Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Jag skippade 3:an helt. Tror det blir samma med 4:an.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tyckte de blev trist efter D2. I D1 så hade man den där mörka känslan spelet kändes nästan lite läskigt första gången man spelade, storyn var gripande. Nu är det bara en grind-loot-fest som aldrig tar slut, finns ingen poäng i det. Man bara levlar upp sina prylar och spelar mot svårare fiender det är som Riksbanken som jagar inflationen....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Avinstallerade det efter senaste patchen, blir kanske ett ok spel om några år precis om D3 blev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ja, borde reducera allt med åtminstone 90% så att det tar åtminstone 36 timmar att gå från level 1 till 15. Inte tillräckligt med långsam grind i spelet, man gör för mycket skada som det är. Dungeons ska ju ta några timmar att cleara.

Varför inte dagar? Tycker jag låter rimligt. Särskilt om man är småbarnsförälder och bara vill in o casualgamea lite.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade idag. Jag tror Diablo IV varit mitt sämsta spelköp i år.
Förutom "level-scaling" finns det en bra grund, men den har slarvats bort helt

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Spelet var för lätt. Aldrig spelat diablo innan men man kunde ju springa runt med 1 hand och chilla torment 4 utan problem. Behövs mer nerfs på allt

Det enda utmanande är ju nightmare dungeons på högre tier - vilken level är du och vad är det högsta tier du kört?

De borde verkligen öka sannolikheten för bra drops/rewards drastiskt för när man möter mobs med ökande level än en själv.

Jag är c:a lvl 80 och kör tier 30-35 utan problem, men skulle nog smälta direkt på tier 50-60 (av 100 som är max). Men får jag bättre rewards om jag går från tier 30 till tier 40??? Nä... tar mycket längre tid men ger ingen reward alls varken i exp eller loot. Det är värdelöst.

Permalänk
Medlem

Löjligt att toppen av D4 devsen (Rod) att blocka i princip alla som ger negativ feedback av patchen på twitter

Permalänk
Medlem

Sorcerer får så mycket skit, hade hoppats på att spela den igen.
Men kanske kör Druid + Rogue denna säsongen istället.

Permalänk
Medlem

Var ju ingen nyhet att det skulle vara ett helt annat tempo i spelet än i D3 där det tar ett par minuter att vara max level.

Tycker det är rätt bra ändringar dom gjort för att ta ned tempot samt fixat boostingen på ett bra sätt.

Alla spel är inte för alla och hade man läst innan det släpptes så var ju detta inriktningen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag var påväg att köpa spelet igen efter att ha refundat det pga skitprestanda när det släpptes... Aja jag har ingen brådska så kan lika gärna vänta några patcher till o när dom har REA

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna rebirtha sina gamla karaktärer så att dom blir season?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Kommer man kunna rebirtha sina gamla karaktärer så att dom blir season?

Nej.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Tack.

Permalänk
Medlem

Vi ses online 19:00 idag (speciellt ni som klagat och ”hotat” med bojkott) 🙈😆

Wopwop season 1!! Grymt att de nerfade och balanserade alltihop så att man inte blev för stark med malignent gemsen som komma skall. Kolla necro tex där man får 75% puré damage. Räcker med att man gick till miljonen när man fixade upp glyphs till 15 och fick 30% extra damage.

Så ja, det behövdes sänkas lite annars hade till och med jag klarat av Uber Lillith på hardcore

Permalänk
Medlem

Blizzard har verkligen gjort bort sig... ångrar att jag gav dem pengar för denna soppa. Men spelet är säkert OK om 2 år, precis som D3 var.

Permalänk
Medlem

Säger hej då till min blood wizard, blir nog en barbar i S1

Permalänk
Medlem

Jag har ingen som helst erfarenhet av MMO eller liknande, trots att jag gillar traditionella RPG (BG, DoS2, PoE o.s.v) och håller W3 som bästa spelet någonsin.

Frågan då. Vad exakt är det som man patchat som väcker sådan upprördhet och varför? Vad är säsongerna ni pratar om och hur skiljer det sig mot det ni spelat hittills sedan D4 släpptes? Förklara som ni skulle förklara för en femåring.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls den hårda kritiken på patchen, men jag tycker också spelet varit för lätt för min frost Sorc, Har känt mig för OP, men det har också varit kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Jag har ingen som helst erfarenhet av MMO eller liknande, trots att jag gillar traditionella RPG (BG, DoS2, PoE o.s.v) och håller W3 som bästa spelet någonsin.

Frågan då. Vad exakt är det som man patchat som väcker sådan upprördhet och varför? Vad är säsongerna ni pratar om och hur skiljer det sig mot det ni spelat hittills sedan D4 släpptes? Förklara som ni skulle förklara för en femåring.

För att sammanfatta det kort:

De har nerfat alla klassers spec som kunde one shotta bossar och klara sista svårighetsgraden med bundna ögon till att man nu faktiskt får kämpa och vara lite mer försiktig. Detta genom att göra så att du skadar mindre men också så att defensiva skills inte gör dig odödlig.

Men det många inte tar hänsyn är att med nya säsongen så kommer nya gems som ger dig extra damage osv.

Det som väckt uppmärksamheten är att folk tycker det är roligt med att spelet är enkelt (hyckleri enligt mig när de klagade på att det var för enkelt innan och ville ha det svårare) och nu är arga för att deras specs blivit svagare och att de nu inte kan köra svåraste svårigheten med bundna ögon längre.

Det som sker ”mellanraderna” är att när det var enklare innan med att nå max level och end game så var det också att folk kände att spelet tog slut och ingen end game. Nu när det är svårare att levla och köra svårare saker osv. Så blir man maxlevel segare och tar längre tid att döda max content. Med andra ord de köper sig själv tid genom att inte göra så att folk tröttnar för tidigt och istället grindar lite mer innan de nått slutet.

Permalänk
Medlem

Måste man börja om storyn eller kan man spela från dungeons från lvl 1? Orkar inte köra storyn en gång till

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Vi ses online 19:00 idag (speciellt ni som klagat och ”hotat” med bojkott) 🙈😆

Wopwop season 1!! Grymt att de nerfade och balanserade alltihop så att man inte blev för stark med malignent gemsen som komma skall. Kolla necro tex där man får 75% puré damage. Räcker med att man gick till miljonen när man fixade upp glyphs till 15 och fick 30% extra damage.

Så ja, det behövdes sänkas lite annars hade till och med jag klarat av Uber Lillith på hardcore

Spelar gärna med dig, men jag kanske är för "casual" för dig. Och vill inte spela hardcore (har inte nerver för det)

Skrivet av Mattiiss:

Måste man börja om storyn eller kan man spela från dungeons från lvl 1? Orkar inte köra storyn en gång till

Du behöver inte börja om ifall du klarat kampanjen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Genuin fråga till er som tyckte att det var för lätt. Vad spelade ni för content? Spelade ni bara story, vanliga dungeons, Hell tides och Tree of Whispers?

Ni är medvetna om att NM dungeons skalar väldigt högt? Tyckte själv att det började att bli svettigt vid 50 med en lvl 87 Sorc.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Spelar gärna med dig, men jag kanske är för "casual" för dig. Och vill inte spela hardcore (har inte nerver för det)

Är själv casual också då man inte har lika mycket tid som förut med barn i ekvationen. Men tyvärr så är jag dum nog och spelar hardcore så det krockar nog där skulle jag säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

För att sammanfatta det kort:

De har nerfat alla klassers spec som kunde one shotta bossar och klara sista svårighetsgraden med bundna ögon till att man nu faktiskt får kämpa och vara lite mer försiktig. Detta genom att göra så att du skadar mindre men också så att defensiva skills inte gör dig odödlig.

Men det många inte tar hänsyn är att med nya säsongen så kommer nya gems som ger dig extra damage osv.

Det som väckt uppmärksamheten är att folk tycker det är roligt med att spelet är enkelt (hyckleri enligt mig när de klagade på att det var för enkelt innan och ville ha det svårare) och nu är arga för att deras specs blivit svagare och att de nu inte kan köra svåraste svårigheten med bundna ögon längre.

Det som sker ”mellanraderna” är att när det var enklare innan med att nå max level och end game så var det också att folk kände att spelet tog slut och ingen end game. Nu när det är svårare att levla och köra svårare saker osv. Så blir man maxlevel segare och tar längre tid att döda max content. Med andra ord de köper sig själv tid genom att inte göra så att folk tröttnar för tidigt och istället grindar lite mer innan de nått slutet.

Vad menar du med "sista svårighetsgraden" ? Menar du world tier 4 ute i öppna världen och normal dungeons ? Eller menar du uber lilith och höga nightmare dungeons ? Om det är det sistnämnda så skulle jag gärna vilja veta vilka specs som var odödliga. Försök köra höga nightmares utan att behöva småkita varje pack

Permalänk
Medlem

Ja men självklart! Blir att rolla en druid nu till S1. Har mainat en barb till lvl98 så ska bli kul o testa druid end game 😃😃

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Var ju ingen nyhet att det skulle vara ett helt annat tempo i spelet än i D3 där det tar ett par minuter att vara max level.

Tycker det är rätt bra ändringar dom gjort för att ta ned tempot samt fixat boostingen på ett bra sätt.

Alla spel är inte för alla och hade man läst innan det släpptes så var ju detta inriktningen.

Bostingen varklockren i trean, varför ska du behöva gnida all denna tid på en allt, eller en hardcore sub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Måste man börja om storyn eller kan man spela från dungeons från lvl 1? Orkar inte köra storyn en gång till

Nejdå bara in och köra "adventure" mode direkt

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Bostingen var klockren i trean, varför ska du behöva gnida all denna tid på en allt, eller en hardcore sub?

Körde blood necro förut hela vägen upp till 100, Hade bra gear men efter nightmare 60 tog de stop o Yber Lillith ska vi inte ens prata om xD jag väntar med necro tills minions blir något som liknar meta. Nu får det bli Warenado Drudde i stället.

Permalänk
Medlem

Diablo IV

Vem mer är hypad😁

Permalänk
Medlem

Problemet jag har med patchen är att man lägger den på Eternal World också.
Alla nerfs osv är balancerat efter de nya season funktionerna som Eternal World kommer få först när Season 1 är slut.
Jag vet många som vill spela Diablo 4 både Normal och Hardcore men inte spela hårt i Seasons för de vill bygga karaktärer som är konstanta, som inte försvinner. Det är väl just det som också är varför de allra flesta av de som är klagar är casuals som har lite tid.
Sen har man ju byggt karaktärer i en och en halv månad nu samt dessutom blivit buffade en gång men man har inte gjort tillräckligt tydligt att nu inför season 1 kommer man nerfa allt. De problemen som folk har upplevt och de QoL förändringar som folk har bett om kommer först i nästa patch. Detta har man inte heller varit tydlig med, för man har trott att det är 1.1 som var nästa patch.
Sen är det synd att man startar nya säsongen innan man faktiskt har gjort spelet spelbart för alla klasser. Sorcar har extrema problem och har haft det sen release. Bortsett från 1 spec. Barbarer är samma, en av två meta builds är dessutom byggd på en bugg som man nu har åtgärdat utan att ge så himla mycket tillbaka.
Jag kan förstå varför folk är irriterade.
Kommer troligen testa Season 1 som sorc även om den klassen är helt död enligt theorycrafters. Men vi vet ju inte exakt vad Malignant Hearts kommer ha för betydelse för buildsen ännu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver