EU öppnar konkurrensgranskning mot Microsoft om Teams

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Källa på det?

Regionerna använder då Teams.

Kan bekräfta åtminstone att danska myndigheter använder skype. Fruktansvärt irriterande.

Enligt mig finns det enbart en negativ aspekt med teams och det är deras fruktansvärda framerate. Att skärmdela demon osv som utvecklare är fruktansvärt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

EU väljer Microsoft för att det finns mest pengar att extrahera p.g.a. deras storlek.

Var får folk sådana här dumma idéer ifrån? EU har börjat granska Microsoft därför att Slack gjorde en anmälan och att Microsoft är ett bolag som har monopolstatus. Det handlar inte om vem som har mest pengar, eller om tjänsten är bra eller dålig, det handlar enbart om att ett bolag som har monopol inom ett område inte får lov att utnyttja det monopolet till att ge dem själva fördelar inom andra marknader.

Så det är inte Teams som sådant som EU granskar, utan att MS kopplar det till 365 och/eller Windows (de har ju monopolstatus inom båda).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Teams hade varit jättebra om det inte var så förbannat slött och långsamt även med moderna maskiner. För att inte ens tala om att jag måste röra min j@$&@ mus varannan minut för att inte ses som away

Problemet är inte teams, problemet är hela ekosystemet. När du väl köpt in organisationen i MS365 finns få anledningar att någonsin titta på något annat, vilket i sin tur kräver att underleverantörer även hoppar på tåget osv...

Caffeine löser det där och allt annat liknande. Men ja, störigt kort tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Apple?

Hur kommer Apple undan detta så systematiskt? Facetime har ju varit precis samma exkluderande idioti sedan dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Var får folk sådana här dumma idéer ifrån? EU har börjat granska Microsoft därför att Slack gjorde en anmälan och att Microsoft är ett bolag som har monopolstatus. Det handlar inte om vem som har mest pengar, eller om tjänsten är bra eller dålig, det handlar enbart om att ett bolag som har monopol inom ett område inte får lov att utnyttja det monopolet till att ge dem själva fördelar inom andra marknader.

Så det är inte Teams som sådant som EU granskar, utan att MS kopplar det till 365 och/eller Windows (de har ju monopolstatus inom båda).

Det handlar alltid om pengar och inflytande. Hade Microsoft varit ett inhemskt tyskt mjukvarubolag hade vi inte hört någonting. Många statliga bolag inom EU har monopol inom flera tjänster och det lyfter inte ett ögonbryn.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Teams funkar inte för alla, en del företag/myndigheter får inte ha molntjänster, så teams är aldrig ett alternativ.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Källa på det?

Regionerna använder då Teams.

Lurigt det där, är inte regionerna mer kommunala och inte statliga?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det handlar alltid om pengar och inflytande. Hade Microsoft varit ett inhemskt tyskt mjukvarubolag hade vi inte hört någonting. Många statliga bolag inom EU har monopol inom flera tjänster och det lyfter inte ett ögonbryn.

Pengar är alltid en drivande faktor men det betyder inte att det är en utlösande faktorn i detta fall var det Slack som gjorde en anmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Personligen hatar jag att så många företag verkar ha börjat använda Teams. Mina senaste två arbetsplatser har använt det. Vi har dock inte använt Teams för videosamtal, utan allsköns annan användning, och det känns inte som att Teams är byggt för det. Det är hemskt att arbeta i.

Detta borde hamna i gubbgnäll...

- Teams, Confluence och OneDrive är allt som ett företag behöver för att bedriva en verksamhet.
- Filer skall sparas i molnet, en lokal filserver är onödigt.
- Mail är bara spam, ingen använder det för något vettigt.
- Nätverket och brandväggarna behöver ni inte hantera själva, vi gör det åt er från våra datacenter i Indien/Angola/Mexico.
- Tunna klienter är framtiden.
- Alla skall använda en enda 16:9-skärm.
- Du behöver inte äga någon dator, skrivare eller tunn klient, vi har fina leasingavtal och hyravtal.
- Hela ert passersystem kontrolleras av en molntjänst.
- Hyr era medarbetare från oss, ni behöver inte ha några anställda.
- Vi håller koll på var alla era medarbetare är dygnet runt med vår lilla tracker-app.
- Vi registrerar och skyddar ert varumärke åt er.
- Ni behöver inte äga några fasta tillgångar som byggnader, bara hyr dem av oss.

Som jag ser det så blir resultatet att startar man ett företag äger man inget längre och alla tillgångar är virtuella och kontrolleras av någon annan. Händer det något är det ingen som tar ansvar och ingen som vet något. I bästa fall så kan man sitta i en telefonkö i 6 timmar innan man får tag på någon som inte vet något och inte hittar ditt avtal.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men är en självklarhet oavsätt, är inbakat med allt annat i ett 8ch samma avtal, från företagets sida är det en självklarhet att använda Teams när det ingår tsm med resterande mjukvara. Är det något som borde ha problem med så är det väll ändå office? Där finns det inga konkurrenter alls mer eller mindre och skulle inte förvåna mig om 90% av alla använder office, 9% Google docs och 1% annat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vi hade både zoom o slack på jobbet, men efter säkerhetsincidenterna strax efter pandemin så bannlystes de från vårt företag. Nu är det endast Teams. Bra på samtal, suger på textchatt. Men vi har egna servrar för hela office-sviten (global big corp jag jobbar för).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

US Cloud Act säger annat

https://www.justice.gov/criminal-oia/page/file/1153466/downlo...
"The CLOUD Act clarified that U.S. law requires that providers subject to U.S. jurisdiction disclose data that is responsive to valid U.S. legal process, regardless of where the company stores the data."

Du inser väl att Amerikansk lag inte gäller inom EUs inhemska marknad eller hur och därför står under EU lagar så som GDPR?

Skrivet av Sveklockarn:

EU väljer Microsoft för att det finns mest pengar att extrahera p.g.a. deras storlek.

Eller för att Microsoft är en av världens största företag när det kommer till mjukvara och dessutom har en monopolliknande ställning?

För att göra ett didaktiskt experiment. Vem skulle du gå efter först om man vill motverka monopol? Ett företag som Microsoft? Eller något lokalt företag med liten påverkan på hela marknaden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Detta borde hamna i gubbgnäll...

- Teams, Confluence och OneDrive är allt som ett företag behöver för att bedriva en verksamhet.
- Filer skall sparas i molnet, en lokal filserver är onödigt.
- Mail är bara spam, ingen använder det för något vettigt.
- Nätverket och brandväggarna behöver ni inte hantera själva, vi gör det åt er från våra datacenter i Indien/Angola/Mexico.
- Tunna klienter är framtiden.
- Alla skall använda en enda 16:9-skärm.
- Du behöver inte äga någon dator, skrivare eller tunn klient, vi har fina leasingavtal och hyravtal.
- Hela ert passersystem kontrolleras av en molntjänst.
- Hyr era medarbetare från oss, ni behöver inte ha några anställda.
- Vi håller koll på var alla era medarbetare är dygnet runt med vår lilla tracker-app.
- Vi registrerar och skyddar ert varumärke åt er.
- Ni behöver inte äga några fasta tillgångar som byggnader, bara hyr dem av oss.

Som jag ser det så blir resultatet att startar man ett företag äger man inget längre och alla tillgångar är virtuella och kontrolleras av någon annan. Händer det något är det ingen som tar ansvar och ingen som vet något. I bästa fall så kan man sitta i en telefonkö i 6 timmar innan man får tag på någon som inte vet något och inte hittar ditt avtal.

Varför är det gubbgnäll att tycka att Teams är dåligt uppbyggt och inte bra att arbeta i? Spara i molnet gjorde min arbetsplats redan innan Teams, och man slapp gå via Teams för att komma åt filerna. Det var underbart. Jag håller med dig om mail men det fortsätter bägge de företag jag arbetade för att nyttja trots Teams. En skärm är för liten arbetsyta.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du inser väl att Amerikansk lag inte gäller inom EUs inhemska marknad eller hur och därför står under EU lagar så som GDPR?

Läste du ens vad som står i mitt inlägg? Amerikanska myndigheter har rätt att hämta ut information oavsett var den befinner sig eftersom bolaget är grundat i USA och det spelar ingen roll vad du tycker är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Ja och de har inte möjligheten för det när servrarna ligger i EU, sedan så slår Data privacy frameowrk över cloud act
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3...

Fast nu handlar de inte om GDPR utan tredje parts access till datan. Bankerna hade inte tillåtit sig använda systemet om någon tredje part kunde hämta data lätt därifrån

Dock behöver väl det amerikanska bolaget som hanterar data följa amerikansk lag? Blir i alla fall en krock vilken lag de ska bryta mot.

https://www.theguardian.com/technology/2014/apr/29/us-court-m...
https://www.delphi.se/sv/tech-blog/kollision-mellan-dataskydd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Hur kommer Apple undan detta så systematiskt? Facetime har ju varit precis samma exkluderande idioti sedan dag 1.

Tror myndigheterna tycker lite synd om Apple. Apple försöker pimpa sitt facetime men det är för få som är intresserade så det är inget problem.

Skrivet av Klumpeduns:

Varför är det gubbgnäll att tycka att Teams är dåligt uppbyggt och inte bra att arbeta i? Spara i molnet gjorde min arbetsplats redan innan Teams, och man slapp gå via Teams för att komma åt filerna. Det var underbart. Jag håller med dig om mail men det fortsätter bägge de företag jag arbetade för att nyttja trots Teams. En skärm är för liten arbetsyta.

Jag tolkade det ursprungliga inlägget som väldigt ironiskt och ingen vettig person tycker så

Gällande slack vs teams i företag
Slack är ju inget alternativ när man vill planera möten, se sin kalender för att se vilka möten som kommer härnäst (nej outlook plugin till slack ger inte tillräckligt bra överblick). Inspelning av möte med transcribe så man kan gå tillbaka och se vad det var vi faktiskt kommer överens om (guld värt!). Och sedan lätt dela de inspelningarna.

Slack är ju dock mycket trevligare att använda för chat och det vi kör om man vill ha ett snabbt svar från någon.

Däremot är skärmdelning via slack crap om man kör större skärmar. Delar jag min 5120x1440 så blir det suddigt för mottagaren även om den personen också har en stor skärm. Så det blir bara till att öppna laptopen och dela den istället.

Hade varit trevligt om slack lät dig dela en del av skärmen när man hoppar runt mellan olika program och inte kan dela hela sin skärm.
I teams är det betydligt bättre bild men å andra sidan 2 fps så man får välja

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Läste du ens vad som står i mitt inlägg? Amerikanska myndigheter har rätt att hämta ut information oavsett var den befinner sig eftersom bolaget är grundat i USA och det spelar ingen roll vad du tycker är rätt eller fel.

Nej de har de inte. Är bolaget lokaliserad inom EU så gäller EU och nationella lagar.. oberoende vad Amerikansk lag säger.

https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/in...

Vilken information som får lämnas ut är begränsad.

"These instruments introduced new binding safeguards to address the points raised by Court of Justice of the European Union in its Schrems II decision of July 2020, ensuring that data can be accessed by U.S. intelligence agencies only to the extent necessary and proportionate and establishing an independent and impartial redress mechanism to handle and resolve complaints from Europeans concerning the collection of their data for national security purposes".

För att datan i huvud taget skall få lämna EU så krävs det att man dels. har ett nät av säkerhet.

https://www.imy.se/en/organisations/data-protection/this-appl...

Så nej man får inte ta ut vilken information man vill. Oberoende om man är i grunden ett amerikanskt företag eller ej. För skall du handla inom EU så gäller nationell lag eller EU-lag. Bara fråga Amazon t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

ITT: En jäkla massa människor som jobbar i organisationer som inte har koll på sin Teamsmiljö och/eller har inte fundamental nog koll i hur konfigurering av M365/M365-kontoinställningar görs för att få det som man vill.

Jag har suttit i likväl Slack som Teams. För casual-konversationer så är Slack mer intuitivt, på ytan är det lättare att komma igång, men du har också rätt stora begränsningar. Det är dessutom dyrt när du går upp i skala och när Teams redan ingår i en M365 E3 licens (som de flesta köper för Windows, Office, Exchange Online och Azure AD) så är det givet att man även väljer Teams ur ett kostnadsperspektiv. Det är kontraproduktivt att sitta med Slack om man använder MS andra applikationer, både på grund av kostnaden men även på alla dess integrationer.

Det enda konsekventa problem jag har sett med Teams är kass Bluetooth-hantering och QoL grejer som push to talk, individuell ljudkontroll på olika mötesdeltagare, etc.

Jag saknar ibland enkelheten och gränssnittet i Slack, men funktionaliteten med integrationerna är mycket, mycket bättre.

Slack får väl fixa ihop ett partnerskap med valfria produkter och börja offerera liknande typer utav länkade lösningar som inte kommer kräva sjuttioelva botinstallationer i varje kanal och 12tusen nya kommandon för medarbetare att lära sig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tror myndigheterna tycker lite synd om Apple. Apple försöker pimpa sitt facetime men det är för få som är intresserade så det är inget problem.
Jag tolkade det ursprungliga inlägget som väldigt ironiskt och ingen vettig person tycker så

Gällande slack vs teams i företag
Slack är ju inget alternativ när man vill planera möten, se sin kalender för att se vilka möten som kommer härnäst (nej outlook plugin till slack ger inte tillräckligt bra överblick). Inspelning av möte med transcribe så man kan gå tillbaka och se vad det var vi faktiskt kommer överens om (guld värt!). Och sedan lätt dela de inspelningarna.

Slack är ju dock mycket trevligare att använda för chat och det vi kör om man vill ha ett snabbt svar från någon.

Däremot är skärmdelning via slack crap om man kör större skärmar. Delar jag min 5120x1440 så blir det suddigt för mottagaren även om den personen också har en stor skärm. Så det blir bara till att öppna laptopen och dela den istället.

Hade varit trevligt om slack lät dig dela en del av skärmen när man hoppar runt mellan olika program och inte kan dela hela sin skärm.
I teams är det betydligt bättre bild men å andra sidan 2 fps så man får välja

Ingen vettig person gillar Teams.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Ingen vettig person gillar Teams.

Håller jag absolut med om, men det är minst smärtsamt att använda av alternativen

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Ingen vettig person gillar Teams.

Jo, de som kan konfigurera ett korrekt SharePoint backend. Eller tillhör du en av de som jobbar med filer direkt i Teams UI? Det har du utforskaren via sync eller SharePoint till.

Textchatt däremot, där håller jag med dig. Teams är sämst på det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller jag absolut med om, men det är minst smärtsamt att använda av alternativen

Som jag sagt tidigare så har vi aldrig videosamtal eller möten via Teams på min arbetsplats. Dessa två aspekter kanske är superbra att ha Teams till, det kan jag inte utvärdera. Att de valde att migrera allt till Teams gjorde bara många av våra arbetsmoment sämre.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Som jag sagt tidigare så har vi aldrig videosamtal eller möten via Teams på min arbetsplats. Dessa två aspekter kanske är superbra att ha Teams till, det kan jag inte utvärdera. Att de valde att migrera allt till Teams gjorde bara många av våra arbetsmoment sämre.

Ja då måste det vara riktigt drygt!
Möten och videosamtal är i mitt tycke det enda teams gör bra.

Och som någon skrev: hur kan teams vara så dåligt på att hantera bluetooth eller olika headsets? Händer hyfsat ofta att ett headset funkar bra i slack och sedan startar man teams för ett möte och teams kan inte välja headsetet som mikrofon - the hell?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej de har de inte. Är bolaget lokaliserad inom EU så gäller EU och nationella lagar.. oberoende vad Amerikansk lag säger.

https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/in...

Vilken information som får lämnas ut är begränsad.

"These instruments introduced new binding safeguards to address the points raised by Court of Justice of the European Union in its Schrems II decision of July 2020, ensuring that data can be accessed by U.S. intelligence agencies only to the extent necessary and proportionate and establishing an independent and impartial redress mechanism to handle and resolve complaints from Europeans concerning the collection of their data for national security purposes".

För att datan i huvud taget skall få lämna EU så krävs det att man dels. har ett nät av säkerhet.

https://www.imy.se/en/organisations/data-protection/this-appl...

Så nej man får inte ta ut vilken information man vill. Oberoende om man är i grunden ett amerikanskt företag eller ej. För skall du handla inom EU så gäller nationell lag eller EU-lag. Bara fråga Amazon t.ex.

Du kan se mitt andra inlägg angående EU data privacy framework så de lagar som finns på plats i EU stoppar alltså inte amerikanska myndigheter från att få ut data om de vill ha den.
#20128383

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Hur kommer Apple undan detta så systematiskt? Facetime har ju varit precis samma exkluderande idioti sedan dag 1.

kanske för att ingen använder facetime... förutom för att prata med mormor..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Källa på det?

Regionerna använder då Teams.

Det stämmer, men det är tämligen styrt vad man får och inte får göra, vad som får och inte får delas osv. Försöker du dela ett personnummer i chatmeddelande eller meddelande i ett team finns det inbyggd censur som automatiskt tar bort inlägget. Går såklart att komma runt

Region är förövrigt inte en statlig myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Om microsoft integrerar teams i office - vad är det för fel med det... Slack får väl göra ett eget officepaket och konkurrera på riktigt utan att gå och gnälla till storebror eu.

Problemet är väl att operativsystemet pushar för sina tjänster (Bing, Office, m.fl.). Hade operativsystemet tillhört ett fristående företag utan egna ekonomiska intressen i apparna hade de kunnat presenteras som alternativ på ett snyggt sätt. Något som faktiskt hade gynnat både konkurrensen och användarna på samma gång.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

EU håller på att bli det visioner som en vice kopral hade och skulle ha tagit slut vid ett självmord i en bunker i Berlin 1945. EU håller på sparka utan möjligheter för öppen källkod. Man tycker at EU borde stötta inhemska mjukvara, t.ex genom stötta öppen källkod. Man är bara inne och peta i saker som inte angår dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Lurigt det där, är inte regionerna mer kommunala och inte statliga?

Skrivet av Jfin67:

Det stämmer, men det är tämligen styrt vad man får och inte får göra, vad som får och inte får delas osv. Försöker du dela ett personnummer i chatmeddelande eller meddelande i ett team finns det inbyggd censur som automatiskt tar bort inlägget. Går såklart att komma runt

Region är förövrigt inte en statlig myndighet.

Det är korrekt. Därför jag skrev i mitt första inlägg "offentlig sektor" inte statligt. Jag var nog lite otydlig i mitt andra inlägg där jag nämnde Regionerna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

EU håller på att bli det visioner som en vice kopral hade och skulle ha tagit slut vid ett självmord i en bunker i Berlin 1945. EU håller på sparka utan möjligheter för öppen källkod. Man tycker at EU borde stötta inhemska mjukvara, t.ex genom stötta öppen källkod. Man är bara inne och peta i saker som inte angår dem.

Som vanligt en massa höftskjutningar när man inte vet och är lagom magstarkt att jämföra med nazismen.
EU open source software strategy