Hyllorna gapar tomma när RTX 4060 Ti 16 GB landar i Sverige

Permalänk

Läst runt massor på nätet sista tiden angående 4060Ti 8gb, och att det idag skulle släppas 16gb varianten. Jag förstår att folk tycker det är för dyrt, det gör jag med.. Men jag förstår ärligt talat INTE varför detta kort INTE skulle kunna gå att använda till 1440p?

Jag använder idag ett GTX1070 och kör med 3440x1440, 34" ultrawide.. Spelar Diablo 4. Självklart inte på maximal grafik, men inte heller lägsta. Det flyter faktiskt på väldigt mycket bättre än vad faktiskt trodde att det skulle göra.. Så, skulle jag då uppgradera från mitt Gtx1070 till ett RTX4060Ti 8gb, så skulle jag allra troligast känna att jag har införskaffat en Koenigsegg eller något.

MÅSTE allt vara MAX MAX MAX?

Jag tror dock att detta kort kan vara väldigt vettigt för folk som speciellt går från GPUer som jag har, speciellt med tanke på inte bara DLSS3, utan också Framegen som folk uppenbart verkar glömma bort kom med 40 serien GPU.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Ett extremt obalanserat kort och det höga priset är ju tyvärr synonymt med 4000-serien. Hade varit najs om AD106 kunde haft 192-bitar, då hade vi sluppit fiaskot som blev 4060Ti.

Däremot är det nog en dröm för de som behöver ett "billigt" kort med massa VRAM för produktivitet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Läst runt massor på nätet sista tiden angående 4060Ti 8gb, och att det idag skulle släppas 16gb varianten. Jag förstår att folk tycker det är för dyrt, det gör jag med.. Men jag förstår ärligt talat INTE varför detta kort INTE skulle kunna gå att använda till 1440p?

Det går självklart att använda till 1440p, 4K och så vidare. Problemet är att den smala minnesbussen begränsar prestandan mer och mer ju högre upplösning du spelar i. Jämför hur 4060 Ti står sig mot exempelvis 3070 i Swecs test i respektive upplösning. 4060 Ti presterar relativt sämre och sämre desto högre upplösning du spelar i.

Nvidia har sparat in lite slantar och i samma veva försämrat uppgraderingsvägarna för alla som idag spelar i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Läst runt massor på nätet sista tiden angående 4060Ti 8gb, och att det idag skulle släppas 16gb varianten. Jag förstår att folk tycker det är för dyrt, det gör jag med.. Men jag förstår ärligt talat INTE varför detta kort INTE skulle kunna gå att använda till 1440p?

Jag använder idag ett GTX1070 och kör med 3440x1440, 34" ultrawide.. Spelar Diablo 4. Självklart inte på maximal grafik, men inte heller lägsta. Det flyter faktiskt på väldigt mycket bättre än vad faktiskt trodde att det skulle göra.. Så, skulle jag då uppgradera från mitt Gtx1070 till ett RTX4060Ti 8gb, så skulle jag allra troligast känna att jag har införskaffat en Koenigsegg eller något.

MÅSTE allt vara MAX MAX MAX?

Jag tror dock att detta kort kan vara väldigt vettigt för folk som speciellt går från GPUer som jag har, speciellt med tanke på inte bara DLSS3, utan också Framegen som folk uppenbart verkar glömma bort kom med 40 serien GPU.

Kortet tappar mer prestanda än de övriga i samma prestandaklass vid högre upplösningar (3070/6700XT), alltså är det ett ännu sämre köp om du ska spela i högre upplösning

Permalänk
Skrivet av twit:

Det går självklart att använda till 1440p, 4K och så vidare. Problemet är att den smala minnesbussen begränsar prestandan mer och mer ju högre upplösning du spelar i. Jämför hur 4060 Ti står sig mot exempelvis 3070 i Swecs test i respektive upplösning. 4060 Ti presterar relativt sämre och sämre desto högre upplösning du spelar i.

Nvidia har sparat in lite slantar och i samma veva försämrat uppgraderingsvägarna för alla som idag spelar i 1080p.

Självklart, det förstår jag också, men som jag också skrev, MÅSTE allt vara MAXAT? 🙂 För är det sånt man är ute efter så är det ju per automatik inte ett - 60 eller - 70 kort man är ute efter.. - 60 har jag alltid sett som ett low end, och med dagens nya DLSS3 samt framegen så ser jag ärligt talat inte problemet.. Man köper ju prylar efter vad man är i behov av.. Känns så fel att så många gnäller över att ett lägre kort skulle vara sååå dåligt när det för t.ex. Mig, skulle vara hur bra som helst!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Beyond trach!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vet en hel del folk som köper detta kort med 16GB för att de behöver mycket VRAM.
Vi som renderar med Iray behöver det när det blir lite större scener och högre upplösning och där är VRAM betydligt viktigare än några procent i prestanda.

Lite synd att folk stirrar sig blind på enbart spel när det kommer till GPU's, det finns så oerhört mycket mer som de används till idag.

Så vad använder majoriteten korten till?

Drunk spelling
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

A turd is still a turd even if it has a meaning

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Självklart, det förstår jag också, men som jag också skrev, MÅSTE allt vara MAXAT? 🙂 För är det sånt man är ute efter så är det ju per automatik inte ett - 60 eller - 70 kort man är ute efter.. - 60 har jag alltid sett som ett low end, och med dagens nya DLSS3 samt framegen så ser jag ärligt talat inte problemet.. Man köper ju prylar efter vad man är i behov av.. Känns så fel att så många gnäller över att ett lägre kort skulle vara sååå dåligt när det för t.ex. Mig, skulle vara hur bra som helst!

Ett grafikkort för i runda slängar 7000kr ska kunna maxa allt. Punkt!
Men jag är kanske bakåtsträvande?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Ett grafikkort för i runda slängar 7000kr ska kunna maxa allt. Punkt!
Men jag är kanske bakåtsträvande?

Jag håller med dig, minns själv när toppkorten var där nere, men man TYVÄRR leva i nuet

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Självklart, det förstår jag också, men som jag också skrev, MÅSTE allt vara MAXAT? 🙂 För är det sånt man är ute efter så är det ju per automatik inte ett - 60 eller - 70 kort man är ute efter.. - 60 har jag alltid sett som ett low end, och med dagens nya DLSS3 samt framegen så ser jag ärligt talat inte problemet.. Man köper ju prylar efter vad man är i behov av.. Känns så fel att så många gnäller över att ett lägre kort skulle vara sååå dåligt när det för t.ex. Mig, skulle vara hur bra som helst!

Problemet ligger väl i priserna Nvidia tar för sitt "low end"

Permalänk
Avstängd

för 1000kr mer far du nära dubbel fps med 4070 känns sa konstigt prissatt. varför skar dom ner 6gb för 4070 om dom redan hade förmaga att lansera med 16 fast för ett sämre kort ingen vill ha. känns som en 5aring driver företaget

Permalänk

Skämtpriser i dagens läge ju när man kan få ett nytt 3060 för runt 2800-2900, även här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 6950 XT för 7200 nyligen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Jag håller med dig, minns själv när toppkorten var där nere, men man TYVÄRR leva i nuet

Man behöver ingenting, är det skit så är det, att konstatera fakta != "gnäll".

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Jag håller med dig, minns själv när toppkorten var där nere, men man TYVÄRR leva i nuet

Både jag och Nvidia får leva i nuet.

Jag får inget nytt kort och Nvidia får inte sälja ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ett grafikkort för i runda slängar 7000kr ska kunna maxa allt. Punkt!
Men jag är kanske bakåtsträvande?

Och 300kr ska räcka till att fylla tanken på bilen enligt min farfar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

varför skar dom ner 6gb för 4070 om dom redan hade förmaga att lansera med 16 fast för ett sämre kort ingen vill ha. känns som en 5aring driver företaget

6GB? 5-åringsmatte?

De har "förmågan" att lansera 4070 med 24GB (och nej, de har inte skurit ned nått) men då 12GB lär räcka bra för spel så finns inte riktigt argumentet för att drämma till med 12 kusar till.
(eller snarare, då kan de spara 24GB till nått svindyrt proffsalternativ...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Och 300kr ska räcka till att fylla tanken på bilen enligt min farfar

Fick lov att fundera ett par sekunder om full tank för min XC60 diesel var närmre 7000sek eller 300sek.

Hursomhelst, tillverkare justerar priser i led med att SEK:en sjunker mot större valutor. Den sjunker i närtid och den sjunker sett över tio år bakåt: https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=EUR&view=10Y

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Fick lov att fundera ett par sekunder om full tank för min XC60 diesel var närmre 7000sek eller 300sek.

Hursomhelst, tillverkare justerar priser i led med att SEK:en sjunker mot större valutor. Den sjunker i närtid och den sjunker sett över tio år bakåt: https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=EUR&view=10Y

Procentuellt är väl 300kr för full tank typ samma som top of line gpu för 7000?
Runt 300%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Procentuellt är väl 300kr för full tank typ samma som top of line gpu för 7000?
Runt 300%

Vad, 900kr för full tank i en stor dieselbil?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad, 900kr för full tank i en stor dieselbil?

Tänkte att tanken var närmare 35 än 70, my bad 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Och 300kr ska räcka till att fylla tanken på bilen enligt min farfar

Klok farfar du har.
Men nu behöver du ju inte hoppa tillbaka 40-50 år i tiden. Grafikkortspriserna har jag gått från 7000kr top of the line till 7000kr budget/instegs modeller på cirka fem år. Så även du bör ju minnas när det var lite rimligare priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tänkte att tanken var närmare 35 än 70, my bad 😊

30-40 Liter tankvolym låter mer som något för en småbil.

Jag hade tidigare en Fiesta (Fiesta ST 2005) och den hade 40 Liter tankvolym.
Fiesta räknas som en småbil även om det finns bilmodeller som är ännu mindre.

Jag har för mig det fanns någon motorcykel som i något Dakar utförande eller dylikt hade strax över 30 Liter tankvolym.
Men annars bör tankvolym över 25 liter höra till ovanligheterna.
Men typ 15-20 liter är det många motorcyklar som har som tankvolym.

T.o.m. BMW i3 har en tankvolym på 9 liter och det är en elbil.
Den finns/fanns som både ren elbil och en REx model, REx = Range Extender
REx modellen är fortfarande elbil i första hand. Men hade även en mindre bensinmotor som driver en generator så det var möjligt att ladda batteriet medan man kör för ökad räckvidd.

Sen finns det bilar som inte är småbilar.
Som stora SUVar

Som Ford Excursion som ska finnas med över 160 Liters tank.
Specifikationer för Ford Excursion 6.8 V10 SEFI 2V 4x4 Automatisk, 314hk, 2002
Bränsle Bensin
Tankvolym 167 L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fraggle1988:

.

MÅSTE allt vara MAX MAX MAX?

Jaaaaa. Man ska pumpa ut osynlig grafik (high vs ultra) med raytracing overdrive utan uppskalning. Annars är ditt kort dead on arrival. Klarar inte ditt kort det så bör du skämmas och be mamma om ett 4090! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Och 300kr ska räcka till att fylla tanken på bilen enligt min farfar

På den tiden såg man väl en månadslån på 4000:- som bra också, så inte riktigt en rättvis jämförelse.

Skrivet av Fraggle1988:

MÅSTE allt vara MAX MAX MAX?

Nej, men om man betalar ett pris som för enbart några år sedan gav dig prestanda i toppsegmentet och genast behöver skruva ner inställningar för ett bra flyt så känns det jäkligt trist.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ett grafikkort för i runda slängar 7000kr ska kunna maxa allt. Punkt!
Men jag är kanske bakåtsträvande?

Jaaaa.. bakåtsträvare där... !! Aktieägarna gillar inte såna kommentarer. Det ska vara maxa Vinst och inget annat

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag vet men det är nog långt ifrån alla som är så insatta som handlar grafikkort, och säg att kanske hälften i brist på andra sidor håller fast vid "när AMD har RT och DLSS som Nvidia blir det köp, inte före". Det är iaf mitt intryck av världen.

Snarare märket säljer, inte enskilda funktioner knapt vanliga köpare har koll på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare märket säljer, inte enskilda funktioner knapt vanliga köpare har koll på.

Det också, bland knappt insatta överhuvudtaget. Min erfarenhet är bara från entusiastforum och fellow datorspel-entusiaster, de har samtliga nåt mer än "Nvidia." som argument. Bygger man sin egen maskin har man förmodligen viss aning om vad man är ute efter och fördelar och nackdelar, men det kanske är en försvinnande liten andel diy-kort som genererar pengar för nvidia och amd och intel och desto fler laptopdelar. Vet ej, men summa summarum så har du rätt och fel. Det är "vanliga funktioner" till del, det är märket till del, vem vet hur stor endera delen är.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)