Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Utan tvekan 2:an om du skulle fråga mig, tycker en SUV/CUV passar bäst med något bredare ekrar. Ser så sprött ut annars, som om det vore cykeldäck 🙂

Tack för input, men bilderna visar nog inte hela sanningen.
Dels är den ljusa större på bilden (20" eller 21") än det jag kommer välja (19") och sen ser man även original fälgen igenom vilket gör att det ser lite konstigt ut.
Sen om det blir svart fälg är det samma modell som den ljusa och inte den som visas på bilden, det var den enda svarta dom hade som visning.
Bilderna är mest till för att se om jag skall ha svart eller ljus fälg och som det känns just nu blir det den ljusa

Skrivet av Sando:

Fint val av bil! Jag har själv en nästan identisk (pebble grey istället för en metallic). Vilken version har du (35, 40, 45, 50, 55)?

Det är en mycket trevlig bil, och jag har nog varit väldigt nöjd med min. Jag provkörde en hel del olika bilar före mitt val, och jag tyckte inte att någon av de andra var lika trevliga som helhet. Bland annat fick Tesla Model 3, Volvo C40, Skoda Enyaq, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-E ge sig. Största fördelen med Audi Q4 är hur tyst den är och hur fint den rullar på vägen. Det negativa är väl närmast att laddningshastigheterna bara är "okej" i jämförelse med de som är allra bäst, men den är ändå bättre än de flesta elbilar.

Trevligt , min är en 40 eftersom jag inte behöver fyrhjulsdrift och känner att jag inte heller behöver det extra i prestandan, jag prioriterade helt enkelt räckvidden.
Jag testade även själv ett par andra och kom fram till samma som du, Audin var helt enkelt skönast att köra.
Sen är det ju som du säger att den har kanske en del brister, men inte värre än att jag kan leva med dom, så efter 24 timmar är jag fortfarande helnöjd

Permalänk
Skrivet av cracko:

Ja ok, men rör sig verkligen priset med dollarkursen? Trodde de satte svenska priset separat.

Det gör de nog, men om de börjat tappa bortåt 30% av sina marginaler på varje bil såld i Sverige tar det nog inte lång tid för dem att separat höja priset. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Skulle tar det med inte bara en nypa salt men med en snöskyffel. Hur man kan uttala sig om orsaken till branden när den inte är släckt och har undersökt få jag inte ihop.

Den som uttalar: "The coastguard said on its website Thursday the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying "the fire started in the battery of an electric car"."
är reuters, världens största nyhetsbyrå.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Låter som dom snålat och köpt en kabeln som är begränsad till 200A

Hamnade på en sådan laddare i går. Annonseras som 150kW men eftersom den är utrustad med 200A kabel så fick jag bara hälften (typ)

Än värre är att i Shell Recharge appen annonseras den som 2x368kW vilket är skrattretande dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Finns även ett till problem och det är att föreningen som jag lever i har 0 uttag och inte dragit fram och förberett över huvud taget.. Detta är en förening om som hade sitt första hus klart för 4 år sedan så det var ju någon som inte tänkte till.

Sätt dig i styrelsen och driv igenom det? Vi har numer 50 laddstolpar i vårt garage och har utnyttjat alla gröna bidrag så föreningen hade en roi på 3 år på den investeringen...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Någon som har en MG4 51kw? Verkar vara bland dem mest prisvärda just nu om man tex ska leasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Någon som har en MG4 51kw? Verkar vara bland dem mest prisvärda just nu om man tex ska leasa.

Äger ingen själv men körde en i förra veckan. Mycket bil för pengarna. Leasing med vinterdäck, 1500 mil och försäkring för strax under 4000/mån för en fabriksny bil tycker jag är bra. Det jag saknade mest var en backkamera, den har endast sensorer bak, inga fram. Man har även plockat bort navigation i bilen men det var nog lika bra, den var rätt usel. Bättre att köra Apple Carplay/Android Auto då.

Visa signatur
Permalänk

MG4 Luxury är väl den bilen jag hade valt just nu om jag skulle leasa en ny bil. Enda prisvärda just nu. För min del går leasing max 5000kr/mån annars köper jag hellre bilen och betalar till mig själv. Min andrabil, hybrid går ut i Mars nästa år och jag siktar på en andra elbil så denna är klart intressant. Dock ingen bil jag skulle använt som förstabil och roadtripat med familjen, även om det går. Men jag tror man får en ganska tråkig (första?) upplevelse av elbilar då. Lång laddtid med tråkig laddkurva osv.
Men till och från jobbet, kanon.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Äger ingen själv men körde en i förra veckan. Mycket bil för pengarna. Leasing med vinterdäck, 1500 mil och försäkring för strax under 4000/mån för en fabriksny bil tycker jag är bra. Det jag saknade mest var en backkamera, den har endast sensorer bak, inga fram. Man har även plockat bort navigation i bilen men det var nog lika bra, den var rätt usel. Bättre att köra Apple Carplay/Android Auto då.

När du säger 4000 i månaden, jag har en e-niro på leasing, den ska kosta 3.800. kostar nu 5.200 med dagens ränta
Så när du säger 4.000 i månaden menar du i verkligheten 5.500?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

När du säger 4000 i månaden, jag har en e-niro på leasing, den ska kosta 3.800. kostar nu 5.200 med dagens ränta
Så när du säger 4.000 i månaden menar du i verkligheten 5.500?

MG4 börjar på 2 995/mån så går säkert få in försäkring och vinterhjul på under 4 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

MG4 börjar på 2 995/mån så går säkert få in försäkring och vinterhjul på under 4 000.

och sen 5% ränta på 500.000 kr lånet iomed leasing, alltså blir månadsavgfiten ca 5000+

Edit, i mitt avtal står det 3.800 kr exakt. Men med räntan som stigit är månadsavgiften på strax över 5200

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

MG4 Luxury är väl den bilen jag hade valt just nu om jag skulle leasa en ny bil. Enda prisvärda just nu. För min del går leasing max 5000kr/mån annars köper jag hellre bilen och betalar till mig själv. Min andrabil, hybrid går ut i Mars nästa år och jag siktar på en andra elbil så denna är klart intressant. Dock ingen bil jag skulle använt som förstabil och roadtripat med familjen, även om det går. Men jag tror man får en ganska tråkig (första?) upplevelse av elbilar då. Lång laddtid med tråkig laddkurva osv.
Men till och från jobbet, kanon.

MG4 Luxury är ju den fullutrustade modellen med stort batteri. När du säger att den är tråkig gissar jag på att du inte kört den, MG4 är en pigg liten bil som dessutom är bakhjulsdriven. Laddat 10-80% på 27 min under vintertid. Den är fullt duglig, det som suger i den är infotainmentsystemet. Tror man får en mycket bättre upplevelse med MG4 som första elbil än Kia e-Niro, och den är väldigt uppskattad.

Skrivet av atego:

När du säger 4000 i månaden, jag har en e-niro på leasing, den ska kosta 3.800. kostar nu 5.200 med dagens ränta
Så när du säger 4.000 i månaden menar du i verkligheten 5.500?

Var jag otydlig? Startpris på 2 995 kr, 1500 mil kostar 150kr, vinterdäck 471kr, då är vi uppe i 3616kr. 400 kr försäkring för den bilen är inga problem, då är vi på 4000 kr. Detta räknas såklart med dagens ränta, inte förra årets ränta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har vi några fler sköna elbilar här inne på leasing där avgiften gått upp ganska skönt sista 6 månaderna? i mitt fall från 3800 till 5200. Santander bank kia E-niro Advance leasing

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

och sen 5% ränta på 500.000 kr lånet iomed leasing, alltså blir månadsavgfiten ca 5000+

Edit, i mitt avtal står det 3.800 kr exakt. Men med räntan som stigit är månadsavgiften på strax över 5200

Vad du betalar för din Kia påverkar ju knappast vad en MG4 kostar, det är från 2 995 med
"*Privatleasing baserat på 24 mån, 1 000 mil/år, inkl service, vägassistans och vagnskadegaranti exkl uppläggnings- och aviavgift. Notera att förändringar i den underliggande räntan kan komma att påverka månadskostnaden."

Skulle räntan stiga från nuvarande nivå så kommer det såklart bli dyrare, en MG4 kostar också bara drygt 300 000.

Permalänk
Medlem

Vad har folk för åsikter om MG marvel r performance som första elbil? Jag har en möjlighet att ta över en leasing där det är 24 månader kvar, 1500 mil per år samt vinterhjul ingår. Med dagens räntor ligger den på 5000kr/mån och sen blir det försäkring på det. Är det något att ha? Den har väl fått blandade betyg tänker jag men jag är heller inte sjukt kräsen.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Har vi några fler sköna elbilar här inne på leasing där avgiften gått upp ganska skönt sista 6 månaderna? i mitt fall från 3800 till 5200. Santander bank kia E-niro Advance leasing

Är väl alla som har rörlig ränta i sina avtal, men räntehöjningarna har också varit förväntade ett tag så det bör man ha prisat in. Räntan på mitt lån på i4an har väl ökat med ungefär 1/3-del sedan i september så blev runt tusenlapp innan ränteavdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad du betalar för din Kia påverkar ju knappast vad en MG4 kostar, det är från 2 995 med
"*Privatleasing baserat på 24 mån, 1 000 mil/år, inkl service, vägassistans och vagnskadegaranti exkl uppläggnings- och aviavgift. Notera att förändringar i den underliggande räntan kan komma att påverka månadskostnaden."

Skulle räntan stiga från nuvarande nivå så kommer det såklart bli dyrare, en MG4 kostar också bara drygt 300 000.

ja men då så då är det ju bra pris!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

MG4 Luxury är ju den fullutrustade modellen med stort batteri. När du säger att den är tråkig gissar jag på att du inte kört den, MG4 är en pigg liten bil som dessutom är bakhjulsdriven. Laddat 10-80% på 27 min under vintertid. Den är fullt duglig, det som suger i den är infotainmentsystemet. Tror man får en mycket bättre upplevelse med MG4 som första elbil än Kia e-Niro, och den är väldigt uppskattad.

Var jag otydlig? Startpris på 2 995 kr, 1500 mil kostar 150kr, vinterdäck 471kr, då är vi uppe i 3616kr. 400 kr försäkring för den bilen är inga problem, då är vi på 4000 kr. Detta räknas såklart med dagens ränta, inte förra årets ränta...

Ja det är den modellen som man får över 30mil på så det är väl den som säljer antar jag och den enda jag är intresserad utav.
Ja den budgetmodellen har endast 80Kw laddning, inte så kul och ladda på 45-1 timme när man är ute med familjen på vägarna.

Edit: Och ja, infotainmentsystemet suger fett och en stor del av den tråkiga upolevelsen.
Men som du säger. För dom pengarna är det bra. Man måste såklart räkna med kompromisser.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja det är den modellen som man får över 30mil på så det är väl den som säljer antar jag och den enda jag är intresserad utav.
Ja den budgetmodellen har endast 80Kw laddning, inte så kul och ladda på 45-1 timme när man är ute med familjen på vägarna.

Edit: Och ja, infotainmentsystemet suger fett och en stor del av den tråkiga upolevelsen.
Men som du säger. För dom pengarna är det bra. Man måste såklart räkna med kompromisser.

Infotainmentsystemet är långt ifrån det värsta med MG4 dock. Även om det stämmer att det är rakt igenom uselt. Det sämsta med bilen överlag är de rent farliga förarassistanssystemen som inte sällan rycker i ratten så att bilen styr rakt mot mötande trafik. System som återställs varje gång bilen startar och som måste stängas av med flera tryck i det brutalt långsamma gränssnittet.

Sen finns det fler nackdelar som man lär sig när man levt med bilen i mer än ett halvår. Men jag summerar det hela så här: UNDVIK denna bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja det är den modellen som man får över 30mil på så det är väl den som säljer antar jag och den enda jag är intresserad utav.
Ja den budgetmodellen har endast 80Kw laddning, inte så kul och ladda på 45-1 timme när man är ute med familjen på vägarna.

Edit: Och ja, infotainmentsystemet suger fett och en stor del av den tråkiga upolevelsen.
Men som du säger. För dom pengarna är det bra. Man måste såklart räkna med kompromisser.

Enligt spec så ska standard modellen ha 117kw och luxary 135kw DC laddning och ska skilja enbart 5min 10-80% batteri.
40min standard mot 35 luxary.

Jag åker som mest 14 mil och laddar på nätter så behöver egentligen inget stort batteri.
Det är när det blir långresor som är max 1-2 per år och känns onödigt att köpa en dyr bil med större batteri för något jag gör en gång per år. Men skulle jag göra långresor ofta så skulle jag nog köpa en tesla LR men det känns inte värt att åka runt korta sträckor i en sån bil.

Permalänk
Skrivet av Urven:

Enligt spec så ska standard modellen ha 117kw och luxary 135kw DC laddning och ska skilja enbart 5min 10-80% batteri.
40min standard mot 35 luxary.

Jag åker som mest 14 mil och laddar på nätter så behöver egentligen inget stort batteri.
Det är när det blir långresor som är max 1-2 per år och känns onödigt att köpa en dyr bil med större batteri för något jag gör en gång per år. Men skulle jag göra långresor ofta så skulle jag nog köpa en tesla LR men det känns inte värt att åka runt korta sträckor i en sån bil.

Ok. Har för mig det stod 80KW DC på en jag kollade på men kanske va en äldre modell..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Enligt spec så ska standard modellen ha 117kw och luxary 135kw DC laddning och ska skilja enbart 5min 10-80% batteri.
40min standard mot 35 luxary.

Jag åker som mest 14 mil och laddar på nätter så behöver egentligen inget stort batteri.
Det är när det blir långresor som är max 1-2 per år och känns onödigt att köpa en dyr bil med större batteri för något jag gör en gång per år. Men skulle jag göra långresor ofta så skulle jag nog köpa en tesla LR men det känns inte värt att åka runt korta sträckor i en sån bil.

Skrivet av megaman01:

Ok. Har för mig det stod 80KW DC på en jag kollade på men kanske va en äldre modell..

Teslabjörn gjorde ett laddningstest där han jämförde MG4 Luxury, Tesla Model 3 och VW ID3.

https://www.youtube.com/watch?v=oL8dOYJ4EPc

Tesla Model 3 är snabbast 0-20%, MG4 är snabbast 20-85% och ID.3 är snabbast 85-100%. 0-80% är MG4 snabbast, men som helhet räknat i antal kilometer man kör per minut laddad så är Tesla bäst på grund av lägre förbrukning. Att ID.3 är snabb i slutet är rätt värdelöst, eftersom man oftast laddar de procenten på natten före man åker på en längre resa, och 0-10% kommer ju också rätt sällan till användning.

Man kan vrida och vända på de siffrorna lite hur man vill, men inom det vanliga laddningsfönstret är MG4 riktigt snabb.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Infotainmentsystemet är långt ifrån det värsta med MG4 dock. Även om det stämmer att det är rakt igenom uselt. Det sämsta med bilen överlag är de rent farliga förarassistanssystemen som inte sällan rycker i ratten så att bilen styr rakt mot mötande trafik. System som återställs varje gång bilen startar och som måste stängas av med flera tryck i det brutalt långsamma gränssnittet.

Sen finns det fler nackdelar som man lär sig när man levt med bilen i mer än ett halvår. Men jag summerar det hela så här: UNDVIK denna bil.

Vad är det mer som är så dåligt då? Jag håller med om förarassistanssystemet, men det går ju fort att stänga av varje gång. Förvisso irriterande, men knappast så att världen går under. Infotainment är också dåligt, men det löses genom att använda Android Auto istället vilket man antagligen vill göra ändå för att det är så mycket smidigare när man ändå har allt i mobilen.

Annars tycker jag det är en bra bil med mycket för pengarna. Skön att köra, bakhjulsdrift, tyst för att vara elbil, hyfsat bekväma säten, lång räckvidd, energieffektiv i storleksklassen och väldigt bra snabbladdning (har maxat på 141-142 kW trots att den är specad som max 135 kW). Har gjort ett par långresor nu i sommar med den och efter att jag skaffade Teslas medlemskap så har jag bara snabbladdat hos dem utan några som helst problem. 20-80 % på drygt 20 minuter eller så.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Såg på ChargeFinder att det fanns en gratis snabbladdare i Motala helt plötsligt. Var tvungen att undersöka och det visade sig stämma. Mitt i centrum finns en 240 kW-laddare med två uttag där man gratis kan parkera i 45 minuter och helt gratis även ladda. Misstänker att detta inte kommer att vara för evigt. Alldeles bredvid finns vanliga ladduttag på typ 22 kW som kostar att använda, men har man vägarna förbi så kan man ju passa på att fylla på batteriet utan någon extra kostnad.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Sökt lite men inte hittat något om nya EX 30. Vad är folks intryck? Är själv lite sugen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Sökt lite men inte hittat något om nya EX 30. Vad är folks intryck? Är själv lite sugen!

Snygg, snabb och teknisk bra. Trevligt pris också, men minimal baklucka är ett problem.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Snygg, snabb och teknisk bra. Trevligt pris också, men minimal baklucka är ett problem.

Utrymmet ska ju funka för ens behov. Kommer behöva köpa bil inom det närmaste året och har sneglat på denna storlek, hade först tänkt en Toyota, men prislappen på EX 30 gör den jäkligt intressant.

Permalänk
Medlem

Såg att värmepump inte ingår om man inte väljer dyraste varianten av EX30. Så genast blir det mycket dyrare.
Har inte råd än med dessa elbilar, men det kanske är tur då jag hoppas på att batterierna blir bättre i framtiden.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den andra artikel om exakt samma sak säger dock detta också;
”I fjol brann ungefär 3 400 personbilar i Sverige, inklusive anlagda bränder.”

Det känns ganska säkert att säga att anlagda bränder innehåller väldigt få elbilar. Så denna statistik är helt meningslös. Samtidigt som att någon av länkarna medvetet väljer att vinkla artikeln. Undra varför.

Jag är dock säker. Det är för tidigt att säga om en elbil har större risk för brand eller inte jämför med ice.

Så du är är säker på din sak?

Samtidigt som du säger att det är för tidigt att säga något?

Du talar om att vi andra elbilsanvändare i tråden inte skall ha fördomar, men samtidigt kommer du själv med fördomar om både elbilar och anlagda bränder?

This does not compute.

Det finns gott om statistik i Norge där elbilar funnits väldigt länge.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En ganska bra krönika som beskriver varför det gärna skrivs en massa negativt och direkt osanna uppgifter om elbilar vid bränder.
https://carup.se/logner-om-brander-i-elbilar-sanker-hela-elek...

Har inte hunnit att läsa denna artikel, men det är generellt något jag noterar att de flesta som ser tusen olika problem med elbilar (laddning, bränder, barn som dör i Afrika, miljöförstöring, etc.) är de som aldrig varken själva kört elbilar, och än mindre satt sig in i ämnet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/