Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:
- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.
- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.
- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?
- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.
- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.
Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.
Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.
Här har vi någon som verkligen vill ha bort bilar, men många bra poänger.
Annars är ju Not Just Bikes en jättebra kanal som bland annat går igenom hur vi bör bygga våra urbana miljöer.
Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.
Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC