Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.
- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.
- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?
- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.
- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.

Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.

Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.

Här har vi någon som verkligen vill ha bort bilar, men många bra poänger.

Annars är ju Not Just Bikes en jättebra kanal som bland annat går igenom hur vi bör bygga våra urbana miljöer.

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.
- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.
- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?
- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.
- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Q2V8oy6YGtdyYR3ycLkdYAHaE8%26pid%3DApi&f=1&ipt=917c9d8070c0e32c7272decc80f3c98755c7cc9a48118ca57367d39ee92c17ac&ipo=images
Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.

Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.

Här har vi någon som verkligen vill ha bort bilar, men många bra poänger.
https://youtu.be/rSSNlM3Au1A

Annars är ju Not Just Bikes en jättebra kanal som bland annat går igenom hur vi bör bygga våra urbana miljöer.
https://www.youtube.com/watch?v=ymcBC7MFRIk

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Alla negativa saker du räknar upp är ju på bättringsväg, som t ex koboltfria solid state batterier, vilket gör bilarna lättare, snabbare att ladda och mer effektiva. Sedan finns det alltid plats för alternativa fordon. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Jag tycker Sabine Hossenfelder kan svara på det bättre än jag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag tycker Sabine Hossenfelder kan svara på det bättre än jag:

Har sett videon tidigare, och jag tycker bara att det bekräftar min syn på bilar. (även om jag gillar bilar, och i teorin el-bilar) Att vi måste slå oss fria från vårt bilberoende, speciellt med tanke på den enorma kostnaden som utbyggnaden av denna ganska ineffektiva persontransport-metod innebär. Man måste ju fråga sig själv. Vill vi leva med kostnaderna av bilinfrastruktur i framtiden för persontransport... Självklart ska ju transportfordon, handikappsfordon, utryckningsfordon, samt bilar för landsbygden finnas kvar. Men frågan är ifall man inte ska ta sig en rejäl funderare för våra städer och urbana miljöer, kanske till och med kämpa för att göra dem helt bilfria. (eller så bilfria som möjligt)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Alla negativa saker du räknar upp är ju på bättringsväg, som t ex koboltfria solid state batterier, vilket gör bilarna lättare, snabbare att ladda och mer effektiva. Sedan finns det alltid plats för alternativa fordon. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Detta kan vi dock ännu inte förutsätta. Vi är inte i närheten av där de behöver vara för att vi ska kunna byta ut fordonsflottan. framförallt när det kommer till kostnaden för att uppgradera elnätet. Samtidigt är ju bilar fruktansvärda för urbana miljöer, de är ju egentligen inte önskvärda där. Det finns inga människor i städer som saknar bilar där de har förbjudits. och de är enorma svarta finansiella hål för kommunerna.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då kom äntligen den stora dagen när man blev medlem i elbilsklubben
Har inte hunnit köra så mycket ännu, men semestern är inte slut på 2½ vecka

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Grattis! Den är verkligen stilig i den där färgen, grått mot svart gör sig riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.
- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.
- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?
- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.
- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Q2V8oy6YGtdyYR3ycLkdYAHaE8%26pid%3DApi&f=1&ipt=917c9d8070c0e32c7272decc80f3c98755c7cc9a48118ca57367d39ee92c17ac&ipo=images
Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.

Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.

Här har vi någon som verkligen vill ha bort bilar, men många bra poänger.
https://youtu.be/rSSNlM3Au1A

Annars är ju Not Just Bikes en jättebra kanal som bland annat går igenom hur vi bör bygga våra urbana miljöer.
https://www.youtube.com/watch?v=ymcBC7MFRIk

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Absolut behöver bättre transportsätt hittas än att köra varsin bil överallt. Framförallt tror jag på kombinerad mobilitet där bilen kan vara en del av ett system, men precis som du säger med t.ex pendlarparkering där man byter till mer miljövänliga transportmedel. Utmaningen är att hitta lösningar som är så pass smidiga att folk är redo att anamma dem utan att ändra sina beteenden för mycket, för om vi ska ändra folks beteenden på så bred front att bilen i princip skulle bli en nisch-produkt för de som bor ute i skogen så kommer det ta länge, kanske flera generationer.

Men nu är det här en tråd om elbilar och de som är intresserade, och det du lyfter fram med små bilar som inte väger 2 ton och inte har en räckvidd på 50 mil är då också en viktig nyckel. Jag tror helt klart det finns en plats för små pendlarbilar med kanske 5 mils räckvidd, tänk mopedbilar fast med kanske något högre maxhastighet. Tror också elcykeln är underskattad, och är helt övertygad om att de som klankar ner på elcyklar aldrig har provat en, för det är en fullkomlig gamechanger, men då lämnar vi återigen elbilsämnet.

I den roll bilen kommer ha i framtiden, oavsett hur mycket vi lyckas bredda kollektivtrafik och hitta kombinerade mobilitetslösningar så är det väl ändå inget snack om att elbilen är en självklarhet? Kanske att de behöver bli mindre, men det problemet existerar redan med ICE-bilar så det är inte exklusivt för detta ämne. Den Skoda Enyaq vi har beställt väger snett över 100kg mer än en Volvo XC60, och där vill jag hävda att problemet inte är att Skodan väger 5% mer utan att Volvon den försöker konkurrera mot är väldigt tung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Grattis! Den är verkligen stilig i den där färgen, grått mot svart gör sig riktigt bra

Tack, ja jag tycker själv det är en bra färg, skiten syns mindre också
Nu skall jag bara bestämma mig för nya fälgar, var hos däckhandlaren idag som hjälpte mig med att få en uppfattning om hur färgerna på fälgarna ser ut mot bilen, valet står mellan dessa två (dock inte den svarta modellen och den ljusa fälgen endast i 19" och inte den storleken som visades).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vaknat på fel sida? Kom med något vettigt inlägg istället för att kräma på så där. Diskutera det jag pratade om istället.

Jag påpekade att alla tre länkar pratar om samma sak. Men en sida säger att statistiken innehåller anlagda bränder. Medans den andra inte tar med den informationen. Varför då?
Vi vet sedan tidigare att anlagda bilbränder har ökat senaste åren och vi vet också att det drabbar specifika områden. Där det mot förmodan knappt finns några elbilar på grund av inköpspriserna. Alltså är statistiken som artikeln bygger på i så fall helt meningslös. Min poäng är varför artiklarna skiljer sig åt på just den punkten. Varför?
Om något så är det väl en av länkarna i så fall som gör en annan tolkning för att passa sin åsikt? Vem har rätt och vem har fel?

Jag är varken för eller emot elbil/ice i det stora hela. Du verkar dock vilja att jag ska vara en ICE-kramare i detta fall. Det är din förutfattade mening.

Jag upptäckte bara att artiklarna skiljde sig åt i en ganska viktig punkt. Men visst. Jag tror att det är för tidigt att säga vilken typ av bil lättast antänder sig själv. Det byter inte att MSB's undersökning är fel eller rätt. Det är vad jag själv tror.

Vad är det du tror egentligen? Grundlöst tänker du att:

1. Fossilbilar tänds på oftare än elbilar och snedvrider statistiken.
2. Elbilar MÅSTE självantända oftare för att: Självklart är det så!
3. MSB:s data är meningslös pga. att artiklar belyser innehållet i rapporten olika.

Här, läs den själv!

Det finns tillkortakommanden i rapporten pga. som dom själva belyser: att det kan finnas ett mörkertal av brandorsak eftersom man gjort fritextsökningar.

"Det kan till exempel finnas en del händelser som inte påträffats vid fritextsökningen, exempelvis om författaren av händelserapporten inte varit medveten om eller missat att det varit ett el eller el-/hybridfordon eller eltransportmedel. Vidare är beskrivningarna hur batteriet har påverkat olycksförloppen av varierande omfattning/detaljeringsnivå. "

Samtliga artiklar är som ett "TLDR" för att läsaren enkelt ta till sig kvintessensen. Det blir alltid ett problem om flera refererar till samma källmaterial men belyser olika saker eller olika i omfattning. Men konspirationsteorierna, dom frodas i läsarens hjärna. Inte mellan raderna på artiklarna eller i källmaterialet, Robin.

Gällande anlagda bränder finns förklaringarna och begränsningarna i rapporten. Låt mig hjälpa dig där:

"Totalt brinner det drygt 3400 personbilar och drygt 700 lastbilar (inklusive lätta lastbilar) och bussar oavsett bränsle per år i Sverige inklusive anlagda bränder."

"Sökningen omfattar alla händelserapporter efter räddningsinsatser under perioden januari 2018 till och med december 2022 som inneburit bränder i fordon eller eltransportmedel där batterier, laddare eller elledningar varit inblandat i brandförloppet. Bränder som bedömts som anlagda är inte med i sammanställningen."

"Under perioden har det också varit en del bränder i både el eller el-/hybridfordon som har bedömts varit anlagda, men de är inte med i sammanställningen."

Du hänger i tråden för elbilsintresserade, Robin men har en något avvaktande inställning till säkerheten i elbilarnas drivlina(?). Därför frågar jag: Är du en ICE-kramare. Utgår inte ifrån något. Jag bara frågade.

Bilar har brunnit i årtionden oavsett drivlina och drivmedel. Det har inte skett en plötslig ÖKNING av bilbränder pga. elbilar, mig veterligen. Vi har ändå drygt 270000 elbilar registrerade idag (enligt Car.info). För att uppnå statistisk säkerhet krävs tusentals slumpmässigt förekomna fall, i det här fallet, elbilsbränder. För det andra: för att uppnå en ÖVERREPRESENTATION av krävs en större andel, i det här fallet, elbilar i bilbränder än fossilbilar. De behöver förekomma oftare i statistiken i förhållande till sin representation av summan.

Då har vi siffrorna från MSB-rapporten (även om dom inte täcker samtliga fall):

("drygt") 3400 totalt
81 personelbilar (~2,4%) av bilbränderna i rapporten.
641 fossilbilar med elbrand (~18,9%)
Resten är fossilbilsbränder.

Vid utgången av 2022 hade vi ca. 5 miljoner bilar totalt. Källa

I december 2022 hade vi ca. 219000 registrerade personelbilar (enligt Car.info). Alltså av 219000 bilar brann 81 stycken (med viss osäkerhet). I december 2020 fanns ca 65000 personelbilar registrerade. Under 2020 brann 20. Under 2021 brann 21. Under 2022 brann 23st. Även om matematiken blir stökig, så kan man enkelt räkna ut att förekomsten av elbilsbränder knappast skenat i takt med att antalet elbilar har ökat. Någon ÖVERREPRESENTATION av elbilsbränder bland bilbränder finns det inget stöd för således. Rapporterade bilbränder, som i rapporten, uppgår till tusentals och ger redan nu en ganska säker bild av läget.
Det enda som är överrepresenterat är rapporteringen av elbilsbränder i media, upplever jag.

Du vet vad man säger, Robin: Tror gör man kyrkan... Och du får tro vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vad är det du tror egentligen? Grundlöst tänker du att:

1. Fossilbilar tänds på oftare än elbilar och snedvrider statistiken.
2. Elbilar MÅSTE självantända oftare för att: Självklart är det så!
3. MSB:s data är meningslös pga. att artiklar belyser innehållet i rapporten olika.

Här, läs den själv!

Det finns tillkortakommanden i rapporten pga. som dom själva belyser: att det kan finnas ett mörkertal av brandorsak eftersom man gjort fritextsökningar.

"Det kan till exempel finnas en del händelser som inte påträffats vid fritextsökningen, exempelvis om författaren av händelserapporten inte varit medveten om eller missat att det varit ett el eller el-/hybridfordon eller eltransportmedel. Vidare är beskrivningarna hur batteriet har påverkat olycksförloppen av varierande omfattning/detaljeringsnivå. "

Samtliga artiklar är som ett "TLDR" för att läsaren enkelt ta till sig kvintessensen. Det blir alltid ett problem om flera refererar till samma källmaterial men belyser olika saker eller olika i omfattning. Men konspirationsteorierna, dom frodas i läsarens hjärna. Inte mellan raderna på artiklarna eller i källmaterialet, Robin.

Gällande anlagda bränder finns förklaringarna och begränsningarna i rapporten. Låt mig hjälpa dig där:

"Totalt brinner det drygt 3400 personbilar och drygt 700 lastbilar (inklusive lätta lastbilar) och bussar oavsett bränsle per år i Sverige inklusive anlagda bränder."

"Sökningen omfattar alla händelserapporter efter räddningsinsatser under perioden januari 2018 till och med december 2022 som inneburit bränder i fordon eller eltransportmedel där batterier, laddare eller elledningar varit inblandat i brandförloppet. Bränder som bedömts som anlagda är inte med i sammanställningen."

"Under perioden har det också varit en del bränder i både el eller el-/hybridfordon som har bedömts varit anlagda, men de är inte med i sammanställningen."

Du hänger i tråden för elbilsintresserade, Robin men har en något avvaktande inställning till säkerheten i elbilarnas drivlina(?). Därför frågar jag: Är du en ICE-kramare. Utgår inte ifrån något. Jag bara frågade.

Bilar har brunnit i årtionden oavsett drivlina och drivmedel. Det har inte skett en plötslig ÖKNING av bilbränder pga. elbilar, mig veterligen. Vi har ändå drygt 270000 elbilar registrerade idag (enligt Car.info). För att uppnå statistisk säkerhet krävs tusentals slumpmässigt förekomna fall, i det här fallet, elbilsbränder. För det andra: för att uppnå en ÖVERREPRESENTATION av krävs en större andel, i det här fallet, elbilar i bilbränder än fossilbilar. De behöver förekomma oftare i statistiken i förhållande till sin representation av summan.

Då har vi siffrorna från MSB-rapporten (även om dom inte täcker samtliga fall):

("drygt") 3400 totalt
81 personelbilar (~2,4%) av bilbränderna i rapporten.
641 fossilbilar med elbrand (~18,9%)
Resten är fossilbilsbränder.

Vid utgången av 2022 hade vi ca. 5 miljoner bilar totalt. Källa

I december 2022 hade vi ca. 219000 registrerade personelbilar (enligt Car.info). Alltså av 219000 bilar brann 81 stycken (med viss osäkerhet). I december 2020 fanns ca 65000 personelbilar registrerade. Under 2020 brann 20. Under 2021 brann 21. Under 2022 brann 23st. Även om matematiken blir stökig, så kan man enkelt räkna ut att förekomsten av elbilsbränder knappast skenat i takt med att antalet elbilar har ökat. Någon ÖVERREPRESENTATION av elbilsbränder bland bilbränder finns det inget stöd för således. Rapporterade bilbränder, som i rapporten, uppgår till tusentals och ger redan nu en ganska säker bild av läget.
Det enda som är överrepresenterat är rapporteringen av elbilsbränder i media, upplever jag.

Du vet vad man säger, Robin: Tror gör man kyrkan... Och du får tro vad du vill.

Snälla. Du får nog läsa mitt inlägg igen.

Citat:

Grundlöst tänker du att:
1. Fossilbilar tänds på oftare än elbilar och snedvrider statistiken.

Det har jag aldrig sagt. Jag påpekade att artiklarna skiljde sig åt på en punkt som jag ansåg väldigt intressant till den statistiken som togs upp.
Artiklarna tog upp denna rad ur rapporten och använde summan "3400"
"Totalt brinner det drygt 3400 personbilar och drygt 700 lastbilar (inklusive lätta lastbilar) och bussar oavsett bränsle per år i Sverige inklusive anlagda bränder."
Men endast en av artiklarna tog med det jag markerade med fet still.
Jag undrade varför.

Citat:

2. Elbilar MÅSTE självantända oftare för att: Självklart är det så!

När skrev jag det? Nu hittar du på grejer.

Citat:

3. MSB:s data är meningslös pga. att artiklar belyser innehållet i rapporten olika.

Mja. Hela mitt inlägg handlade om varför artiklarna skiljde sig åt på just den punkten/meningen. För om artiklarna nu bygger på en siffra som innehåller anlagda bränder gör det statistiken som presenterades i artiklarna meninglös.

Åter igen. Mitt inlägg handlade om varför artiklarna som länkades skiljde sig åt. Varför valde en artikel att skriva att siffran innehöll anlagda bränder medans den andra artikeln valde att inte ta med det?

Jag tror det är för tidigt att säga att en typ av bil brinner lättare än en annan helt enkelt av den anledningen att elbilar är rätt så nya på gatorna. Medans ICE har funnits under en väldigt lång tid och det finns betydligt fler äldre ICE bilar på gatorna än elbilar. Det finns säkert fler parametrar än detta. Det betyder inte att MSB's statistik är fel eller korrekt. Med tid så kan statistiken bli bättre.
Jag bryr mig inte om vad statistiken om 10, 20, eller 50 år visar. Jag röstar inte på någon sida. Men om elbilar är framtiden så är det såklart trevligt om statistiken fortsätter visa att de antänder sig själva mindre sällan än ice.
Jag är inte någon ICE-kramare som du verkar vilja mig vara. Varför använder du ens ordet "kramare" i detta fall? Jag har en rätt så ny ICE-bil men om jag haft tillgång till laddstolpe hade jag mycket möjligt haft en elbil istället. Om detta nu är relevant för dig?

Känns som du vill starta krig med mig istället för att rätta det jag funderade över om gällande artiklarna. Det hade varit så mycket enklare om du gjorde det istället för att börja slänga ut mitt förnamn flera gånger som jag inte ens använder som mitt användarnamn här på forumet. Det känns som du tog det hela väldigt personligt.

Kan vi återgå till min huvudfråga? Varför valde en artikel att skriva att statistiken innehöll anlagda bränder medans en annan artikel valde att inte göra det?
Som bonusfråga kan vi väl ställa: Är MSB's data något som kommer ändras över tid eller har de kommit fram till en data som är garanterad för att se skillnaderna i bränder mellan elbilar och ICE?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan vi återgå till min huvudfråga? Varför valde en artikel att skriva att statistiken innehöll anlagda bränder medans en annan artikel valde att inte göra det?

Mejla redaktörerna och fråga varför. Vad ska vi sitta här och skapa teorier om det för? Det är nog inte första gången en journalist eller dylikt inte täcker alla delar i någon myndighetsrapport (TLDR, som sagt).

Skrivet av ronz:

Som bonusfråga kan vi väl ställa: Är MSB's data något som kommer ändras över tid eller har de kommit fram till en data som är garanterad för att se skillnaderna i bränder mellan elbilar och ICE?

Du har uppenbarligen missat väsentliga delar av rapporten. Den ger åtminstone en inblick i hur rapporteringen av bränder sköts. Det beror till stor del på dom som håller i utredningarna och dom som skriver rapporterna. "Det kan till exempel finnas en del händelser som inte påträffats vid fritextsökningen, exempelvis om författaren av händelserapporten inte varit medveten om eller missat att det varit ett el eller el-/hybridfordon eller eltransportmedel. Vidare är beskrivningarna hur batteriet har påverkat olycksförloppen av varierande omfattning/detaljeringsnivå." Och självklart kommer datan att ändras eftersom vi står i ett skifte. ICE-andelen bland nyregistrerade bilar minskar snabbt. Men faktum kvarstår: antalet elbilsbränder på årsbasis har i princip stått still de tre senaste åren trots att vi har haft enorm ökning av antalet elbilar. Slappna av.

Skrivet av ronz:

Jag tror det är för tidigt att säga att en typ av bil brinner lättare än en annan helt enkelt av den anledningen att elbilar är rätt så nya på gatorna. Medans ICE har funnits under en väldigt lång tid och det finns betydligt fler äldre ICE bilar på gatorna än elbilar. Det finns säkert fler parametrar än detta. Det betyder inte att MSB's statistik är fel eller korrekt. Med tid så kan statistiken bli bättre.

Det går redan nu att säga. Kunskapen finns. Du behöver inte tro något (och skapa idéer). Bilar brinner. Elbilar är inte överrepresenterade. Elbilar brinner mer sällan än ICE-bilar. Statistiken är tydlig med hög säkerhet, men kan bli säkrare.

Skrivet av ronz:

Jag är dock säker. Det är för tidigt att säga om en elbil har större risk för brand eller inte jämför med ice.

Det här är inte nyheter längre. Det är bara att acceptera det. Släpp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack, ja jag tycker själv det är en bra färg, skiten syns mindre också
Nu skall jag bara bestämma mig för nya fälgar, var hos däckhandlaren idag som hjälpte mig med att få en uppfattning om hur färgerna på fälgarna ser ut mot bilen, valet står mellan dessa två (dock inte den svarta modellen och den ljusa fälgen endast i 19" och inte den storleken som visades).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Utan tvekan 2:an om du skulle fråga mig, tycker en SUV/CUV passar bäst med något bredare ekrar. Ser så sprött ut annars, som om det vore cykeldäck 🙂

Permalänk
Skrivet av _genki:

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.
- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.
- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?
- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.
- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Q2V8oy6YGtdyYR3ycLkdYAHaE8%26pid%3DApi&f=1&ipt=917c9d8070c0e32c7272decc80f3c98755c7cc9a48118ca57367d39ee92c17ac&ipo=images
Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.

Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.

Här har vi någon som verkligen vill ha bort bilar, men många bra poänger.
https://youtu.be/rSSNlM3Au1A

Annars är ju Not Just Bikes en jättebra kanal som bland annat går igenom hur vi bör bygga våra urbana miljöer.
https://www.youtube.com/watch?v=ymcBC7MFRIk

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Personligen vill jag inte cykla när det regnar, är jättevarmt eller jättekallt.

Jag tror faktiskt de flesta delar min åsikt.

Hade inte haft något problem med mindre bilar, men det måste gälla alla isåfall för annars kommer folk bara köpa större bilar pga säkerhet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Mejla redaktörerna och fråga varför. Vad ska vi sitta här och skapa teorier om det för? Det är nog inte första gången en journalist eller dylikt inte täcker alla delar i någon myndighetsrapport (TLDR, som sagt).

Du har uppenbarligen missat väsentliga delar av rapporten. Den ger åtminstone en inblick i hur rapporteringen av bränder sköts. Det beror till stor del på dom som håller i utredningarna och dom som skriver rapporterna. "Det kan till exempel finnas en del händelser som inte påträffats vid fritextsökningen, exempelvis om författaren av händelserapporten inte varit medveten om eller missat att det varit ett el eller el-/hybridfordon eller eltransportmedel. Vidare är beskrivningarna hur batteriet har påverkat olycksförloppen av varierande omfattning/detaljeringsnivå." Och självklart kommer datan att ändras eftersom vi står i ett skifte. ICE-andelen bland nyregistrerade bilar minskar snabbt. Men faktum kvarstår: antalet elbilsbränder på årsbasis har i princip stått still de tre senaste åren trots att vi har haft enorm ökning av antalet elbilar. Slappna av.

Det går redan nu att säga. Kunskapen finns. Du behöver inte tro något (och skapa idéer). Bilar brinner. Elbilar är inte överrepresenterade. Elbilar brinner mer sällan än ICE-bilar. Statistiken är tydlig med hög säkerhet, men kan bli säkrare.

Det här är inte nyheter längre. Det är bara att acceptera det. Släpp det.

Tack för ett inlägg som är någorlunda i närheten av det du bör ha skrivit direkt. Men trots det missar du halva min poäng som handlade om artiklarna.
Jag ville diskutera varför de tog upp datan på olika sätt och varför en artikel valde att skriva att siffran även inkluderade anlagda bränder.
Ingen tvingade dig till att diskutera det om du inte kände för det eller ansåg det relevant.
Vi är i ett forum där man ska diskutera och ställa frågor. Man får tycka olika och sedan diskutera om det. Ska vi börja gå direkt och fråga källorna kan vi skippa diskussionsforum helt och hållet.

Sedan har jag utryckt att jag personligen tycker och tror att en viss data om risk för självantändning ännu inte är 100% på grund av tid.
Det betyder inte och jag skriver inte att den datan som MSB presenterar är inkorrekt.
Men om en av artiklarna säger att datan även inkluderade anlagda bränder så skapar det en risk för missvisande. Vilket jag påpekade.

Dina svar kunde ha varit betydligt kortare och haft en trevligare ton som inte försökte nedvärdera min intelligens samt skippa användandet av mitt riktiga förnamn och platsen jag bor på. För den biten var totalt onödig och lite löjlig.

Mitt intresse av att notera något och sedan skriva om det här på forumet försvann nu. Tack för det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Intressant slutsats RISE angående bränder ombord på fartyg som fraktar fordon (som i alla fall jag missat).
RISE

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.
- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.
- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?
- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.
- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Q2V8oy6YGtdyYR3ycLkdYAHaE8%26pid%3DApi&f=1&ipt=917c9d8070c0e32c7272decc80f3c98755c7cc9a48118ca57367d39ee92c17ac&ipo=images
Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.

Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.

Här har vi någon som verkligen vill ha bort bilar, men många bra poänger.
https://youtu.be/rSSNlM3Au1A

Annars är ju Not Just Bikes en jättebra kanal som bland annat går igenom hur vi bör bygga våra urbana miljöer.
https://www.youtube.com/watch?v=ymcBC7MFRIk

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Det är tekniken som lockar.
Det går snabbt och fort.
Denna tråden har 21k inlägg och jag tror mig inte ha sett ett enda inlägg som säger att någon
köpt en 800k elbil för miljöns skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är tekniken som lockar.
Det går snabbt och fort.
Denna tråden har 21k inlägg och jag tror mig inte ha sett ett enda inlägg som säger att någon
köpt en 800k elbil för miljöns skull.

Du måste ha missat mitt inlägg. 😄

Men du har rätt. De flesta köper inte elbil pga miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://www.reuters.com/world/europe/one-dead-cargo-ship-fire...
"The coastguard said on its website that the cause of the fire was unknown, but a coastguard spokesperson had earlier told Reuters it began near an electric car. Roughly 25 out of 2,857 vehicles on the ship were electric."

Under fredagen gick K Line ut med nya uppgifter, det var 498 elbilar ombord av 3783.
Och
"The coastguard said on its website Thursday the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying "the fire started in the battery of an electric car".

Vi får nog höra mer om detta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av _genki:

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Problemet är väl att alla inte bor i städer, och alla bör inte bo i städer. Jag bor 18 km/20 minuter i lagligt tempo från min arbetsplats, vilket är ganska lyxigt även jämfört med många som bor i storstadsregioner. Men jag kan i praktiken inte använda kollektivtrafik, då det som är tillgängligt för mig är anpassat till barnens skolbehov, dvs tre bussar om dagen, vilka möjliggör en kontorstid motsvarande 08:45-15:45, vilket min arbetsgivare inte skulle gilla, med dubblad restid åt varje håll (plus en 2 km promenad eller cykeltur jag slipper när bilen står på garageuppfarten).

Men absolut: jag har stått emot SUV-modet och kör den minsta sorts bil som fungerar för vår familj (Audi A3 Sportback med dragkrok för de tillfällen vi behöver frakta något som inte ryms). En elbil som skulle fungera för det vi oftast gör, behöver egentligen inte vara större än att man vintertid kan ta sig 200-250 km mellan laddningarna och ha kapacitet att dra ett vanligt släp.
Sen saknar jag självklart att någon eller ett par gånger om året kunna sträckköra till mellersta Tyskland utan att tänka på bränslet som jag kunde när jag hade dieselbil, men samtidigt är det inte riktigt så resorna ser ut när man har barn, så etapper om två och en halv timme med några minuters paus mellan är ärligt talat inte något jag skulle ha jättemycket emot, om man bara inte behöver stå i kö i trekvart vid en gudsförgäten mack i Vretstorp medan åtta andra bilar försöker ladda fullt på tre laddstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Personligen vill jag inte cykla när det regnar, är jättevarmt eller jättekallt.

Jag tror faktiskt de flesta delar min åsikt.

Hade inte haft något problem med mindre bilar, men det måste gälla alla isåfall för annars kommer folk bara köpa större bilar pga säkerhet etc.

Nej precis och man måste acceptera att den boendesituation, livssituation och prioriteringar man själv har inte går att applicera på alla andra.

Jag har svårt att få plats med 6 pers på en elcykel och åka 15 mil till sommarstuga etc t ex.

Jag åker hellre egen bil än i en svettig buss med en massa andra främlingar etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Under fredagen gick K Line ut med nya uppgifter, det var 498 elbilar ombord.
Och
"The coastguard said on its website Thursday the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying "the fire started in the battery of an electric car".

Vi får nog höra mer om detta.

Skulle tar det med inte bara en nypa salt men med en snöskyffel. Hur man kan uttala sig om orsaken till branden när den inte är släckt och har undersökt få jag inte ihop.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Lite annan info angående bränder på båtar.
https://www.sjofartstidningen.se/forskarna-avslojar-elbilsmyt...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att elbilar skulle börja brinna så får väl tillverkarna hitta en lösning på det.
Lösningen är inte att återgå till diesel.

Permalänk

När tror ni model 3 kommer med en ny refresh?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Om det nu är så att elbilar skulle börja brinna så får väl tillverkarna hitta en lösning på det.
Lösningen är inte att återgå till diesel.

Amen!

Ingen tillverkare vill erkänna att deras bilar fanns med på båten. Men vi om vi säger för argumentets skull att det var en elbil som började brinna. Då är det mer intressant varför och vilken modell det handlade om, så att fler fall kan undvikas. Lösningen är inte förbud eller begränsning av elbilar. En nollvision av bilbränder är sunt men det verkar inte ha varit det viktigaste målet de senaste hundra åren. En bränsletank går aldrig att göra eldsäker. Då behöver den vara tom.

Det mest upprörande med denna typen av fall är att problemet blir proportionellt större än det faktiskt är. Samtidigt är frågan om elbilar politiskt polariserande och alla dylika fall av bränder i och kring elbilar används som argument emot förekomsten av elbilar. Vilket är fullkomligt vansinnigt, anser jag. Det löser inte problemet med miljöpåverkan i närmiljön som fossilbilar har. Och det fortsätter att behålla beroende av oljeproducerande länder (med tveksamma mänskliga, medborgerliga och arbetarrättigheter).

Jag är en av dom som kan sakna motormuller och högvarviga insugsljud osv. Men det mer än kompenseras av andra förnimmelser och vetskapen att min framfart och njutning inte går på andras bekostnad. Vad menar jag med det? Ja, jag släpper inte ut några avgaser i min närmiljö eller "ljud-förorenar" i min stad. Det vore ju egoistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack, ja jag tycker själv det är en bra färg, skiten syns mindre också
Nu skall jag bara bestämma mig för nya fälgar, var hos däckhandlaren idag som hjälpte mig med att få en uppfattning om hur färgerna på fälgarna ser ut mot bilen, valet står mellan dessa två (dock inte den svarta modellen och den ljusa fälgen endast i 19" och inte den storleken som visades).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fint val av bil! Jag har själv en nästan identisk (pebble grey istället för en metallic). Vilken version har du (35, 40, 45, 50, 55)?

Det är en mycket trevlig bil, och jag har nog varit väldigt nöjd med min. Jag provkörde en hel del olika bilar före mitt val, och jag tyckte inte att någon av de andra var lika trevliga som helhet. Bland annat fick Tesla Model 3, Volvo C40, Skoda Enyaq, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-E ge sig. Största fördelen med Audi Q4 är hur tyst den är och hur fint den rullar på vägen. Det negativa är väl närmast att laddningshastigheterna bara är "okej" i jämförelse med de som är allra bäst, men den är ändå bättre än de flesta elbilar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tack för ett inlägg som är någorlunda i närheten av det du bör ha skrivit direkt. Men trots det missar du halva min poäng som handlade om artiklarna.
Jag ville diskutera varför de tog upp datan på olika sätt och varför en artikel valde att skriva att siffran även inkluderade anlagda bränder.
Ingen tvingade dig till att diskutera det om du inte kände för det eller ansåg det relevant.
Vi är i ett forum där man ska diskutera och ställa frågor. Man får tycka olika och sedan diskutera om det. Ska vi börja gå direkt och fråga källorna kan vi skippa diskussionsforum helt och hållet.

Sedan har jag utryckt att jag personligen tycker och tror att en viss data om risk för självantändning ännu inte är 100% på grund av tid.
Det betyder inte och jag skriver inte att den datan som MSB presenterar är inkorrekt.
Men om en av artiklarna säger att datan även inkluderade anlagda bränder så skapar det en risk för missvisande. Vilket jag påpekade.

Dina svar kunde ha varit betydligt kortare och haft en trevligare ton som inte försökte nedvärdera min intelligens samt skippa användandet av mitt riktiga förnamn och platsen jag bor på. För den biten var totalt onödig och lite löjlig.

Mitt intresse av att notera något och sedan skriva om det här på forumet försvann nu. Tack för det.

I Norge finns än mer data. För att lindra osäkerheten, och upplysa dig om fakta (istället för troende).

https://alltomelbil.se/faktakollen-elbilar-brinner-fortfarand...

"Ett förhållanden mellan dessa visar att brandrisken i en elbil förra året var 4 på 100 000. Samtidigt var siffran för en bensin- eller dieselbil 36 på 100 000.

Bilar brinner. Elbilar mer sällan än ICE-bilar.

Permalänk
Medlem

Har tesla höjt priserna på model x nyligen? Sist jag var inne på att skaffa en kostade den ca 1 miljon jämt för en long range. Nu verkar baspriset vara 1,3 miljoner drygt.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Har tesla höjt priserna på model x nyligen? Sist jag var inne på att skaffa en kostade den ca 1 miljon jämt för en long range. Nu verkar baspriset vara 1,3 miljoner drygt.

Stämmer väl rätt bra med skillnaden i dollarkurs sista tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Stämmer väl rätt bra med skillnaden i dollarkurs sista tiden?

Ja ok, men rör sig verkligen priset med dollarkursen? Trodde de satte svenska priset separat.