Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fått blockering i mitt heat break och skulle nog behöva byta ut PTFE-biten som sitter där. Finns det något speciellt man köper för det eller är det bara vilken PTFE-slang som helst som man sen klipper till?

Tror jag har ett par till övers till min Prusa MK3S+ om du vill ha en. Skriv i PM isf.

Permalänk
Medlem

Är detta en värd nybörjarprinter?
Känns som ett bra pris?
En Sovol SV06
https://www.amazon.se/dp/B0BK89Z388?ref_=cm_sw_r_apan_dp_7GBW...

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som en hyfsat vettig printer att börja med, men läs gärna recensionen på https://all3dp.com/1/sovol-sv06-review-3d-printer-specs/ för att bilda dig en bra uppfattning.

Verkar som att det mesta funkar bra (typ) out of the box, men lite finjustering kan behövas (vilket alla printers förutom de dyrare från typ anker och bambu labs behöver).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Tycker det verkar som en hyfsat vettig printer att börja med, men läs gärna recensionen på https://all3dp.com/1/sovol-sv06-review-3d-printer-specs/ för att bilda dig en bra uppfattning.

Verkar som att det mesta funkar bra (typ) out of the box, men lite finjustering kan behövas (vilket alla printers förutom de dyrare från typ anker och bambu labs behöver).

Okej ska läsa på lite och kolla Youtube med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Är detta en värd nybörjarprinter?
Känns som ett bra pris?
En Sovol SV06
https://www.amazon.se/dp/B0BK89Z388?ref_=cm_sw_r_apan_dp_7GBW...

Jag hade övervägt SV07 i stället.

https://youtu.be/gH5RQiuaKlw

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Är detta en värd nybörjarprinter?
Känns som ett bra pris?
En Sovol SV06
https://www.amazon.se/dp/B0BK89Z388?ref_=cm_sw_r_apan_dp_7GBW...

Jag har en som första skrivare. Nöjd över lag men har moddat lite med ny fläkt (80 mm) till PSU för den är igång konstant och lever om massor helt i onödan. Har inte koll på SV07 då den lanserades efter jag köpt min.

Du får vara beredd på att kundservice inte är nämnvärt behjälpliga utan blir det problem räkna med att lösa dom själv. Finns så klart mängder med forum och info för det mesta.

Kvaliten är inte på topp. Börja med att plocka isär allt och smörja upp lagren, det förlänger livslängden samt minskar ljudnivån rejält. Sen är den notorisk på att vara skev så se till att Z-axeln inte lutar för det gör att du aldrig kommer få ett bra första lager över hela bädden. Googla så finns det många guider på nätet.

Permalänk
Medlem

Sovol har en ganska bra rea nu på 3D skrivare. Värt att passa på för den intresserade
https://sovol3d.com/collections/machine

Permalänk
Medlem

Seg att denna va med på rea.
Om man sätter neo mot Sv06 vilken hade ni kört på?
https://store.creality.com/eu/products/ender-3-v2-neo-3d-prin...

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Finns det möjligen någon vänlig själ här som skulle kunna hjälpa mig med en 3D printning?
De är en liten hållare till en 1,3" OLED display.
https://www.thingiverse.com/thing:4746889

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Jag hade övervägt SV07 i stället.

https://youtu.be/gH5RQiuaKlw

SV06 plus verkar ha vissa uppgraderingar samt större basplatta för större utskrifter jämfört med basmodellen. Undrar vilken som är bäst av SV07 vs SV06 plus?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

SV06 plus verkar ha vissa uppgraderingar samt större basplatta för större utskrifter jämfört med basmodellen. Undrar vilken som är bäst av SV07 vs SV06 plus?

Jag vet egentligen inte mer än vad jag sett på youtube m.m. men efter att ha använt en Klipper-skrivare ett par månader så skulle jag helst inte vilja vara utan det. För en nybörjare är det dock antagligen inte lika nödvändigt och efter lite funderande så gillar jag SV06-konstruktionen mer. Vet i alla fall att jag jag skulle välja Sovol framför Creality vilken dag som helst i veckan.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hejsan,

Finns det möjligen någon vänlig själ här som skulle kunna hjälpa mig med en 3D printning?
De är en liten hållare till en 1,3" OLED display.
https://www.thingiverse.com/thing:4746889

Såg tråden du skapade om det där förut och eftersom den ska tåla att placeras i bilen (tänk varm sommardag) så ökar kravet rejält på materialval. Vanlig PLA kan tappa formen rätt snabbt den den utsätts för sådan värme. Frågan är om det är ABS som gäller här.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Såg tråden du skapade om det där förut och eftersom den ska tåla att placeras i bilen (tänk varm sommardag) så ökar kravet rejält på materialval. Vanlig PLA kan tappa formen rätt snabbt den den utsätts för sådan värme. Frågan är om det är ABS som gäller här.

En bil kan bli upp till 60*C en varm sommardag, vilket skulle få PLA att deformera. Men kör man PETG så borde det vara lugnt, då det inte deformeras förrän runt 90-110 grader.

@Lehto om du inte har bråttom så kommer jag testa printa PETG nån gång i veckan, så skulle nog kunna printa din modell efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Jag vet egentligen inte mer än vad jag sett på youtube m.m. men efter att ha använt en Klipper-skrivare ett par månader så skulle jag helst inte vilja vara utan det. För en nybörjare är det dock antagligen inte lika nödvändigt och efter lite funderande så gillar jag SV06-konstruktionen mer. Vet i alla fall att jag jag skulle välja Sovol framför Creality vilken dag som helst i veckan.

Vad är det du gillar bättre med sovol framför creality? Sitter med fingret på köpknappen och hejdade mig när jag läste ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Såg tråden du skapade om det där förut och eftersom den ska tåla att placeras i bilen (tänk varm sommardag) så ökar kravet rejält på materialval. Vanlig PLA kan tappa formen rätt snabbt den den utsätts för sådan värme. Frågan är om det är ABS som gäller här.

Ah tack för påpekandet, de hade jag inte tänkt på

Skrivet av martengooz:

En bil kan bli upp till 60*C en varm sommardag, vilket skulle få PLA att deformera. Men kör man PETG så borde det vara lugnt, då det inte deformeras förrän runt 90-110 grader.

@Lehto om du inte har bråttom så kommer jag testa printa PETG nån gång i veckan, så skulle nog kunna printa din modell efter det.

Ah ni har helt rätt, tänkte inte på att fel plast kan deformeras av värmen...

De vore jätte schysst om du hade lust att printa åt mig i PETG.
Och jag har absolut inte bråttom alls, programmerar mot en LCD just nu så de går ingen nöd på mig, ska få in några fler värden.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Enligt många "förståsigpåare"/influencers/profiler inom 3D-printers så är Sovol SV-07 den absoluta favoriten när det kommer till "out of the box" skrivande. Bara plocka upp, skruva ihop det som skall och sedan köra så tygen håller.
Annars så är ju Bambus nya P1S en intressant sak, hade jag inte varit så toknöjd jag är med min Prusa MK4 så hade den helt klart varit värd en närmare titt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ah tack för påpekandet, de hade jag inte tänkt på

Ah ni har helt rätt, tänkte inte på att fel plast kan deformeras av värmen...

De vore jätte schysst om du hade lust att printa åt mig i PETG.

Well. I hate to rain down your parade, pal.
Men saken är den att jag gjorde en grej i PETG som jag körde i diskmaskinen... Förvisso grytläge (=70 grader+) samt att den stod på kant nederst i maskinen. Hur som, den vred sig ett kvarts varv. Så, androm till varnagel, så att säga.
Å andra sidan kanske Clas Ohlsons PETG är av sämre kvali-sort. Samt att förhållandena för min lilla pryl var väl elaka...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. I hate to rain down your parade, pal.
Men saken är den att jag gjorde en grej i PETG som jag körde i diskmaskinen... Förvisso grytläge (=70 grader+) samt att den stod på kant nederst i maskinen. Hur som, den vred sig ett kvarts varv. Så, androm till varnagel, så att säga.
Å andra sidan kanske Clas Ohlsons PETG är av sämre kvali-sort. Samt att förhållandena för min lilla pryl var väl elaka...

PETG har normalt glastranistionstemperatur (=blir mjukt) strax under 80C så är nog inget fel på ditt PETG.

(om någon vill ha källa finns det här:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10924-019-01544-6
)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Såg tråden du skapade om det där förut och eftersom den ska tåla att placeras i bilen (tänk varm sommardag) så ökar kravet rejält på materialval. Vanlig PLA kan tappa formen rätt snabbt den den utsätts för sådan värme. Frågan är om det är ABS som gäller här.

ASA är det givna materialvalet för en detalj som ska tåla värme och UV.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarlenas:

Vad är det du gillar bättre med sovol framför creality? Sitter med fingret på köpknappen och hejdade mig när jag läste ditt inlägg.

Framför allt att dom har direct drive extruder vilket är en stor fördel om man vill köra flexibla material samt att det verkar vara lite mindre struligt överlag. Sovols skrivare påstås klara lite högre temperaturer vilket är bra om du vill printa nylon t.ex. men annars har det ingen gigantisk betydelse. Sen gillar jag att dom kör med linjärlager och dubbla z-motorer på SV06.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Framför allt att dom har direct drive extruder vilket är en stor fördel om man vill köra flexibla material samt att det verkar vara lite mindre struligt överlag. Sovols skrivare påstås klara lite högre temperaturer vilket är bra om du vill printa nylon t.ex. men annars har det ingen gigantisk betydelse. Sen gillar jag att dom kör med linjärlager och dubbla z-motorer på SV06.

Tack och bock. Order lagd 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarlenas:

Tack och bock. Order lagd 🙂

Då hoppas jag du blir nöjd

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Blev en order för mig med. Blev en Sovil SV06 plus

Är det Classes fillament man ska börja med eller vad säger ni?
Ser att addnorth har nån sommarrea med kanske dycker upp nått vettigt där med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Blev en order för mig med. Blev en Sovil SV06 plus

Är det Classes fillament man ska börja med eller vad säger ni?
Ser att addnorth har nån sommarrea med kanske dycker upp nått vettigt där med?

Inte haft några problem med classes i alla fall, men det kan finnas billigare

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Blev en order för mig med. Blev en Sovil SV06 plus

Är det Classes fillament man ska börja med eller vad säger ni?
Ser att addnorth har nån sommarrea med kanske dycker upp nått vettigt där med?

Classes PLA viker sig snabbere för temp än många andra men lätt att skriva ut med. Har en förkärlek till Polymaker PolyTerra vilket ger en mycket fin matt finish. Också lite klenare motstånd mot värme dock.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Är det Classes fillament man ska börja med eller vad säger ni?
Ser att addnorth har nån sommarrea med kanske dycker upp nått vettigt där med?

Clas är kinatillverkat, därav priset. Dom byter dessutom leverantör ibland så färgerna kan skilja en aning från batch till batch. Funkar gör det vanligtvis, som allt annat.

Vilket material som är bäst beror på vad du ska ha det till. För prydnadssaker kan du välja vilket som helst som har den färg du vill ha. Addnorth har mycket att välja på och håller genomgående hög kvalitet (förutom svart E-PLA). Behöver du något som tål lite mer stryk så är PrimaSelect Tough PLA bra. Behöver du något som tål att ligga på instrumentbrädan en var sommardag är PETG ett lämpligt alternativ.

Om du behöver något som tål ännu mer stryk och värme är ABS det du vill ha. Det är dock ett litet elände att printa med samt avger små doser av starkt luktande giftiga ångor när det smälter. Ett bättre (och dyrare) alternativ är ASA. Samma mekaniska egenskaper som ABS men mycket mer tåligt mot UV-stråling och lite lättare att printa.

Slutligen finns nylon. Hög slag och värmetålighet men vill högst ogärna sitta kvar på plattan under hela printningen. PVA-baserat limstift är det enda som hjälper. Mycket vanligt att man använder kolfiberförstärkt nylon vilket gör det aningen svagare men styvare och mindre bråkigt. Ger dessutom en trevlig ytfinish.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Blev en order för mig med. Blev en Sovil SV06 plus

Är det Classes fillament man ska börja med eller vad säger ni?
Ser att addnorth har nån sommarrea med kanske dycker upp nått vettigt där med?

Jag har gått typ all in på Addnorth.
Har en del PrimaValue och Primaselect men inte lika förtjust i. Deras PLA Wood har varit bra!
Känns som att jag alltid lyckas bra med Addnorths grejer. Även deras nylon+kolfiber och PETG+kolfiber är lättprintat om man torkar det först (inte med papper men med torkbox).
Om man går med som ”medlem” på Addnorth får man poäng på varje köp som omvandlas till kronor att spendera i deras webshop till nästa köp. 😀👍

Permalänk

Är den här tråden även till för support kring 3D-skrivare?
Är Reddit annars bäst ställe att ställa frågan på?

Jag har bytt shroud, part- och hotend-fläktar och fick problem där supports träffar modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Blev en order för mig med. Blev en Sovil SV06 plus

Är det Classes fillament man ska börja med eller vad säger ni?
Ser att addnorth har nån sommarrea med kanske dycker upp nått vettigt där med?

Classes PETG funkar tokbra för mig i en Prusa i3 Mk3S, får samma utskriftskvalitet som med betydligt dyrare filament. Printar en hel del saker som får utstå mekaniska påfrestningar, tycker mig inte heller märka av några skillnader när det kommer till hållfasthet heller.

Deras PLA har jag inte testat. Vad jag sett brukar det dock få rätt tråkiga omdömen, så det kanske man bör undvika.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av JumpRange:

Är den här tråden även till för support kring 3D-skrivare?
Är Reddit annars bäst ställe att ställa frågan på?

Jag har bytt shroud, part- och hotend-fläktar och fick problem där supports träffar modellen.
<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det ser ut som du skriver ut för fort/varmt/ för lite fläkt och avstånd på första lagret ovanpå support är feljusterat.
Jag hade, vad jag kan se på bilden, skrivit ut den på annan ledd. Troligtvis med det som är upp på bilden vänt ner mot bädden.