Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

När vi köpte huset hade vi 6,5% ränta och även om en del dyra renoveringar höjt lånebeloppet en del så är våra löner betydligt högre idag så ingen anledning att svettas än även om vi förstås hellre lagt pengarna på annat än ökade räntor, el- och mat-priser.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

30/6 gick vi ifrån 1,17% i ränta till 4,45% så jag har ännu inte fått första fakturan med den nya räntan.
Vi har ett relativt lågt lån på drygt 1,5mkr och våra lönehöjningar för året kommer täcka den ökade räntekostnaden.

Jag skulle inte säga att vi dragit ner på något senaste året till följd av mat-, el- och leasing-kostnader och konsumerar och sparar precis som tidigare.
Om en månad utökar vi lånet med 200tkr för att byta värmepanna vilket jag hoppas blir en ok affär i det stora hela

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

Detta sa han 2018. Andra experter har ju sagt samma sak att man borde räkna med ca 4,5% och spara/investera/betala av mellanskillnaden medans räntan är mycket lägre än så.

Ingves hade -0.5% i styrränta och stödköpte 900miljarder i obligationer. Det blir väldigt svårt att försöka återfå förtroendet för kronan efter sådana tilltag givetvis. Riksbanker ska inte använda inflationsmålet som verktyg att försöka elda inflationen över 2%, det skapades aldrig i det syftet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Finns det något lättare sätt för en person utan större kapital(insats) till hus, att köpa hus? Eller det ända och bästa sättet är att spara ihop 2~300k till insatsen?

För ett tag sedan läste jag någon artikel om ett förslag till bolån för ungavuxnas första riktiga boende, men antar att det inte hände något med de där.

Förut har man ju varit fast i hyreslägenhet med dålig lön som budbilschaufför, men nu när man är vvs lärling tjänar jag betydligt mer och kommer tjäna ännu mer framöver, så blir ju lättare att spara ihop. Så kort sagt, först nu jag haft "riktig" möjlighet att börja spara till sänt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns det något lättare sätt för en person utan större kapital(insats) till hus, att köpa hus? Eller det ända och bästa sättet är att spara ihop 2~300k till insatsen?

För ett tag sedan läste jag någon artikel om ett förslag till bolån för ungavuxnas första riktiga boende, men antar att det inte hände något med de där.

Förut har man ju varit fast i hyreslägenhet med dålig lön som budbilschaufför, men nu när man är vvs lärling tjänar jag betydligt mer och kommer tjäna ännu mer framöver, så blir ju lättare att spara ihop. Så kort sagt, först nu jag haft "riktig" möjlighet att börja spara till sänt.

Vissa banker lånar ut blanco till delar av kontantinsatsen, t.ex. SBAB är ganska generösa och brukar bevilja upp till 10% via blanco och 5% egen insats. Vet inte om det är någon höjdare dock, det kan bli en riktigt tråkig sits om marknaden har dippat 25% samtidigt som man blir sjukskriven eller liknande och tvingas sälja.

Vore jag du skulle jag göra klart lärlingsperioden, landa en fast tjänst och sen spara ihop till insatsen innan jag köpte bostad och speciellt villa som kan dra med sig riktigt stora kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns det något lättare sätt för en person utan större kapital(insats) till hus, att köpa hus? Eller det ända och bästa sättet är att spara ihop 2~300k till insatsen?

För ett tag sedan läste jag någon artikel om ett förslag till bolån för ungavuxnas första riktiga boende, men antar att det inte hände något med de där.

Förut har man ju varit fast i hyreslägenhet med dålig lön som budbilschaufför, men nu när man är vvs lärling tjänar jag betydligt mer och kommer tjäna ännu mer framöver, så blir ju lättare att spara ihop. Så kort sagt, först nu jag haft "riktig" möjlighet att börja spara till sänt.

Sötebrödsdagarna är ju över för den här gången. Med en boränta nära 5% så är det svårt att ta några genvägar. Jag tror ju på en korrigering snart. Om FED och ECB fortsätter höja, så kommer Riksbanken också höja och då får vi 6-7% där varje miljon i lån kostar 60-70K. Lägg till att du måste amortera 2% på en belåningsgrad mellan 70-85%. Det du bör göra nu är att jobba så mycket extra du kan. Leva jävligt snålt och sen har du en säck pengar när dippen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns det något lättare sätt för en person utan större kapital(insats) till hus, att köpa hus? Eller det ända och bästa sättet är att spara ihop 2~300k till insatsen?

För ett tag sedan läste jag någon artikel om ett förslag till bolån för ungavuxnas första riktiga boende, men antar att det inte hände något med de där.

Förut har man ju varit fast i hyreslägenhet med dålig lön som budbilschaufför, men nu när man är vvs lärling tjänar jag betydligt mer och kommer tjäna ännu mer framöver, så blir ju lättare att spara ihop. Så kort sagt, först nu jag haft "riktig" möjlighet att börja spara till sänt.

Tänk på att de behöver en ganska fin buffert som villaägare om x, y eller z går sönder så det är mer än insatsen för bostaden man bör ha.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Flyttade till villa för att slippa grannar tätt inpå, finns inget pris för det samt att chansen att ***** och ***** skulle bränna av en AK47 är minimal om man bor i villa.

Men visst finns det roligare saker att lägga pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Flyttade till villa för att slippa grannar tätt inpå, finns inget pris för det samt att chansen att ***** och ***** skulle bränna av en AK47 är minimal om man bor i villa.

Men visst finns det roligare saker att lägga pengar på.

Försökte göra detsamma men gav upp, behöver så pass stor tomt för att inte riskera att kunna få en studsmatta 20-30 meter från huset att det drar iväg brutalt mycket i lån som behövs. Blivit så dyrt att det är jäkla svårt att hitta en villa i en bra Stockholmsförort där man inte har en granne tätt inpå ifall man inte vill betala 20 mille eller bo sjukt långt från stan och arbete.

Permalänk
Medlem

Kan man förhandla hur länge en rabatt ska gälla? Är det orimligt att försöka få samma rabatt i två år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Kan man förhandla hur länge en rabatt ska gälla? Är det orimligt att försöka få samma rabatt i två år?

Tidigare var nog 2 år standard, LF ändrat till 1 år nu, skyller på volatilitet. Även om det inte bör påverkar rabatten direkt, så oklart.
Har man en gång fått beviljat viss rabatt tror jag dock det är lätt att behålla den, så sannolikt inte värt lägga energi där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Kan man förhandla hur länge en rabatt ska gälla? Är det orimligt att försöka få samma rabatt i två år?

En jag känner klagade på sin bank att dom smygsänkte rabatten hela tiden och bad om underlag för att byta bank. Då kontrade banken med att lova en viss rabatt i två år för att få behålla honom. Så det är inte omöjligt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Tidigare var nog 2 år standard, LF ändrat till 1 år nu, skyller på volatilitet. Även om det inte bör påverkar rabatten direkt, så oklart.
Har man en gång fått beviljat viss rabatt tror jag dock det är lätt att behålla den, så sannolikt inte värt lägga energi där.

Standard har varit 1 år på de flesta långivare de senaste 10+ åren såvitt jag vet. 2 år har jag aldrig hört talas om ens, men kanske fanns någon som kört 2 år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Standard har varit 1 år på de flesta långivare de senaste 10+ åren såvitt jag vet. 2 år har jag aldrig hört talas om ens, men kanske fanns någon som kört 2 år.

SEB gjorde det när jag tecknade mitt första bolån. Var dock 10ish år sedan och tror de var ensamma om det redan då.

Permalänk
Medlem

Landar vi på 7% under längre tid så är det tufft.
Då blir det 18k/mån i ränta för mig, och som ensamstående med barn så blir det inte mycket över till annat.

Visst går det med lite uppoffringar, men till slut når man en punkt där det kanske inte är värt det.

Samtidigt kostar en 4:à om man ska hyra (och inte stått i kö sen stenåldern) 12-13k och sannolikt också kommer öka i relation till marknaden i övrigt. Och bostadsrätter lever också farligt om det är höga underliggande lån som går ut.

Man är körd hur man än gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Standard har varit 1 år på de flesta långivare de senaste 10+ åren såvitt jag vet. 2 år har jag aldrig hört talas om ens, men kanske fanns någon som kört 2 år.

Jag fick två år från Swedbank sist, det är en förhandlingsak

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Landar vi på 7% under längre tid så är det tufft.
Då blir det 18k/mån i ränta för mig, och som ensamstående med barn så blir det inte mycket över till annat.

Visst går det med lite uppoffringar, men till slut når man en punkt där det kanske inte är värt det.

Samtidigt kostar en 4:à om man ska hyra (och inte stått i kö sen stenåldern) 12-13k och sannolikt också kommer öka i relation till marknaden i övrigt. Och bostadsrätter lever också farligt om det är höga underliggande lån som går ut.

Man är körd hur man än gör

Det som blir tuffast nu är för alla ensamstående. Så lever man i en parrelation med barn så gäller det att hålla sams.

Har ju fått hur mycket skit som helst från vissa här som påstår att vi inte alls är i en bostadsbubbla och det inte kommer ske något korrigering. Det är nu man ser vilka som är nakna under. Själv tänker jag fynda en etta till ungarna om tillfälle ges. Då cashas den och man får hålla den. Bra med övernattningslya till familj och släkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det som blir tuffast nu är för alla ensamstående. Så lever man i en parrelation med barn så gäller det att hålla sams.

Har ju fått hur mycket skit som helst från vissa här som påstår att vi inte alls är i en bostadsbubbla och det inte kommer ske något korrigering. Det är nu man ser vilka som är nakna under. Själv tänker jag fynda en etta till ungarna om tillfälle ges. Då cashas den och man får hålla den. Bra med övernattningslya till familj och släkt.

Ja vilken bubbla vi verkar ha, vi har haft en galen ränteuppgång och närmar oss toppen nu och priserna har inte rört sig mycket. Fortfarande ligger priserna på en nivå över var de låg innan covid. Verkar snarare som att systemet inte alls var så skört som vissa hävdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det som blir tuffast nu är för alla ensamstående. Så lever man i en parrelation med barn så gäller det att hålla sams.

Har ju fått hur mycket skit som helst från vissa här som påstår att vi inte alls är i en bostadsbubbla och det inte kommer ske något korrigering. Det är nu man ser vilka som är nakna under. Själv tänker jag fynda en etta till ungarna om tillfälle ges. Då cashas den och man får hålla den. Bra med övernattningslya till familj och släkt.

Kan bara hålla med. Snart ett år som singel med barn nu. Visst, jag har en buffert och lönemässigt kan jag nog klara en till höjning, men man märker att man fått bromsa in på saker man tidigare kunde göra.

Funderat lite på att ta merparten av bufferten och betala av lite på lånet, men det skulle bara ge runt 500 per månad och betalar ungefär tio gånger så mycket i ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vilken bubbla vi verkar ha, vi har haft en galen ränteuppgång och närmar oss toppen nu och priserna har inte rört sig mycket. Fortfarande ligger priserna på en nivå över var de låg innan covid. Verkar snarare som att systemet inte alls var så skört som vissa hävdat.

Skört eller inte. Det säger sig själv att det sista man slutar betala är bolånen. Folk bränner sina sista pengar på semester vars bundna ränta går ut i slutet av året. Många har ånjutit låga räntor som runt 1-1,5% på bolånen. Säg att du har 4 miljoner i lån. Plötsligt ligger boräntan på 5-6% när bindningstiden har gått ut. Var hämtar du de extra pengarna? från 1,5% till 5% är 140K innan ränteavdraget. Säg att du måste amortera 1 eller 2 procent på lånet. Samtidigt så har du inflationen som lägger sig som en våt filt. Jag vet inte hur mycket du tjänar, men 60-70K netto är ju rätt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skört eller inte. Det säger sig själv att det sista man slutar betala är bolånen. Folk bränner sina sista pengar på semester vars bundna ränta går ut i slutet av året. Många har ånjutit låga räntor som runt 1-1,5% på bolånen. Säg att du har 4 miljoner i lån. Plötsligt ligger boräntan på 5-6% när bindningstiden har gått ut. Var hämtar du de extra pengarna? från 1,5% till 5% är 140K innan ränteavdraget. Säg att du måste amortera 1 eller 2 procent på lånet. Samtidigt så har du inflationen som lägger sig som en våt filt. Jag vet inte hur mycket du tjänar, men 60-70K netto är ju rätt vanligt.

Genomsnittspriserna verkar inte hålla med dig då folk betalar bra trots att köpet omfattas av de nya räntorna, så folk verkar helt enkelt okej med att betala den räntekostnaden. Som förväntat har vi fått se en effekt men den var till och med mindre än jag trodde och långt ifrån någon bubbla.

När vi under nästa år lär börja prata om räntesänkningar istället för höjningar lär det vara få som vill börja rea ut sina bostäder för att initiera någon krasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Plötsligt ligger boräntan på 5-6% när bindningstiden har gått ut. Var hämtar du de extra pengarna? från 1,5% till 5% är 140K innan ränteavdraget. Säg att du måste amortera 1 eller 2 procent på lånet. Samtidigt så har du inflationen som lägger sig som en våt filt. Jag vet inte hur mycket du tjänar, men 60-70K netto är ju rätt vanligt.

98K efter ränteavdraget då så drygt 8K i månaden, sluta leasa ny bil var tredje år och säg upp lite streamingtjänster så har folk fortsatt råd. 60-70K netto är väl kanske inte helt vanligt, men två vuxna med 45K var brutto är antagligen rätt vanligt med ett sånt hus.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Genomsnittspriserna verkar inte hålla med dig då folk betalar bra trots att köpet omfattas av de nya räntorna, så folk verkar helt enkelt okej med att betala den räntekostnaden. Som förväntat har vi fått se en effekt men den var till och med mindre än jag trodde och långt ifrån någon bubbla.

När vi under nästa år lär börja prata om räntesänkningar istället för höjningar lär det vara få som vill börja rea ut sina bostäder för att initiera någon krasch.

De som köper nu VET ju vad man ger sig in i. Hur ska Riksbanken kunna sänka räntan när ECB inte sänker. Sen vet man ju trackrekorden för gissning av räntan. Men det hänger ju att inflationen går ned. När går den ned? Jo, när folk håller i pengarna istället för att bränna allt på en bostad och folk blir arbetslösa. Först då kommer en korrigering. För min del är det skitsamma. Blir det en korrigering köper jag, blir det inte det då fortsätter radhuset stiga upp mot himlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

De som köper nu VET ju vad man ger sig in i. Hur ska Riksbanken kunna sänka räntan när ECB inte sänker. Sen vet man ju trackrekorden för gissning av räntan. Men det hänger ju att inflationen går ned. När går den ned? Jo, när folk håller i pengarna istället för att bränna allt på en bostad och folk blir arbetslösa. Först då kommer en korrigering. För min del är det skitsamma. Blir det en korrigering köper jag, blir det inte det då fortsätter radhuset stiga upp mot himlen.

Ja, priset sätts av de som vet förutsättningarna och de personerna värderar inte bostäderna till speciellt mycket lägre än de varit innan trots räntan. Vi ser ingen galen dipp i antalet avslut heller även om de ligger under rekordåren vi haft nyligen. Så när inflationsmätningarna pekar åt rätt håll ser det inte så troligt ut att vi kommer se en krasch på bostadsmarknaden den här gången heller.

Riksbanken höjer räntan både för att hålla växelkursen uppe samt för att folk skall spendera större del av sina pengar på räntor (inklusive bolånen) så att folk har mindre pengar vilket gör att efterfrågan på de varor som faktiskt ingår i KPIF skall gå ned. Så om något har vi motsatt förhållande mot vad du tror om vad som påverkar inflationen där att spendera mer pengar på bostaden faktiskt får ned inflationen.

Sedan kan man såklart diskutera hur stor del av inflationen idag som beror på efterfrågan och hur stor del som beror på rena ökningar av produktionskostnad där till och med Riksbanken verkar erkänna att efterfrågan står för en mindre del av den inflation vi ser. Det vill säga lär styrräntorna i världen sjunka relativt fort när proppen väl går ut och marknaden helt justerat för allt från extra vinster till ökade kostnader (inklusive de höjda räntorna), och inflationen går ned relativt kraftigt just nu så det verkar helt klart som det lugnat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Riksbanken höjer räntan både för att hålla växelkursen uppe samt för att folk skall spendera större del av sina pengar på räntor (inklusive bolånen) så att folk har mindre pengar vilket gör att efterfrågan på de varor som faktiskt ingår i KPIF skall gå ned. Så om något har vi motsatt förhållande mot vad du tror om vad som påverkar inflationen där att spendera mer pengar på bostaden faktiskt får ned inflationen.

Lite off topic nu, men ett problem när det påverkar kronans värde och danskar och norrmänn vallfärdar till Sverige för konsumption och nöje är att de höjer inflationen och vi får ta smällen, och så är vi inne i en tråkig nedåtgående spiral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det som blir tuffast nu är för alla ensamstående. Så lever man i en parrelation med barn så gäller det att hålla sams.

Har ju fått hur mycket skit som helst från vissa här som påstår att vi inte alls är i en bostadsbubbla och det inte kommer ske något korrigering. Det är nu man ser vilka som är nakna under. Själv tänker jag fynda en etta till ungarna om tillfälle ges. Då cashas den och man får hålla den. Bra med övernattningslya till familj och släkt.

Jag tror inte folk är så nakna.
Mitt lån skulle hamna på ungefär 10k i ränta per månad efter avdrag vid 5%. Det klarar jag själv utan att leva på nudlar även om annan konsumtion såklart blir drabbad. Och jag har inte anmärkningsvärt hög lön.
De flesta (inkl mig) har ju två inkomster på ett sånt lån dessutom, eller en rejäl inkomst att backa upp med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lite off topic nu, men ett problem när det påverkar kronans värde och danskar och norrmänn vallfärdar till Sverige för konsumption och nöje är att de höjer inflationen och vi får ta smällen, och så är vi inne i en tråkig nedåtgående spiral.

Samtidigt håller utländska pengar fart på snurrorna så arbetslösheten är fortsatt låg. Så länge arbetslösheten inte rusar så lär det inte bli så farligt även om det kommer finnas enskilda personliga tragedier.

Efter senaste inflationsnergångarna i omvärlden har ju kronan "rusat". Vänder det igen så som det brukar med ~10% fall per år i USD och 3.5% i EUR så är det ju svårt att inte se inflation fortsätta då priserna sätts globalt och inte i lilla Sverige.

Känns ibland som det kvittar vad riksbanken gör. Höjer de räntan så kraschar bygg/ fastigheter totalt och drar ned oss i långkonjunktur (så som utlandet ser på risk i Sverige) eller så skiter vi i att höja och då kommer inflationen och jagar oss till världens ända. Reallönesänkningarna var mycket högre i Sverige än övriga Europa, så teoretisk kan vi inte komma upp i samma ränta som övriga EU innan det blir riktigt tråkigt. Samtidigt borde vi inte få lika högt inflationstryck via det.

Inte helt lätt vara riksbank med endast ett verktyg, räntan...

Permalänk

Vad tror ni händer med bolån de kommande åren ? Blir de högre eller går räntan ner något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Samtidigt håller utländska pengar fart på snurrorna så arbetslösheten är fortsatt låg. Så länge arbetslösheten inte rusar så lär det inte bli så farligt även om det kommer finnas enskilda personliga tragedier.

Efter senaste inflationsnergångarna i omvärlden har ju kronan "rusat". Vänder det igen så som det brukar med ~10% fall per år i USD och 3.5% i EUR så är det ju svårt att inte se inflation fortsätta då priserna sätts globalt och inte i lilla Sverige.

Känns ibland som det kvittar vad riksbanken gör. Höjer de räntan så kraschar bygg/ fastigheter totalt och drar ned oss i långkonjunktur (så som utlandet ser på risk i Sverige) eller så skiter vi i att höja och då kommer inflationen och jagar oss till världens ända. Reallönesänkningarna var mycket högre i Sverige än övriga Europa, så teoretisk kan vi inte komma upp i samma ränta som övriga EU innan det blir riktigt tråkigt. Samtidigt borde vi inte få lika högt inflationstryck via det.

Inte helt lätt vara riksbank med endast ett verktyg, räntan...

Den gamla myten att Sverige mår så bra för att man har SEK istället för EUR visar sig nu. Är så pass gammal att jag minns när Riksbanken skulle försvara SEK och det blev inget bra för oss medborgare. Man hade helt enkelt inte tillräckligt mycket resurser för att slå tillbaka. Det var nog inget roligt för de som hade rörlig boränta då. Vi är en liten ekonomi i det stora sammanhanget och måste följa FED/ECB. Går vi inte jämna steg med de så kommer turisterna och köper upp svenska tillgångar. Det är ju som sagt rea nu. Dock så måste folk ha någonstans att bo. Bostadspriserna håller sig stabila så länge folk inte blir av med sina jobb. Om vi sänker räntan för tidigt så räcker det med att kika på Turkiet. Kan inte vara rolig att ha tillgångar i LIRA nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddiegibbsfb:

Vad tror ni händer med bolån de kommande åren ? Blir de högre eller går räntan ner något ?

0.5-1% högre för att sedan ligga stilla en längre tid är väl prognosen, som aldrig utfaller.

Mycket avgörs på valutamarknaden (fortsätter SEK ned?) och hur företagen reagerar (fortsätter de höja för att de kan?)