Permalänk
Medlem

Mesh koppling

Vad är det bästa att koppla ihop med denna routern asus rt-ax58u?
I nuläget a vänder jag denna routern och power plug 1000 ifrån netgear men vill skippa dom och använda något bättre för till min dator så kör jag med kabel och resten med trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Vad är det bästa att koppla ihop med denna routern asus rt-ax58u?
I nuläget a vänder jag denna routern och power plug 1000 ifrån netgear men vill skippa dom och använda något bättre för till min dator så kör jag med kabel och resten med trådlöst

Din beskrivning om vad du vill uppnå är inte helt 100, men med tanke på att du använder en power plug så gissar jag på att du vill ha något bättre för att stärka wifi?

Bästa alternativet i så fall är att du kopplar in en AP (access punkt) och helst då med kabel.
Det finns dedikerade AP men man kan även konfigurera en vanlig router som AP, nyare har oftast en inställning för AP mode, annars får man göra det manuellt.
Kan du absolut inte ansluta den med kabel får det bli mesh och med tanke på att du redan har en Asus blir det troligen lättast att köra med ytterligare en Asus.

Permalänk
Medlem

Asus AiMesh

Asus RT-AX58U stödjer Asus mesh-funktion AiMesh så valfri annan Asus AiMesh-enhet skulle funka som extra nod. Denna kan anslutas med kabel (vanlig gigabit-sladd) eller använda delar av WiFi-kapaciteten för kommunikation mellan enheterna.

Sitter själv med en Asus XT8 som router med 2 st RT-AC2900 kabelanslutna noder. Anslöt nyligen ytterligare två Asus RT-AX92U också med kabel så nu AiMesh med totalt 5 enheter (långsmalt hus i tre våningar) och funkar bra att gå omkring i hela huset och behålla WiFi-anslutningen (någon sekund med stopp i trafiken medan byte av WiFi-nod sker).

Ett tips: i lägenhet med grannar riskerar "luften vara full" med WiFi och trådlös länk mellan mesh-enheter funkar då sämre eller knappt alls. Vill man inte dra kabel mellan noderna får man sikta på noder som stödjer WiFi 6E som ger ett helt nytt 6GHz-band som få grannar har. Installerade just ett Nest Pro med 2 vita "ägg" i lägenhet med massa grannar och där funkar "wireless backhaul" riktigt bra (trots att EN granne också har Nest Pro och syns på 6GHz-bandet).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Funkar de bra om man kopplar router mot router?
Är inte kunnig på de men kollat lite på Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Din beskrivning om vad du vill uppnå är inte helt 100, men med tanke på att du använder en power plug så gissar jag på att du vill ha något bättre för att stärka wifi?

Bästa alternativet i så fall är att du kopplar in en AP (access punkt) och helst då med kabel.
Det finns dedikerade AP men man kan även konfigurera en vanlig router som AP, nyare har oftast en inställning för AP mode, annars får man göra det manuellt.
Kan du absolut inte ansluta den med kabel får det bli mesh och med tanke på att du redan har en Asus blir det troligen lättast att köra med ytterligare en Asus.

Ja precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Funkar de bra om man kopplar router mot router?
Är inte kunnig på de men kollat lite på Youtube

Ja och nej, bara en av dom skall vara inställd som router, den andra skall vara inställd som AP.
Om den inte har en enkel "mode" inställning där man kan ställa om den som AP så kan man göra det manuellt genom att slå av DHCP server och NAT på den enheten som inte skall vara router.

Men om du skall köpa nytt så är bästa lösningen att köpa en enhet som är avsedd att vara AP eller som har inställning för att enkelt sätta den som AP.
Alternativt köper du en ny router och ställer om nuvarande till AP.

Som exempel kan du ta en sådan här och ställa som AP, helst ansluter du den med kabel men klarar även trådlös mesh.
https://www.webhallen.com/se/product/312785-ASUS-ZenWiFi-XT8-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Funkar de bra om man kopplar router mot router?
Är inte kunnig på de men kollat lite på Youtube

Om du köper en till asus router som fungerar i Mesh så kör du
internet - > WAN router satt till router mode
Lan 1 - > router #2 satt till AP mode
Sätt AP mode med backhaul om möjligt

Asus är väldigt plug n play I skillnad mot andra tillverkare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du köper en till asus router som fungerar i Mesh så kör du
internet - > WAN router satt till router mode
Lan 1 - > router #2 satt till AP mode
Sätt AP mode med backhaul om möjligt

Asus är väldigt plug n play I skillnad mot andra tillverkare

Men är det då med kabel imellan bägge routerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Men är det då med kabel imellan bägge routerna?

Enligt den beskrivningen är det kabel från LAN1 på router till WAN på AP.

Hur har du tänkt ansluta AP'n, kabel eller trådlös mesh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enligt den beskrivningen är det kabel från LAN1 på router till WAN på AP.

Hur har du tänkt ansluta AP'n, kabel eller trådlös mesh?

Trådlöst tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Trådlöst tänkte jag

Fungerar också men det blir oftare sämre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fungerar också men det blir oftare sämre

Okej hur mycket sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Okej hur mycket sämre?

Beror på modeller, vissa verkar fungera sämre ihop.
Jag vet inte varför.

Generellt skall det fungera okej. Men som allt med wifi beror det på grannskapet. Med backhaul minskar risken för problem mellan ap och router

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Se här för guide till Asus aimesh och hur du aktiverar det: https://dongknows.com/asus-aimesh-setup-and-signal-handoff/#avoid-mixing-hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på modeller, vissa verkar fungera sämre ihop.
Jag vet inte varför.

Generellt skall det fungera okej. Men som allt med wifi beror det på grannskapet. Med backhaul minskar risken för problem mellan ap och router

Har du bild eller ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:
Skrivet av andy2582:

Har du bild eller ngt?

Hans länk är informativ för dig.
Förklarar allt du behöver

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

@andy2582
Har du redan den andra routern som du vill koppla som AP?
Skall du köpa ny så välj en Asus med tri-band så får du det som kallas backhaul, dvs ett dedikerat band som sköter kommunikationen mellan router och AP, på det sättet förlorar du ingen teoretisk hastighet.
Sen är det alltid bättre att koppla in en AP via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@andy2582
Har du redan den andra routern som du vill koppla som AP?
Skall du köpa ny så välj en Asus med tri-band så får du det som kallas backhaul, dvs ett dedikerat band som sköter kommunikationen mellan router och AP, på det sättet förlorar du ingen teoretisk hastighet.
Sen är det alltid bättre att koppla in en AP via kabel.

Nej har inte köpt mottagaren som jag vill ha inkopplad till min stationära dator

Permalänk
Medlem

Hade man kanske kunnat köra detta i min lägenhet på ca 60 kvm? Se bifogad länk:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Nej har inte köpt mottagaren som jag vill ha inkopplad till min stationära dator

Ok, då föreslår jag att du köper en Asus enhet eftersom du redan har en Asus router, exempelvis den jag länkade till högre upp.
Jag har själv 2 ZenWiFi som jag kör som AP och det funkar hur bra som helst, dom har ett par LAN portar som man kan ansluta andra enheter till.
Det viktiga är (som jag ser det) är att du köper en enhet som har tri-band om du skall ansluta den trådlöst mot routern och sen att den har likvärdig eller bättre wifi jämfört med routern.

Routern du har nu har dock inte tri-band vilket gör att (tror jag) 5GHz bandet kommer bli upptaget till mesh kopplingen med den nya och du skall då placera den nya så den täcker så stor del som möjligt där du vill ansluta andra enheter över wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ok, då föreslår jag att du köper en Asus enhet eftersom du redan har en Asus router, exempelvis den jag länkade till högre upp.
Jag har själv 2 ZenWiFi som jag kör som AP och det funkar hur bra som helst, dom har ett par LAN portar som man kan ansluta andra enheter till.
Det viktiga är (som jag ser det) är att du köper en enhet som har tri-band om du skall ansluta den trådlöst mot routern och sen att den har likvärdig eller bättre wifi jämfört med routern.

Routern du har nu har dock inte tri-band vilket gör att (tror jag) 5GHz bandet kommer bli upptaget till mesh kopplingen med den nya och du skall då placera den nya så den täcker så stor del som möjligt där du vill ansluta andra enheter över wifi.

Nej den har inte tri-band bara dual-band

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Hade man kanske kunnat köra detta i min lägenhet på ca 60 kvm? Se bifogad länk:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Byter Du till TP-link kan Du "börja om" med deras system och sälja Asus-routern. Alternativt köper Du en RT-AX58U till och kör Asus AiMesh, en hundralapp billigare hos samma Kjell & Co:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Mer generellt rörande mesh med trådlös länk mellan: även med "enbart" dual band ger 5 GHz-bandet hastigheter på flera hundra megabit vilket räcker till både mesh-länk och anslutna enheter. Dock förutsatt att inte grannar tar "all plats i luften". Har man många grannar kring sig med WiFi når man inte alls samma hastigheter och räckvidden blir kortare. Kolla med en app på luren som WiFi Analyzer som visar vilka WiFi-nät som finns på vilka frekvenser.

Med många störande grannar finns två möjligheter: sladd mellan mesh-enheterna eller mesh med WiFi 6E som ger ett nytt 6GHz-band som mycket få grannar sannolikt har idag. Google Nest Pro är ett sånt system men även TP-link har 6E:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/g...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Med 6E används det nya bandet för kommunikation mellan mesh-noderna och övriga band är lediga för egen trafik (och "krig" med grannarnas WiFi). Nyare enheter kan också ha WiFi 6E (ingen iPhone ännu, några Apple-enheter från 2023, Google Pixel 7 och några nyare laptops).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Byter Du till TP-link kan Du "börja om" med deras system och sälja Asus-routern. Alternativt köper Du en RT-AX58U till och kör Asus AiMesh, en hundralapp billigare hos samma Kjell & Co:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Mer generellt rörande mesh med trådlös länk mellan: även med "enbart" dual band ger 5 GHz-bandet hastigheter på flera hundra megabit vilket räcker till både mesh-länk och anslutna enheter. Dock förutsatt att inte grannar tar "all plats i luften". Har man många grannar kring sig med WiFi når man inte alls samma hastigheter och räckvidden blir kortare. Kolla med en app på luren som WiFi Analyzer som visar vilka WiFi-nät som finns på vilka frekvenser.

Med många störande grannar finns två möjligheter: sladd mellan mesh-enheterna eller mesh med WiFi 6E som ger ett nytt 6GHz-band som mycket få grannar sannolikt har idag. Google Nest Pro är ett sånt system men även TP-link har 6E:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/g...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Med 6E används det nya bandet för kommunikation mellan mesh-noderna och övriga band är lediga för egen trafik (och "krig" med grannarnas WiFi). Nyare enheter kan också ha WiFi 6E (ingen iPhone ännu, några Apple-enheter från 2023, Google Pixel 7 och några nyare laptops).

Okej kan ju vara något att kolla på

Permalänk
Medlem

Angående tidigare inlägg gällande anslutning av sekundär Asus-router. Om du kopplar denna med kabel mot första routern så är det inte "AiMesh" utan då agerar den andra routern enkel accesspunkt. "Mesh" innebär att du länkar ihop en eller flera enheter trådlöst för att bygga ut räckvidden på det trådlösa nätverk, dvs med endast strömmatning till alla sekundära Asus-routrar i detta fallet, och då konfigurerade via konfigurationsguiden att agera just "AiMesh" förlängare till den ordinarie routern.

Man kan säga att "Mesh" egentligen bara är en vidareutveckling utav gamla repeater-tekniken där man har applicerat mjukvarumässiga funktioner för att bättra på stabilitet och funktion. Gamla klassiska repeaters tycker jag personligen borde förpassas till återvinningen, metallen kan används för mycket vettigare saker.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Angående tidigare inlägg gällande anslutning av sekundär Asus-router. Om du kopplar denna med kabel mot första routern så är det inte "AiMesh" utan då agerar den andra routern enkel accesspunkt. "Mesh" innebär att du länkar ihop en eller flera enheter trådlöst för att bygga ut räckvidden på det trådlösa nätverk, dvs med endast strömmatning till alla sekundära Asus-routrar i detta fallet, och då konfigurerade via konfigurationsguiden att agera just "AiMesh" förlängare till den ordinarie routern.

Man kan säga att "Mesh" egentligen bara är en vidareutveckling utav gamla repeater-tekniken där man har applicerat mjukvarumässiga funktioner för att bättra på stabilitet och funktion. Gamla klassiska repeaters tycker jag personligen borde förpassas till återvinningen, metallen kan används för mycket vettigare saker.

Okej så om jag skulle byta ut routern mot 3 puckar ist som ett mesh system skulle fungera bättre eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Okej så om jag skulle byta ut routern mot 3 puckar ist som ett mesh system skulle fungera bättre eller?

Om huset är stort nog att den enskilda routerns wifi inte räcker till, ja då kommer du förstås att få bättre räckvidd och därmed stabilare wifi med högre genomströmningskapacitet.

Det är förstås viktigt med placeringen utav dessa Mesh-enheter, du kan behöva experimentera lite innan du hittar bästa placering. Olika Mesh-system har olika hjälpsystem för att optimera placeringen, jag vet exempelvis att Ubiquiti Amplifi varnar i mobilappen om du har placerat en Mesh-punkt antingen för nära eller för långt ifrån en annan enhet, då får man bara placera om tills appen är nöjd.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Angående tidigare inlägg gällande anslutning av sekundär Asus-router. Om du kopplar denna med kabel mot första routern så är det inte "AiMesh" utan då agerar den andra routern enkel accesspunkt. "Mesh" innebär att du länkar ihop en eller flera enheter trådlöst för att bygga ut räckvidden på det trådlösa nätverk, dvs med endast strömmatning till alla sekundära Asus-routrar i detta fallet, och då konfigurerade via konfigurationsguiden att agera just "AiMesh" förlängare till den ordinarie routern.

Man kan säga att "Mesh" egentligen bara är en vidareutveckling utav gamla repeater-tekniken där man har applicerat mjukvarumässiga funktioner för att bättra på stabilitet och funktion. Gamla klassiska repeaters tycker jag personligen borde förpassas till återvinningen, metallen kan används för mycket vettigare saker.

Ganska säker på att ett meshnät kan vara trådat också, har för mig att skillnaden mellan vanlig AP och mesh är hur dom komunicerar.
2 AP i ett nät kommunicerar inte med varandra medans i ett mesh nät så kommunicerar även noderna med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ganska säker på att ett meshnät kan vara trådat också, har för mig att skillnaden mellan vanlig AP och mesh är hur dom komunicerar.
2 AP i ett nät kommunicerar inte med varandra medans i ett mesh nät så kommunicerar även noderna med varandra.

Hela konceptet med "mesh" är att man ser på alla trådlösa enheter som "noder" i ett större nätverk utav dessa. Sen kan du förstås ha ett nätverk som är en form av hybrid mellan mesh och vanligt kabelförd anslutning mellan en nod och annan utrustning, eller kanske ännu ett nät av noder i en anliggande lokal. Sen har det gått och blivit lite utav ett buzz-word med order "mesh" och folk tolkar in allt möjligt. Men grundkonceptet är taget från trådlös militär utrustning från 1980-talet men med en modern spinn på det hela.

Jag kör en form av hybrid-mesh hemma hos mig, då jag har allt trådanslutet, sånär som på en accesspunkt på övervåningen dit det inte finns några bra kanaler för att föra upp TP-kabel. I fallet med UniFi som jag kör så är deras mesh-implementation väldigt smidig då jag kan strömföra en accesspunkt vart som helst och den dyker automatiskt upp för trådlös "mesh"-adoptering i kontrollern/appen för att enkelt lägga till en nod i det trådlösa mesh-nätet... i mitt fall beståendes utav bara 2 noder så inte mycket till mesh-nät.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Tror Andy blir förvillad av teoretiska resonemang om mesh eller inte mesh. Det väsentliga är bra WiFi. Det kan uppnås med flera enheter som samverkar - trådlöst eller med kabel. Paket med två eller tre puckar från Google/TP-Link/Asus m.fl. fixar det. Då det redan finns en Asus RT-AX58U, skulle Asus AiMesh med en nod till, exempelvis en till RT-AX58U vara en smidig väg till mesh med 2 noder. För 60 kvadrat bör 2 noder räcka bra. Byta till ex. TP-Link med tre noder funkar också förutsatt tre eluttag på rimliga platser inom lägenheten.

För max hastighet och slippa störningar från grannar är kabel mellan noderna säkrast, men funkar sannolikt trådlöst också om avståndet mellan noderna är rimligt (placera noderna vettigt) och grannarna inte stör för mycket.

På det mer teoretiska planet är fördelen med mesh (mot flera AP och enkla repeaters) att noderna kommunicerar med varandra. Varje uppkopplad enhet skall kommunicera med den närmsta noden även om man rör sig (ex mobil). Enkla repeaters upprepar bara all trafik vilket utvidgar räckvidden, men är katastrofalt för prestanda. Med flera vanliga AP utan mesh sker ingen överlämning till starkare nod utan man fortsätter kommunicera via den AP man anslöt till även om man rör sig. Varken repeater eller flera vanliga AP kan rekommenderas idag när det finns flera bra och billiga mesh-system.

Fotnot: jag har inget med Asus att göra mer än som nöjd användare med idag Asus XT8 som huvudrouter och 4 AiMesh-noder. De är kabelanslutna för prestanda men ger mesh-fördelen med överlämning till starkaste nod inom ett och samma WiFi-nät i ett större hus.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Hela konceptet med "mesh" är att man ser på alla trådlösa enheter som "noder" i ett större nätverk utav dessa. Sen kan du förstås ha ett nätverk som är en form av hybrid mellan mesh och vanligt kabelförd anslutning mellan en nod och annan utrustning, eller kanske ännu ett nät av noder i en anliggande lokal. Sen har det gått och blivit lite utav ett buzz-word med order "mesh" och folk tolkar in allt möjligt. Men grundkonceptet är taget från trådlös militär utrustning från 1980-talet men med en modern spinn på det hela.

Jag kör en form av hybrid-mesh hemma hos mig, då jag har allt trådanslutet, sånär som på en accesspunkt på övervåningen dit det inte finns några bra kanaler för att föra upp TP-kabel. I fallet med UniFi som jag kör så är deras mesh-implementation väldigt smidig då jag kan strömföra en accesspunkt vart som helst och den dyker automatiskt upp för trådlös "mesh"-adoptering i kontrollern/appen för att enkelt lägga till en nod i det trådlösa mesh-nätet... i mitt fall beståendes utav bara 2 noder så inte mycket till mesh-nät.

Länka gärna till förklaringen, för det stämmer inte riktigt med det jag hittar, det jag hittar beskriver mesh som just kommunikationen mellan noderna oavsett om det är trådat eller trådlöst.
Sen pratar man om "full or partial" mesh beroende på hur det är satt upp, men som sagt det spelar inte någon roll om det är trådat eller trådlöst.
Hämtat från den förklaringen jag hitta som förklarar det ganska bra.

"A mesh network is a network in which devices -- or nodes -- are linked together, branching off other devices or nodes."

"The connections in either a full or partial network can be wired or wireless mesh networks."

https://www.techtarget.com/iotagenda/definition/mesh-network-...