långt enklare för spelutvecklare att stödja Switch 2, är betydligt svårare att skala CPU-kraft jämfört med GPU-kraft (det var en viktig tanke bakom Microsofts XSS/XSX uppdelning, är väldigt snarlika CPU-prestanda men rätt skilda GPU-prestanda).

bara hoppas att nästa Shield TV har dessa specs.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Ingen OLED kan faktiskt vara en dealbreaker för mig. Hoppas jag klarar vänta på en OLED variant.

Permalänk
Medlem

Kan leva utan OLED, kopplar ändå upp till TVn 95% av gångerna

Permalänk
Medlem

Trist den ligger så långt bort.

Permalänk
Medlem

Blir köp oavsett. Bakåtkompatibelietet samt bra batteritid bör var högt på deras lista samt någon form av dlss

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Kommer köpa det som finns, kör mest handhållet även när man ligger i soffan, så skönt att kunna snurra runt som man vill. Däremot kommer OLED skaffas när det finns, däremot kan jag inte förstå att OLED skulle vara så extremt mycket dyrare, borde ju inte vara mer än någon hundralapp i pris, i så fall kan de väl ha en Switch 2 Standard/Lite och en Switch 2 Plus/Pro/Extreme så får konsumenten välja som idag med 2019 och OLED men att de gör det tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tänk det i VR Illamånde bara av tanken

I en Virtual Boy?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

bara hoppas att nästa Shield TV har dessa specs.

Jodu. AV1-avkodning och 4K/120Hz är ju drömmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Att den inte kommer med OLED-skärm är nog kostnadsrelaterat ja, men även batteritiden förbättras med LCD, vilket kan vara viktigt med en sån här konsol. Återstår att se hur mycket köparna kommer att sakna OLED. Men tror den kommer sälja rätt bra ändå.

Permalänk
Medlem

PS5 blev nog mitt sista konsolköp, den har varit oanvänd sedan jag fick hem den vid lanseringen. Switch har jag knappt petat på sen jag fick hem min Steam Deck April 2022.

Hade gärna sett Nintendo på allvar konkurrera mot Microsoft och Sony med en stationär konsol som ligger i nivå med de andra. Samtidigt har Switch varit riktigt lyckat så vore dumt att överge ett bra koncept de har i Switch.

I slutändan handlar det om spelen för mig. Hade gärna sett att även Nintendo börjar släppa spel till PC framöver. Men fortsätter de vägra och intressanta spel fortsätter släppas till nästa konsol blir det nog ett köp ändå.

Hoppas verkligen de inte gör bort sig nu bara.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Blir köp oavsett. Bakåtkompatibelietet samt bra batteritid bör var högt på deras lista samt någon form av dlss

Det ryktas däremot att uppföljaren inte kommer vara bakåtkompatibel. Stämmer det så kommer jag bli redigt besviken på dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.