Spotify-prenumeranter får prishöjning efter augusti

Permalänk
Medlem

"Spotify väntas spendera pengarna på att rekrytera stora podcast-profiler som Joe Rogan, vars eklusivitetsdeal sägs ha landat på just 2 miljarder kronor, varje månad."

Har väldigt svårt att tro att det är 2 miljarder per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Priset för Premium Individual ändras från 109,00 kr/månad till 119,00 kr/månad."

Får bita i det sura äpplet, 10kr är OK men inte mer än så, blir det högre framöver får man utvärdera om inte det räcker med Foobar2000

Hur mycket per månad lägger du på spel, tobak, snabbmat etc? Även flera hundra är billigt för tillgång till över 100 miljoner låtar. Minns när man köpte CD-skivor och ett album kostade runt 130-150 kr.

Permalänk
Medlem

Kört tidal senaste året men då även de annonserar höjningar har jag bestämt mig för att testa hur det istället är att gå tillbaka till att helt enkelt köpa musik via qobuz.
Man får fruktansvärt mycket musik för 1400 kr per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Mitt student premium tar slut nu i dagarna så det blir att vara utan spotify för första gången på nästan ett decennium. Appen innehåller mest poddar nu ändå och förstår inte varför jag ska betala för det. De trycks till och med in i spellistorna av någon anledning.

Får se mig om vilka bättre tjänster det finns för musik då avsaknaden av spotify hifi visar att de mest vill syssla med poddar numera.

Innehåller mest poddar? Var menar du då? Jag skymtar poddar ibland på förstasidan men that's it, annars så är det bara massa musik precis överallt. Var är det alla ni kollar för att hitta dessa floder av poddar ni snackar om?
O det här tjatet om hifi är också lite märkligt när ni högst antagligen inte hör en gnutta skillnad mellan 320kbps OGG Vorbis o ens 24/192.

Om det däremot ska klagas på nåt så är det all genererad AI-skräp "musik" som börjar förpesta radio-listor mer o mer, DET om något är det som kommer göra att jag eventuellt kommer överge Spotify i framtiden.

Permalänk
Medlem

Övergivit Spotify för Youtube Premium för längesedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Sitter på tåget och lyssnar på musik via plexamp. Kan rekommenderas om man har egen musik. Inga poddar bara bra musik och ingen månadskostnad.

Körde Plex tidigare, men har gått över till Jellyfin då Plex försöker bli en ny strömningstjänst. Jo det är perfekt att kunna strömma sin egen musik, men problemet är ju att det idag knappt går att köpa musik för nerladdning längre. Undantaget är väl Bandcamp och liknande tjänster, men där hittar man bara artister på mindre skivbolag.

Permalänk
Medlem

Kör endast Tidal Hifi Plus, bästa.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mr Gekko:

Hur mycket per månad lägger du på spel, tobak, snabbmat etc? Även flera hundra är billigt för tillgång till över 100 miljoner låtar. Minns när man köpte CD-skivor och ett album kostade runt 130-150 kr.

Jag sa inget negativt om höjningen men många bäckar små osv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Hur står sig apple music mot spotify?
Har ju all min "gamla" musik inlagd i Itunes i AIFF.
Läste att man kunde lyssna även på den, men vet ej om det var via appen eller Itunes.

Funderar på att byta.

"Eller som tidigare talare, gå över till att köpa min musik igen"

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tyvärr finns där inget vettigt alternativ inte för mig i alla fall. Har testat både Amazon Music och Tidal men deras discovery funktion är väldigt mycket sämre än Spotify.

Qobuz är jag nyfiken på får kanske testa det.

YT Music har något bättre UI än Spotify och riktigt bra rekommendationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Gekko:

Hur mycket per månad lägger du på spel, tobak, snabbmat etc? Även flera hundra är billigt för tillgång till över 100 miljoner låtar. Minns när man köpte CD-skivor och ett album kostade runt 130-150 kr.

Skillnaden är ju att du faktiskt ägde albumet som du köpte. Med Spotify så lånar du bara låtarna och kan enbart spela dom medans du har en aktiv prenumeration.
Spotify kan även få för sig att ta bort låtarna under din prenumeration pga licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Skillnaden är ju att du faktiskt ägde albumet som du köpte. Med Spotify så lånar du bara låtarna och kan enbart spela dom medans du har en aktiv prenumeration.
Spotify kan även få för sig att ta bort låtarna under din prenumeration pga licenser.

Olika sätt att konsumera musik alltså. Förr köpte o ägde du ett album för en engångssumma på 150kr, medans nu får du lyssna på miljontals låtar precis hur mycket du vill för 120kr månaden. Tycker det senare duger rätt fint faktiskt, även om jag gärna skulle vilja ha en lokal backup av alla mina Spotifylistor utifall att (vilket också går att fixa om man vill det).
Är det iaf nåt som jag kan betala rätt mycket för i månaden så är det just Spotify. Har sagt det förut o säger det igen; skulle det finnas ett Spotify-abb som kostar en hundring eller tre extra i månaden o där alla dom pengarna går direkt i fickan på dom jag lyssnar på så skulle jag LÄTT göra det med tanke på hur extremt mycket jag lyssnar på musik. Dessutom är Spotify Connect så kung att jag knappt vill klara mig utan det längre.

Permalänk
Medlem

Kör AM sedan några år och har varit sugen på att byta helt. Kanske är detta droppen. Lojal kund sedan i princip starten och fått noll för det. 10sek höjning såklart inget som drabbar så hårt men jag gillar inte trenden.

Funderar på att kanske testa med VPN, såg att Turkiet blir billigt. Någon som kan rekommendera och vet för/nackdelar samt om det går att byta location på befintligt konto eller om det är skapa nytt som gäller?

Permalänk
Skrivet av viller2:

YT Music har något bättre UI än Spotify och riktigt bra rekommendationer!

Blir inte klok på deras abonnemang. Om man skaffar premium för 69 kronor får man då reklamfritt youtube och deras music tjänst. Känns för bra för att vara sant om man tittar på vad andra tjänster tar i pris.

Edit: Det får man inte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Spotify har mailat nuvarande Premium-prenumeranter och meddelar att nya priset för Spotify trissas upp under de kommande månaderna.

Läs hela artikeln här

För de högra priserna vill jag se lossless. Annars så överväger jag byte till Tidal eller Apple.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Skillnaden är ju att du faktiskt ägde albumet som du köpte. Med Spotify så lånar du bara låtarna och kan enbart spela dom medans du har en aktiv prenumeration.
Spotify kan även få för sig att ta bort låtarna under din prenumeration pga licenser.

Du äger skivan som låtarna är tryckta på men inte låtarna då dessa ligger under copyright. Hur som helst så är 119 kr/mån billigt för tillgång till 100+ miljoner låtar.

Permalänk
Medlem

VPN till Argentina.. Registrerar nytt konto med random adress i Argentina.. Betala 8 kr i månaden för Tidal HiFi..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Gekko:

Du äger skivan som låtarna är tryckta på men inte låtarna då dessa ligger under copyright. Hur som helst så är 119 kr/mån billigt för tillgång till 100+ miljoner låtar.

Jag sa aldrig att man ägde låtarna som finns på albumet, det man har skulle man kunna kalla för nyttjanderätt på dessa låtar.
Det är fritt fram att sälja detta album vidare om man så vill. Man har även i teorin rätt att flytta detta album till valfritt medium för att lyssna där.
Men men... jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Ville bara belysa att det faktiskt fanns en motivering till varför ett album kunde kosta mer när man jämför med Spotify.

Jag själv har haft Spotify premium i över 13år. Vilket blir över 17kkr som jag har lagt på Spotify över dessa år.
Jag hade kunna köpa en hel drös med album på reor för denna summa.
Men jag ångrar inte alla dessa år utav Spotify, men nu har jag faktiskt sagt upp Spotify till slut då jag redan betalar för Youtube Music.

Permalänk
Medlem

Kör Duo med min sambo, jag betalar hela. Höjs nu med 20kr, så nu sade jag upp abonnemanget

Har ju ändå youtube premium så skulle jag mot förmodan vilja lyssna på musik så ingår YT Music

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag sa aldrig att man ägde låtarna som finns på albumet...

Det var precis vad du skrev.

Citat:

Skillnaden är ju att du faktiskt ägde albumet som du köpte. Med Spotify så lånar du bara låtarna och kan enbart spela dom medans du har en aktiv prenumeration.

Skrivet av nikwad:

Jag själv har haft Spotify premium i över 13år. Vilket blir över 17kkr som jag har lagt på Spotify över dessa år.
Jag hade kunna köpa en hel drös med album på reor för denna summa.

Låt oss säga att varje album har ett snitt på 13 låtar och kostar 130 kr (priset för ett enkelalbum var allt mellan 95-180 kr i början på 00-talet). Detta gör att du under dessa år endast har tillgång till 130 album och ynka 1690 låtar, om du inte haft Spotify. Även om du köpte varje album på rea för 30 kr så hade du endast haft 566 album och 7358 låtar, medans du med Spotify har 100,000,000+ låtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Gekko:

Det var precis vad du skrev.

Låt oss säga att varje album har ett snitt på 13 låtar och kostar 130 kr (priset för ett enkelalbum var allt mellan 95-180 kr i början på 00-talet). Detta gör att du under dessa år endast har tillgång till 130 album och ynka 1690 låtar, om du inte haft Spotify. Även om du köpte varje album på rea för 30 kr så hade du endast haft 566 album och 7358 låtar, medans du med Spotify har 100,000,000+ låtar.

Det går inte att jämföra vad det kostade att lyssna på musik innan och hur läget ser ut nu.
För komsumenten är det fantasktiskt billigt. Även 200kr i månad är super billigt.
Det är ingen fin magi däremot. Det är på artisternas bekostnad. främst de små och medelstora artisterna bekostnad.
De får så lite pengar per stream att bara de största kan leva på det.
Innan kunde du hitta din publik och leva på att de köpte CD och DVD osv eller LP skivor inna dess.
Får du idag en halv million stream i månad får du 2000 dollars innan skatt på Spotify.
Vilket betyder att om du är en uppskattad artist som är produktiv kan du kanske betala hyran på din 1a, men glöm en 3a och barn.
Endast de största Mainstream artisterna kan leva på de villkoren.
Artisterna "gör inte" turneer längre utan måste turnera konstant för att kunna köpa mat om de väljer den branschen.
Industrin höll på att rasa på grund av 70-80% av folk snodde/stal musiken istället för att betala när de fick internet. Så instrustrin och artisterna gick med på de nya villkoren med en pistol i nacken på något sätt. Man stal från de varje dag hela dagen och de hade ingen väg ut.
Skulle folk bry sig om läget skulle de välja Apple eller Tidal (som betalar både mer artisterna) och ändå köpa produkter "mugg, t-shirt, skiva, bok" från de artisterna de uppskattar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Grattis alla som mer än gärna betalar mer för rent ut sagt skräp på Spotify som läggs upp dag och dag in. Snart kan vem som helst lägga upp vad som helst...

Men och andra sidan så finns Lilla Lovisa på Spotify sedan över 10 år tillbaka.. Mycket skit man betalar för, men lyssnar aldrig det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

"Spotify väntas spendera pengarna på att rekrytera stora podcast-profiler som Joe Rogan, vars eklusivitetsdeal sägs ha landat på just 2 miljarder kronor, varje månad."

Har väldigt svårt att tro att det är 2 miljarder per månad.

Nej, det som rapporterats senare är att avtalet kan ha varit värt 200 miljoner USD, eventuellt mer, över 3,5 år, så säg 50+ miljoner SEK i månaden.

Permalänk
Medlem

Varför är det 2 artiklar om samma sak?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det går inte att jämföra vad det kostade att lyssna på musik innan och hur läget ser ut nu.
För komsumenten är det fantasktiskt billigt. Även 200kr i månad är super billigt.
Det är ingen fin magi däremot. Det är på artisternas bekostnad. främst de små och medelstora artisterna bekostnad.
De får så lite pengar per stream att bara de största kan leva på det.
Innan kunde du hitta din publik och leva på att de köpte CD och DVD osv eller LP skivor inna dess.
Får du idag en halv million stream i månad får du 2000 dollars innan skatt på Spotify.
Vilket betyder att om du är en uppskattad artist som är produktiv kan du kanske betala hyran på din 1a, men glöm en 3a och barn.
Endast de största Mainstream artisterna kan leva på de villkoren.
Artisterna "gör inte" turneer längre utan måste turnera konstant för att kunna köpa mat om de väljer den branschen.
Industrin höll på att rasa på grund av 70-80% av folk snodde/stal musiken istället för att betala när de fick internet. Så instrustrin och artisterna gick med på de nya villkoren med en pistol i nacken på något sätt. Man stal från de varje dag hela dagen och de hade ingen väg ut.
Skulle folk bry sig om läget skulle de välja Apple eller Tidal (som betalar både mer artisterna) och ändå köpa produkter "mugg, t-shirt, skiva, bok" från de artisterna de uppskattar.

Ja, det är fett synd om musikbranschen idag... Det är inte toppnivåerna när det var som allra högst i slutet på 90-talet (justerat för inflation), men kris är det inte. Nivån hos RIAA är ungefär som början av 90-talet justerat för inflation. I löpande priser är det ungefär på toppnivån, men det är förstås lite missvisande.

https://www.riaa.com/u-s-sales-database/

Vem som sedan får pengarna i slutändan är en annan femma och även under CD-toppåret så var det ju vissa artister som drog in perverst mycket pengar och hade en betydande del av kakan. Sedan är det så att strömningtjänsterna i praktiken är en spelning i radio, fast med ett önskeprogram per lyssnare. Då speglar ersättning det, jämfört om man säljer något som folk kan lyssna hur många gånger som helst på. I snitt köpte inte de flesta heller så många skivor per år...

Permalänk
Medlem

Det är mkt snack om att Spotify har "100,000,000+" låtar och att köper man skivor så får man "bara" xxx låtar.
Känns ju rätt orelevant jämförelse om det nu inte är så att man är så pass allätare så man lyssnar på alla dessa 100,000,000+ låtar.

Om det man lysnar på täcks in av ett rimligt antal album-köp så är det ju givetvis en bättre väg att gå. Om man mer använder Spotify som en radio så är det antagligen en bättre väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det som rapporterats senare är att avtalet kan ha varit värt 200 miljoner USD, eventuellt mer, över 3,5 år, så säg 50+ miljoner SEK i månaden.

Herregud, fortfarande bisarrt mycket pengar för en podcast

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Grattis alla som mer än gärna betalar mer för rent ut sagt skräp på Spotify som läggs upp dag och dag in. Snart kan vem som helst lägga upp vad som helst...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Men och andra sidan så finns Lilla Lovisa på Spotify sedan över 10 år tillbaka.. Mycket skit man betalar för, men lyssnar aldrig det.

Du vet att man själv kan välja vad man lyssnar på på Spotify? För ja det finns massa skräp där, men det går alldeles utmärkt att lyssna på icke-skräpet också om man vill det, du borde testa det nångång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Herregud, fortfarande bisarrt mycket pengar för en podcast

50mkr SEK / mån och premium-pris på 119kr gör att det krävs 420 000 premium-abbonenter bara för att täcka den kostnaden.
Galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur är utbudet på youtube music? På spotify saknar jag inget alls och lyssnar ungefär 70 000-80 000 minuter om året och då känns kostnaden väldigt liten

Tycker du ska ge det ett försök själv Du kan kopiera över dina Spotify-playlists till YouTube Music genom diverse tjänster, och bara tuta och köra. Måst erkänna att jag inte använt Spotify regelbundet på säkert 10+ år eftersom jag sällan hör på musik när jag är ute och rör på mig, så det har varit YouTube-playlists för min del, och då var YT Music en ganska naturlig övergång. Även doppat tårna i Apple Music, vilket är riktigt trevligt med deras spatial audio.

Visa signatur

Smurf