Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hur mycket risk vill du ta?

Lite lagom, kanske? Är 50-50 bundet och rörligt att anse balanserat?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Avtalstiden på vårt huslån löper snart ut och det är dags att ta beslut i att binda om. När och hur föreslår ni lästa att man gör detta?

Skrivet av Sunix:

Hur mycket risk vill du ta?

Och hur stor marginal har ni i er ekonomi.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En kompis band 5 år till drygt 1% ränta för drygt 1,5 år sen. Det tror jag var den bästa av alla dealar. Själva var vi lite sena på bollen (var tvungna att bryta bindningstiden på våra lån i förtid och betala ränteskillnadsersättning) och band till dryga 2% ränta med 5 års bindningstid för drygt ett år sen. Hyfsat nöjda med det ändå. Har inte inflationen lösts till dess så har vi allvarligare problem i samhällsekonomin.

Men absolut, vi får se vem som får rätt 😊👍

Vi fick inte lika låg ränta som din vän men sitter på 1.75% tills slutet av 2026 och det är verkligen otroligt skönt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtanskebab:

Går att se på "prognos för styrräntan*" en bra bit ner på

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...

Och riksbankens prognostiserade om sitt eget agerande är ju rätt uruselt.

Den välkända "riksigelkotten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Och hur stor marginal har ni i er ekonomi.

Svårt att säga exakt, men vi har hittills kunnat spara 15-20k i månaden utan att snåla. Hur precis info behövs?

Jag funderar också på när man ska börja kolla runt och förhandla? Avtalet är tills slutet på november.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Svårt att säga exakt, men vi har hittills kunnat spara 15-20k i månaden utan att snåla. Hur precis info behövs?

Mer än så med info behövs nog inte egentligen. Till sist måste ni bestämma er själva för vad ni tror om riksbanken kommer ha rätt i sina prognoser, hur lång tid det kommer ta för inflationen att lägga sig, om riksbanken kan påverka den i någon större grad med höjd ränta. Alla andra kan säga vad de tror om räntan de närmaste åren men ingen kan spå framtiden, inte ens banken (som dock sätter rejäla marginaler på sina bundna räntor för att förhoppningsvis inte förlora oavsett ränteläge), eller riksbanken som har fel oftare än vad de har rätt i sina prognoser.

Generellt är det ju dumt att binda i ett sjunkande ränteläge, och smartare att binda i ett stigande ränteläge. Att binda på toppen eller på botten är mycket svårare att isäga om det är smart eller dumt, speciellt eftersom det är svårt att veta när man är på toppen eller botten, eller när den kommer inträffa i framtiden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Lite lagom, kanske? Är 50-50 bundet och rörligt att anse balanserat?

Jag skulle vilja veta hur stora lån ni har men förstår om du inte vill säga det på ett forum som detta. Ju lägre lån ju större risk kan man ta. Om man har 1 mille i lån så spelar en procent inte så stor roll, har ni stora lån så kanske man behöver binda. Som du skriver så kan ni spara 15-20k/mån. Men hur mycket kan ni spara med en ränta på 5,5%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Mer än så med info behövs nog inte egentligen. Till sist måste ni bestämma er själva för vad ni tror om riksbanken kommer ha rätt i sina prognoser, hur lång tid det kommer ta för inflationen att lägga sig, om riksbanken kan påverka den i någon större grad med höjd ränta. Alla andra kan säga vad de tror om räntan de närmaste åren men ingen kan spå framtiden, inte ens banken (som dock sätter rejäla marginaler på sina bundna räntor för att förhoppningsvis inte förlora oavsett ränteläge), eller riksbanken som har fel oftare än vad de har rätt i sina prognoser.

Generellt är det ju dumt att binda i ett sjunkande ränteläge, och smartare att binda i ett stigande ränteläge. Att binda på toppen eller på botten är mycket svårare att isäga om det är smart eller dumt, speciellt eftersom det är svårt att veta när man är på toppen eller botten, eller när den kommer inträffa i framtiden.

Absolut! Själv är jag inte tillräckligt insatt för att våga spå någonting. Därför tycker jag det låter ok med 50-50 rörligt och bundet på 3(?) år, på ett ungefär.

Skrivet av Sunix:

Jag skulle vilja veta hur stora lån ni har men förstår om du inte vill säga det på ett forum som detta. Ju lägre lån ju större risk kan man ta. Om man har 1 mille i lån så spelar en procent inte så stor roll, har ni stora lån så kanske man behöver binda. Som du skriver så kan ni spara 15-20k/mån. Men hur mycket kan ni spara med en ränta på 5,5%?

Har dryga millen, så räntekostnaden ökar väl ungefär från 1100:- till 5500:-. Säg att sparandet går ner till 10-15k då.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Absolut! Själv är jag inte tillräckligt insatt för att våga spå någonting. Därför tycker jag det låter ok med 50-50 rörligt och bundet på 3(?) år, på ett ungefär.

Har dryga millen, så räntekostnaden ökar väl ungefär från 1100:- till 5500:-. Säg att sparandet går ner till 10-15k då.

Kan lika gärna binda allt, 3 år fast är billigare än rörligt just nu.
Väldigt låg chans att räntan inte kommer ligga runt denna % ett tag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Absolut! Själv är jag inte tillräckligt insatt för att våga spå någonting. Därför tycker jag det låter ok med 50-50 rörligt och bundet på 3(?) år, på ett ungefär.

Har dryga millen, så räntekostnaden ökar väl ungefär från 1100:- till 5500:-. Säg att sparandet går ner till 10-15k då.

Skrivet av Swedishchef_90:

Kan lika gärna binda allt, 3 år fast är billigare än rörligt just nu.
Väldigt låg chans att räntan inte kommer ligga runt denna % ett tag

Jag håller med Swedishchef_90, tror inte räntorna kommer sjunka så lågt igen, pga massa orsaker.
Men dina lån går ut i november om jag fattat rätt och då ligger troligtvis räntorna lite högre än idag… om inte panik råder förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan lika gärna binda allt, 3 år fast är billigare än rörligt just nu.
Väldigt låg chans att räntan inte kommer ligga runt denna % ett tag

Ok. Men när ska man börja leta och ansöka?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ok. Men när ska man börja leta och ansöka?

Jag vet inte, jag har enbart haft ett lån och legat under snittet så har själv inte försökt byta långivare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av scienta:

Absolut! Själv är jag inte tillräckligt insatt för att våga spå någonting. Därför tycker jag det låter ok med 50-50 rörligt och bundet på 3(?) år, på ett ungefär.

Har dryga millen, så räntekostnaden ökar väl ungefär från 1100:- till 5500:-. Säg att sparandet går ner till 10-15k då.

Personligen skulle jag aldrig dela upp lånen bindningstid.

Med "bara" en miljon i lån tycker jag knappt det spelar någon roll om man binder eller tar rörlig, det kommer skilja så lite pengar i slutändan ändå, relativt sett. Om bundet på 3 år just nu är lägre än rörligt så kanske det ändå kan vara en bra idé att välja det, för räntorna kommer nog garanterat stiga lite till och ingen vet hur lång tid det kommer ta att få bukt med inflationen. Men ingen kan spå framtiden som sagt, så det blir en chansning vad man än väljer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Med "bara" en miljon i lån tycker jag knappt det spelar någon roll om man binder eller tar rörlig, det kommer skilja så lite pengar i slutändan ändå, relativt sett. Om bundet på 3 år just nu är lägre än rörligt så kanske det ändå kan vara en bra idé att välja det, för räntorna kommer nog garanterat stiga lite till och ingen vet hur lång tid det kommer ta att få bukt med inflationen. Men ingen kan spå framtiden som sagt, så det blir en chansning vad man än väljer.

Klart det spelar roll. Men det är klart, bor man i Stockholmsbubblan så kanske en miljon låter lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ok. Men när ska man börja leta och ansöka?

Jag skulle nog börja leta redan nu och följa med i svängarna, sedan ta kontakt med banken omgående och rådgöra med dem om lämplig tid för förhandling om räntan.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Klart det spelar roll. Men det är klart, bor man i Stockholmsbubblan så kanske en miljon låter lite.

Det handlar om en dryg femhundring i månaden per miljon lån vid 1% skillnad i ränta. Om det gör stor skillnad i ens ekonomi ska man nog inte ha hus.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tog rörligt när min bindning gick ut i våras. Fick 0,70 (först 0,35 men förhandlade till mer) rabatt där och bara 0,20 på alla bundna så tog därför rörligt.

Ligger nu på 4,44 men kommer öka till 5,04 2 augusti.

Kan binda på 8år till 4,09 efter rabatt. På så sätt skulle jag spara pengar nu men det blir nog dyrare när räntorna går ner. De andra bundna är ingen mening för de är så dyra.

Kommer studera och bara jobba halvtid för att kunna plugga. Detta gör att man lön går från ca 22k innan skatt till 11k innan skatt. Fruns lön ökade just till 27k.

Tillsammans kommer vi alltså ha typ 30k efter skatt inkl barnbidragen på 2500kr och en liten pension på 1000kr månaden jag ärvt av min far.

Räkningarna ligger på ca 20k i månaden inkl långsiktigt sparande till barnen och pension (men inget sparande till buffert för oss själva).

Då vi varit föräldralediga länge har vi inte lyckats öka vår buffert utan den har snarare minskat med tiden. Vi har dragit ner på inköp senaste åren men vi skulle kunna dra ner ännu mer. Tex jag har köpt en del spel och datorgrejer och annat som jag inte behöver köpa mer av närmaste 2 åren. Men fortfarande med 2 barn och 2 vuxna går mycket till mat och kläder även om vi mest handlar kläder åt barnen. Jag jobbet hemifrån men frun pendlar och så åker vi och storhandlar ett par mil bort från vår småort och annat så går en del till pendelkort och bränsle till bilen också så de ca 10k efter räkningar försvinner fort.

Om jag klarar utbildningen är det närmast garanterat jobb och lönen blir nästan dubbla på runt 40k.

Måste satsa på utbildningen för kommer ingen vart med jobbet jag har utan snarare tjänar man mindre med åren tack vare inflationen. Lönen ökade med bara 1.8% senast och det är långt under inflationen.

Så jag tänker att det kanske är värt att sänka räntan nu även om det kanske blir dyrare i längden men då kommer jag tjäna mer. Men den kanske hinner gå ner innan mina 2 års studier är slut ändå?

Banken tycker inte jag ska binda. Det skulle vara skilja sig 350kr i månaden just nu med lånet på 400k. Men det kan ju öka ytterligare och måste spara varje krona närmaste 2 åren.

Vad tycker ni?

Kan nämna att jag har ett mindre lån på 80k bundet på 8 år sedan januari på 3,99 så därför jag inte bara kan byta bank eller få få mer rabatt.

Kan också nämna att elen är bunden på
46 öre till nästa höst. Efter det kommer värmekostnaderna stiga. Vi gör av med ca 9000kwh per år och det är med ganska låga temperaturer på vintern inne. 20 på undervåningen där värmepumpen är och 17 på övervåningen där
Det är vanliga element.

Det är hus men bostadsrätt. Så vi betalar 5500kr till föreningen i månaden och just nu ca 3000kr till banken för lån och amortering. Resten är el, vatten, försäkringar, CSN lån, billån och skatt, mobiltelefoner, Netflix och annat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Varför räknas lånedelen i avgiften på en bostadsrätt inte med som ett lån när man enligt alla juridiska papper äger en viss del av lånen? Banker har dubbla måttstockar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tog rörligt när min bindning gick ut i våras. Fick 0,70 (först 0,35 men förhandlade till mer) rabatt där och bara 0,20 på alla bundna så tog därför rörligt.

Ligger nu på 4,44 men kommer öka till 5,04 2 augusti.

Kan binda på 8år till 4,09 efter rabatt. På så sätt skulle jag spara pengar nu men det blir nog dyrare när räntorna går ner. De andra bundna är ingen mening för de är så dyra.

Kommer studera och bara jobba halvtid för att kunna plugga. Detta gör att man lön går från ca 22k innan skatt till 11k innan skatt. Fruns lön ökade just till 27k.

Tillsammans kommer vi alltså ha typ 30k efter skatt inkl barnbidragen på 2500kr och en liten pension på 1000kr månaden jag ärvt av min far.

Räkningarna ligger på ca 20k i månaden inkl långsiktigt sparande till barnen och pension (men inget sparande till buffert för oss själva).

Då vi varit föräldralediga länge har vi inte lyckats öka vår buffert utan den har snarare minskat med tiden. Vi har dragit ner på inköp senaste åren men vi skulle kunna dra ner ännu mer. Tex jag har köpt en del spel och datorgrejer och annat som jag inte behöver köpa mer av närmaste 2 åren. Men fortfarande med 2 barn och 2 vuxna går mycket till mat och kläder även om vi mest handlar kläder åt barnen. Jag jobbet hemifrån men frun pendlar och så åker vi och storhandlar ett par mil bort från vår småort och annat så går en del till pendelkort och bränsle till bilen också så de ca 10k efter räkningar försvinner fort.

Om jag klarar utbildningen är det närmast garanterat jobb och lönen blir nästan dubbla på runt 40k.

Måste satsa på utbildningen för kommer ingen vart med jobbet jag har utan snarare tjänar man mindre med åren tack vare inflationen. Lönen ökade med bara 1.8% senast och det är långt under inflationen.

Så jag tänker att det kanske är värt att sänka räntan nu även om det kanske blir dyrare i längden men då kommer jag tjäna mer. Men den kanske hinner gå ner innan mina 2 års studier är slut ändå?

Banken tycker inte jag ska binda. Det skulle vara skilja sig 350kr i månaden just nu med lånet på 400k. Men det kan ju öka ytterligare och måste spara varje krona närmaste 2 åren.

Vad tycker ni?

Kan nämna att jag har ett mindre lån på 80k bundet på 8 år sedan januari på 3,99 så därför jag inte bara kan byta bank eller få få mer rabatt.

Jag skulle binda om de närmaste åren blir tajta, bättre med kontrollerad kostnad än magsår om räntan går bananas.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar om en dryg femhundring i månaden per miljon lån vid 1% skillnad i ränta. Om det gör stor skillnad i ens ekonomi ska man nog inte ha hus.

Av kalkylerna jag sett är det snarare 1000:- per procentenhet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Av kalkylerna jag sett är det snarare 1000:- per procentenhet.

1% av en miljon är 10.000 om året. 7000 om året efter ränteavdrag. 583kr i månaden efter ränteavdrag. Inte direkt svår matte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av dagas:

Tog rörligt när min bindning gick ut i våras. Fick 0,70 (först 0,35 men förhandlade till mer) rabatt där och bara 0,20 på alla bundna så tog därför rörligt.

Ligger nu på 4,44 men kommer öka till 5,04 2 augusti.

Kan binda på 8år till 4,09 efter rabatt. På så sätt skulle jag spara pengar nu men det blir nog dyrare när räntorna går ner. De andra bundna är ingen mening för de är så dyra.

Kommer studera och bara jobba halvtid för att kunna plugga. Detta gör att man lön går från ca 22k innan skatt till 11k innan skatt. Fruns lön ökade just till 27k.

Tillsammans kommer vi alltså ha typ 30k efter skatt inkl barnbidragen på 2500kr och en liten pension på 1000kr månaden jag ärvt av min far.

Räkningarna ligger på ca 20k i månaden inkl långsiktigt sparande till barnen och pension (men inget sparande till buffert för oss själva).

Då vi varit föräldralediga länge har vi inte lyckats öka vår buffert utan den har snarare minskat med tiden. Vi har dragit ner på inköp senaste åren men vi skulle kunna dra ner ännu mer. Tex jag har köpt en del spel och datorgrejer och annat som jag inte behöver köpa mer av närmaste 2 åren. Men fortfarande med 2 barn och 2 vuxna går mycket till mat och kläder även om vi mest handlar kläder åt barnen. Jag jobbet hemifrån men frun pendlar och så åker vi och storhandlar ett par mil bort från vår småort och annat så går en del till pendelkort och bränsle till bilen också så de ca 10k efter räkningar försvinner fort.

Om jag klarar utbildningen är det närmast garanterat jobb och lönen blir nästan dubbla på runt 40k.

Måste satsa på utbildningen för kommer ingen vart med jobbet jag har utan snarare tjänar man mindre med åren tack vare inflationen. Lönen ökade med bara 1.8% senast och det är långt under inflationen.

Så jag tänker att det kanske är värt att sänka räntan nu även om det kanske blir dyrare i längden men då kommer jag tjäna mer. Men den kanske hinner gå ner innan mina 2 års studier är slut ändå?

Banken tycker inte jag ska binda. Det skulle vara skilja sig 350kr i månaden just nu med lånet på 400k. Men det kan ju öka ytterligare och måste spara varje krona närmaste 2 åren.

Vad tycker ni?

Kan nämna att jag har ett mindre lån på 80k bundet på 8 år sedan januari på 3,99 så därför jag inte bara kan byta bank eller få få mer rabatt.

Kan också nämna att elen är bunden på
46 öre till nästa höst. Efter det kommer värmekostnaderna stiga. Vi gör av med ca 9000kwh per år och det är med ganska låga temperaturer på vintern inne. 20 på undervåningen där värmepumpen är och 17 på övervåningen där
Det är vanliga element.

Det är hus men bostadsrätt. Så vi betalar 5500kr till föreningen i månaden och just nu ca 3000kr till banken för lån och amortering. Resten är el, vatten, försäkringar, CSN lån, billån och skatt, mobiltelefoner, Netflix och annat.

Varför just 8 år? Får du hyfsad ränta om du skulle binda på 3 eller 5 år? Isf låter det klokt att binda med tanke på att era ekonomiska förutsättningar kommer försämras de närmaste åren, då skulle jag värdera säkerhet/trygghet högst. Vi gjorde likadant när vi gick på föräldraledighet.

Med det sagt verkar ni ändå ha hyfsat goda marginaler i er ekonomi och en bra plan, samt relativt väldigt låga lånebelopp.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Curik:

Klart det spelar roll. Men det är klart, bor man i Stockholmsbubblan så kanske en miljon låter lite.

Det gäller inte bara Stockholm, det gäller varenda halvstor-stor eller populär ort.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Binda hit och dit. Kanske folket ändå skulle jobba mer och amortera för glatta livet. På så vis behöver man inte bry sig om räntor i framtiden. Väl menat ligger själv på 85% men börjat tänka i dom banorna mer och mer. Sen har man ju tyvärr alldeles för mycket utgifter i sig.. Ny bil snart osv.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför just 8 år? Får du hyfsad ränta om du skulle binda på 3 eller 5 år? Isf låter det klokt att binda med tanke på att era ekonomiska förutsättningar kommer försämras de närmaste åren, då skulle jag värdera säkerhet/trygghet högst. Vi gjorde likadant när vi gick på föräldraledighet.

Med det sagt verkar ni ändå ha hyfsat goda marginaler i er ekonomi och en bra plan, samt relativt väldigt låga lånebelopp.

De har höjt alla utom just 8år.

3 år skulle bli 0,5 mer och 5 år 0,10 mer. Visst det är minimal skillnad med 5år men då kan man lika gärna ta 8 för lika omöjligt att veta vad de är om 5 år som om 8år.

Skulle gärna binda på 2 år som utbildningen är och efter 2 år borde räntorna sjunka. Men det vet banken med (att räntorna lär sjunka då) så det blir 0,7 procentenheter dyrare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Binda hit och dit. Kanske folket ändå skulle jobba mer och amortera för glatta livet. På så vis behöver man inte bry sig om räntor i framtiden. Väl menat ligger själv på 85% men börjat tänka i dom banorna mer och mer. Sen har man ju tyvärr alldeles för mycket utgifter i sig.. Ny bil snart osv.

Jobba mer? Vi jobbar båda 100% i vanliga fall och jag brukar ta övertid om det erbjuds vilket inte är så ofta.

Just nu kan jag inte jobba mer för utbildningen är dagtid så kan bara jobba kvällar och helger.

Spelar ingen roll hur mycket man jobbar när man har kass timlön. Och för att få mer måste jag plugga och då kan jag inte jobba mer.

Inte så man varit lat. Jag har haft rena skitjobb genom åren och jobbat obetalt övertid och när jag varit sjuk mm bara för att inte förlora jobb.

Min fru tar inte ens raster och skippar ofta lunchen för att hinna med sitt arbete.

Trött på att höra att det bara är att jobba hårdare. Med barn är det dessutom mycket tid som går åt till
Dem.

Jobbar betydligt hårdare än de flesta som tjänar betydligt mer. Min fru står hela dagarna och gör tungt jobb och har aldrig tid att sitta ner. Hon spenderar ca 3 timmar om dagen på
Pendeln dessutom. Och när
Hon kommer hem har hon så ont i fötterna och ryggen att hon gråter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kan binda på 8år till 4,09 efter rabatt. På så sätt skulle jag spara pengar nu men det blir nog dyrare när räntorna går ner. De andra bundna är ingen mening för de är så dyra.

Hade blivit väldigt förvånad om 4,09% var billigare än rörligt efter rabatt totalt på 8 års sikt. Nu verkar du ha lite lån så det gör nog ingen större skillnad i slutändan i rena kronor så då kanske säkerheten är värd det, men jag hade inte bundit oavsett om det inte handlat om stora lån man behövt säkra upp för.

Permalänk

Kör tydligen rörligt nu 3mån. 5,44%. Räknar man ut snittet sen på alla tre månaderna? Aldrig fattat hur detta funkar.

Permalänk
Skrivet av _Fredrik_:

Kör tydligen rörligt nu 3mån. 5,44%. Räknar man ut snittet sen på alla tre månaderna? Aldrig fattat hur detta funkar.

Rörligt är i praktiken bundet 3 månader i taget. Dvs efter 3 månader sätts en ny 3 månaders ränta.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Kör tydligen rörligt nu 3mån. 5,44%. Räknar man ut snittet sen på alla tre månaderna? Aldrig fattat hur detta funkar.

Rörligt är egentligen typ bundet men på 3 månader. Så du är fast på en viss procent i 3 månader. Det är inte så att det kan gå upp och ner under de 3 månaderna.

Edit: annan han först 🙃

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.