EU öppnar konkurrensgranskning mot Microsoft om Teams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det handlar alltid om pengar och inflytande. Hade Microsoft varit ett inhemskt tyskt mjukvarubolag hade vi inte hört någonting. Många statliga bolag inom EU har monopol inom flera tjänster och det lyfter inte ett ögonbryn.

Alla statliga monopol inom EU måste dock ha egna undantag som t ex Systembolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Hur kommer Apple undan detta så systematiskt? Facetime har ju varit precis samma exkluderande idioti sedan dag 1.

EU utreder Apple också.
https://www.mobil.se/nyheter/eu-kan-tvinga-whatsapp-messenger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Gällande slack vs teams i företag
Slack är ju inget alternativ när man vill planera möten, se sin kalender för att se vilka möten som kommer härnäst (nej outlook plugin till slack ger inte tillräckligt bra överblick). Inspelning av möte med transcribe så man kan gå tillbaka och se vad det var vi faktiskt kommer överens om (guld värt!). Och sedan lätt dela de inspelningarna.

Slack är ju dock mycket trevligare att använda för chat och det vi kör om man vill ha ett snabbt svar från någon.

Däremot är skärmdelning via slack crap om man kör större skärmar. Delar jag min 5120x1440 så blir det suddigt för mottagaren även om den personen också har en stor skärm. Så det blir bara till att öppna laptopen och dela den istället.

Hade varit trevligt om slack lät dig dela en del av skärmen när man hoppar runt mellan olika program och inte kan dela hela sin skärm.
I teams är det betydligt bättre bild men å andra sidan 2 fps så man får välja

Lustigt, det är ju precis som att folk väljer Teams för att t.ex. Slack erbjuder mycket sämre alternativ.

Enligt forumet så brukar ju den gängse förklaringen vara att Microsoft "tvingar" folk att använda Teams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det handlar alltid om pengar och inflytande. Hade Microsoft varit ett inhemskt tyskt mjukvarubolag hade vi inte hört någonting. Många statliga bolag inom EU har monopol inom flera tjänster och det lyfter inte ett ögonbryn.

Hade Microsoft varit ett inhemskt tyskt mjukvarubolag så hade exakt samma sak hänt (vilket vi vet för EU gjorde samma form av undersökning av SAP 2020, EU blockade Siemens-Alstom 2019 osv), att EU bara ger sig på Amerikanska bolag som har mycket pengar att klämma åt är inget annat än propaganda från Google och Apple i ett försök att vända folkopinionen mot EU:s antitrust-lagar och det ser ju ut som att de uppenbarligen har lyckats i detta.

Att olika länder har statliga bolag med monopol inom många tjänster har inte med lagstiftningen att göra, den har att göra med (återigen) att du inte får utnyttja en monopolställningen inom ett område till att ge dig fördelar inom en annan marknad, det innebär inte att du inte får lov att ha monopol inom flera områden samtidigt. Plus att det är ju inte heller så att EU direkt har blida ögon när det gäller t.ex Systembolaget (som definitivt lever på lånad tid).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Gällande slack vs teams i företag
Slack är ju inget alternativ när man vill planera möten, se sin kalender för att se vilka möten som kommer härnäst (nej outlook plugin till slack ger inte tillräckligt bra överblick). Inspelning av möte med transcribe så man kan gå tillbaka och se vad det var vi faktiskt kommer överens om (guld värt!). Och sedan lätt dela de inspelningarna.

This, teams integrerar allt som man använder i sitt arbetsliv, du kommer åt intranätet, din kalender, chat, samtal möten, telefoni och samarbete i samma app.

Skrivet av A_Müller:

ITT: En jäkla massa människor som jobbar i organisationer som inte har koll på sin Teamsmiljö och/eller har inte fundamental nog koll i hur konfigurering av M365/M365-kontoinställningar görs för att få det som man vill.

Jag har suttit i likväl Slack som Teams. För casual-konversationer så är Slack mer intuitivt, på ytan är det lättare att komma igång, men du har också rätt stora begränsningar. Det är dessutom dyrt när du går upp i skala och när Teams redan ingår i en M365 E3 licens (som de flesta köper för Windows, Office, Exchange Online och Azure AD) så är det givet att man även väljer Teams ur ett kostnadsperspektiv. Det är kontraproduktivt att sitta med Slack om man använder MS andra applikationer, både på grund av kostnaden men även på alla dess integrationer.

Det enda konsekventa problem jag har sett med Teams är kass Bluetooth-hantering och QoL grejer som push to talk, individuell ljudkontroll på olika mötesdeltagare, etc.

Also this, de flesta organisationer implementation av teams är helt jävla kaiko för de förstår inte hur de ska använda det eller implementera. Ordagrant halva mitt jobb är att komma in till bolag och göra om och göra rätt, det är verkligen kaos i majoritet. Av bolag och de hjälper inte heller att många konsultbolag inte heller har koll. Kvalitén är under all kritik

När de kommer till Blåtandshanteringen så har mycket kommit i teams 2.x och mycket features är på G

Skrivet av Trihxeem:

Ja då måste det vara riktigt drygt!
Möten och videosamtal är i mitt tycke det enda teams gör bra.

Och som någon skrev: hur kan teams vara så dåligt på att hantera bluetooth eller olika headsets? Händer hyfsat ofta att ett headset funkar bra i slack och sedan startar man teams för ett möte och teams kan inte välja headsetet som mikrofon - the hell?

Fast den är inte dålig med det, har du definierat vilken den ska använda så kommer den ihåg det, sen är de flesta headset rätt skit

Skrivet av Sveklockarn:

Lustigt, det är ju precis som att folk väljer Teams för att t.ex. Slack erbjuder mycket sämre alternativ.

Enligt forumet så brukar ju den gängse förklaringen vara att Microsoft "tvingar" folk att använda Teams.

Folk har ingen förståelse och vill bara "hatea" bara för att det är Microsoft. Många här verkar inte förstå att teams är inte bara för att chatta utan är en plattform för produktivitet , samarbete och telefoni.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Sötast

Något som verkar undgå många här, gissningsvis för att de inte jobbar med IT är att enormt många företag är uppbundna till microsofts AD.

Använder du microsoft som plattform så måste du köpa till fler produkter och sedan fler produkter och på vägen blir det verkligen allt eller inget.

Om du redan lägger x miljoner per månad i licenskostnader och du får teams "gratis" och det är ett buzzword med stor popularitet så möter du fantastiskt stort internt motstånd för att betala för ytterligare en produkt, som dessutom INTE är till samma ekosystem.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ändå biased för teams då min officiella yrkestitel är "M365 tekniker" men jag gillar verkligen hur teams är integrerat med många av dom andra delarna inom M365 såsom nya loop komponenter & SP etc, finns självklart saker dom kan göra bättre(snälla gör teams snabbare att klicka runt i) men är ändå rätt så nöjd med den.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Inga statliga myndigheter får använda teams.

Skrivet av enbom:

Regionerna använder då Teams.

Skrivet av KAD:

Här är en sammanfattning... : https://inkopsradet.se/hemligheter-molntjanst-och-cloud-act/. Sammanfattningsvis: ingen har egentligen en jävla aning. Många tar det säkra före det osäkra.

När jag var på statlig myndighet sist var den valda strategin schizofreni. ...
Nu är jag i försvarsindustrin. Där är det Skype på egen infrastruktur som gäller.

Skrivet av robbankentor:

Vilka myndigheter använder Teams?
I början av förra året beslutade Skatteverket och Kronofogden att inte ersätta Skype med Teams som videokonferenslösning. ...
Är Teams GDPR säkert?
Flera svenska kommuner och myndigheter har gjort bedömningen att deras organisationer inte kan använda Teams utan komma i konflikt med GDPR. ...

Så här fungerar det i den Region där jag arbetar:

  • IT-avdelningen verkar älska Teams och använder det flitigt internt. Därför har de även installerat det med autostart på samtliga datorer i Regionen.

  • En utredning har (föga förvånande) visat att Teams inte duger för information som faller under någon form av sekretess. I vårt fall handlar det primärt om patientdata, pågående upphandlingar och andra ekonomiska data.

  • För hantering av sekretessbelagda uppgifter hänvisas till andra system inom organisationen: Pexip videomötesteknik och "säkra meddelanden" som är en tjänst för krypterad filöverföring.

  • Vilket system som kan/får användas till vad presenteras i en övergripande rutin som man för enkelhets skull valt att göra svårfunnen för dem som aktivt letar efter den och vars existens och innehåll i praktiken bara är delvis känt av vårdpersonalen.

  • Inköpsavdelningen verkar också gilla Teams, och använder det gärna även i samband med upphandlingar. Kännedomen om gällande (undanskuffade) rutin verkar obefintlig.

  • Vårdens patientkontakter och hantering av patientdata verkar i alla fall fungera som den ska, med undantag av en ensam avdelning som (i enlighet med tidigare rutiner) envisas med att faxa patientuppgifter till min avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Fast den är inte dålig med det, har du definierat vilken den ska använda så kommer den ihåg det, sen är de flesta headset rätt skit

Nej problemet är att du inte kan välja headsetets mikrofon som mic.
Jag kör airpods pro som funkar hur bra som helst i alla andra appar och i 9 fall av 10 bra även i teams. Men ibland kan man inte välja den micen.
Så då får man köra web-teams istället för appen och där funkar det bra för chrome hittar micen. Mycket märkligt, som utvecklare skulle jag vilja se vad det är som failar

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nej problemet är att du inte kan välja headsetets mikrofon som mic.
Jag kör airpods pro som funkar hur bra som helst i alla andra appar och i 9 fall av 10 bra även i teams. Men ibland kan man inte välja den micen.
Så då får man köra web-teams istället för appen och där funkar det bra för chrome hittar micen. Mycket märkligt, som utvecklare skulle jag vilja se vad det är som failar

Jo det kan du, gå in under inställningar i appen och välj valfri microfon, Teams använder exakt samma Windows APIer som alla andra applikationer för att hantera in och ut ljud

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jo det kan du, gå in under inställningar i appen och välj valfri microfon, Teams använder exakt samma Windows APIer som alla andra applikationer för att hantera in och ut ljud

Nej,
Man får upp den här dialogen när man väljer mikrofonen. Kör man igång chrome så fungerar mikrofonen hur bra som helst så det är bara teams som har issues, micen i sig funkar bra i windows och i andra program.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så här fungerar det i den Region där jag arbetar:

  • IT-avdelningen verkar älska Teams och använder det flitigt internt. Därför har de även installerat det med autostart på samtliga datorer i Regionen.

  • En utredning har (föga förvånande) visat att Teams inte duger för information som faller under någon form av sekretess. I vårt fall handlar det primärt om patientdata, pågående upphandlingar och andra ekonomiska data.

  • För hantering av sekretessbelagda uppgifter hänvisas till andra system inom organisationen: Pexip videomötesteknik och "säkra meddelanden" som är en tjänst för krypterad filöverföring.

  • Vilket system som kan/får användas till vad presenteras i en övergripande rutin som man för enkelhets skull valt att göra svårfunnen för dem som aktivt letar efter den och vars existens och innehåll i praktiken bara är delvis känt av vårdpersonalen.

  • Inköpsavdelningen verkar också gilla Teams, och använder det gärna även i samband med upphandlingar. Kännedomen om gällande (undanskuffade) rutin verkar obefintlig.

  • Vårdens patientkontakter och hantering av patientdata verkar i alla fall fungera som den ska, med undantag av en ensam avdelning som (i enlighet med tidigare rutiner) envisas med att faxa patientuppgifter till min avdelning.

Förstår helt, var med som rådgivare hos en stor region om IT plattform

Det gäller att alla är medvetna om att inget som faller under GDPR kan skrivas i teams

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700