EU öppnar konkurrensgranskning mot Microsoft om Teams

Permalänk
Melding Plague

EU öppnar konkurrensgranskning mot Microsoft om Teams

Microsoft är än en gång under EU:s lupp för att se om företaget brutit mot EU:s konkurrenslagar med mjukvaran Teams.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen hatar jag att så många företag verkar ha börjat använda Teams. Mina senaste två arbetsplatser har använt det. Vi har dock inte använt Teams för videosamtal, utan allsköns annan användning, och det känns inte som att Teams är byggt för det. Det är hemskt att arbeta i.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Vore fantastiskt om företag inte defaultade till Skype/teams. Hade gärna använt slack mer.

Det är dessutom dåligt för organisationer att använda Teams hellre än Slack för att jag är övertygad om att det uppmuntrar till silos. Det blir för lite generella diskussioner och information tillgängligt på Teams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Personligen hatar jag att så många företag verkar ha börjat använda Teams. Mina senaste två arbetsplatser har använt det. Vi har dock inte använt Teams för videosamtal, utan allsköns annan användning, och det känns inte som att Teams är byggt för det. Det är hemskt att arbeta i.

Skrivet av s1lvertunga:

Vore fantastiskt om företag inte defaultade till Skype/teams. Hade gärna använt slack mer.

Det är dessutom dåligt för organisationer att använda Teams hellre än Slack för att jag är övertygad om att det uppmuntrar till silos. Det blir för lite generella diskussioner och information tillgängligt på Teams.

Förstår ej hur ni på riktigt kan överväga Slack över Teams. Integrationen är betydligt bättre på Teams och det ingår i nuvarande 365 abonnemang. Att EU eventuellt vill göra det dyrare/osmidigare för den vanlige kontorsnissen är för mig galet.

Slöseri på resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår ej hur ni på riktigt kan överväga Slack över Teams. Integrationen är betydligt bättre på Teams och det ingår i nuvarande 365 abonnemang. Att EU eventuellt vill göra det dyrare/osmidigare för den vanlige kontorsnissen är för mig galet.

Slöseri på resurser.

Erfarenheten är att utveckling/agila organisationer i stort föredrar Slack medan gammeldatta/big-corp gillar Teams/Skype för att det ekosystemet är allt man vet.

Permalänk
Medlem

"Problemet" med Teams är ju att det ingår i M365 och de licenserna är dyra som satan. Speciellt i stor organisation med många användare. Jag kanske kan förstå i mindre bolag att man lika gärna kan använda annat speciellt om man drar in nog med pengar. Så betalar man redan licenskostnader för något så vill man ju dra användning av så mycket det bara går.

Så typ alla i offentlig sektor kommer nog köra Teams just pga M365. Kanske ser annorlunda på privata marknaden. Microsoft håller offentliga sektorn med järnhand, så kan vara bra med en granskning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Om microsoft integrerar teams i office - vad är det för fel med det... Slack får väl göra ett eget officepaket och konkurrera på riktigt utan att gå och gnälla till storebror eu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår ej hur ni på riktigt kan överväga Slack över Teams. Integrationen är betydligt bättre på Teams och det ingår i nuvarande 365 abonnemang. Att EU eventuellt vill göra det dyrare/osmidigare för den vanlige kontorsnissen är för mig galet.

Slöseri på resurser.

Jag förespråkade inte Slack i mitt inlägg. Jag har aldrig ens använt slack.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår ej hur ni på riktigt kan överväga Slack över Teams. Integrationen är betydligt bättre på Teams och det ingår i nuvarande 365 abonnemang. Att EU eventuellt vill göra det dyrare/osmidigare för den vanlige kontorsnissen är för mig galet.

Slöseri på resurser.

På mitt jobb använder vi de program som är bra på det de gör. Teams för videosamtal och möten eftersom det funkar och är lätt att boka med outlook etc. Slack används för kommunikation i textform, för det är överlägset Teams på den fronten. För parprogrammering etc används ofta Discord, då den är bäst på att dela skärm med bra bild och låg latens.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Teams är dock extrema mängder bättre än Microsofts tidigare försök, väldigt sälla problem även om man är 100+ i möten, fungera smärtfritt i mobil och byta enheter under pågående samtal…

Men det känns som de försöker baka in för myxket i det. Konversationstrådar förvirrar mer än det hjälper oftast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Personligen hatar jag att så många företag verkar ha börjat använda Teams. Mina senaste två arbetsplatser har använt det. Vi har dock inte använt Teams för videosamtal, utan allsköns annan användning, och det känns inte som att Teams är byggt för det. Det är hemskt att arbeta i.

Då har de implementerat det helt fel, vilket många bolag gör. Seriöst mitt jobb är oftast gå ut till bolag och fixa haveriet av deras digitala arbetsplats då de har bara fritt implementerat Teams, SharePoint utan att veta hur man ska använda de, hela goverance å livscykelhanteringen.

Seriös det brukar vara riktigt jävla kalabalik. Sen grädde på moset är att hälften av konsultfirmorna som håller på med detta och ska stötta inte heller vet vad de gör, pg många har inte förståelse för strukturen som behövs

Skrivet av enbom:

"Problemet" med Teams är ju att det ingår i M365 och de licenserna är dyra som satan. Speciellt i stor organisation med många användare. Jag kanske kan förstå i mindre bolag att man lika gärna kan använda annat speciellt om man drar in nog med pengar. Så betalar man redan licenskostnader för något så vill man ju dra användning av så mycket det bara går.

Så typ alla i offentlig sektor kommer nog köra Teams just pga M365. Kanske ser annorlunda på privata marknaden. Microsoft håller offentliga sektorn med järnhand, så kan vara bra med en granskning.

Förutom att de licenserna betalar av sig själv i form av den tiden du sparar och ökad produktivitet.
Sen beror på vilken licens du kör och ens behov. Sen vid större bolag så betalar du inte det utannonserade priset utan det förhandlas ner rätt markant.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Microsoft lyssna jävligt noga nu:

GE MIG ORDENTLIG PUSH TO TALK DET ÄR 2023 FÖR *****

Bara detta borde vara skäl för att EU ger Microsoft en rejäl straffavgift.

Finns ju en hel del i Teams som faktiskt på vissa sätt är något revolutionerande. Lätt att växla mellan enheter (om det fungerar). lätt att ansluta konferensrum etc. Teams fattar om man ringer in från samma rum, så dyker man inte upp under onlinedeltagare etc...

Men ibland (ofta) funkar inte ens det basala.

Permalänk
Medlem

Teams hade varit jättebra om det inte var så förbannat slött och långsamt även med moderna maskiner. För att inte ens tala om att jag måste röra min j@$&@ mus varannan minut för att inte ses som away

Problemet är inte teams, problemet är hela ekosystemet. När du väl köpt in organisationen i MS365 finns få anledningar att någonsin titta på något annat, vilket i sin tur kräver att underleverantörer även hoppar på tåget osv...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

bra men sätt dit apple & goggle istället

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"Problemet" med Teams är ju att det ingår i M365 och de licenserna är dyra som satan. Speciellt i stor organisation med många användare. Jag kanske kan förstå i mindre bolag att man lika gärna kan använda annat speciellt om man drar in nog med pengar. Så betalar man redan licenskostnader för något så vill man ju dra användning av så mycket det bara går.

Så typ alla i offentlig sektor kommer nog köra Teams just pga M365. Kanske ser annorlunda på privata marknaden. Microsoft håller offentliga sektorn med järnhand, så kan vara bra med en granskning.

Inga statliga myndigheter får använda teams.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tycker Teams är skit bra använder det i jobbet mycket med möten etc över värden, samt att allt synca mot min kalender i outlook etc, Zoom och annas är ju ren skit enligt mig finns, och som någon nämde ovanför jag behöver inte flyta någon mus etc för att inte bli away, funkar klockrent. Men allt skall ju alltid granskas av detta jäxxa EU, Ta hand om verkliga problem istället som smuggling mellan länder etc lägg lite resurser på sånt istället för denna skit, Nä england gjorde nog rätt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Många företag tillåter ej anställda använda teams för de ej kan garantera att servrarna ligger i sverige och de kör skype istället som bara är krångligt.

Nå det behövs öppna standarder, så folk kan ha olika program och ringa till varandra.

Permalänk
Medlem

Sc: Vi behöver mer konkurrens!

Also sc: Alla spelutvecklare borde defaulta till Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Tycker Teams är skit bra använder det i jobbet mycket med möten etc över värden, samt att allt synca mot min kalender i outlook etc, Zoom och annas är ju ren skit enligt mig finns, och som någon nämde ovanför jag behöver inte flyta någon mus etc för att inte bli away, funkar klockrent. Men allt skall ju alltid granskas av detta jäxxa EU, Ta hand om verkliga problem istället som smuggling mellan länder etc lägg lite resurser på sånt istället för denna skit, Nä england gjorde nog rätt

Jag använder Teams, Goggle Meet och Zoom. Samtliga har sina fördelar och nackdelar. Men skulle verkligen inte kalla Zoom för skit.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Inga statliga myndigheter får använda teams.

Källa på det?

Regionerna använder då Teams.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att börja använda teams eftersom man redan betalar för det i Microsoft 365. Så slipper man äska pengar.

Men känns fel att kalla det att man hindrar konkurrens. Om slack gör en bättre produkt och erbjuder en usp så går kanske flera över.

Jag tycker inte teams är dåligt, men det har sina mörka fläckar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Teams hade varit jättebra om det inte var så förbannat slött och långsamt även med moderna maskiner. För att inte ens tala om att jag måste röra min j@$&@ mus varannan minut för att inte ses som away

Problemet är inte teams, problemet är hela ekosystemet. När du väl köpt in organisationen i MS365 finns få anledningar att någonsin titta på något annat, vilket i sin tur kräver att underleverantörer även hoppar på tåget osv...

Skaffa en mouse jiggler.

Permalänk
Medlem

Systembolaget hindrar ju konkurrens med , i andra eu länder kan man ju handla det på netto etc , så vadför inte titta på det då. Hmmmmm ja du . Detta kränkta samhälle , Vi skapar ju bara alla problem själva genom allt som måste vara så PK Hejja 80talet säger jag bara

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Systembolaget hindrar ju konkurrens med , i andra eu länder kan man ju handla det på netto etc , så vadför inte titta på det då. Hmmmmm ja du . Detta kränkta samhälle , Vi skapar ju bara alla problem själva genom allt som måste vara så PK Hejja 80talet säger jag bara

Systembolaget är bra, alkohol kostar samhället bra många miljarder (sjukvård, Polis mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Källa på det?

Regionerna använder då Teams.

Här är en sammanfattning av läget som jag tycker är rätt tydlig och stämmer med hur jag har uppfattat läget: https://inkopsradet.se/hemligheter-molntjanst-och-cloud-act/. Sammanfattningsvis: ingen har egentligen en jävla aning. Många tar det säkra före det osäkra.

När jag var på statlig myndighet sist var den valda strategin schizofreni. Man synkade alla anställdas identiteter till Azure AD, vilket är en förutsättning för att köra Office 365. Man körde Skype internt (Teams var no-no) men när jag vägrade att installera Skype och kallade till möten så dök folk upp i Teams, antagligen via webbklienten. Man hade inget sätt att dela arbetsdokument med externa organisationer så då fick undertecknad sätta upp en delad Teams-area på konsultfirmans 365. Trots policyn att inte lägga något nytt i Azure.

Nu är jag i försvarsindustrin. Där är det Skype på egen infrastruktur som gäller.

För övrigt är dokumentdelning i Teams ett intelligenstest avsett att avslöja vilka som är för dumma för att lära sig git och markdown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Om microsoft integrerar teams i office - vad är det för fel med det... Slack får väl göra ett eget officepaket och konkurrera på riktigt utan att gå och gnälla till storebror eu.

Är det inte ett stort slöseri med arbetskraft att slack, discord, google, microsoft, apple, dropbox och alla andra ska utveckla sina egna Officepaket? Om alla företag skulle följa den principen skulle alla företag behöva erbjuda alla typer av program till slut.

Är det inte bättre att de fokuserar på att höja kvaliten på ett mindre antal program och använder öppna standarder för att få program från olika företag att fungera med varandra?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Systembolaget är bra, alkohol kostar samhället bra många miljarder (sjukvård, Polis mm)

Är en vara som allt annat ser ingen skillnad på det, ska det vara skall det ju vara samma över lag eller skall man kunna plocka ut vad som skall gälla för vissa och vissa inte , Nä man kan göra vad som i detta samhälle utan påföljeder men lura staten på ett par kronor så fär man fängelse men inte om man , vxxxxa eller rånar etc missar staten en krona från en är det kört, fick lite rant bara
Vem skall skilja på vad som är bra etc på vilka varor eller tjänster som lev jo domm som tjänar pengar på det skall i detta fallet välja , nä du där är jag inte med har inte mer problem med alkohol i tyskland än i Sverige ändå är det fritt där , så skille man slippa smuggel etc med , bara min åsikt men Sverige är bara kränkta hela tiden jisses , Gäller det en skall det gälla allt PUNKT

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Teams hade varit jättebra om det inte var så förbannat slött och långsamt även med moderna maskiner. För att inte ens tala om att jag måste röra min j@$&@ mus varannan minut för att inte ses som away

Problemet är inte teams, problemet är hela ekosystemet. När du väl köpt in organisationen i MS365 finns få anledningar att någonsin titta på något annat, vilket i sin tur kräver att underleverantörer även hoppar på tåget osv...

Gå över till Teams 2.0, många av prestanda problemen försvinner där pg den inte är längre byggd på Electron

Asså jag hade ju inte sett det som ett problem utan att andra aktörer inte lyckas konkurrera pg paketeringen. Bara kolla på G Suite, implementeringen finns verkligen ingen rödtråd i det hela

Skrivet av robbankentor:

Inga statliga myndigheter får använda teams.

Jo, av myndigheterna gör det. Sen har vissa valt att inte köra det absolut tex skatteverket, försäkringskassan etc

Skrivet av jocke92:

Det är enkelt att börja använda teams eftersom man redan betalar för det i Microsoft 365. Så slipper man äska pengar.

Men känns fel att kalla det att man hindrar konkurrens. Om slack gör en bättre produkt och erbjuder en usp så går kanske flera över.

Jag tycker inte teams är dåligt, men det har sina mörka fläckar.

This, konkurrensen finns bara implementeringen är inte lika bra...

Skrivet av Goedendag:

Är det inte ett stort slöseri med arbetskraft att slack, discord, google, microsoft, apple, dropbox och alla andra ska utveckla sina egna Officepaket? Om alla företag skulle följa den principen skulle alla företag behöva erbjuda alla typer av program till slut.

Är det inte bättre att de fokuserar på att höja kvaliten på ett mindre antal program och använder öppna standarder för att få program från olika företag att fungera med varandra?

Det kallas konkurrens och konkurrens ökar kvalitén och innovationen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många företag tillåter ej anställda använda teams för de ej kan garantera att servrarna ligger i sverige och de kör skype istället som bara är krångligt.

Nå det behövs öppna standarder, så folk kan ha olika program och ringa till varandra.

Microsoft har stora datacenter i Tyskland där de hostar det mesta för företag inom EU, de är helt separata från allt i amerika, därför går det oftast bra även för myndigheterna att använda dessa tjänster

Permalänk
Medlem

Fritt fram för konkurrenterna att utveckla en bättre produkt också. Hade gärna sett att EU hade samma entusiasm för att försöka sätta dit andra bolag än just Microsoft. Det sagt tycker jag i någon mån det är bra att detta granskas men känns som det finns områden som bör kollas på framför detta. Google och exempelvis YouTube, Google sökmotorn och Android exempelvis.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...