Permalänk

USB-skrivare på nätverk

Hej högt ärade forum.
Jag har ställt frågan tidigare men jag kanske var otydlig i förutsättningarna.
Är det teoretiskt möjligt att att komma åt en USB ansluten skrivare från en annan dator på
samma nätverk.
Skrivaren saknar nätverkskontakt, wifi och bluetooth och har bara USB utgång.
Datorn den är kopplad till är dock kopplad till det lokala nätverket förstås.
Kan det finnas någon slags USB dongle man skulle kunna använda.
Det finns ju USB till nätverksadaptrar men det är väl inte tillämpligt i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Hej högt ärade forum.
Jag har ställt frågan tidigare men jag kanske var otydlig i förutsättningarna.
Är det teoretiskt möjligt att att komma åt en USB ansluten skrivare från en annan dator på
samma nätverk.
Skrivaren saknar nätverkskontakt, wifi och bluetooth och har bara USB utgång.
Datorn den är kopplad till är dock kopplad till det lokala nätverket förstås.
Kan det finnas någon slags USB dongle man skulle kunna använda.
Det finns ju USB till nätverksadaptrar men det är väl inte tillämpligt i detta fall?

Enklaste är att bara dela ut skrivaren på nätverket via den datorn.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/dela-din-n%C3%A4t...

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid konfigurera datorn skrivaren är ansluten till som skrivarserver, och på det viset kunna skriva ut på skrivaren från andra datorer.
Fråga mig inte exakt hur man bär sig åt, men det var en vanlig lösning förr i världen för att dela lokala skrivare över nätverket.

Skulle ju eventuellt kunna finnas någon slags USB dongle som gör det jobbet åt dig, men skrivaren i sig förstår sig ju bara på USB och inte några nätverksprotokoll.

Permalänk
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Hej högt ärade forum.
Jag har ställt frågan tidigare men jag kanske var otydlig i förutsättningarna.
Är det teoretiskt möjligt att att komma åt en USB ansluten skrivare från en annan dator på
samma nätverk.
Skrivaren saknar nätverkskontakt, wifi och bluetooth och har bara USB utgång.
Datorn den är kopplad till är dock kopplad till det lokala nätverket förstås.
Kan det finnas någon slags USB dongle man skulle kunna använda.
Det finns ju USB till nätverksadaptrar men det är väl inte tillämpligt i detta fall?

Det enklaste är väl att bara dela ut skrivaren från den dator den är ansluten till.

Sekundärt kan man, som du skriver, köpa en liten nätverksserver vars enda uppgift är att göra skrivaren tillgänglig på nätverket, men i det läget kanske prisskillnaden upp till en ny skrivare med inbyggt nätverksstöd inte är så stor. Där hittar man också maskiner med stöd för trådlösa protokoll som AirPrint så man kan skriva ut från telefon eller surfplatta om man har sådana behov.

Permalänk
Medlem

Åtminstone förr i tiden så var en del USB-skrivare omöjliga att få i nätverk, så kallade "GDI-skrivare", då all intelligent och förmåga låg i själva Windows-drivrutinen. Även om du kunde tunnla USB:n över nätverks så kunde du aldrig dela på skrivaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går nog på åtminstone 3 huvudsakliga sätt, endera delar man ut den via den dator den är inkopplad i, nackdelen är då att datorn måste vara på.

Man skaffar en dedikerad printerserver, den kan vara allt från en "stor" dator till en liten speciell pryl som liknar en liten router som man kopplar in i nätverket,via ethernet eller med wifi, kabel är att föredra för stabilitet. typ nått sånt här >
https://www.dustinhome.se/product/5011222816/usb-skrivarserve...

Det går även att koppla in skrivare i många routrar som har usbportar för de kan ha en inbyggd printerserver,

Man får undersöka lite om vad som funkar och att det finns drivrutiner som funkar över nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

USB skrivare till nätverket

Skrivet av N.:

Enklaste är att bara dela ut skrivaren på nätverket via den datorn.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/dela-din-n%C3%A4t...

Jag tycker att jag har följt anvisningarna i länken så gott jag kan. Båda datorerna har skrivaren som "shared"
och vid "Ports" är USB skrivare Brother... respektive USB virtuell skrivare Brother....
Advanced sharing är aktiverad på båda.

Vad beträffar skrivarservrar och nätverksswitchar och sånt så är det ju fortfarande så att min skrivare
saknar nätverkskontakt.
Med andra ord så måste windows i detta fall agera printerserver om det nu är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag tycker att jag har följt anvisningarna i länken så gott jag kan. Båda datorerna har skrivaren som "shared"
och vid "Ports" är USB skrivare Brother... respektive USB virtuell skrivare Brother....
Advanced sharing är aktiverad på båda.

Vad beträffar skrivarservrar och nätverksswitchar och sånt så är det ju fortfarande så att min skrivare
saknar nätverkskontakt.
Med andra ord så måste windows i detta fall agera printerserver om det nu är möjligt.

Printer Properties->Sharing->Share behöver klickas i och ges ett namn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag tycker att jag har följt anvisningarna i länken så gott jag kan. Båda datorerna har skrivaren som "shared"
och vid "Ports" är USB skrivare Brother... respektive USB virtuell skrivare Brother....
Advanced sharing är aktiverad på båda.

Vad beträffar skrivarservrar och nätverksswitchar och sånt så är det ju fortfarande så att min skrivare
saknar nätverkskontakt.
Med andra ord så måste windows i detta fall agera printerserver om det nu är möjligt.

Du har inte helt förstått den länkade skrivarservern. Du ansluter skrivaren till den med usb och servern in i nätverket med TP kabel.
Jag kör med en riktigt gammal D-Link DP G310 som har samma funktion men också WiFi anslutningsmöjlighet. Har fem nätverksanslutna datorer och två telefoner som jag kör via trådlöst och det har funkat kanon under många år.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

USB skrivare på nätverk

Skrivet av KjellO:

Du har inte helt förstått den länkade skrivarservern. Du ansluter skrivaren till den med usb och servern in i nätverket med TP kabel.
Jag kör med en riktigt gammal D-Link DP G310 som har samma funktion men också WiFi anslutningsmöjlighet. Har fem nätverksanslutna datorer och två telefoner som jag kör via trådlöst och det har funkat kanon under många år.

Windows 10 ger dig möjlighet att dela din skrivare med flera datorer i nätverket. Om du vill dela en skrivare från den dator skrivaren är ansluten till (den primära datorn) med sekundära datorer som skrivaren inte är ansluten till måste du konfigurera inställningar för delning av skrivaren, ansluta skrivaren till den primära datorn (antingen trådlöst eller via en USB-kabel), och sedan starta skrivaren. Se också till att den primära datorn är påslagen, ansluten till skrivaren och ansluten till nätverket.

Så här står det i början på den länk som någon skickade. Det tolkar jag som att det skall funka utan att skaffa extra hårdvara som skrivarserver och nätverksswitch.

Permalänk
Medlem

Har skrivaren USB-ansluten till filservern och delar ut den på nätverket med CUPS. Allt utom den initiala konfigurationen (som består i att släppa ut CUPS på nätverket, grundkonfiguationen tillåter bara localhost) sker från webgränssnitt. Enkelt att sätta upp och administrera.

Det borde gå utmärkt att fixa samma setup med en RPi eller nåt annat billigt, kompakt och strömsnålt om man inte vill behöva ha en regelrätt PC igång hela tiden för 24/7-tillgänglighet. Ville jag mecka dedikerad skrivarserver av en RPi skulle jag sikta på DietPi och CUPS. Vet inte hur prestandakrävande rippingen är, men man kanske rent av skulle kunna använda en gammal Pi1B man har liggande i någon låda nånstans till det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Har skrivaren USB-ansluten till filservern och delar ut den på nätverket med CUPS. Allt utom den initiala konfigurationen (som består i att släppa ut CUPS på nätverket, grundkonfiguationen tillåter bara localhost) sker från webgränssnitt. Enkelt att sätta upp och administrera.

Det borde gå utmärkt att fixa samma setup med en RPi eller nåt annat billigt, kompakt och strömsnålt om man inte vill behöva ha en regelrätt PC igång hela tiden för 24/7-tillgänglighet. Ville jag mecka dedikerad skrivarserver av en RPi skulle jag sikta på DietPi och CUPS. Vet inte hur prestandakrävande rippingen är, men man kanske rent av skulle kunna använda en gammal Pi1B man har liggande i någon låda nånstans till det.

Jag tror att Kaput har lite övertro på mitt kunnande. Jag vill ju bara kunna skriva ut på skrivaren utan att behöva sätta igång och
skriva C++ program, Något jag trodde var ett avslutat kapitel för mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Windows 10 ger dig möjlighet att dela din skrivare med flera datorer i nätverket. Om du vill dela en skrivare från den dator skrivaren är ansluten till (den primära datorn) med sekundära datorer som skrivaren inte är ansluten till måste du konfigurera inställningar för delning av skrivaren, ansluta skrivaren till den primära datorn (antingen trådlöst eller via en USB-kabel), och sedan starta skrivaren. Se också till att den primära datorn är påslagen, ansluten till skrivaren och ansluten till nätverket.

Så här står det i början på den länk som någon skickade. Det tolkar jag som att det skall funka utan att skaffa extra hårdvara som skrivarserver och nätverksswitch.

Det går att dela ut en skrivare via en klientdator, nackdelen är som sagt att den datorn måste vara igång för att skrivaren ska gå att använda.
Har man en skrivarserver så är det den som sköter om det och det kan vara en fördel åtminstone om man är flera personer som delar skrivare och verkligen använder den relativt flitigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att dela ut en skrivare via en klientdator, nackdelen är som sagt att den datorn måste vara igång för att skrivaren ska gå att använda.
Har man en skrivarserver så är det den som sköter om det och det kan vara en fördel åtminstone om man är flera personer som delar skrivare och verkligen använder den relativt flitigt.

Det går att dela ut en skrivare via en klientdator, nackdelen är som sagt att den datorn måste vara igång för att skrivaren ska gå att använda.

Problemet är att ingen verkar veta hur det går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Det går att dela ut en skrivare via en klientdator, nackdelen är som sagt att den datorn måste vara igång för att skrivaren ska gå att använda.

Problemet är att ingen verkar veta hur det går till.

Har jag missat nåt, eller framgår inte det i inlägg #2 i denna tråd?
Nu är det åratal sen jag hade en skrivare som inte kopplades via nätverk, men jag tycker guiden känns bekant…

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Det går att dela ut en skrivare via en klientdator, nackdelen är som sagt att den datorn måste vara igång för att skrivaren ska gå att använda.

Problemet är att ingen verkar veta hur det går till.

enheter och skrivare -> hantera skrivare
egenskaper för skrivare
fliken "delning"
Döp den till nått rimligt
klart

Går att göra ovanstående även på en skrivare som är ansluten via nätverket redan, även om det inte riktigt finns nån mening med det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att koppla in skrivaren i routern om den stödjer printer sharing. Då kommer alla i nätverket åt skrivaren sen.

Permalänk
Medlem

Kan du pinga mellan datorerna? Om du från klienten till den datorn som är "server" och har skrivaren ansluten, öppnar kör-rutan (windows + r) och skriver \\serverns-ip. Kommer du fram då?

Eventuellt kan du behöva gå in i nätverks och delningscenter på servern och ta bort lösenordskyddad delning

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kan du pinga mellan datorerna? Om du från klienten till den datorn som är "server" och har skrivaren ansluten, öppnar kör-rutan (windows + r) och skriver \\serverns-ip. Kommer du fram då?

Eventuellt kan du behöva gå in i nätverks och delningscenter på servern och ta bort lösenordskyddad delning

Skrivaren har som sagt ingen nätverkskontakt.
Försöker jag pinga får jag "Enter network credentials" vilka de nu kan vara?
Försöker jag med "add a printer manually" genom att ange ip adressen till serverdatorn
så får jag en lång lista med skrivare vars drivrutin skall installeras. Av någon anledning finns inte just min skrivare "Brother DCP 7055" många andra brother tex 7055W eller 725 USB.
Ingen av dem accepteras.
Klickar jag på serverdatorns ikon i klientdatorn så dyker skrivaren upp.
klickar jag på den kommer följande "Windows couldn't connect to the printer. Check theprinters name and try again. If this is a network printer , make sure that the printer i turned on and that the printer address is correct".
Jag har tagit bort lösenordskydd och andra restriktioner som jag har hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Skrivaren har som sagt ingen nätverkskontakt.

Nej, det vet jag. Det ska gå att dela den från en dator, men det är saker som kan strula speciellt med fristående datorer.

Skrivet av BjörnJEJohansson:

Försöker jag pinga får jag "Enter network credentials" vilka de nu kan vara?

Med pinga menar jag att du öppnar cmd och skriver ping följt av den andra datorns ip-adress.

Skrivet av BjörnJEJohansson:

Försöker jag med "add a printer manually" genom att ange ip adressen till serverdatorn
så får jag en lång lista med skrivare vars drivrutin skall installeras. Av någon anledning finns inte just min skrivare "Brother DCP 7055" många andra brother tex 7055W eller 725 USB.

Du väljer alltså andra valet (select a shared printer by name) i dialogen där du lägger till skrivare manuellt? Där det står ett exempel under? För de andra är för nätverksanslutna skrivare.

Skrivet av BjörnJEJohansson:

Ingen av dem accepteras.
Klickar jag på serverdatorns ikon i klientdatorn så dyker skrivaren upp.
klickar jag på den kommer följande "Windows couldn't connect to the printer. Check theprinters name and try again. If this is a network printer , make sure that the printer i turned on and that the printer address is correct".

Är det Windows 10 på båda? På grund av säkerhetshål har man ökat säkerheten gällande skrivare och drivrutiner. Så se till att de är uppdaterade.

Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag har tagit bort lösenordskydd och andra restriktioner som jag har hittat.

Du behöver bara ta bort det i servern, dvs den datorn som delar ut skrivaren. Om du gör en mapp och delar den med everyone, se om du kan komma år den då.

Vad fick du för resultat om du försökte nå servern via \\serverns-ip?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej, det vet jag. Det ska gå att dela den från en dator, men det är saker som kan strula speciellt med fristående datorer.
Med pinga menar jag att du öppnar cmd och skriver ping följt av den andra datorns ip-adress.
Du väljer alltså andra valet (select a shared printer by name) i dialogen där du lägger till skrivare manuellt? Där det står ett exempel under? För de andra är för nätverksanslutna skrivare.
Är det Windows 10 på båda? På grund av säkerhetshål har man ökat säkerheten gällande skrivare och drivrutiner. Så se till att de är uppdaterade.
Du behöver bara ta bort det i servern, dvs den datorn som delar ut skrivaren. Om du gör en mapp och delar den med everyone, se om du kan komma år den då.

Vad fick du för resultat om du försökte nå servern via \\serverns-ip?

Båda datorerna har Windows 11
När jag pingar som du beskriver så dyker en svart ruta upp under några ms.
texten jag lyckade filma är förkortad:
Pinging 192.168.1.161 with 32 byte of data:
reply from 192.168.1.161:bytes 32 time 3ms osv

Skriver jag bara ipaddressen till serverdatorn får jag windows kan inte hitta 192.168.1.161

Försöker jag addera printer by name så här: \\datornamn\skrivarnamn så kan inte windows hitta den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

USBskrivare på nätverk

Tack för försöket men allt som föreslås är redan genomfört.
Det är något annat som spökar.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsprogram?

Skrivet av BjörnJEJohansson:

Tack för försöket men allt som föreslås är redan genomfört.
Det är något annat som spökar.

Har Du något säkerhetsprogram som blockar delningen av skrivaren?

Det har jag själv råkat ut för många gånger under åren.
Så numera checkar jag alltid, att allt är okey med dem.

Justerade texten.
Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Båda datorerna har Windows 11

Har ingen erfarenhet av att göra det på Windows 11, så kan inte säga om något har förändrats där. Mer än menyvalen.

Citat:

När jag pingar som du beskriver så dyker en svart ruta upp under några ms.
texten jag lyckade filma är förkortad:
Pinging 192.168.1.161 with 32 byte of data:
reply from 192.168.1.161:bytes 32 time 3ms osv

Bra, då har de nätverkskontakt. Om du skriver cmd först och sedan i den rutan skriver ping så hade den stannat kvar.

Citat:

Skriver jag bara ipaddressen till serverdatorn får jag windows kan inte hitta 192.168.1.161

Försöker jag addera printer by name så här: \\datornamn\skrivarnamn så kan inte windows hitta den.

Du ska skriva \\ framför IP-adressen när du testar.

Inte säkert att de hittar vandra med namn, IP-adress är säkrare att det fungerar med.

Här är en instruktion till hur du tar bort password protected sharing. Ifall du inte gjort det
https://www.elevenforum.com/t/turn-on-or-off-password-protect...

Permalänk

USB på nätverket

Skrivet av KenzoM:

Har Du något säkerhetsprogram som blockar delningen av skrivaren?

Det har jag själv råkat ut för många gånger under åren.
Så numera checkar jag alltid, att allt är okey med dem.

Det kan ju vara en möjlighet.
Fil och skrivardelning är förbockade som tillåtna i alla fall.

Jag tänkte på det här med administratörskonto om det kan vara något.
Det har alltid varit något av en djungel för mig hur man vet att man är
inloggad som administratör. Vissa program kan man ju välja om man vill starta som administratör.

Permalänk

usb skrivare på nätverket

Skrivet av BjörnJEJohansson:

Det kan ju vara en möjlighet.
Fil och skrivardelning är förbockade som tillåtna i alla fall.

Jag tänkte på det här med administratörskonto om det kan vara något.
Det har alltid varit något av en djungel för mig hur man vet att man är
inloggad som administratör. Vissa program kan man ju välja om man vill starta som administratör.

En liten lägesrapport.
Om jag på klientdatorn klickar på nätverk så dyker serverdatorn upp och klickar jag på den
så dyker skrivaren upp som ikon. Klickade jag på skrivaren så ville den ha Credentials.
Jag testade en del bla Microsoftlösenordet men det var inte rätt. jag var inne på Credential
manager och letade men hittade inget. Jag fick frågan om jag ville gå vidare fastän det lösenord
jag hade angett kolliderade med befintligt lösenord och kunde störa andra program.
jag gick inte vidare då. Nu har något hänt för jag får inte frågan om Credetials längre utan
bara att kolla upp skrivarnamnet och så.

Jag har en bärbar dator också med win10. Den hittar också skrivaren men där får jag
"Windows could not connect. The specified network name is no longer available
Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

En liten lägesrapport.
Om jag på klientdatorn klickar på nätverk så dyker serverdatorn upp och klickar jag på den
så dyker skrivaren upp som ikon. Klickade jag på skrivaren så ville den ha Credentials.
Jag testade en del bla Microsoftlösenordet men det var inte rätt. jag var inne på Credential
manager och letade men hittade inget. Jag fick frågan om jag ville gå vidare fastän det lösenord
jag hade angett kolliderade med befintligt lösenord och kunde störa andra program.
jag gick inte vidare då. Nu har något hänt för jag får inte frågan om Credetials längre utan
bara att kolla upp skrivarnamnet och så.

Jag har en bärbar dator också med win10. Den hittar också skrivaren men där får jag
"Windows could not connect. The specified network name is no longer available
Märkligt.

Det borde vara ett admin-konto på serverdatorn (datorn som delar ut skrivaren) du ska skriva in.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag tror att Kaput har lite övertro på mitt kunnande. Jag vill ju bara kunna skriva ut på skrivaren utan att behöva sätta igång och
skriva C++ program, Något jag trodde var ett avslutat kapitel för mig.

Nu verkar du förvisso vilja lösa problemet på annat vis, men rent sådär tror jag du skulle reda ut det utan problem.

Att installera DietPi på ett SD-kort är en baggis, kan göras via peka-klicka-gissa-program på datorn. Kortet stoppas sedan i en RPi, som startas upp och presenterar en meny som frågar dig vad du vill installera utöver operativsystemet. Där väljer du CUPS i menyn, och så sköter installationsprogrammet resten åt dig. Skulle inte förvåna mig om det till och med frågar om du vill köra det lokalt eller om du vill dela ut på nätverket, så du slipper det där med att byta ut 127.0.0.1 mot RPi:ns IP-nummer i /etc/cups/cupsd.conf.

Därifrån är det bara ytterrligare peka-klicka-gissa på en websida. Välja profil för din skrivare osv.

På det hela taget väldigt enkelt. Det är nog ingen slump att Apple använder CUPS som skrivarbackend i MacOS. Förmodligen för att det är pissenkelt och "bara fungerar"

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

usbskrivare på nätverket

Skrivet av kaput:

Nu verkar du förvisso vilja lösa problemet på annat vis, men rent sådär tror jag du skulle reda ut det utan problem.

Att installera DietPi på ett SD-kort är en baggis, kan göras via peka-klicka-gissa-program på datorn. Kortet stoppas sedan i en RPi, som startas upp och presenterar en meny som frågar dig vad du vill installera utöver operativsystemet. Där väljer du CUPS i menyn, och så sköter installationsprogrammet resten åt dig. Skulle inte förvåna mig om det till och med frågar om du vill köra det lokalt eller om du vill dela ut på nätverket, så du slipper det där med att byta ut 127.0.0.1 mot RPi:ns IP-nummer i /etc/cups/cupsd.conf.

Därifrån är det bara ytterrligare peka-klicka-gissa på en websida. Välja profil för din skrivare osv.

På det hela taget väldigt enkelt. Det är nog ingen slump att Apple använder CUPS som skrivarbackend i MacOS. Förmodligen för att det är pissenkelt och "bara fungerar"

Förlåt en yngling som frågar men vad är: Dietpi, RPI, CUPS. Obs inte ironiskt menat.
Läget nu är så att klientdatorn hittar skrivaren och gör man connect på den så får man inget felmeddelande. I alla fall så var det så ett tag. Det ändrar sig då och då. Dessutom så syns skrivaren i utskriftsmenyn för tex word. Det är ju något nytt.
Det är bara en liten detalj som saknas. Den skriver inte. Filerna stannar i utskriftskön.