Permalänk
Medlem

@Sunix grattis till dig! Du tillhör de få som lyckas vinna mot bankens prognoser. Annars hade de ju inte tillåtit dig att binda på 1,7 i 10 år :). För oss alla andra så kommer vi få hålla ut tills vi får en lågkonjunktur. 2024/2025 kommer bli riktigt intressanta år. Först då ser man om den reporäntan har fått ned inflationen. Annars höjer Riksbanken tills ekonomin kraschar och då är det fortfarande de som har pengar/cashflow som klarar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

där vi plötsligt snabbt är på väg in i en lågkonjunktur/deflation. Riksbanken blir då tvungen att toksänka räntan omedelbart.

Det är hela syftet, att kyla av konsumtionsviljan för att skapa överskott = företagen kan inte höja sina priser. Absolut bästa sättet att åstadkomma det är en riktig lågkonjunktur när den kommit då kommer inte riksbanken toksänka någon ränta. Först vill de se att inflationen håller sig stabil, sen sänker det något, men nu är ”alla” livrädda för att få tillbaka den höga inflationen, så därför kommer ingen toksänkning av någon ränta. Räkna med 4-4.5% ränta när det stabiliserat sig och det är vad bankerna själva tror när man ser på de långa räntorna.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jo så kan det bli och du har säkert rätt … men … när man läser undersökningar om ”har ni problem nu med dessa höga räntor” så svarar i princip alla att ”många har nog problem men min familj har inga problem alls”
Alltså folk har så förbannat mycket pengar och höga löner att en fördubbling av boendekostnaden inte har gett så stor påverkan.
Priserna på bostäder har inte kraschat och arbetslösheten har inte exploderat.

Så är det, bara ta en titt på gatorna och räkna antalet bilar med pris på 700.000+ kr i ett villaområde. Det är den första effekten vi kommer se att folk behåller sin bil längre eller börjar köpa billigare bilar. Det jag menar är att det finns nog en hel del pengar att ta av hos valfri villaägare innan de får problem på riktigt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det är hela syftet, att kyla av konsumtionsviljan för att skapa överskott = företagen kan inte höja sina priser. Absolut bästa sättet att åstadkomma det är en riktig lågkonjunktur när den kommit då kommer inte riksbanken toksänka någon ränta. Först vill de se att inflationen håller sig stabil, sen sänker det något, men nu är ”alla” livrädda för att få tillbaka den höga inflationen, så därför kommer ingen toksänkning av någon ränta. Räkna med 4-4.5% ränta när det stabiliserat sig och det är vad bankerna själva tror när man ser på de långa räntorna.

Absolut att det är syftet, men nej, riksbanken vill absolut inte se en lågkonjuktur/deflation, var får du det ifrån? De vill bara få kontroll över inflationen. Men det är en jäkligt svår balansgång och effekten av räntehäjningarna syns inte förrän kanske ett år senare. Därför är det extremt svårt att hålla inflationen "stabil". Slår det då över i en lågkonjunktur/deflating kommer de garanterat toksänka räntorna snabbt. Garanterat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så är det, bara ta en titt på gatorna och räkna antalet bilar med pris på 700.000+ kr i ett villaområde. Det är den första effekten vi kommer se att folk behåller sin bil längre eller börjar köpa billigare bilar. Det jag menar är att det finns nog en hel del pengar att ta av hos valfri villaägare innan de får problem på riktigt.

Här tycker jag ändå att det syns en förändring. Antalet som försöker bli av med sina leasingavtal på olika sätt ökar. Det är nog många av de bilarna som är just leasingavtal. På blocket tycker jag att antalet som vill bli av med sina avtal har ökat, vet också att firmor som Hedin Bil har satt stopp för att bryta leasing i förtid (vilket tidigare inte var något problem, eftersom bilarna åkte ut direkt igen). Det intressanta är hur länge de har kvar på sina avtal, priserna på leasing har ju stigit ganska mycket senaste månaderna, procentuellt sett då många som gått från ~4000kr/mån till ~5000+kr/mån för samma bil.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Jag tror du kanske har rätt i det du skriver. Jag har i alla fall lagt in en påminnelse i min kalender den 10 januari 2031 kl 10:00 att skriva i denna tråd om jag hade rätt eller fel
Det kanske jag kan skriva redan om 3 år då

En kompis band 5 år till drygt 1% ränta för drygt 1,5 år sen. Det tror jag var den bästa av alla dealar. Själva var vi lite sena på bollen (var tvungna att bryta bindningstiden på våra lån i förtid och betala ränteskillnadsersättning) och band till dryga 2% ränta med 5 års bindningstid för drygt ett år sen. Hyfsat nöjda med det ändå. Har inte inflationen lösts till dess så har vi allvarligare problem i samhällsekonomin.

Men absolut, vi får se vem som får rätt 😊👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut att det är syftet, men nej, riksbanken vill absolut inte se en lågkonjuktur/deflation, var får du det ifrån? De vill bara få kontroll över inflationen.

Deras enda mål är att hålla inflationen runt 2% och som vi ser har folk råd att betala höjda priser på prylar och tjänster. Effektivaste sättet att stoppa det är en lågkonjunktur. Så nej, de vill kanske inte skapa en lågkonjunktur, men de vill få ner inflationen och effektivt sätt att åstadkomma det är genom att skapa en lågkonjunktur.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det har du också rätt i, folk har så förbannat mycket pengar överlag. Jag tror liksom du att räntorna kommer bli högre än idag och behöva bli högre än vad riksbanken spår för att komma tillrätta med inflationen, men jag tror att räntorna kommer gå snabbt nedför när de väl är i mål. Så visst, binda kan väl vara en hyfsad idé, men 5 år tror jag är för långt, isf tror jag 3 år är mer rimligt, då borde inflationen ha lagt sig, på ett eller annat sätt.

7%, 6%, 5% inflation var prognosen för kommande åren hörde jag för ett tag sedan.

Som alltid gäller det till det inte gäller längre. Vi skulle fortfarande ha 0-enligt prognosen för inte så länge sedan. Gissar på brant fall när riksbanken fått in och i lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Slår det då över i en lågkonjunktur/deflating kommer de garanterat toksänka räntorna snabbt. Garanterat.

Inte så säker då detta var vad man gjorde på 70-talet och då kom nya inflationsvågor under hela decenniet innanman just lät räntan stanna högt.

Kanske inte rätt, men ekonomisk teori skrivs alltid i efterhand så därför tror jag vad skolorna lärt ut om 70-talet kommer gälla denna ”kris”.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Deras enda mål är att hålla inflationen runt 2% och som vi ser har folk råd att betala höjda priser på prylar och tjänster. Effektivaste sättet att stoppa det är en lågkonjunktur. Så nej, de vill kanske inte skapa en lågkonjunktur, men de vill få ner inflationen och effektivt sätt att åstadkomma det är genom att skapa en lågkonjunktur.

Ett effektivt sätt ja, men inte det optimala sättet. Så, om höjda räntor får effekten 0% inflation eller t.o.m deflation, och riksbanken har som enda mål en inflation kring 2%, samt enbart har styrräntan som verktyg, då menar du alltså att de inte kommer använda det enda verktyg de har (sänkt styrränta) för att uppnå det enda mål de har (ca 2% inflation)? När det dessutom är en fördröjning i systemet. Makes sense.

Skrivet av Ibymafayhas:

7%, 6%, 5% inflation var prognosen för kommande åren hörde jag för ett tag sedan.

Som alltid gäller det till det inte gäller längre. Vi skulle fortfarande ha 0-enligt prognosen för inte så länge sedan. Gissar på brant fall när riksbanken fått in och i lågkonjunktur.

Deras prognoser kan man, som du själv säger, inte ge mycket för.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Inte så säker då detta var vad man gjorde på 70-talet och då kom nya inflationsvågor under hela decenniet innanman just lät räntan stanna högt.

Kanske inte rätt, men ekonomisk teori skrivs alltid i efterhand så därför tror jag vad skolorna lärt ut om 70-talet kommer gälla denna ”kris”.

Din tro på att riksbanken kommer lyckas balansera ekonomin/inflationen mha styrräntan är större än min. Jag tror det kommer svänga precis som det gjort tidigare, jag tror inte man kommer lyckas bättre den här gången.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Deras enda mål är att hålla inflationen runt 2% och som vi ser har folk råd att betala höjda priser på prylar och tjänster. Effektivaste sättet att stoppa det är en lågkonjunktur. Så nej, de vill kanske inte skapa en lågkonjunktur, men de vill få ner inflationen och effektivt sätt att åstadkomma det är genom att skapa en lågkonjunktur.

Fungerar bäst om du har en konsumtionsdriven efterfråga att stoppa. Inflationen ledsagades av högre producentpriser i energi/råvaror så priserna måste upp eller så upphör produktionen.
Det är bank, industri och export som går bra. Sektorerna som påverkas mest direkt av riksbankernas räntor är redan i kris(bygg, sällanköpsvaror, detaljhandel).

Man kan ha inflation i djup lågkonjunktur, det är ingen omöjlighet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Fungerar bäst om du har en konsumtionsdriven efterfråga att stoppa. Inflationen ledsagades av högre producentpriser i energi/råvaror så priserna måste upp eller så upphör produktionen.

Delvis sant, men när efterfrågan minskar tillräckligt mycket så har alla led att välja på att sänka sina priser för att få avsättning för sin produkt eller sluta sälja den. Produceras inget så minskar råvarupriser och energipriser, allt hänger ihop frågan är bara hur långt riksbankerna måste driva det innan efterfrågan minskar tillräckligt?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TobiasStockholm:

Din tro på att riksbanken kommer lyckas balansera ekonomin/inflationen mha styrräntan är större än min. Jag tror det kommer svänga precis som det gjort tidigare, jag tror inte man kommer lyckas bättre den här gången.

Skrivet av Maarus:

Fungerar bäst om du har en konsumtionsdriven efterfråga att stoppa. Inflationen ledsagades av högre producentpriser i energi/råvaror så priserna måste upp eller så upphör produktionen.
Det är bank, industri och export som går bra. Sektorerna som påverkas mest direkt av riksbankernas räntor är redan i kris(bygg, sällanköpsvaror, detaljhandel).

Man kan ha inflation i djup lågkonjunktur, det är ingen omöjlighet.

Skrivet av Mindfighter:

Delvis sant, men när efterfrågan minskar tillräckligt mycket så har alla led att välja på att sänka sina priser för att få avsättning för sin produkt eller sluta sälja den. Produceras inget så minskar råvarupriser och energipriser, allt hänger ihop frågan är bara hur långt riksbankerna måste driva det innan efterfrågan minskar tillräckligt?

Tråden handlar om Bolån, inte inflation. Den förra inflationstråden stängdes och låstes. Vi låter denna tråden fortsätta leva är ni snälla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Problemet med riksbanken och bolån är att många har nog bundit lånen och därför får dem inte samma genomslag med reporäntan.

När dem med stora lån löper ut om ca 2-3 år så kommer nog vi få se en större effekt om inte inflationen har stävjts.

Jag band idag på 4 å till samma räntesats, jag gissar jag betalar lite för mycket om 3 år men fram till dess ganska +/- över tiden.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tråden handlar om Bolån, inte inflation. Den förra inflationstråden stängdes och låstes. Vi låter denna tråden fortsätta leva är ni snälla.

Det är väl iofs en relevant diskussion med tanke på att den avgör svaret på frågor kring hur länge man bör binda sina bolån eller om man bör binda dem alls?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är väl iofs en relevant diskussion med tanke på att den avgör svaret på frågor kring hur länge man bör binda sina bolån eller om man bör binda dem alls?

Både ja och nej. Som sagt, i senaste tråden gällande inflation så klarade inte folk att bete sig så då låste vi tråden. Sista diskussionen vi tar om detta i denna tråden. Om du har synpunkter så får du använda dig av kontaktformuläret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med riksbanken och bolån är att många har nog bundit lånen och därför får dem inte samma genomslag med reporäntan.

När dem med stora lån löper ut om ca 2-3 år så kommer nog vi få se en större effekt om inte inflationen har stävjts.

Jag band idag på 4 å till samma räntesats, jag gissar jag betalar lite för mycket om 3 år men fram till dess ganska +/- över tiden.

Snarare tvärtom, 57% av den svenska bolånestocken är rörlig eller skall omförhandlas innan nästa sommar, det handlar om över 2300 miljarder kronor. Någonstans har jag sett att det är ungefär hälften-hälften bundet/rörligt med en liten övervikt åt bundet (det står dock inte i artikeln).

Jag kommer själv få minst fyrdubblade räntekostnader from årsskiftet, från 1,1 till 4,5-5%. Tack för det liksom...

https://www.dn.se/ekonomi/drygt-halften-av-hushallens-bolan-s...

Citat:

Svenskarnas bolån i maj
I maj hade svenskarna bolån till en totalsumma på 4 058 miljarder kronor.

Av de bolånen hade 2 321 miljarder en räntebindningstid på upp till 1 år.

1 674 miljarder av bolånen hade i maj en räntebindningstid på 1-5 år.

63 miljarder av bolånen hade en räntebindningstid på över 5 år,

Källa: SCB

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Snarare tvärtom, 57% av den svenska bolånestocken är rörlig eller skall omförhandlas innan nästa sommar, det handlar om över 2300 miljarder kronor. Någonstans har jag sett att det är ungefär hälften-hälften bundet/rörligt med en liten övervikt åt bundet (det står dock inte i artikeln).

Jag kommer själv få minst fyrdubblade räntekostnader from årsskiftet, från 1,1 till 4,5-5%. Tack för det liksom...

https://www.dn.se/ekonomi/drygt-halften-av-hushallens-bolan-s...

Jag fick precis samma, 1.2% - > 4.4%

Dina siffror är intressanta dock, trodde fler hade bundit på 3-5 år förra året.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Så är det, bara ta en titt på gatorna och räkna antalet bilar med pris på 700.000+ kr i ett villaområde. Det är den första effekten vi kommer se att folk behåller sin bil längre eller börjar köpa billigare bilar. Det jag menar är att det finns nog en hel del pengar att ta av hos valfri villaägare innan de får problem på riktigt.

En genomsnittlig bil kostar 550k, läste i nån tidning för ett tag sedan. Helt sjukt faktiskt. Tar många år att bara spara ihop till en genomsnittlig biljävel om man tänkt casha

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

om jag köper bostadsrätt för 550k med 15% kontant, renoverar för 150k och får den värderad till 850k, kan jag då få ett lägre amorteringskrav av banken på direkten?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

om jag köper bostadsrätt för 550k med 15% kontant, renoverar för 150k och får den värderad till 850k, kan jag då få ett lägre amorteringskrav av banken?

Efter 5år, annars nej.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Efter 5år, annars nej.

rackarns

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Riksbanken guidar att de kommer minst en till räntehöjning. Samt att tidigaste räntesänkningen kommer 2026 och då tillbaka till dagens nivåer.
Nu idag kan man binda räntan i 3år till lägre ränta än 3mån. (SBAB 4,38% 3år).

Personligen känns det som det minst dåliga att binda i 3år och min lekmans hjärna säger att de kommer sitta långt inne för riksbanken att sänka räntan med tanke på inflation och kronans värdering.

Så ifall man bara utgår från riksbankens guidning så är det billigast på 3 års sikt att binda. Riksbanken har ju haft fel för, men det känns osannolikt att räntan styrräntan dumpas och även osannolik att räntan chockhöjs mer.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtanskebab:

Riksbanken guidar att de kommer minst en till räntehöjning. Samt att tidigaste räntesänkningen kommer 2026 och då tillbaka till dagens nivåer.
Nu idag kan man binda räntan i 3år till lägre ränta än 3mån. (SBAB 4,38% 3år).

Personligen känns det som det minst dåliga att binda i 3år och min lekmans hjärna säger att de kommer sitta långt inne för riksbanken att sänka räntan med tanke på inflation och kronans värdering.

Så ifall man bara utgår från riksbankens guidning så är det billigast på 3 års sikt att binda. Riksbanken har ju haft fel för, men det känns osannolikt att räntan styrräntan dumpas och även osannolik att räntan chockhöjs mer.

Vad tror ni?

Var såg du om att riksbanken säger att tidigaste sänkningen blir 2026?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtanskebab:

Riksbanken guidar att de kommer minst en till räntehöjning. Samt att tidigaste räntesänkningen kommer 2026 och då tillbaka till dagens nivåer.
Nu idag kan man binda räntan i 3år till lägre ränta än 3mån. (SBAB 4,38% 3år).

Personligen känns det som det minst dåliga att binda i 3år och min lekmans hjärna säger att de kommer sitta långt inne för riksbanken att sänka räntan med tanke på inflation och kronans värdering.

Så ifall man bara utgår från riksbankens guidning så är det billigast på 3 års sikt att binda. Riksbanken har ju haft fel för, men det känns osannolikt att räntan styrräntan dumpas och även osannolik att räntan chockhöjs mer.

Vad tror ni?

Om du går nån sida tillbaka och läser så har vi precis haft en diskussion om detta.

Permalänk
Skrivet av kurtanskebab:

Riksbanken guidar att de kommer minst en till räntehöjning. Samt att tidigaste räntesänkningen kommer 2026 och då tillbaka till dagens nivåer.
Nu idag kan man binda räntan i 3år till lägre ränta än 3mån. (SBAB 4,38% 3år).

Personligen känns det som det minst dåliga att binda i 3år och min lekmans hjärna säger att de kommer sitta långt inne för riksbanken att sänka räntan med tanke på inflation och kronans värdering.

Så ifall man bara utgår från riksbankens guidning så är det billigast på 3 års sikt att binda. Riksbanken har ju haft fel för, men det känns osannolikt att räntan styrräntan dumpas och även osannolik att räntan chockhöjs mer.

Vad tror ni?

Om man vänder på frågan, hur många gånger/stor andel, har riksbanken haft rätt i sina prognoser (igelkotten 🦔) 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av megalex:

Var såg du om att riksbanken säger att tidigaste sänkningen blir 2026?

Går att se på "prognos för styrräntan*" en bra bit ner på

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-p...

Permalänk
Medlem

Avtalstiden på vårt huslån löper snart ut och det är dags att ta beslut i att binda om. När och hur föreslår ni lästa att man gör detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Avtalstiden på vårt huslån löper snart ut och det är dags att ta beslut i att binda om. När och hur föreslår ni lästa att man gör detta?

Hur mycket risk vill du ta?