Skrivet av Yoshman:
Regelverket verkar allt annat är enkelt... Framförallt inte för bilar nyare än 1996 (som då rimligen är när man började med typgodkännande).
För bilar innan 1996 verkar gränsen vara 80 dB (10 kap, 5 §).
Är lite förvånad hur en bil som Mustang GT500 överhuvudtaget kunna bli godkänd i EU givet att den i standardutförande kan nå 107-110 dB! Kollade data i registreringsbeviset för en sådan, tydligen har de fordon som finns här någon form av dispens (det finns inget antecknat kring max ljudnivå, i stället finns en extra sektion kring dispenser relaterade till avgassystemet)...
Det är allt lite konstigt att ljudet som ny bil är vad som sätter gränserna, så om jag har en gammal Focus och vill "hotta upp" den lite så blir det avslag på besiktningen direkt, även om den låter mindre än valfri MC eller fetare bil.
Citat:
Har själv övervägt just en sådan bil, men om man faktiskt äger något som har den maxvolymen får man ju ta hänsyn och inte använda den där det kan uppenbart kan störa.
Men tycker samtidigt: har man en bil med kompressormatad V8 som gör 760 hp ska det också låta därefter! Är ju inte så det är en bil man kommer veckopendla i...
Bilar är sällan ett problem, enligt min erfarenhet. De låter inte mycket förrän man faktiskt gasar på ganska rejält. Då är MC mycket värre som är högljudda på tomgång och extremt så när de varvas.
Jag låg bredvid en till synes lite stylad Mercedes i flera kilometer, utan att märka något speciellt med den, tills vi kom till en tunnel och han gasade på ordentligt och det lät sjukt mycket exempelvis.
Citat:
Klicka för mer information
sidospår...
Nu är båda av dessa tävlingar mycket en tävling i ingenjörskonst av det lite mer extrema slaget, men nej: ljudnivån du får från den där ~8000 hp "traktorn" är inte i närheten vad som kommer ur en ~10000 hp top-fuel dragster. 150 dB är helt galet, står man nära är vibrationerna i kroppen nästan smärtsamma.
Båda är extrema, men tror de flesta har lite svårare att uppskatta det fantastiska att dra ett "jättetungt släp över en åker" men ganska lätt att fatta det speciella i: finns inget "bil" som accelererar snabbare än den som du nu har framför dig. 0-160 km/h på 0,8s är rätt speciellt, få "vanliga" bilar kommer under 3s på 0-100 km/h.
Och i båda fallen är ljudnivån en väldigt central del av upplevelsen.
Visa mer
Tja, bara man håller dessa tävlingar borta från civiliserat område så är väl det inget problem.
Jag var hemma hos en polare för några år sedan och vi skulle dricka några öl på hans balkong, sen satte speedway VM igång på Ullevi någon kilometer bort och det var bara att lägga ner. Timme efter timme med det ljudet var hemskt.
Skrivet av SnowgubbeN:
Jag bor mitt i centrum och hör vrålande bilar och motorcyklar dagligen...störs man av ljud så anser jag att man kan flytta långt ut i skogen...
Jag stör mig mycket på folk som flyttar in i en stad för att de vill vara en del av kulturen eller liknande, och sen klagar de tills denna kultur inte får vara kvar. Det är väldigt vanligt i centralare stadsdelar. Flytta hem till villaområdet du kom från istället liksom.
Samtidigt så är det inte rimligt att det faktum att man bor i en stad ska innebära att man ska bli väckt mitt i natten på grund av någons osäkerhet, hävdelsebehov eller vad det nu är som gör att man tycker det är ok att köra runt i bostadsområden där det bor barn i ett fordon som hade krävt hörselskydd på rätt långt avstånd om det hade varit ett arbetsredskap eller så.
Citat:
Så länge förbränningsmotorer inte skulle förbjudas, så kommer "oljudet" alltid att existera.
När jag själv hade min allra första bil som 18-åring så var det en sportbil med 3" rakt rör + racekat.
Denna bilen lät ärligt talat, helt fantastiskt (inte brötigt)
Den hördes över hela området vid kallstart och den baktände ofta...jag blev stoppad av Polisen varje sommar för att bilen lät alldeles för mycket...tills jag tog fram alla besiktningspapper, då blev det alltid tyst och jag fick åka vidare.
Vad föredras nu när jag är mycket äldre? - En så tyst bil som möjligt.
Stör jag mig på högljudda fordon? - Inte direkt...men det beror väl på lite vad för intressen man har.
Det handlar förstås om en avvägning. Hur viktigt är det för dig att låta extremt mycket, och hur mycket stör dina aktiviteter dina grannar?
Sen får man ju tåla mer i en stad än på landet förstås, ljud kan man inte undvika om man ska bo nära andra människor, men det betyder ju inte att det inte ska finnas några gränser eller att man inte behöver ta någon hänsyn. Jag hade exempelvis uppskattat om inte fastighetsskötaren började köra lövblås klockan sju på morgonen nu i semestertider för det är rätt störigt, än mer för att det förstås tar timmar att blåsa bort all sand runt sandlådan på gården och så. Varför inte använda en kvast? Det hade gått mycket fortare, hade varit sjukt mycket mer miljövänligt och ljudet hade inte gått igenom stängda fönster liksom.
Värst för mig är dock helikoptrarna som flyger här. Igår exempelvis kom en polishelikopter och cirkulerade på låg höjd när jag läste för sonen (typ mellan kl. 21 och 22), det lät så mycket att det bara var att pausa läsningen i typ fem minuter, varpå det blev svagare några minuter innan den kom tillbaka igen, och detta upprepade sig några gånger. För en gångs skull stod det faktiskt i tidningen vad orsaken var, det gör det nästan aldrig, och det var att någon hade hört en smäll. Jaha, en smäll?! Det motiverar ju timmar av helikopterspaning (plus sannolikt ett antal poliser på marken) för massvis av tusenlappar, med alla utsläpp och störningar det innebär, eller?