Metas kraftfulla VR-headset får ingen uppföljare

Permalänk
Melding Plague

Metas kraftfulla VR-headset får ingen uppföljare

Meta har lagt ner arbetet med Quest Pro 2 i det tysta efter svalt intresse kring föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VR var alltid en fluga, från början.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av str8forthakill:

VR var alltid en fluga, från början.

Hot take: VR peakade med Virtual boy!

Permalänk
Medlem

Meta CTO Rebukes Report Claiming Cancellation of Quest Pro Line

https://www.roadtovr.com/meta-cto-report-quest-pro-cancelled/

Citat:

I have to explain this every year. There is no Quest Pro 2 headset until we decide there is. What I mean by that is there are lots of prototype headsets—lots of them—all in development in parallel. Some of them, we say, “that’s not the right one,” and we shut it down. Some of them, we say, “that’s the right one,” and we spin it up. What you need to understand is, until it goes out the door, it doesn’t get the name. So, there might be a Quest Pro 2, there might not be. I’m not really telling you, but I will say don’t believe everything you read about what’s been stopped or started. A lot of times it comes from someone who’s unhappy their particular project got cut when there are other projects that did not get cut.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Meta Quest Pro ansågs vid presentationen vara ett väldigt kompetent headset för både professionellt arbete och spel

Nja? Förutom priset fick den rätt mycket skit för att vara obekväm, ha dålig och osammanhängande mjukvara och delvis föråldrad hårdvara. Kan inte minnas att någon tyckte den var kompetent för professionellt arbete.

Permalänk
Snusfri

VR kommer att gå samma öde som 3DTV och aldrig slå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad skribenten utgår ifrån med "Intresset för VR-headset har svalnat de senaste åren och ännu lägre verkar intresset vara för mer kraftfulla, och dyrare, headset"
senaste åren har snarare intresset ökat.
Vad räknar du som "peaken" som det nu dalar ner från? Pandemin, ja då är det myclet som intressen svalnat kring.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

VR är en otroligt häftig upplevelse och jag önskade att jag inte blev åksjuk. Problemet är att det är ganska medioker hårdvara och kasst spelutbud även om det finns några gems där ute.
Nä, lär inte bli en större grej på ett bra tag. (10-20 år när man provar ny teknik).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

VR kommer att gå samma öde som 3DTV och aldrig slå.

Trams

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

VR kommer att gå samma öde som 3DTV och aldrig slå.

Oof ganska stor skillnad dock, 3d har aldrig varit en direkt bra upplevelse jämfört med vanlig tv
Medans vr om det görs rätt är en enorm upplevelse jämfört med en vanlig skärm.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hot take: VR peakade med Virtual boy!

Eftersom du rapporterar nyheter på siten bör du kolla siter bla som www.uploadvr.com och www.roadtovr.com så kanske ni inser lite att området VR/AR/XR inte är så dött som ni verkar tro.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag undrar vad skribenten utgår ifrån med "Intresset för VR-headset har svalnat de senaste åren och ännu lägre verkar intresset vara för mer kraftfulla, och dyrare, headset"
senaste åren har snarare intresset ökat.
Vad räknar du som "peaken" som det nu dalar ner från? Pandemin, ja då är det myclet som intressen svalnat kring.

I någon mån känns det som ointresse från skribentens sida, eller så är det medvetet för att dra igång diskussion. Typexempel:

SweClockers:

Dålig säljstart för Playstation VR 2

Citat:

Bloomberg har varit i kontakt med analysfirman IDC, som spår att Sony endast har sålt runt 270 000 exemplar av headsetet

https://www.sweclockers.com/nyhet/36075-dalig-saljstart-for-p...

Sony själva rapporterade att PSVR2 sålde i 600 000 exemplar och sålde snabbare än originalet, detta kom det aldrig någon korrektion på:

Citat:

Sony has today announced in its Business Segment Meeting that PSVR2 sales were just shy of 600,000 six weeks after the 22nd February 2023 launch. This means purchases of Sony's latest VR headset are eight per cent up on the launch of the original PSVR device across the same release period.

https://www.pushsquare.com/news/2023/05/psvr2-sales-at-600000....

Närmaste till hands att dra upp domedagsnyheterna?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Molotov:

Jag undrar vad skribenten utgår ifrån med "Intresset för VR-headset har svalnat de senaste åren och ännu lägre verkar intresset vara för mer kraftfulla, och dyrare, headset"
senaste åren har snarare intresset ökat.
Vad räknar du som "peaken" som det nu dalar ner från? Pandemin, ja då är det myclet som intressen svalnat kring.

Tror det skribenten letar efter är att intresset stagnerat, det har helt enkelt inte kommit något fräsigt på VR sidan. Clickbait :/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om vi tittar på vad en Quest2 erbjuder kontra quest pro för den gemena mannen.

Upplösningen - Ja lite högre, härliga linser men inget WOW som direkt är att gå från 480p till 1080p

Ögon och ansiktspårning - Jaha vart ska vi använda detta? Jo Vrchat mm och det stödet är fortfarande ganska meh och ca 0.0001% av skaran. Dynamic foveated rendering är inte på plats och funkar än. Saknas spel och stöd från någon officiel meta mjukvara som bara funkar över alla spel.

Kontrollerna - Ja visst dom är bra men batteritiden mm o priset nej tack jag gillar mina Index kontroller mer.

Priset - Ja men 20 lax vi kör? Helt klart ej prisvärt och erbjuder inte ens förstklassig prestanda lite som att AMD skulle släppa 7950xtX och det prestera 10% bättre än 7900xtx fast kostade dubbelt upp.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Molotov:

Eftersom du rapporterar nyheter på siten bör du kolla siter bla som www.uploadvr.com och www.roadtovr.com så kanske ni inser lite att området VR/AR/XR inte är så dött som ni verkar tro.

Segmentet i sig lever och frodas, men det är fortfarande väldigt nischat. Det syns även i våra siffror. Allmänintresset för VR/AR har dippat, men det finns förstås en del som är intresserade och passionerade inom segmentet.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Enviro:

Segmentet i sig lever och frodas, men det är fortfarande väldigt nischat. Det syns även i våra siffror. Allmänintresset för VR/AR har dippat, men det finns förstås en del som är intresserade och passionerade inom segmentet.

"dippat" - stagnerat om jag får be, vänta bara tills Quest 3 kommer och faktiskt erbjuder en uppgradering.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Jag väntar fortfarande på en värdig uppgradering från nuvarande Rift S. Quest 3 ser ut att kunna bli väldigt intressant om den funkar bra för PCVR

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av andra94:

"dippat" - stagnerat om jag får be, vänta bara tills Quest 3 kommer och faktiskt erbjuder en uppgradering.

Vi får kompromissa och säga platåat. Det ska verkligen bli kul att se vad Quest 3 har att erbjuda. Om det blir en lika stor "revolution" som med Q1 och Q2 samt att prisbilden är rimlig, kommer det ju förhoppningsvis kicka igång intresset ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oof ganska stor skillnad dock, 3d har aldrig varit en direkt bra upplevelse jämfört med vanlig tv
Medans vr om det görs rätt är en enorm upplevelse jämfört med en vanlig skärm.

Nej, 3D på en vanlig tv med passiva glasögonen (samma som bio har) är och var fantastiskt mycket trevligare än vanlig TV. Dessutom möjligheten att kunna visa två källor samtidigt på en TV (barnfilm för barn och vuxenfilm eller tv-spel för dom vuxna) var guld!

Saknar min LG-tv med passiv 3D varje dag. Djupet i filmer höjde upplevelsen, även på gamla filmer som konverterats som Jurassic World 3D eller The Lion King 3D höjde upplevelsen eftersom allt fick ett djup man inte hade förut. Jag vill ha tillbaka 3D-TV :/ Ska tilläggas att jag hade först en 55" och där var upplevelsen meh, men 65" och uppåt så är 3D något som höjer upplevelsen precis som 5.1-ljud!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Enviro:

Vi får kompromissa och säga platåat. Det ska verkligen bli kul att se vad Quest 3 har att erbjuda. Om det blir en lika stor "revolution" som med Q1 och Q2 samt att prisbilden är rimlig, kommer det ju förhoppningsvis kicka igång intresset ordentligt.

Någon revolution blir det nog inte förens next gen snapdragon alternativt oled skärmar. Största anledningen varför vi platåat är just pga meta köpt upp alla spelstudios och sen inte släppt några spel

Men hörde jag swec-VR kväll?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Förutom att någon haft VR till wii eller liknande till barnen så vet jag endast en av mina bekanta som använt VR.
När vi diskuterade VR så framkommer snabbt att VR har en lång väg kvar innan det blir riktigt bra, personen sa även att det enda han kan tänka sig som säljer VR till den stora massan är om de inser hur bra porren är i VR.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av andra94:

Men hörde jag swec-VR kväll?

Kanske är dags. @SweViver har ju lovat att komma förbi och visa vad Pimax Crystal går för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nej, 3D på en vanlig tv med passiva glasögonen (samma som bio har) är och var fantastiskt mycket trevligare än vanlig TV. Dessutom möjligheten att kunna visa två källor samtidigt på en TV (barnfilm för barn och vuxenfilm eller tv-spel för dom vuxna) var guld!

Saknar min LG-tv med passiv 3D varje dag. Djupet i filmer höjde upplevelsen, även på gamla filmer som konverterats som Jurassic World 3D eller The Lion King 3D höjde upplevelsen eftersom allt fick ett djup man inte hade förut. Jag vill ha tillbaka 3D-TV :/ Ska tilläggas att jag hade först en 55" och där var upplevelsen meh, men 65" och uppåt så är 3D något som höjer upplevelsen precis som 5.1-ljud!

Well menar mer att sure att kunna visa två saker samtidigt är trevligt, men det är mer en qol grej än något häpnadsväckande.

Och 3d på bio är något många undviker snarare än föredrar.

Har själv en quest 2 och som standalone så är den likvärdig, men koppla in den till en dator och skulle man utan krångel kunna göra det helt trådlöst så är det en helt annan upplevelse.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Segmentet i sig lever och frodas, men det är fortfarande väldigt nischat. Det syns även i våra siffror. Allmänintresset för VR/AR har dippat, men det finns förstås en del som är intresserade och passionerade inom segmentet.

Nu ändrar du dig från vad dubskrev att allmänintresset gått ner dom senaste åren det är direkt felaktigt.
Mina siffror visar på att ni verkar ha noll koll snarare
era källor är ofta fel och ni rättar inte till fel som tex ovan om PSVR2.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

VR var alltid en fluga, från början.

Vem som helst med någorlunda hyffsad syn kan ju se att VR (eller snarare XR) är framtiden. Dock är det fortfarande för bökigt för gemene att hålla på med med ganska tunga glasögen, vilket till och med en VR-troende som jag villigt erkänner.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Meta CTO Rebukes Report Claiming Cancellation of Quest Pro Line

https://www.roadtovr.com/meta-cto-report-quest-pro-cancelled/

Precis, den här SweC-artikeln ser ut att vara direkt felaktig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Precis, den här SweC-artikeln ser ut att vara direkt felaktig...

Jag antar att detta inte bara gäller VR utan fler nischade områden.
Men varför SweC och mainstream media ofta felrapporterar inom området är för att stora tech industrin är intresserade och satsar på området.
Det gör att man "måste" rapportera om det.
Men man har varken speciellt bra koll eller folk som är intresserade som jobbar med att rapportera(i detta fallet SweC).
Sen tar dom sina källor från stälöe där samma situation råder (som på SweC) ist för att gå till riktiga nyhetskällor inom VR.

SweC i det här fallet har helt enkelt för dålig koll och vet inte vart dom ska få rätt info ifrån

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

SweC i det här fallet har helt enkelt för dålig koll och vet inte vart dom ska få rätt info ifrån

Om man måste gräva djupt och hitta nischade källor, är VR något stort alls? Eller är det kanske bara en fluga på väggen som kommer försvinna precis som 3DTV gjorde.

Permalänk
Medlem

Det har gått 8 år sedan Vive släpptes måste vara en väldigt seglivad fluga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om man måste gräva djupt och hitta nischade källor, är VR något stort alls? Eller är det kanske bara en fluga på väggen som kommer försvinna precis som 3DTV gjorde.

Jag vet inte om man behöver gräva särskillt djupt.
En sökning på google eller youtube etc ger direkt mer pålitliga nyhetskällor än vad SweC och vissa andra presenterar.
Felet är som jag skrev ovan.
VR (inkl AR/XX osv) är nått som håller på växa sig större i tech industrin så siter som SweC "måste rapportera" om det. Det är dock väldig bristfällig rapportering pga saknad intresse hos redaktionen och man hämtar nyheter som andra redaktioner som befinner sig i samma situation "för det har man alltid gjort".
Om man ska återrapportera, varför vidarebefordrar man inte nyheter från källor som faktiakt intresserar sig och kan området tex roadtovr eller uploadvr?

"Flugan 3dtv" har VR redan passerat för länge sen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag trodde VR blev större och större?
Har själv kört ca 1000 timmar VR sedan början på 2021. Flygsimulatorer som DCS fick en heeeelt ny dimension och upplevelse när man helt plötsligt fick tillgång till djupseendet. Närvarokänslan är så sjukt stark, helt otroligt egentligen hur man kan lura hjärnan med VR. Flyger man upp och ner börjar man plötsligt spänna magmuskler och ibland får man en känslan av att säkerhetsbältet trycker mot axlarna.
Sitter med HP G2 men inte heller HP verkar jobba på en G3:a vad jag vet. Gav ca 7000 för G2 runt januari 2021. Kommer nog aldrig någonsin igen flyga en simulator utan VR, helt oslagbart.